Bijkeuken isoleren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikTW
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:25
Ik heb pas een huis gekocht (bj 1979) met aan de achterkant een bijkeuken die nu aanvoelt als een schuurtje: de vloer bestaat uit stoeptegels die gewoon meteen op de ondergrond liggen, de buitenmuren zijn halfsteens gemetseld en er is een schuin dak zonder isolatie.
Ik wil nu met zo min mogelijk kosten toch iets van isolatie aanbrengen om de ergste vocht en kou tegen te gaan. Er moet ook een kleine radiator in komen of elektrisch verwarmingspaneel, het hoeft er geen 20 graden worden, maar minimaal 10-15 graden zou lekker zijn. In deze ruimte moet de wasmachine komen, en ook wat voorraadkasten e.d. Het is dus wel belangrijk dat het er in ieder geval niet erg vochtig wordt.

Ik heb op verschillende plekken wat informatie gevonden, maar ik vraag graag jullie second opinion voordat ik begin ;)
Dit is wat ik tot nu toe heb bedacht

Vloer
Op de vloer de tegels weg te halen, 10cm zand af graven en dan de tegels weer terug leggen. Boven op de tegels eerst dampdichte folie, dan op regelmatige afstanden een stoeptegel zodat er een soort spouw van 2 cm ontstaat en daar houten balken op laten rusten. Tussen de balken kan ik dan isolatie (6 cm) aanbrengen en vervolgens OSB (18mm) platen. Op de OSB dan dun laagje isolerende ondervloer (2 mm) en afwerken met laminaat.
Gaat dit zo werken? Of zijn er beter manieren? Kan ik hier gewoon iets van glaswol / steenwol voor gebruiken? Hoe zorg ik ervoor dat de isolatie niet naar beneden zakt?

Wanden
Voor de buitenmuren heb ik bedacht om eerst damp-open folie aan te brengen, dan regelwerk van hout met daartussen 6 of 7 cm isolatie, vervolgens dampdichte folie en dan plaatmateriaal (gips / OSB / ...)

Schuin dak
Vul ik later nog aan. Ik heb hier nog niet echt over nagedacht. Volgens mij is dit het makkelijkste deel :)

Ziet iemand problemen of verbeterpunten? :D

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10:57

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

RikTW schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 14:43:
Schuin dak
Vul ik later nog aan. Ik heb hier nog niet echt over nagedacht. Volgens mij is dit het makkelijkste deel :)
Ligt er maar net aan wat er op het dak ligt... Als je dakbedekking nu dampdicht is wordt het een hele uitdaging om dit goed te isoleren.

http://www.habitos.be/nl/...e-dak-8217-principe-2127/

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Ik zou op de vloer gewoon beton storten met bodemisolatie en randisolatie.

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikTW
blitzkrieg schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 15:15:
Ik zou op de vloer gewoon beton storten met bodemisolatie en randisolatie.
Beton storten was inderdaad mijn eerste idee, maar ik schrok een beetje van de kosten daarvan. De offertes die ik kreeg waren zo'n beetje mijn totale budget :O
Zelf doen zal een stuk goedkoper zijn, maar daar schrik ik toch een beetje voor terug. Deze opbouw leek me een redelijk alternatief en kan ik zelf makkelijk doen, vandaar deze keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
mijn ouders hadden destijds ook een enkelsteens muurtjes bij de bijkeuken.. gewoon van die noppenfolie achter de schrootjes deed al best veel.. tegenwoordig is dat muurtje een binnenmuur

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 08-07 16:07

Wokschotel

Op 6 wielen

RikTW schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 16:18:
[...]

Beton storten was inderdaad mijn eerste idee, maar ik schrok een beetje van de kosten daarvan. De offertes die ik kreeg waren zo'n beetje mijn totale budget :O
Zelf doen zal een stuk goedkoper zijn, maar daar schrik ik toch een beetje voor terug. Deze opbouw leek me een redelijk alternatief en kan ik zelf makkelijk doen, vandaar deze keuze.
Hoe duur en op wat voor grond bouw je? Zo duur is dat beetje beton toch niet? Doe dan trouwens 30 cm uitgraven, isolatie, beton en dan cement erop. En eventueel vloerverwarming in het cement, dat kan best handig zijn als je ruimte op een constante (lage) temperatuur wil houden.

Zoals je de vloer nu wil doen lijkt me niet verstandig, die houten balken gaan zonder twijfel wegrotten als je geen ventilatie onder je vloer aanbrengt.

De islam kan uw vrijheid schaden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 07-07 20:40
RikTW schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 16:18:

Zelf doen zal een stuk goedkoper zijn, maar daar schrik ik toch een beetje voor terug. .
Waarom? Dat is niet echt een moeilijke klus en kan je prima zelf doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• storeman
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 08-07 22:17
Ik heb in mijn hele huis de vloer afgegraven en geisoleerd. Ik heb het beton wel laten storten, omdat het nogal veel beton was.

Stappenplan:
1. Afgraven
2. Piepschuimisolatie (neem minimaal kwaliteit 100, dat is drukvaster), ca 10 cm dik, breng langs de randen ook 1cm piepschuim aan waar het beton tegenaan komt
3. Breng een bouwfolie aan, zodat je beton niet wegloopt
4. Leg een netje betonijzer op stukjes betonklinker, zodat dit een paar cm van het folie/piepschuim ligt
5. Huur een betonmolen en haal wat zakjes beton, of ga grind, zand en cement bestellen, afhankelijk van de hoeveelheid beton. Een laag van 8cm is meer dan zat. Tijdens het storten met een latje flink bewegen, zodat de lucht eruit gaat. Vervolgens afrijen met een waterpas.
6. Breng een paar mm egaline aan, zodat je een mooie vlakke vloer hebt.

