• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14:14
Na lang sparen gaan we deze zomer op Safari. Ik ben echt een amateur, dus heb iets nodig dat het meteen doet als ik iets zie, met als enige misschien wat inzoomen.
Ik ben al aan het zoeken gegaan en las dat stof een groot risico zou zijn. Verder dat opslag en batterij belangrijk zijn.
Voor de rest zou een bridge camera handig zijn, maar dat is een soort die Coolblue niet kent.
Zelf zou ik denken aan een spiegelreflexcamera omdat die goed zouden zijn met snelle beweging en gelijk klaar voor foto maken, maar dan lees ik dat systeem camera's best of both worlds is.

Wat is op dit moment voor mij de beste keuze, dan wel komt er iets de komende maanden uit (zomervakantie is nog even weg) en op welke categorie moet ik me richten?

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Denk dat het handig is als je even schetst waar je voornamelijk foto's van wilt maken. Safari is tamelijk breed en er zit een wereld van verschil tussen het fotograferen van een cactus op 1m afstand of een jachtluipaard op volle snelheid vanaf 100m.

Qua opslag en batterij kun je je natuurlijk voorbereiden door van elk een extra setje mee te nemen tijdens de tochtjes. Als je ongeveer weet hoeveel foto's je denkt te schieten is de benodigde opslag redelijk uit te rekenen.

Zaken als "geschiktheid voor snelle bewegingen" zijn evengoed afhankelijk van de lens en gebruikte instellingen. Welke op hun beurt weer afhankelijk zijn van jouw wensen aangaande de te fotograferen objecten.

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 25-04 22:31
Voor een camera zou ik ook niet kijken bij Coolblue... maar gewoon bij een echte camerawinkel.
Verder vind ik je wensen/eisen niet echt duidelijk. Wil je alleen fotograferen, of ook filmen. Wat is je budget? Ga je de camera ook nog in de toekomst voor iets anders gebruiken? Wat is je huidige ervaring met camera's?

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06:42
Allereerst vast veel plezier, maar pas op het is verslavend :P

Buiten de genoemde goede vragen (budget, wat wil je fotograferen) niet geheel onbelangrijk, waar en hoe ga je op safari? Het scheelt wel of je op game drive richting de enorme open vlakten van de Serengeti gaat of bv een self drive in het Kruger Park waar begroeing veel dichter is.

Overige tip 1: Denk kwa glas niet alleen aan fotografie, maar overweeg ook een verrekijker. Die hadden wij helaas niet bij ons, maar voor de komende reis word er zeker een (goede) aangeschaft.

Overige tip 2: Je zegt de zomervakantie is nog even weg, maar ik raad je aan om toch zsm een keuze te maken en een paar keer te gaan oefenen in bv de dierentuin. Geen idee hoeveel ervaring je hebt kwa fotografie, maar ik vind dieren en telelenzen best een uitdaging.

[ Voor 24% gewijzigd door Speedy op 24-02-2017 08:56 ]

Flickr | Lego collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13:40

CeesKees

I rest my Kees

Overige tip 3: Nadat je je camera hebt gekocht, volg een (of liever meer) fotocursus met je eigen camera.

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
Bedankt, de trip is naar Kenia en Tanzania. Qua fotografie is het niet mijn hobby en mijn vorige is een Sony point en schoot die 12 jaar oud is. De nieuwe moet het dus gewoon doen voor deze een keer in ons leven reis. Ik ben niet van plan professioneel fotograaf graaf te worden en na de vakantie komt de camera hoogstwaarschijnlijk in de kast.
Budget, tot 1000 euro mag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Speedy
Zou zelf dan iets als een Panasonic FZ1000 nemen. Toch wat meer kwa sensor en lens dan een simple compact, flink zoombereik ook. Met dat budget blijf je bij een spiegelreflex of systeemcamera toch bij de kitlenzen hangen waar je imho minder mee af bent. (En evt voor het rest budget een leuke kijker aanschaffen.)

