Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImmortalSoul
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 28-05 20:13
Ik heb het gevoel dat ik natuurlijk licht inmiddels redelijk beheers, en de volgende stap is dan uiteraard experimenteren met flitslicht. Ik wil dus een leuke flits set kopen waarmee ik een poosje vooruit kan, en ik ben opzoek naar advies over wat ik het beste kan aanschaffen.

Ik heb eigenlijk drie doelen in mijn hoofd:
- Het belangrijkste is Interieur/architectuur fotografie. Bouncen op het plafond (etc) voor het maken van simpele “makelaarfotos”, maar ik wil ook een beetje richting de stijl van Mike Kelley gaan experimenteren.
- Portret fotografie. En dan ben ik vooral liefhebber van grote lichtbronnen (grote octaboxen/etc), het liefst ook in combinatie met een kleine DOF.
- Product fotografie. Dit zal ik het minste doen.

Ik lees vaak dat veel flitsers teveel kracht hebben, en dat je beter een flitser kan hebben die ook zacht kan. Al weet ik niet of dit dus ook voor interieur fotografie telt (aangezien ik ook situaties wil uitproberen waarin ik een flitser vanaf buiten door een raam naar binnen wil laten schieten om de zon na te bootsen), maar dit is geen belangrijke feature.

Mijn budget ligt op ongeveer 400/500 euro, en het liefst zo laag mogelijk. Ik ben fan van chinese spullen die het net zo goed doen als dure alternatieven, en ik ben ook een liefhebber van tweedehands spullen (al weet ik niet of dat met flitsers slim is). Ik ga het dus niet professioneel gebruiken of dagelijks op en afbouwen, het is puur om uit te proberen of dit mij ligt.

Ik had in gedachten:
- Wireless trigger (vanwege het schieten van interieur lijkt wireless me wel een must)
- Twee reportage flitsers (Yongnuo bijv).
- Twee statieven.
- Misschien een paraplu (het liefst tweedehands)
- Héél misschien een softbox (het liefst tweedehands).

Ik zie alleen door de bomen het bos niet meer, ik weet vooral niks over compatibility/mounts tussen verschillende merken/types. Kan ik zomaar een statief kopen en daar een reportageflitser op zetten? Kan ik zomaar een softbox/paraplu op een reportageflitser/statief zetten. Kan ik zomaar een softbox op marktplaats kopen en die in mijn setup gebruiken.

Wie kan mij wat advies geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaelboon82
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 16-03 07:21
Over een softbox set kan ik je niet adviseren omdat het niet mijn werkgebied is.
Maar wat Mike Kelley doet is iets heel anders dan een 'studio-opstelling' maken met softboxen.

Eerlijk gezegd vind ik zijn methode van flitsen een hele goede manier van grote objecten (interieur/achitectuur) vast te leggen. Heel simpel gezegd zet hij zijn camera op statief en belicht hij steeds verschillende onderdelen met zijn flitser. Dat je daar zelf in beeld staat is niet erg, zolang het belichte gedeelte maar vrij is van flitser/statief/persoon want dat stukje gebruik je dan later om van die verschillende foto's 1 foto te maken.

Je hebt dan ook niet zoveel nodig: 2 RF flitsers hier 169 euro p/s
Een statief voor je camera
Een goedkoop statiefje voor je flitser hier 16 euro
En een afstandbediening voor je camera.

Je kunt de RF flitsers ook vervangen door een zender en een flitser hier 280 euro

De flitser kun je zo op het goedkope statiefje schroeven omdat bij de flitser een voetje zit met schroefdraad. Dat voetje schroef je op het statief en de flitser klik je in het voetje.

Een flitser kan nooit teveel power hebben :) Je kunt een flitser flink terugschroeven (vaak tot 1/128e van zijn power), en anders schroef je het diafragma gewoon dicht wat alleen maar fijn is bij interieur/architectuur foto's.

Dit alles hierboven is vooral gebaseerd op interieur/exterieur, want portretfotografie is toch weer een ander dingetje. Maar koop je 2 RF flitsers en een simpel wit parapluutje kun je al via de zijkant en via de voorkant (inflitsen) flitsen wat al een hele hoop kan doen.

Om de plu aan het statief te bevestigen heb je nog zo'n ding nodig hier 20 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImmortalSoul
Interieur/architectuur is inderdaad volledig anders dan een studio opstelling voor portretten. Mijn hoofd doel is voornamelijk interieur op dit moment, maar ik vind het ook wel fijn om ooit een portretje te kunnen schieten. Daarom zou ik het fijn vinden als ik mijn flitsers in de toekomst ook op een softbox kan zetten.

Ik heb me heel goed ingelezen op het werk van Mike Kelley, en daarom wil ik het nu in het echt gaan proberen.

