Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VeterisVulpes
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12-08 18:23
Ik heb een Ubiquiti UniFi AP AC PRO die met ethernetkabel is opgenomen in het netwerk. Uiteraard zijn de clients draadloos verbonden.

En daar zit een probleempje in: zowel op 2.4 als op 5GHz is de internetverbinding tussen 85-91 Mbps.

Afbeeldingslocatie: https://www.speedtest.net/result/6078935034.png

Ik krijg die snelheid maar niet hoger. De laatste firmware staat er handmatig op. Alles naar default settings gereset. Er is nu nog maar 1 standaard user group die ongelimiteerd bandbreedte toegewezen krijgt. Ik heb ook alle clients gedisconnect zodat alleen mijn toestel nog overblijft. AP gereboot. Maar het mag allemaal niet baten.
Aan de ethernetkabel ligt het niet: zet ik op exact dezelfde plaats mét dezelfde kabel uiteraard een ander AP (van Apple), dan doet die AP het prima:

Afbeeldingslocatie: https://www.speedtest.net/result/6078941202.png

Locatie is dus beide hetzelfde: de AP's staan in dezelfde kamer als de enige client die connect. Het is mij echt een raadsel hoe ik dit goed krijg. 8)7

Ook niet onbelangrijk: ik gebruik geen twee AP's, maar slechts die ene. De Apple is maar even als test gebruikt.

 MacBook Pro 16" Late 2019 & UniFi netwerk  iPhone 14 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gravit0n
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Hoe doen andere devices het op je Unifi AP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Tja dat prijsverschil komt ergens vandaan! Met wat voor device maak je de connectie ? Is dat soms een Apple merk zelf ook dat apple wel heel erg goed werkt met zijn eigen AP/ Routers.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VeterisVulpes
Ik heb even een tweede client terug toegelaten, maar het resultaat is daar juist hetzelfde.
Toevallig is mijn client een Apple-device (MacBook Pro), maar de tweede client heb ik bewust voor een Windows-laptop gekozen.

Edit: en ook de Windows-laptop behaalt dezelfde goede resultaat op de Apple-router. Zucht. :?

[ Voor 18% gewijzigd door VeterisVulpes op 24-02-2017 09:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Frogmen schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 09:03:
Tja dat prijsverschil komt ergens vandaan! Met wat voor device maak je de connectie ? Is dat soms een Apple merk zelf ook dat apple wel heel erg goed werkt met zijn eigen AP/ Routers.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/75cViBEvWyJHieZwRSEYOgZV/full.png

Gemeten met een iPhone 7 Plus op een UniFi AP AC PRO :)

Weet je zeker dat het AP wel op gigabit snelheid is verbonden :? Het kan altijd een probleem zijn tussen het AP en de switch..

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:23
Frogmen schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 09:03:
Dat prijsverschil zal best ergens vandaan komen maar zelfs op mijn Unifi AC lite haal ik over WiFi de volledige snelheid die Ziggo mij levert.

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VeterisVulpes
Glashelder schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 09:16:
[...]

Weet je zeker dat het AP wel op gigabit snelheid is verbonden :? Het kan altijd een probleem zijn tussen het AP en de switch..
Ja, want ik sluit de Apple-router op dezelfde kabel aan (om even te testen), dus daar kan het niet aan liggen...

Eventueel misschien wel aan de PoE-adapter die er wel tussensteekt voor de AP van stroom te voorzien, die PoE-adapter haal ik er bij de Apple-router wel even tussenuit om eventuele beschadiging te voorkomen.

Het probleem is dat ik de korte kabel na de PoE-adapter niet kan uittesten, mijn netwerk-meter werkt niet met PoE... ;w

[ Voor 9% gewijzigd door VeterisVulpes op 24-02-2017 09:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
  • Laatst online: 14-09 12:56
Kijk anders eens in de unifi controller, misschien dat de AP op 100 Mbit verbonden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

VeterisVulpes schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 09:27:
[...]

Ja, want ik sluit de Apple-router op dezelfde kabel aan (om even te testen), dus daar kan het niet aan liggen...
Dat zegt niet zoveel.. het ene apparaat is gevoeliger voor foute kabels dan het andere. En daarnaast kan het ook een compatiblity probleem zijn tussen je switch en de Unify :)
Eventueel misschien wel aan de PoE-adapter die er wel tussensteekt voor de AP van stroom te voorzien, die PoE-adapter haal ik er bij de Apple-router wel even tussenuit om eventuele beschadiging te voorkomen.

Het probleem is dat ik de korte kabel na de PoE-adapter niet kan uittesten, mijn netwerk-meter werkt niet met PoE... ;w
Zoals akatar zegt moet je inderdaad even kijken in de Unify controller of je kijkt naar de lampjes op je switch.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Is die PoE adapte van Unbiquiti wel Gbit? Want ik weet dat ze passief power over ethernet doen. Maar de AC-Pro versie kan ook 48V aan, én Gbit PoE (dacht dat het PoE+ heet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Laatst online: 08:12

lier

MikroTik nerd

Default settings zijn niet optimaal, begin eens met de volgende settings:

WPA Personal, WPA2 only, AES only
ATF uit, Band steering maakt niet uit
Eerst alleen met 5GHz testen, 2,4GHz kan je uitzetten.
Vast (DFS) kanaal, bijvoorbeeld 52 met VHT80. Mooiste is om via een RF scan het beste kanaal uit te zoeken.
Power op medium.