Flickr | Lego collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-04 12:53
Een fz1000 is volgens mij inderdaad het beste voor jou

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RobertJRB
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 04-02 10:26
Ik ben net terug van een trip naar Kenia en Tanzania.
De reis is echt helemaal te gek. Je krijgt zoveel mooie indrukken. Niet normaal.
Ik ben alweer aan het plannen wanneer ik terug kan :)

Paar tips:

- Schrijf op wat (voor dier) je ziet. Je krijgt zo'n overvloed aan indrukken dat je eind van de middag vergeten bent wat je die ochtend zag.
- Koop een (goede) verrekijker. Ik heb aan mijn kijkers echt ontzettend veel plezier gehad. Zeker in oost Afrika kunnen de dieren ver weg zitten waardoor je met een kijker echt veel meer kunt zien.
- Koop een goede powerbank om je camera op te kunnen laden. Punt is wel dat je camera dan met een usb aansluiting opgeladen moet kunnen worden. Stroom is niet altijd aanwezig en ook niet overal beschikbaar.
- Neem een goede zaklamp mee. Ik had een Felix UC30 zaklamp mee die met usb (en dus mijn powerbank) opgeladen kon worden. Ik vond hem echt onmisbaar.
- Neem een klein houten stokje mee, daarmee kun je een gewone stekker gebruiken (stokje in bovenste gat duwen). Ik had een wereldstekker mee maar bijna niet gebruikt.
- Stof was bij mij niet zo'n probleem. Ligt een beetje aan de periode wanneer je gaat. Sowieso kun je je camera altijd laten schoonmaken daarna.
- Bij ingaan van Serengeti zitten veel stetse vliegen. Zijn irritante stekers die slaapziekte overbrengen (pas bij heel veel steken dus niets om zorgen over te maken). Die worden aangetrokken door de kleuren zwart en donker blauw. Zorg dus dat je die kleuren niet draagt wanneer je daar bent.
- Neem veel geheugen mee en vertrouw niet op een hele grote kaart. Iemand die ik daar ontmoet heb stuurde net bericht dat zijn kaart overleden is en dat hij al zijn foto's kwijt is van de reis. Met meerdere kleinere kaarten heb je dat probleem niet en mis je slechts een deel.
Ik heb in totaal 11.000 foto's gemaakt in 4 weken tijd. Je blijft gewoon klikken.

Qua camera had ik het volgende mee:
Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/1/278/31547845405_37221a6b3a_c.jpg
2 body's, een full frame en een crop. Daarnaast 3 lenzen, 24-70, 70-200 en een losse 400.
Meest heb ik de 400 op crop gebruikt wat dus overeenkomt met 600mm op kleinbeeld. En nog zijn er veel foto's waarbij ik moet croppen.
Voor volgende keer wil ik kijken naar een 600mm of 800mm.

Als je omschrijft dat je de camera alleen deze vakantie wilt gebruiken, en met jou budget zou ik kijken naar een bridge camera met veel zoom, stabilisatie en redelijk wat pixels (om te kunnen croppen).

Bijvoorbeeld een Sony DSC-HX400 geeft je een bereik van 24mm tot 1200mm in kleinbeeld met 20 mpixels en kost maar 399. Op te laden met usb (dus via je powerbank). De rest van de 1000 euro kun je dan gebruiken voor de rest (heel veel geheugenkaartjes, accu's) en natuurlijk een goede verrekijker.

Qua kijker zou ik kijken naar een zeiss terra 8x32 ED of terra 10x32 ED. De 10x is iets lastiger stil te houden maar kan weer net wat detail geven.

Belangrijkste tip is genieten :)

Nog wat voorbeeldfoto's.

Afbeeldingslocatie: https://c2.staticflickr.com/4/3778/32652861640_392643a166_c.jpg
Luipaard jong in de Serengetti. Gemaakt met 400mm op crop en in de computer nog flink gecropped.

Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/3/2566/32652862310_e9018e1aa9_c.jpg
Zebra in Ngorogoro. Gemaakt met 200mm op full frame.

Afbeeldingslocatie: https://c2.staticflickr.com/4/3686/32652863280_d8cd07e6cb_c.jpg
Masai bij Lake Manyara. Gemaakt met 70mm op full frame.