Is het hebben van TTL handig voor mij? Of kan ik ook met goedkopere flitsers af, zoals bijvoorbeeld deze:
https://www.cameranu.nl/n...yn560-iv-flitser#tab-info
https://www.cameranu.nl/n...ht-yn660-flitser#tab-info

(Ik ben overigens een Nikon gebruiker, maakt dit uit voor de flitsers?).

[ Voor 5% gewijzigd door ImmortalSoul op 24-02-2017 13:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• michaelboon82
Ik gebruik eigenlijk nooit TTL voor off-camera flitsen. Je kunt met de zender/flitser op je camera makkelijk de flitssterkte instellen van de losse flitser. En mocht je niet bij je camera zijn zoals Kelley, dan kun je gewoon de sterkte op de losse flitser instellen.

IMHO is TTL leuk als je de flitser ook gaat gebruiken voor 'allerdaags' gebruik. Puur voor off-camera flitsen zou ik mij niet storen aan de afwezigheid van TTL.

Houdt er rekening mee dat de 2 flitsers die je voorstelt volgens mij niet RF zijn. Die communiceren door middel van extra flits en IR dus de slave-flitser moet wel 'gezien' kunnen worden door de master-flitser. De door mij voorgestelde opties gebruiken RF waardoor je én meer bereik hebt én ze hoeven elkaar niet te zien (én het kost meer, haha).

Of de flitsers ook met Nikon werken weet ik niet. Waarschijnlijk wel maar dan werkt TTL niet. Misschien zijn er varianten voor Nikon flitsers, omdat de 600EX, 580EX en andere flitsers van Canon zijn gekopieerd door Yongnou. Wellicht kan een Nikon gebruiker op dit forum zijn licht laten schijnen hierop?

Heb je 2 flitsers in plaats van een zender en een flitser kun je in de toekomst altijd nog leuk portretjes mee schieten. Je kunt een plu gebruiken maar er zijn ook softboxen waar je de flitser in kunt schroeven in plaats van dat je er een lamp in doet. Als je het ook bij flitsers houd in plaats van bij lampen ben je volgens mij ook een heel stuk mobieler dan dat je met lampen en accupacks gaat sjouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImmortalSoul
michaelboon82 schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 13:44:
Ik gebruik eigenlijk nooit TTL voor off-camera flitsen. Je kunt met de zender/flitser op je camera makkelijk de flitssterkte instellen van de losse flitser. En mocht je niet bij je camera zijn zoals Kelley, dan kun je gewoon de sterkte op de losse flitser instellen.

IMHO is TTL leuk als je de flitser ook gaat gebruiken voor 'allerdaags' gebruik. Puur voor off-camera flitsen zou ik mij niet storen aan de afwezigheid van TTL.

Houdt er rekening mee dat de 2 flitsers die je voorstelt volgens mij niet RF zijn. Die communiceren door middel van extra flits en IR dus de slave-flitser moet wel 'gezien' kunnen worden door de master-flitser. De door mij voorgestelde opties gebruiken RF waardoor je én meer bereik hebt én ze hoeven elkaar niet te zien (én het kost meer, haha).

Of de flitsers ook met Nikon werken weet ik niet. Waarschijnlijk wel maar dan werkt TTL niet. Misschien zijn er varianten voor Nikon flitsers, omdat de 600EX, 580EX en andere flitsers van Canon zijn gekopieerd door Yongnou. Wellicht kan een Nikon gebruiker op dit forum zijn licht laten schijnen hierop?

Heb je 2 flitsers in plaats van een zender en een flitser kun je in de toekomst altijd nog leuk portretjes mee schieten. Je kunt een plu gebruiken maar er zijn ook softboxen waar je de flitser in kunt schroeven in plaats van dat je er een lamp in doet. Als je het ook bij flitsers houd in plaats van bij lampen ben je volgens mij ook een heel stuk mobieler dan dat je met lampen en accupacks gaat sjouwen.
Verschil tussen IR en RF is een goede tip inderdaad, daar had ik zelf nog geen rekening mee gehouden. Gelukkig zijn de YN560 en YN660 wel RF gestuurd: https://www.bhphotovideo....s/1101196-REG_1251500-REG

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• michaelboon82
ImmortalSoul schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 14:03:
[...]

Verschil tussen IR en RF is een goede tip inderdaad, daar had ik zelf nog geen rekening mee gehouden. Gelukkig zijn de YN560 en YN660 wel RF gestuurd: https://www.bhphotovideo....s/1101196-REG_1251500-REG
Correct :*)

Leuk setje voor die prijs! Je moet er wel een beetje voorzichtig mee zijn; bij mij zouden ze het geen 1 bruiloft seizoen volhouden O-)
Dit setje werkt in ieder geval ook met Nikon, dus het lijkt mij een goede keuze. Plu's en accessoires kun je altijd nog bijkopen later.
Pagina: 1