Je kan betonverdunner kopen en erdoor mengen, hierdoor hoef je het amper af te rijen en heb je minder last van lucht.
Je kan PIR ipv piepschuim gebruiken, dit is duurder, maar isoleer ook ongeveer +/- 2x zo goed, waardoor je minder hoeft af te graven en een dunnere uitvoering kan kiezen.
De ondergrond na het afgraven even goed aantrillen/aanstampen/nat maken, zodat het lekker stevig is.

"Chaos kan niet uit de hand lopen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 08-07 16:07

Wokschotel

Op 6 wielen

En als je leidingen wil verleggen of nieuwe leidingen aan wil leggen, maak die dan vast op het betonijzer (stap 4). Gebruik dan voor elektra 19mm buizen, ik gebruik zelf altijd Pipelife low friction met de rode binnenkant. Geen bouwmarkt troep gebruiken. Kun je meteen in je nieuwe voorzetwand nieuwe stopcontacten monteren.

De islam kan uw vrijheid schaden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snavel
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 25-03 15:08
RikTW schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 14:43:
Vloer
Op de vloer de tegels weg te halen, 10cm zand af graven en dan de tegels weer terug leggen. Boven op de tegels eerst dampdichte folie, dan op regelmatige afstanden een stoeptegel zodat er een soort spouw van 2 cm ontstaat en daar houten balken op laten rusten. Tussen de balken kan ik dan isolatie (6 cm) aanbrengen en vervolgens OSB (18mm) platen. Op de OSB dan dun laagje isolerende ondervloer (2 mm) en afwerken met laminaat.
Gaat dit zo werken? Of zijn er beter manieren? Kan ik hier gewoon iets van glaswol / steenwol voor gebruiken? Hoe zorg ik ervoor dat de isolatie niet naar beneden zakt?
Erg omslachtig, (afhankelijk van de vochtigheid/grondwaterpeil van de grond misschien zelfs) een slechte keuze. Afgraven, isoleren met drukvast piepschuim en daarover een laagje beton zal qua kosten niet veel uitmaken maar qua degelijkheid maakt het wel een enorm verschil!! Beton storten is ook wel zelf te doen bij zulke kleine hoeveelheden, om het mooi vlak te krijgen zijn er ook genoeg voorbeelden te vinden.
Wanden
Voor de buitenmuren heb ik bedacht om eerst damp-open folie aan te brengen, dan regelwerk van hout met daartussen 6 of 7 cm isolatie, vervolgens dampdichte folie en dan plaatmateriaal (gips / OSB / ...)
Weinig op aan te merken, zorg wel voor ventilatie in spouw tussen metselwerk en HSB wand, dus bijvoorbeeld onderzijde wand enkele open stootvoegen aanbrengen en bovenzijde idem. Zorg ervoor dat aan de binnenzijde de dampdichte folie ook echt dicht is, dit kan bv door naden afplakken.
Schuin dak
Zoals question mark ook al aangeeft kan dit afhankelijk van de situatie nog wel een uitdaging worden. Het isoleren zal niet moeilijk zijn, ventileren daarentegen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikTW
Thanks voor het meedenken... beton lijkt wel een hele sterke voorkeur te genieten >:)
Ik had een offerte voor 1000 (7,5 m2, 10 cm), maar zelfs de helft daarvan is al een hele hap uit het budget.
Ik zal heroverwegen om het maar zelf te gaan storten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93986

1000 euro voor 7,5m2?!?

Dat is echt veel en veel en veel teveel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikTW
Anoniem: 93986 schreef op maandag 27 februari 2017 @ 13:38:
1000 euro voor 7,5m2?!?

Dat is echt veel en veel en veel teveel.
Yep, dat vond ik ook... Ik ging er ook wel vanuit dat het voor een stuk minder zou kunnen, maar dan nog zou het prijzig blijven :)
Question Mark schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 15:01:
[...]

Ligt er maar net aan wat er op het dak ligt... Als je dakbedekking nu dampdicht is wordt het een hele uitdaging om dit goed te isoleren.

http://www.habitos.be/nl/...e-dak-8217-principe-2127/
Het is een pannendak, ik moet denk ik even kijken of er nu al iets van folie tussen zit (ik denk het niet, dat zal wel te duur zijn geweest toen het gebouwd werd ;) )
Als het wel dampdicht is, dan moet ik denk ik de onderkant damp-open laten, en ander isolatiemateriaal gebruiken?

[ Voor 59% gewijzigd door RikTW op 27-02-2017 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

RikTW schreef op maandag 27 februari 2017 @ 13:40:
[...]

Als het wel dampdicht is, dan moet ik denk ik de onderkant damp-open laten, en ander isolatiemateriaal gebruiken?
Juist niet dampopgen... 100% dampdicht maken. Je wilt niet dat er vochtige lucht in je isolatiemateriaal gaat condenseren.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikTW
Question Mark schreef op maandag 27 februari 2017 @ 14:02:
[...]

Juist niet dampopgen... 100% dampdicht maken. Je wilt niet dat er vochtige lucht in je isolatiemateriaal gaat condenseren.
Ah, OK....
Werkt deze constructie in dat geval, of moet er nog een aparte dampremmer tussen de isolatie en de afwerking?

- Regelwerk dwars op de balken
- Isolatiedekens met dampremmende folie tussen de balken
- Naden afplakken
- Afwerking

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

In mijn eerste linkje staan de aandachtspunten wel aangegeven :)

Let wel dat mocht de dakzijde dampdicht zijn (vanwege eerder aangebrachte folie), je beter vanuit buiten kunt gaan isoleren. Van binnenuit isoleren bljift vragen om vochtproblemen.

Pagina: 1