Product werkt niet, retourkosten, administratiekosten?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Ik heb iets gekocht bij een winkel via internet (webshop van een fysieke winkel). Het product werkt niet goed. Ik wil een product dat wel goed werkt of het product retourneren, maar vraag mij bij het bestuderen van de voorwaarden af of deze wel wettelijk zijn.
Graag wil ik hier duidelijkheid over voordat ik het retourtraject in ga.
1* Moet ik de retourkosten betalen indien een product defect is of niet voldoet aan de verwachting die je ervan mag hebben (lees: het werkt niet goed)?
2* Mag een winkel administratiekosten inhouden wanneer je gebruik maakt van de wet koop op afstand? (Antwoord op vraag 2 is m.i. Nee)

(Edit, het gaat vooral om vraag 1, maar ik kan mijn post hieronder niet wijzigen)

Dit zijn de voorwaarden van de site:
Garantie & retourneren

Herroepingstermijn
U heeft een periode van 14 kalenderdagen om (indien gewenst zonder opgaaf van reden) de koopovereenkomst te ontbinden en het product te retourneren of om te ruilen. Om gebruik te maken van deze herroepingstermijn dient u via onze website een RMA-formulier (opent in een nieuw venster) zo compleet mogelijk in te vullen. Wij zullen onze best doen voor een zo snel mogelijke afwerking. Als u besluit dat u het aankoopbedrag retour wenst te ontvangen kunt u direct na het invullen van het RMA-formulier het product retour sturen zonder reactie van ons af te wachten en zullen wij zorg dragen dat u binnen 14 dagen het aankoopbedrag terugbetaald zult krijgen. Indien u het product wenst te ruilen wacht u eerst op een reactie van ons.

Tijdens eerdergenoemde herroepingstermijn dient er zorgvuldig worden omgegaan met het product en de verpakking. Het product zal slechts op een manier mogen worden uitgepakt en/of gebruikt welke nodig is voor het redelijkerwijs vaststellen van de wens tot het behouden van het product. Uitgangspunt is hier dat dezelfde regels van toepassing zijn als in de showroom. Indien u besluit het product te houden is dat vanzelfsprekend niet meer van toepassing. Bij het gebruikmaken van het herroepingsrecht dient u het product in de – voor zover en redelijkerwijs mogelijk – originele staat te retourneren, inclusief eventuele toebehoren.

In overleg met de fabrikant of leverancier zal aan de hand van de conditie van het product worden bepaald of u in aanmerking komt voor vergoeding. Eventuele (aantoonbare) kosten om het product in de originele staat terug te brengen worden aan u doorberekend. Hygiëneproducten die sporen van gebruik tonen en software- en datadragers waarvan de verzegeling is verbroken worden niet teruggenomen.

Het retourneren dient te geschieden naar:
(Adres winkel)

De kosten en het risico van de retourzending komen voor uw rekening, en wij houden een kleine administratieve vergoeding in van 20% van het aankoopbedrag (met een maximum van €5,- inclusief BTW). Afgeven in de winkel is kosteloos.

Garantie, repareren en retourneren
Indien uw aankoop defect, beschadigd of incompleet is kunt u dit melden door middel van hetzelfde RMA-formulier (opent in een nieuw venster). Wij vragen u ook hier op een reactie van ons te wachten alvorens het product te retourneren. De kosten en het risico van retourzending draagt u ook hier en afgeven in de winkel is eveneens kosteloos.

Factuur
De factuur van uw bestelling verzenden wij in de vorm van een pdf-bestand via mail, zodra uw bestelling binnen is. U dient deze indien nodig zelf uit te printen.

Beste antwoord (via BounceMeister op 22-03-2017 09:48)

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07:26
Indien je het product binnen 14 dagen terug stuurt moeten ze het volledige bedrag inc verzendkosten terug betalen. De kosten voor het retour zenden zijn wel voor jou rekening(tenzij het niet duidelijk aan gegeven staat). En zover ik weet mogen ze ook geen administratie kosten rekenen.

In dien het om Garantie gaat moet de Winkel de kosten dragen voor de terug zending(9/10 keer later terug betaald). Indien de Garantie claim niet terecht was hoeven ze die kosten niet te betalen. En Ja de verantwoording voor het versturen draag je zelf. Tenzij je het Verzekerd verzend. Al moet je het dan alsnog met de vervoerder regelen. De winkel zal hier buiten staan.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

En wat heb je zelf al gevonden? Op Tweakers verwachten we wat meer inzet dan je nu gegeven hebt. Dit onderwerp is namelijk al vaker langsgekomen op Tweakers en daarbuiten.

