Upgradeadvies 4j oude game pc

Pagina: 1
Acties:

• Chrotenise
  • Registratie: December 2011
  • Niet online
Ik game inmiddels alweer 4j met hetzelfde systeem (voornamelijk Planetside2, Mortal Online, Age of Empires HD) en hoop een dezer dagen eens aan Star Citizen en Battlefield1 te beginnen.

Daarnaast ben ik een beetje een duizendpoot en gebruik het ook voor het volgende:
- C# ontwikkelen, waarbij ik veel rapportages maak die leunen op parallellisatie. Met testen van deze rapportages is meer cores/threads dus beter.
- Browsen hou ik redelijk bescheiden (10 tot 20 tabbladen)
- Spotify samen met Skype / Teamspea
- Heb altijd 3 1080p monitoren aangesloten op mijn systeem.
- Simpele filmpjes monteren (Movimax)

Waarom upgraden?
- Ik merk bij Planetside2 dat zodra er meer dan 48 spelers in beeld komen, mijn systeempje begint te stotteren (en dan speel ik al op low settings)
- Heb ik een immense aversie voor (langdurende) laadschermen, waarvan ik nu in mijn spellen er meer tegenkom dan ik wil.
- Ik ben niet gezegend met de mogelijkheid om om 10u naar bed te kunnen gaan. Vaak ben ik nog vele uren achter mijn pc bezig, terwijl mijn vriendin al ligt te slapen. Mijn huidige PC kan als de fans naar 100% schieten (best vaak als ik game) haar nog wel eens wakker maken. Zou voor het bewaren van de vrede thuis daarom eigenlijk ook het liefst een stillere kast hebben.

Wat is je budget?
~400 gereserveerd, maar een absoluut maximum heb ik niet zo lang er een goede performance increase is waardoor ik langer met mijn systeem zou kunnen.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik game al meer dan 12 jaar met AMD videokaarten.

Wat heb ik al bedacht
- Als ik kijk naar advies van iemand met soortgelijk system, sowieso videokaart upgrade naar minimaal een RX480.
Twijfel om te upgraden
- Meenemen uit oude build: SSD, HDD, Voeding.
- Twijfel zeer over het upgraden naar een Ryzen CPU met 16GB ram, maar ik ben niet thuis in de hele CPU wereld en hoor graag van iemand met meer verstand aan wat voor performance effect ik moet denken voor het gamen.
- Is er een aanbevolen kast/fan upgrade die het geheel stiller maakt dan mijn huidige set-up, zonder er direct 200,- of meer aan uit te moeten geven?

Mogelijke onderdelen om mee te nemen / waar ik het nu mee doe
Intel Core i5 3570K Boxed
MSI Z77A-G45
Sapphire Radeon HD 7850 2GB
Samsung 840 series 250GB
Seagate Barracuda 7200.14 ST1000DM003 1TB
Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU (2x4GB @ 1800 Mhz)
XFX PRO650W
Corsair Carbide 300R

• eSCe
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 05-02 17:16
mijn systeem is heel vergelijkbaar, heb ook een i5 3570k (@4.2GHz) en had daarbij een HD7950. Ik merkte ook dat ik in de meeste games niet meer meekon. Nu heb ik sinds 2 maanden een RX480 8GB gekocht en ik kan weer alles vlotjes op high spelen.

voorlopig zou ik uw CPU wat overclocken en nog houden. In de meeste games is deze de bottleneck dan ook niet.

• Eren
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 02-02 02:01

Eren

Boss of this gym

Als je de CPU Overclocked en een nieuwe GPU inzet zoals een RX 480 of een GTX 1060 dan zou je alles weer zonder problemen kunnen runnen.

4HEad

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 08:08

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

@Chrotenise
Wat @ErenIT zegt en misschien nog twee keer precies hetzelfde ram bestellen. Zodat je 16GB krijgt.

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Verwijderd

Als je Battlefield 1 soepel wil kunnen spelen, moet je de CPU een hele flinke overklok geven, waarschijnlijk richting de 5GHz om elke multiplayer map soepel te kunnen draaien, de vraag is echter als dat lukt. Een tweedehands i7 3770K met een lichte overklok kan ook. Dat is iig wel prima te doen. Nu met de eerste Ryzen octocores gelanceerd en de hexacores en quadcores volgend de komende maanden moeten tweedehands CPU's ook flink in prijs dalen. Misschien dat iets van 100 euro wel lukt.

Maar als je echt lang met je systeem wil doen dan is een toekomstige Ryzen 5 1600X of Ryzen 7 1700X ook een goede investering. Maar dan kun je dus bijna alles wel vervangen.

