Zojuist heb ik voor het eerst een toeslag gekregen van de regionale belastinggroep uit naam van het waterschap Delfland. Op zich gaat het niet om heel veel geld, 220 euro ongeveer, maar als student geef je dat liever uit aan andere dingen. Uit ervaring van andere studenten hoorde ik al dat ze echt veel informatie vragen en echt heel moeilijk doen over kwijtschelding.
Na het kijken op hun website valt het me op dat ze echt een moeilijk traject hebben en echt heeeeeel veel gegevens van je vragen. Hier een overzichtje:
Prima, dat kan ik nog wel uitrekenen, maar dat ging niet al te makkelijk want die termen zijn echt wel een beetje vaag. Volgens mij heeft de belastingdienst al deze gegevens gewoon, dus ze kunnen gewoon opvragen of ik hiervoor in aanmerking kom.
Okee volgende stap. Om het aan te vragen moet je binnen de omgeving van de regionale belastinggroep een vragenlijst doorlopen om een brief aan te vragen om kwijtschelding aan te vragen.
Ze willen de volgende bijlage bij die brief terug hebben:
De Regionale Belasting Groep heeft de volgende bijlagen nodig om te kunnen bepalen of u voor kwijtschelding in aanmerking komt:
Is dit in andere waterschappen ook zo gek geregeld? Lopen mensen wel eens tegen problemen met dit soort uitgebreide gegevens opvragen aan? En mag een dienst wel zo veel persoonlijke gegevens opvragen?
Na het kijken op hun website valt het me op dat ze echt een moeilijk traject hebben en echt heeeeeel veel gegevens van je vragen. Hier een overzichtje:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
| Iedereen met een inkomen op bijstandsniveau of lager, kan een kwijtscheldingsformulier aanvragen. Alleen in de volgende situaties heeft het geen zin om kwijtschelding aan te vragen: de waarde van uw auto/motor bedraagt meer dan 2269 euro en is niet onmisbaar voor uw werk; u hebt een eigen woning; u hebt een eigen bedrijf*; u hebt de aanslag langer dan 3 maanden geleden betaald; uw vermogen is te hoog. U kunt dit hieronder berekenen: A. Hoeveel staat er totaal op uw (internet)bank- en (internet)spaarrekeningen? B. Hoeveel betaalt u per maand aan rekenhuur**? C. Wat betaalt u per maand aan ziektekostenverzekering? De volgende vastgestelde bedragen vindt u in het overzicht normbedragen: D. Uw normbedrag huishoudtype E. Uw woonlastennorm F. Uw normpremie zorgverzekering Maak nu de volgende rekensom: B + C + D - E - F = € Uw vermogen is te hoog als het bedrag bij A (totaalbedrag op uw rekeningen) hoger is dan B+C+D-E-F * ZZP'ers met een BBZ-uitkering kunnen wel voor kwijtschelding in aanmerking komen. Dit geldt alleen voor de particuliere gebruikersbelastingen ** De rekenhuur is de kale huur plus de servicekosten (maximaal € 48) voor de algemene ruimten, zoals lift, algemene verlichting, en kosten huismeester) |
Prima, dat kan ik nog wel uitrekenen, maar dat ging niet al te makkelijk want die termen zijn echt wel een beetje vaag. Volgens mij heeft de belastingdienst al deze gegevens gewoon, dus ze kunnen gewoon opvragen of ik hiervoor in aanmerking kom.
Okee volgende stap. Om het aan te vragen moet je binnen de omgeving van de regionale belastinggroep een vragenlijst doorlopen om een brief aan te vragen om kwijtschelding aan te vragen.
Ze willen de volgende bijlage bij die brief terug hebben:
De Regionale Belasting Groep heeft de volgende bijlagen nodig om te kunnen bepalen of u voor kwijtschelding in aanmerking komt:
- de laatste specificatie van het inkomen (uitkering/salarisstrook/overzicht opbouw studiefinanciering/ betaalbewijs alimentatie) van u en uw partner (geen jaaropgaven)
- het overzicht van de algemene heffingskorting van de belastingdienst van uw partner (geen bankafschrift)
- het overzicht (voorschotbeschikking) van het kind gebonden budget van de belastingdienst van het huidige jaar (geen bankafschrift)
- de polis van de ziektekostenverzekering van u (en uw partner)
- het overzicht (voorschotbeschikking) van de huur- en zorgtoeslag van de belastingdienst van het huidige jaar (geen bankafschrift)
- de laatste huurspecificatie (geen bankafschrift of acceptgiro)
- betaalbewijs aflossing van belastingschuld(en)
- bewijs van onmisbaarheid auto/motor (gehandicaptenparkeerkaart/verklaring werkgever) + kopie(ën) kentekenbewijs deel I en II
- complete setjes bankafschriften van alle (internet)betaal- en (internet)spaarrekeningen van u (en uw partner) van de afgelopen 3 maanden. Het saldo van alle rekeningen moet zichtbaar zijn
- Bankafschrift betaalde kinderopvang en bewijs toeslag kinderopvang van het Rijk
Is dit in andere waterschappen ook zo gek geregeld? Lopen mensen wel eens tegen problemen met dit soort uitgebreide gegevens opvragen aan? En mag een dienst wel zo veel persoonlijke gegevens opvragen?