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
*knip* Dit soort opmerkingen zijn niet de bedoeling.
Ik denk* dat t niet klopt maar zoek bevestiging hierin.

*(Volgens de info die ik op google vond.)

[ Voor 46% gewijzigd door Yorinn op 24-02-2017 10:18 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07:26
Indien je het product binnen 14 dagen terug stuurt moeten ze het volledige bedrag inc verzendkosten terug betalen. De kosten voor het retour zenden zijn wel voor jou rekening(tenzij het niet duidelijk aan gegeven staat). En zover ik weet mogen ze ook geen administratie kosten rekenen.

In dien het om Garantie gaat moet de Winkel de kosten dragen voor de terug zending(9/10 keer later terug betaald). Indien de Garantie claim niet terecht was hoeven ze die kosten niet te betalen. En Ja de verantwoording voor het versturen draag je zelf. Tenzij je het Verzekerd verzend. Al moet je het dan alsnog met de vervoerder regelen. De winkel zal hier buiten staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rocky-154
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21-09 16:36
Hier heb je wat meer info (gevonden op tweakers)

https://webwinkelrecht.nl...et-risico-van-verzending/

Lijkt me een duidelijk verhaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paulus0013
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-08 04:29

Paulus0013

pom pom

Ik zie al meerdere best grove fouten.
(indien gewenst zonder opgaaf van reden)
Hoezo indien gewenst? Uitgangspunt is juist precies andersom: je bent niets verplicht te melden. Dus het zou andersom moeten zijn: indien gewenst mag je iets melden.
Er staat ook niet duidelijk vermeld dat de 14 dagen gaan lopen vanaf ontvangst van het product.
In overleg met de fabrikant of leverancier zal aan de hand van de conditie van het product worden bepaald of u in aanmerking komt voor vergoeding
Eigen verantwoording nemen blijft kennelijk moeilijk bij webwinkeltje spelen.
en wij houden een kleine administratieve vergoeding in van 20% van het aankoopbedrag (met een maximum van €5,- inclusief BTW
Dat mag dus expliciet niet.
De kosten en het risico van retourzending draagt u ook hier en afgeven in de winkel is eveneens kosteloos.
Garantiezaken dienen kosteloos te worden afgehandeld. Ik snap ook nog steeds niet dat de consument met kosten wordt opgezadeld als een verkoper dit middels regresrecht op zijn leverancier kan verhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naboo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09-06 11:48

Naboo

#WINNING!! DUH!

Ik zou bijna willen vragen welke webshop dit is. Kunnen we die links laten liggen.

Administratiekosten rekenen... echt, soms mag de thuiswinkelwet net zo streng worden als in Duitsland. Dan zouden dit soort webshops niet lang bestaan.

Lovers, they will leave you
A thief will rob you blind
And good friends are awful hard to find

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-09 21:57

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Naboo schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 09:41:
Ik zou bijna willen vragen welke webshop dit is. Kunnen we die links laten liggen.

Administratiekosten rekenen... echt, soms mag de thuiswinkelwet net zo streng worden als in Duitsland. Dan zouden dit soort webshops niet lang bestaan.
Gooi die term over de administratiekosten in google, heb je hem vrij snel gevonden (de andere heeft een kleine variatie in die zin).

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
Even een update. Mijn wederhelft had de bestelling gedaan en ik had de adresgegevens van de afzender van het pakket gebruikt om de winkel op te zoeken. Het blijkt echter dat ze meerdere webshops voeren en de voorwaarden verschillen per shop. Gelukkig zien de voorwaarden van de shop waar de bestelling dus echt gedaan is, er veel beter uit.
We hebben melding gedaan van het defect, waarna we reactie kregen om te wachten op bericht over de DOA afhandeling. We zullen nu een verzendlabel ontvangen om het retour te sturen. Dat mailtje is alleen nog niet binnen.

Edit:
Een laatste update.
Het mailtje met retourlabel is nogmaals verzonden, het product geretourneerd en we hebben een nieuwe gekregen. Zonder bijkomende kosten.
Toch is het vreemd dat één bedrijf twee webwinkels voert met zulke grote verschillen in de voorwaarden.

Bedankt voor de reacties iedereen.

[ Voor 22% gewijzigd door BounceMeister op 22-03-2017 09:46 . Reden: update ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Voorwaarden staan niet boven de wet. Dus ongeacht wat ze schrijven is het herroepingsrecht in de WKA leidend.
Pagina: 1