[CentOS] export display werkt niet

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZodiacQ
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-01 20:51
Er kan geen export display meer gebeuren op onze nieuwe werkstations. Bvb:
export DISPLAY=workstation:0.0
xclock

Dan krijg je dus de foutmelding 'Error: Can't open display: werkstation:0.0'

De werkstations hebben een upgrade gekregen van 6.3 naar 6.5 en de display manager is veranderd van gdm naar xdm. Ik lees dat sinds CentOS 6.5 hier namelijk problemen mee zijn, en dan vooral omdat de X-server default niet meer luistert naar inkomende X11 connecties.

Dit is de X die draait:

/usr/bin/X -nr -nolisten tcp :0 vt7 -auth /var/run/kdm/A:0-CNRAOv

Ik gok dat de configuratie hiervan ergens in /etc/X11/xdm/* moet zitten, maar weet niet welke optie juist de '-nolisten' kan weghalen.

Vroeger hadden we gdm en was dit simpel te regelen in /etc/gdm/custom.conf ; maar nu dus niet meer.
Ik heb al geprobeerd om in /etc/X11/xdm/xdm-config, de volgende optie eruit te halen:
DisplayManager.requestPort: 0

Ik heb ook in /etc/X11/xdm/Xaccess ; een sterretje gezet
*

We voeren een 'xhost +' uit op het werkstation om de export display toe te laten, dit bleek in het verleden het enige nodige om een binnenkomende X11 connectie toe te laten.

Iemand een idee, hoe ik dit kan oplossen? Uren google hebben helaas niet geholpen :(

[ Voor 22% gewijzigd door ZodiacQ op 24-02-2017 15:01 . Reden: Meer details toegevoegd ]

Beste antwoord (via ZodiacQ op 24-02-2017 15:30)

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Volgens mij wil de TS op de ouderwetse manier zijn display op een andere host zetten, en het is dan wel degelijk de -nolisten die roet in het eten gooit. Helaas is per RH6.4 er blijkbaar geen mogelijkheid meer om xdm/kdm/gdm zo te configureren dat deze remote connecties toe laat.
Seems to me some security patch was introduced between 6.4 (Rob's world) and 6.8 to cause Xorg to not listen for remote clients, regardless of settings.
Bron: https://access.redhat.com/discussions/1403213

Je zult dus echt over ssh moeten tunnelen zodat (voor je display manager) het een lokale verbinding is.

Edit:
Misschien is het volgende nog mogelijk: geen displaymanager gebruiken, en met "startx" (bestaat dat nog) alleen de Xserver starten (na gewoon op cli in te loggen). Dat werkte vroeger, maar ik weet niet of dat nog kan op een moderne RedHat

[ Voor 17% gewijzigd door u_nix_we_all op 24-02-2017 15:07 ]

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-09 22:47

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dat 'nolisten' is niet het probleem. Bij mij staat het standaard zo voor X die gestart is maar dat zegt helemaal niks over het wel of niet kunnen gebruiken van X11 Forwarding over SSH. Want dat is waar je mogelijk op doelt. Kom eerst eens met een foutmelding, want zomaar iets beweren zonder te zeggen wat je nou eigenlijk doet schiet natuurlijk niet op.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZodiacQ
Hero of Time schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 14:49:
Dat 'nolisten' is niet het probleem. Bij mij staat het standaard zo voor X die gestart is maar dat zegt helemaal niks over het wel of niet kunnen gebruiken van X11 Forwarding over SSH. Want dat is waar je mogelijk op doelt. Kom eerst eens met een foutmelding, want zomaar iets beweren zonder te zeggen wat je nou eigenlijk doet schiet natuurlijk niet op.
Helaas is het geen X11 forwarding over SSH, maar een export DISPLAY=werkstation:0.0
Mijn sshd_config laat X11 forwarding toe.
Als ik een export DISPLAY doe van een ander station, dan krijg ik de foutmelding 'Can't open display...'

[ Voor 8% gewijzigd door ZodiacQ op 24-02-2017 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-09 22:47

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Goed, we hebben dus wat meer informatie, maar nog steeds niet wat je doet en welke foutmelding je krijgt.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZodiacQ
Hero of Time schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 14:52:
Goed, we hebben dus wat meer informatie, maar nog steeds niet wat je doet en welke foutmelding je krijgt.
Ik heb de eerste post wat aangepast met meer informatie. Ik vind voor de rest niet meer informatie, bvb. error logfiles ofzo.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Volgens mij wil de TS op de ouderwetse manier zijn display op een andere host zetten, en het is dan wel degelijk de -nolisten die roet in het eten gooit. Helaas is per RH6.4 er blijkbaar geen mogelijkheid meer om xdm/kdm/gdm zo te configureren dat deze remote connecties toe laat.
Seems to me some security patch was introduced between 6.4 (Rob's world) and 6.8 to cause Xorg to not listen for remote clients, regardless of settings.

Je zult dus echt over ssh moeten tunnelen zodat (voor je display manager) het een lokale verbinding is.

Edit:
Misschien is het volgende nog mogelijk: geen displaymanager gebruiken, en met "startx" (bestaat dat nog) alleen de Xserver starten (na gewoon op cli in te loggen). Dat werkte vroeger, maar ik weet niet of dat nog kan op een moderne RedHat

[ Voor 17% gewijzigd door u_nix_we_all op 24-02-2017 15:07 ]

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZodiacQ
u_nix_we_all schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 15:04:

[...]

Edit:
Bedankt om me hierop te wijzen. Ik had deze post ook gelezen, maar blijkbaar verkeerd verstaan. Ik dacht dat het nog mogelijk was onder gdm. Via startx is geen optie, we zullen dan de applicatie aanpassen om via ssh te tunnelen, is meteen ook een beetje meer secure.

Tnx.

[ Voor 3% gewijzigd door ZodiacQ op 24-02-2017 15:31 ]

Pagina: 1