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:37
RobertJRB schreef op zaterdag 25 februari 2017 @ 11:44:
- Koop een goede powerbank om je camera op te kunnen laden. Punt is wel dat je camera dan met een usb aansluiting opgeladen moet kunnen worden. Stroom is niet altijd aanwezig en ook niet overal beschikbaar.
Waarom geen extra losse batterij? Lijkt me veel handiger: met 15 seconden downtime kan je je batterij verwisselen. En geen downtime als je je andere batterij oplaadt. Afhankelijk van hoeveel je schiet is 2 batterijen meestal wel genoeg om de dag door te komen.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wouter3
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
swhnld schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 19:57: Ik ben niet van plan professioneel fotograaf graaf te worden en na de vakantie komt de camera hoogstwaarschijnlijk in de kast.
Ik zou me in jouw schoenen serieus afwegen of je op safari in de weer wilt met een camera.
Stel je ziet een mooi dier. Je pakt je camera uit je tas, stelt hem in, richt, drukt af, kijkt naar je schermpje, richt opnieuw, kijkt nog een keer. Best aardig, maar toch niet helemaal wat je hoopte, richt nog een keer en weg is het dier.

Je had in die tijd ook het moment in je op kunnen nemen en genieten van deze natuur. Iedereen weet hoe een olifant eruit ziet. Ik heb zelden mooie foto's van vrienden/collega's (niet fotografieliefhebbers) van safari voorbij zien komen.

Aan de andere kant, als je veel plezier beleeft aan het fotograferen zelf dan is het een ander verhaal. In dat geval zou ik kiezen voor een camera met veel zoom zoals de fz1000. (verwacht daar overigens niet dezelfde foto's van zoals je ze hierboven ziet) Na afloop van de reis kan je die evt weer verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
Ramon schreef op zaterdag 25 februari 2017 @ 11:51:
[...]
Waarom geen extra losse batterij? Lijkt me veel handiger: met 15 seconden downtime kan je je batterij verwisselen. En geen downtime als je je andere batterij oplaadt. Afhankelijk van hoeveel je schiet is 2 batterijen meestal wel genoeg om de dag door te komen.
Probleem is dat je dagen zonder stroom zit. Ik had ook extra accu's mee om snel te kunnen wisselen. De powerbank was om die accu's op te kunnen laden 's nachts wanneer je een aantal dagen zonder stroom zit.
Met mijn powerbank kon ik de camera accu zo'n 15 keer opladen. Genoeg voor zo'n 4 dagen zonder stroom met 2 camera's.

Dat kun je ook doen met heel veel losse accu's (voor drie dagen dus al minimaal 6) maar dat is veel prijziger, zwaarder en neemt heel veel tijd met opladen wanneer je wel weer stroom hebt. Ik zat vaak 1 nacht in een lodge om vroeg weer weg te gaan. Niet genoeg tijd op alles om de beurt op te kunnen laden.
Daarnaast kan ik m'n telefoon en zaklamp er ook mee opladen.

Sowieso zit je continu in een wagen. Ik had vaak de camera tijdens het rijden aan de powerbank hangen. Wanneer we iets zagen trok ik alleen het kabeltje eruit en kun je foto's maken. Daarna de camera weer inpluggen om verder te laden. Was de accu echt leeg dan kon ik wisselen met een volle.

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Speedy
Wat betreft opladen, dat hadden wij op voorhand voorzien en hebben daarom een stekkerblok meegenomen. Zo met 1 wereldstekker alles in 1x opladen :Y)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Uv0CYk5pgNogDwBVjtGTulQ8/full.jpg

[ Voor 33% gewijzigd door Speedy op 25-02-2017 13:46 ]

Flickr | Lego collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
RobertJRB schreef op zaterdag 25 februari 2017 @ 11:44:
Als je omschrijft dat je de camera alleen deze vakantie wilt gebruiken, en met jou budget zou ik kijken naar een bridge camera met veel zoom, stabilisatie en redelijk wat pixels (om te kunnen croppen).
maar kan weer net wat detail geven.
Wat is een bridge camera als ik dat hier naar de pricewatch vertaal? Tweakers kent die categorie niet lijkt het?
https://tweakers.net/pricewatch/#highlightCat:911

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy
swhnld schreef op zaterdag 25 februari 2017 @ 13:46:
[...]