Goedkoop is om een i7 3770K en stille goed koelende CPU koeler voor een overklokje, totaal 125/150 euro. En dan een snellere videokaart, goedkoop is een R9 290 met bijvoorbeeld stille Accelero Xtreme III of IV, kost ook iets van 125 euro en anders een nieuwe RX 470 of RX 480, ook een nette prijs.

Echte upgrade is een Ryzen 5 1600X of Ryzen 7 1700X eventueel stille koeler, met 2x8GB DDR4 3000MT/s, X370 of B350 AM4 mobo, GTX 1070, stille behuizing, stille ~450W voeding van hoge kwaliteit en huidige SSD en HDD met Windows 10. Kost wat maar kun je ook weer even mee.

• Chrotenise
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 10:09:
Als je Battlefield 1 soepel wil kunnen spelen, moet je de CPU een hele flinke overklok geven, waarschijnlijk richting de 5GHz om elke multiplayer map soepel te kunnen draaien, de vraag is echter als dat lukt. Een tweedehands i7 3770K met een lichte overklok kan ook. Dat is iig wel prima te doen. Nu met de eerste Ryzen octocores gelanceerd en de hexacores en quadcores volgend de komende maanden moeten tweedehands CPU's ook flink in prijs dalen. Misschien dat iets van 100 euro wel lukt.

Maar als je echt lang met je systeem wil doen dan is een toekomstige Ryzen 5 1600X of Ryzen 7 1700X ook een goede investering. Maar dan kun je dus bijna alles wel vervangen.

Goedkoop is om een i7 3770K en stille goed koelende CPU koeler voor een overklokje, totaal 125/150 euro. En dan een snellere videokaart, goedkoop is een R9 290 met bijvoorbeeld stille Accelero Xtreme III of IV, kost ook iets van 125 euro en anders een nieuwe RX 470 of RX 480, ook een nette prijs.

Echte upgrade is een Ryzen 5 1600X of Ryzen 7 1700X eventueel stille koeler, met 2x8GB DDR4 3000MT/s, X370 of B350 AM4 mobo, GTX 1070, stille behuizing, stille ~450W voeding van hoge kwaliteit en huidige SSD en HDD met Windows 10. Kost wat maar kun je ook weer even mee.
Wat voor OC moet ik aan denken voor die i7?

Daarnaast zorgt een OC vanuit mijn gelimiteerde kennis voor meer herrie, terwijl ik dus juist minder wil. Heb je advies over een goede kast / fans die kunnen zorgen voor bijna doodse stilte?

Ik kan in ieder geval uit de reacties tot noch toe ophalen dat ik binnen mijn budget mijn kast weer levensvatbaar kan krijgen voor een paar jaar, maar dat als ik het budget heb een gehele upgrade ook veel winst op zal leveren. Keuzes, keuzes :9

• GromuhlDjun
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 10-02 14:03
Ik heb zelf een i7 3770k @4.6ghz in combinatie met een NH-D15. Draait op zijn stilst @idle en wanneer ik game kan het geluidsniveau naar fluisterniveau stijgen. Performance is dan vergelijkbaar met een stock i7 6700k.
Verschilt natuurlijk per CPU hoe ver je ermee kunt gaan en hoe warm ze worden.

Componenten die het meeste herrie maken in je huidige build zijn waarschijnlijk:
- CPU koeler
- GPU koeler
- Voeding

Met je huisvrede in gedachte ga ik ook kort in op geluidsproductie.

CPU:
Ik moet wel zeggen dat gezien de investering die je moet doen voor marginaal betere CPU performance (3570k vs 3770k) je misschien beter kunt doorsparen voor een goede Ryzen build. Je zou dan wel alvast een goede luchtkoeler of AIO kunnen kopen die je later evt. op de Zen zou kunt zetten. Een aantal koelers komen al met AM4 socket mogelijkheden.
De 3570K is nog een heel behoorlijke CPU, zeker als je er nog mee gaat overklocken. Deze CPU kan alle games nog heel goed draaien.

GPU:
Een nieuwe GPU gaat al uitmaken, maar in planetside 2 zijn waarschijjnlijk zowel je CPU, GPU, netwerk én game engine roet in het eten aan het gooien.
Dat gezegd, een RX480 8GB is een mooie kaart en 2-3x de performance van je huidige kaart. Binnenkort komt AMD met nieuwe kaarten en nVidia met de 1080ti oid. Misschien dat dan de prijzen nog wat gaan zakken.
Neem in ieder geval een kaart met een aftermarket koeler, want de stock blower-style koelers maken het meeste herrie.