Het fijne is dat het de Pro makkelijk je lijntje aan kan en dat het aan jou(w instellingen) ligt ;)

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VeterisVulpes
OK, het zijn CAT7 kabels, dikke stugge kabels. Ik heb zonet met mijn meetapparaat de adders gecontroleerd, maar die zijn volledig in orde.
Kan het dus nog aan die PoE adapter liggen (die van Ubiquiti zelf is...). Of misschien inderdaad aan de switch. Zo dadelijk is even testen rechtstreeks aan de modem...

@lier ik heb die settings ingesteld! bedankt.

Even wat prentjes:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/FwwxvEw.png

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/MJPkEOE.png

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/YuwBD24.png

ATF en band steering staan uit. 56 DFS is het beste kanaal om uit te kiezen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VeterisVulpes
Ook meteen achter de modem blijven de resultaten exact hetzelfde. Wordt er lichtjes ambetant van :)

Edit:

Wie begrijpt dit? Ik was het even erg beu ( ^^ ) en de andere gezinsleden ook (verslaving wellicht...) dus had ik alles terug naar de oude setup gebracht.

En wat doet die onnozele AP nu plots:

Afbeeldingslocatie: https://www.speedtest.net/result/6080711104.png

Al sla je me dood...

Edit 2:

Ik heb wel alle apparaten gereboot (modem, de switches, de AP), en ik begin een donkerbruin vermoeden te krijgen van de dader: ik heb een Doorbird en op Userbase wordt melding gemaakt van een crashende Telenet-modem i.c.m. Doorbird... Ik heb ook Telenet.
Enige verschil: bij maakt Doorbird connectie met de AP, niet met de Telenet modem rechtstreeks. Maar misschien maakt dat niet veel uit...
http://userbase.be/forum/...58&hilit=doorbird#p692758

[ Voor 98% gewijzigd door VeterisVulpes op 24-02-2017 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat is iets in de trant van: "reboot machine, and miracle will happen"......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XoReP
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:56
Ik zie dat je een DFS kanaal gebruikt. Misschien dat iets de DFS triggerde. Beter een kanaal buiten de DFS kanalen pakken als die vrij zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Laatst online: 08:12

lier

MikroTik nerd

XoReP schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 23:51:
Ik zie dat je een DFS kanaal gebruikt. Misschien dat iets de DFS triggerde. Beter een kanaal buiten de DFS kanalen pakken als die vrij zijn.
Waarom?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VeterisVulpes
Die Doorbird doet wel degelijk iets met het netwerk. Ik heb die sinds gisteren niet laten connecten met het netwerk. Alles liep prima.
Vandaag connect ik de Doorbird. Niet met de Unifi AP, wel op een apart 2.4GHz netwerk op de Apple router.

Gevolg? De Unifi AP geeft opnieuw enkel max 91 Mbps door!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YaYo86
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 14-09 00:19
Je weet dat er bugs zitten in de Unifi AP's danwel de controller sw icm Apple devices? Hun forum staat vol met klachten over Apple devices en lage snelheden, random dc's etc. Weet niet of het nog steed speelt want ik heb al een aantal weken niet meer gekeken maar het is een check waard ;)

[ Voor 4% gewijzigd door YaYo86 op 25-02-2017 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VeterisVulpes
Nu is het wel zo dat de controller 24/24 7/7 draait op een Mac Mini, en de meeste clients zijn Macs en iPhones. :\

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• VeterisVulpes
@YaYo86 Bedankt voor de tip van de Ubiquiti forum. Had het nog niet eerder bezocht, maar nu wel alle topics eens deftig uitgespit. Bij mij is het geen Mac-probleem.
Het probleem? De AP "duld" geen tweede ethernetapparaat blijkbaar. De AP heeft twee poorten: 1 voor de netwerk/internet, de andere voor een secondary apparaat (een ingebouwd switchje eigenlijk). Daar hing een Fibaro Home Center Lite aan.
Zodra ik die ethernetkabel uittrok, schoten mijn snelheden onmiddellijk terug naar boven.

Bron: https://community.ubnt.co...d-UAP-AC-Pro/td-p/1845535

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saeverix
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:35
Mooi dat het opgelost is... Die tweede netwerk poort leek mij ook niet echt bedoeld om zomaar even iets aan te hangen, dus heb de handleiding er even bij gezocht. En daar staat het ook duidelijk in. Volgende keer even goed de handleiding lezen dus :)

Bron: https://dl.ubnt.com/guides/UniFi/UniFi_AP-AC-Pro_QSG.pdf
The Secondary port is a Gigabit Ethernet port used for bridging.
Die poort is dus bedoeld om een tweede Access Point aan te hangen om zo een "bridge" te maken.

People who live in glass houses shouldn't throw stones.

Pagina: 1