Ik ben net terug van een trip naar Kenia en Tanzania.
De reis is echt helemaal te gek. Je krijgt zoveel mooie indrukken. Niet normaal.
Ik ben alweer aan het plannen wanneer ik terug kan
Paar tips:
- Schrijf op wat (voor dier) je ziet. Je krijgt zo'n overvloed aan indrukken dat je eind van de middag vergeten bent wat je die ochtend zag.
- Koop een (goede) verrekijker. Ik heb aan mijn kijkers echt ontzettend veel plezier gehad. Zeker in oost Afrika kunnen de dieren ver weg zitten waardoor je met een kijker echt veel meer kunt zien.
- Koop een goede powerbank om je camera op te kunnen laden. Punt is wel dat je camera dan met een usb aansluiting opgeladen moet kunnen worden. Stroom is niet altijd aanwezig en ook niet overal beschikbaar.
- Neem een goede zaklamp mee. Ik had een Felix UC30 zaklamp mee die met usb (en dus mijn powerbank) opgeladen kon worden. Ik vond hem echt onmisbaar.
- Neem een klein houten stokje mee, daarmee kun je een gewone stekker gebruiken (stokje in bovenste gat duwen). Ik had een wereldstekker mee maar bijna niet gebruikt.
- Stof was bij mij niet zo'n probleem. Ligt een beetje aan de periode wanneer je gaat. Sowieso kun je je camera altijd laten schoonmaken daarna.
- Bij ingaan van Serengeti zitten veel stetse vliegen. Zijn irritante stekers die slaapziekte overbrengen (pas bij heel veel steken dus niets om zorgen over te maken). Die worden aangetrokken door de kleuren zwart en donker blauw. Zorg dus dat je die kleuren niet draagt wanneer je daar bent.
- Neem veel geheugen mee en vertrouw niet op een hele grote kaart. Iemand die ik daar ontmoet heb stuurde net bericht dat zijn kaart overleden is en dat hij al zijn foto's kwijt is van de reis. Met meerdere kleinere kaarten heb je dat probleem niet en mis je slechts een deel.
Ik heb in totaal 11.000 foto's gemaakt in 4 weken tijd. Je blijft gewoon klikken.
Qua camera had ik het volgende mee:

2 body's, een full frame en een crop. Daarnaast 3 lenzen, 24-70, 70-200 en een losse 400.
Meest heb ik de 400 op crop gebruikt wat dus overeenkomt met 600mm op kleinbeeld. En nog zijn er veel foto's waarbij ik moet croppen.
Voor volgende keer wil ik kijken naar een 600mm of 800mm.
Als je omschrijft dat je de camera alleen deze vakantie wilt gebruiken, en met jou budget zou ik kijken naar een bridge camera met veel zoom, stabilisatie en redelijk wat pixels (om te kunnen croppen).
Bijvoorbeeld een Sony DSC-HX400 geeft je een bereik van 24mm tot 1200mm in kleinbeeld met 20 mpixels en kost maar 399. Op te laden met usb (dus via je powerbank). De rest van de 1000 euro kun je dan gebruiken voor de rest (heel veel geheugenkaartjes, accu's) en natuurlijk een goede verrekijker.
Qua kijker zou ik kijken naar een zeiss terra 8x32 ED of terra 10x32 ED. De 10x is iets lastiger stil te houden maar kan weer net wat detail geven.
Belangrijkste tip is genieten
Nog wat voorbeeldfoto's.
Luipaard jong in de Serengetti. Gemaakt met 400mm op crop en in de computer nog flink gecropped.

Zebra in Ngorogoro. Gemaakt met 200mm op full frame.

Masai bij Lake Manyara. Gemaakt met 70mm op full frame.