RAM
Zou ik nu niet uitbreiden. Voor de meeste zaken is 8gb nog wel genoeg, en je kunt het geld beter opsparen voor in die Ryzen-build.

Voeding
Ik weet niet hoeveel geluid die XFX maakt, maar er zijn voedingen beschikbaar die pas actief gekoeld worden op 40% belasting, maar die zijn gelijk vrij prijzig. 650w zou genoeg moeten zijn voor welk systeem dan ook met één GPU. Dus afhankelijk van het geluidsniveau van je huidige voeding, zou je er nog prima mee door kunnen.

[ Voor 7% gewijzigd door GromuhlDjun op 27-02-2017 15:26 ]

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Verwijderd schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 10:09:
Ik heb BF1 op een RX480 draaien icm een i5 2400 en 8Gb ram en dat draait op 1080p op ultra erg soepel hoor. Ik denk dat dat hem dus ook wel moet lukken met een 480 of 1060

Verwijderd

Chrotenise schreef op maandag 27 februari 2017 @ 10:02:
[...]

Wat voor OC moet ik aan denken voor die i7?
Misschien kan het zelfs zonder, hoeft iig niet extreem te zijn. Niet voor Battlefield 1 iig omdat die goed om kan gaan met 8 threads, Planetside 2 weet ik niet.
Daarnaast zorgt een OC vanuit mijn gelimiteerde kennis voor meer herrie, terwijl ik dus juist minder wil. Heb je advies over een goede kast / fans die kunnen zorgen voor bijna doodse stilte?
Als je gaat overstappen naar een i7 3770K neem dan een goede stille CPU koeler en een videokaart met ook goede koeler. Andere behuizing is niet nodig, zorg er gewoon voor dat de casefans niet te snel draaien. Dan maken ze ook minder geluid. :p
Ik kan in ieder geval uit de reacties tot noch toe ophalen dat ik binnen mijn budget mijn kast weer levensvatbaar kan krijgen voor een paar jaar, maar dat als ik het budget heb een gehele upgrade ook veel winst op zal leveren. Keuzes, keuzes :9
Klopt.
418O2 schreef op maandag 27 februari 2017 @ 14:43:
[...]

Ik heb BF1 op een RX480 draaien icm een i5 2400 en 8Gb ram en dat draait op 1080p op ultra erg soepel hoor. Ik denk dat dat hem dus ook wel moet lukken met een 480 of 1060
De haperingen treden op bij grote maps met veel tegenspelers in de multiplayer. Als je single player doet en/of alleen de kleine maps met weinig tegenstanders kan het idd prima draaien op een langzamere CPU.

• Chrotenise
  • Niet online
GromuhlDjun schreef op maandag 27 februari 2017 @ 14:38:
Ik heb zelf een i7 3770k @4.6ghz in combinatie met een NH-D15. Draait op zijn stilst @idle en wanneer ik game kan het geluidsniveau naar fluisterniveau stijgen. Performance is dan vergelijkbaar met een stock i7 6700k.
Verschilt natuurlijk per CPU hoe ver je ermee kunt gaan en hoe warm ze worden.

Componenten die het meeste herrie maken in je huidige build zijn waarschijnlijk:
- CPU koeler
- GPU koeler
- Voeding

Met je huisvrede in gedachte ga ik ook kort in op geluidsproductie.

CPU:
Ik moet wel zeggen dat gezien de investering die je moet doen voor marginaal betere CPU performance (3570k vs 3770k) je misschien beter kunt doorsparen voor een goede Ryzen build. Je zou dan wel alvast een goede luchtkoeler of AIO kunnen kopen die je later evt. op de Zen zou kunt zetten. Een aantal koelers komen al met AM4 socket mogelijkheden.
De 3570K is nog een heel behoorlijke CPU, zeker als je er nog mee gaat overklocken. Deze CPU kan alle games nog heel goed draaien.
Als ik het goed zie kan ik jouw NH-D15 met een dergelijke motivatie kopen, toch? Ga denk ik wel kijken voor een wat goedkopere versie, maar dan heb ik een richtlijn voor de kenmerken in ieder geval.
GPU:
Een nieuwe GPU gaat al uitmaken, maar in planetside 2 zijn waarschijjnlijk zowel je CPU, GPU, netwerk én game engine roet in het eten aan het gooien.
Dat gezegd, een RX480 8GB is een mooie kaart en 2-3x de performance van je huidige kaart. Binnenkort komt AMD met nieuwe kaarten en nVidia met de 1080ti oid. Misschien dat dan de prijzen nog wat gaan zakken.
Neem in ieder geval een kaart met een aftermarket koeler, want de stock blower-style koelers maken het meeste herrie.
Ik kan die info niet op Tweakers hardware pagina terugvinden. Maar ik was aan het kijken naar deze: MSI Radeon RX 480 Gaming X 8G
Voeding
Ik weet niet hoeveel geluid die XFX maakt, maar er zijn voedingen beschikbaar die pas actief gekoeld worden op 40% belasting, maar die zijn gelijk vrij prijzig. 650w zou genoeg moeten zijn voor welk systeem dan ook met één GPU. Dus afhankelijk van het geluidsniveau van je huidige voeding, zou je er nog prima mee door kunnen.
Vziw gaat mijn voeding zelden tot nooit aan qua fan, aangezien het ver weg van mijn andere elementen zit in de bodem van mijn kast zit en er een redelijke overcapaciteit in zit, aangezien ik eerst van plas was 2 videokaarten in SLI te draaien.

