Imac 2008 probleem!

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjoerdvdijk
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 10-09 19:51
Hallo,

Toen ik vanochtend mijn oude vertrouwde imac opstartte kreeg ik opeens het opstartscherm te zien met gele strepen
Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/2qasjte.jpg]

(het apple logo onderin is van mijn macbook)
Hij blijft ook opnieuw opstarten:(

Omdat mijn laatste backup een jaar geleden is, wil ik vragen of iemand weet wat het probleem is. Ik heb hem al in safe mode(shift inhouden) geprobeerd maar dat helpt niet.

Ik hoop dat jullie een antwoord hebben.

[ Voor 10% gewijzigd door sjoerdvdijk op 24-02-2017 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 03-10 22:03

page404

Website says no

Ik zou eens beginnen met https://support.apple.com/nl-nl/HT201295
en dan zowel het SMC als PRAM resetten.
Dan checken of je Mac niet vol stof zit.

Je backup is een jaar oud? Dan was de data vast niet belangrijk genoeg ;)

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjoerdvdijk
page404 schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 12:17:
Ik zou eens beginnen met https://support.apple.com/nl-nl/HT201295
en dan zowel het SMC als PRAM resetten.
Dan checken of je Mac niet vol stof zit.

Je backup is een jaar oud? Dan was de data vast niet belangrijk genoeg ;)
Thnx ga ik daarmee beginnen.
Nou ik dacht dat alles niet zo belangrijk was, tot dit moment;). Verder voornamelijk gebruikt voor internet en netflix

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjoerdvdijk
SMC en PRAM hebben geprobeerd maar helaas niet de oplossing.
Heb geen torx schroevendraaier dus kan helaas niet kijken of mn mac vol stof zit( zal wel genoeg stof inzitten) maar zal dit probleem door het stof komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:24

nelizmastr

Goed wies kapot

Lijkt erop dat je videochip op zn retour is. Als je geen onderhoud pleegt dan zijn ze binnen een paar jaar dood. Sowieso op een Mac met aparte videokaart zelf de fanspeed regelen voor betere koeling. Beter meer herrie dan oververhitting.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjoerdvdijk
Hmm, wat zullen de kosten ongeveer zijn? Of zou het de moeite waard niet meer zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rexgildo
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19-07 15:21
Als je al wat kan vinden (en het is 99% zeker de GPU) aan onderdelen (lees: het hele logic board) dan is het denk ik de moeite niet waard... Eventueel een donor machine zou een oplossing kunnen zijn.
Maar ook dat kost je dan minimaal de waarde van jouw machine en dat noem je volgens mij een economisch total loss... Helaas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rexgildo
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19-07 15:21
Overigens is je data nog prima te redden. Open schroeven; schijfje eruit en aan een andere mac hangen en in veel gevallen kan je gewoon booten. Of nog veel slimmer; data redden en restoren op een nieuwe schijf.
Je kan hem misschien ook nog in target disk mode aan een andere mac hangen maar door de malfunction van je logic board is dat niet aan te raden.

[ Voor 25% gewijzigd door rexgildo op 24-02-2017 18:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:24

nelizmastr

Goed wies kapot

sjoerdvdijk schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 18:14:
Hmm, wat zullen de kosten ongeveer zijn? Of zou het de moeite waard niet meer zijn?
Heeft geen zin meer voor een machine met een straatwaarde van pakweg 200 euro in werkende staat, helaas. Of je moet een goedkoop logic board op eBay kunnen vinden.

Edit:

Kijk hier eens. Valt heel erg mee qua prijs. Maar dan moet je het wel zelf doen of laten doen.

http://www.ebay.com/sch/i...2008+logic+board&_sacat=0

[ Voor 26% gewijzigd door nelizmastr op 24-02-2017 21:40 ]

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flip
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 01-07 16:41

Flip

^^

Met mijn iMac 24" (uit 2009) die grafische problemen had. Hij gaf eerst artifacts, daarna geen beeld meer. Er zijn bekende problemen met de Nvidia 8800gs. Deze heb ik eruit gehaald en in de oven gestopt. Tutorials zijn op internet te vinden. Zonder kosten draait die sindsdien als een zonnetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartosy
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 03-10 16:43
Flip schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 23:18:
Met mijn iMac 24" (uit 2009) die grafische problemen had. Hij gaf eerst artifacts, daarna geen beeld meer. Er zijn bekende problemen met de Nvidia 8800gs. Deze heb ik eruit gehaald en in de oven gestopt. Tutorials zijn op internet te vinden. Zonder kosten draait die sindsdien als een zonnetje.
Heb deze methode ook een aantal keren gedaan met een samsung 305t monitoren die echt berucht waren met dit soort problemen. Kaart eruit wat folie om de altera chip en 5 minuten op 200 graden en draaide weer perfect (voor een paar maanden) later monitor aan een maatje gegeven die er een hardcore koeling op jeeft gedaan en ding draait nu al 24/7 voor meer dan dik een jaar. Zijn idd de strepen die op ook waarneemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flip
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 01-07 16:41

Flip

^^

Zie deze tweakblog: zo heb ik het destijds uitgevoerd. Bas z'n knutselblog: [repair] iMac 24inch graphic card reflow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
sjoerdvdijk schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 11:59:
Omdat mijn laatste backup een jaar geleden is, wil ik vragen of iemand weet wat het probleem is.
Het probleem is evident dat je niet vaak genoeg back-upt. :Y)
Dat gezegd hebbende... Je kan met een andere mac/pc, cradle of verloopstekker natuurlijk je harde schijf gewoon uitlezen; dus je data zou veilig moeten zijn. Hoogstens wat werk om het te benaderen.

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjoerdvdijk
Thnx voor de reacties,
Ik ga er zelf mee aan de slag! zal hier in het topic wel een update geven als ik wat geprobeerd heb.
Pagina: 1