• GromuhlDjun
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 10-02 14:03
Chrotenise schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 08:32:
[...]

Als ik het goed zie kan ik jouw NH-D15 met een dergelijke motivatie kopen, toch? Ga denk ik wel kijken voor een wat goedkopere versie, maar dan heb ik een richtlijn voor de kenmerken in ieder geval.
Of iets gelijkwaardigs inderdaad. Noctua is goed, maar de prijs is ook hoog. Controleer dan wel of de koeler AM4 ondersteuning heeft (mocht je van plan zijn op termijn naar Ryzen te gaan)
Vziw gaat mijn voeding zelden tot nooit aan qua fan, aangezien het ver weg van mijn andere elementen zit in de bodem van mijn kast zit en er een redelijke overcapaciteit in zit, aangezien ik eerst van plas was 2 videokaarten in SLI te draaien.
Dan zou ik die lekker houden. De CPU en GPU maken dan het meeste herrie nu. Als je de stock cooler van intel er nog op hebt zitten, is dat misschien wel dader nr 1 als wekker van je vriendin.

De koeler van die MSI schijnt iig prima te werken. Niet te veel herrie en fatsoenlijke temperaturen

• Chrotenise
  • Niet online
Heb m'n beslissing genomen. Bedankt iedereen voor het advies.

Voor de geïnteresseerden:
* Heb nog een Gelid Solutions Tranquillo Rev.2, welke ik zal monteren.
* CPU krijgt overclock naar 4,2 - 4.5 GHz afhankelijk van stabiliteit.
* Zal in april met definitieve aankondiging van VEGA besluiten om te gaan voor of een VEGA kaart of een MSI 480 8GB, afhankelijk van prijs en specs van de nieuwe VEGA kaarten.

[ Voor 5% gewijzigd door Chrotenise op 01-03-2017 16:32 ]

• govie
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 06-09-2020
Ik zou zelf eerst een rx480 8GB nu al installeren, dan kan je naderhand altijd nog sparen voor een upgradesetje geheugen/mobo/processor, hetzij amd ofwel gewoon degelijk intel. Het probleem van wachten is vaak dat als je wacht tot april, Nvidia dan weer een nieuw model aankodigt voor juni en zo blijven ze bezig.

[ Voor 38% gewijzigd door govie op 01-03-2017 18:52 ]

• Chrotenise
  • Niet online
govie schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 18:48:
Ik zou zelf eerst een rx480 8GB nu al installeren, dan kan je naderhand altijd nog sparen voor een upgradesetje geheugen/mobo/processor, hetzij amd ofwel gewoon degelijk intel. Het probleem van wachten is vaak dat als je wacht tot april, Nvidia dan weer een nieuw model aankodigt voor juni en zo blijven ze bezig.
Hoewel ik begrijp wat je zegt, ben ik specifiek geïnteresseerd in AMD en om 1 maand te wachten op een nieuwe generatie is niet zo lang aangezien ik relatief lang doe met mijn videokaarten.

Dit zal hoe dan ook een invloed hebben op de prijs van de huidige generatie en ik kan dan bepalen of ik de extra performance het waard vind om te wachten op release.

Verwacht na de upgrade van mijn videokaart in ieder geval nog 2 jaar te doen met mijn huidige proc, mobo, ram en voeding. Daarna wordt de hele set in 1x vernieuwd en afhankelijk van de performance wellicht nog een tweede 480 / VEGA ingestoken.

[ Voor 13% gewijzigd door Chrotenise op 02-03-2017 13:25 ]

Verwijderd

De AMD Radeon RX Vega komt in Q2 2017 dat is van april tot en met juni.
Pagina: 1