Wat is een bridge camera als ik dat hier naar de pricewatch vertaal? Tweakers kent die categorie niet lijkt het?
Een categorie tussen een simpele compact en MILC/DSLR in, zeg maar uitgebreide camera's met een vaste lens zoals bv eerdere genoemde Panasonic FZ1000 en Sony DSC-HX400, bij bv cameranu heb je een aardig overzicht.

[ Voor 13% gewijzigd door Speedy op 25-02-2017 13:51 ]

Flickr | Lego collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bio
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 29-03 15:21

Bio

HX400 is van een totaal andere klasse dan de FZ1000. Als je zoveel gaat zoomen zou ik toch wel voor een large sensor compact als de FZ100 gaan en de HX400 links laten liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
Bio schreef op zaterdag 25 februari 2017 @ 13:54:
HX400 is van een totaal andere klasse dan de FZ1000. Als je zoveel gaat zoomen zou ik toch wel voor een large sensor compact als de FZ100 gaan en de HX400 links laten liggen.
Een van de voordelen van de Sony zou zijn deze via USB op te kunnen laden, kan de Panasonic dat ook?

En kijk ik bij Cameranu, dan staat de Canon PowerShot G3 X rond dezelfde prijs als de Panasonic, is dat er nog een om te overwegen?

[ Voor 14% gewijzigd door swhnld op 25-02-2017 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy
Volgens mij heeft de Panasonic geen USB charging. De G3X heeft eenzelfde grote sensor als de FZ1000 en wat meer zoombereik, grootste nadeel van de Canon vind ik dat er geen viewfinder opzit (kan je wel los krijgen voor een beste meerprijs) dus zal je het met de LCD achterop moeten doen. Zeker als het zonnig is kan dat best irritant zijn, maar dat is natuurlijk ook persoonlijk :)

[ Voor 14% gewijzigd door Speedy op 25-02-2017 14:21 ]

Flickr | Lego collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter3
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
swhnld schreef op zaterdag 25 februari 2017 @ 13:46:
[...]

Een bridge camera is veelal een camera met veel zoom. Zo'n camera lijkt op een spiegelreflexcamera, maar is dat niet. De lens zit er vast op en de sensor is vaak kleiner. Bij tweakers is er geen aparte categorie voor en vallen ze in de categorie compactcamera's. Bij diverse camerawinkels kan je wel hierop selecteren. (zie bijvoorbeeld cameranu.nl)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
Ok, dan is de FZ1000 de keuze waar ik mee in mijn achterhoofd naar de camera winkel ga.

Echter, er werd ook gemeld een verrekijker te overwegen, en ook daar is veel keuze in. Bovenal heb ik er een, maar of die goed is, via cameranu begrijp ik dat het een porro model is?

Deze is in ieder geval vrij groot en zwaar en helemaal rubberachtig met lens doppen. Op de verrekijker staat bij elkaar bij het rechter oog:
20 x 50 CB
Grossfeld
56m / 1000 m
En bij het linkeroog staat nog Leader plus een plaatje van een blauwe vogel.
Op de beide buizen is nog het woord Royal in sierletters aanwezig.

[ Voor 4% gewijzigd door swhnld op 25-02-2017 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy
Goed dat je in een winkel gaat proberen, wellicht ligt die FZ1000 veel minder in jouw hand dan die Canon, ook niet onbelangrijk ;)

Verrekijkers heb ik geen persoonlijke ervaring mee, wel stevig aan het orienteren en daar is het nog meer mee als met cameras dat je zelf moet gaan proberen. Zou je huidige kijker meenemen en wat gaan vergelijken buiten de winkel op een bewolkte dag (met mooi zonnig weer is een matige kijker ook al snel "goed") en dan bepalen of het je het waard is om een nieuwe te kopen

Hier op GoT is al best wat te vinden (en zie dat RobertJRB ook een mooi setje heeft ;)) of check bv http://www.houseofoutdoor.com/verrekijkers/basis-onderwijs/ voor wat termonologie.

Flickr | Lego collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
RobertJRB schreef op zaterdag 25 februari 2017 @ 12:45:
[...]

Probleem is dat je dagen zonder stroom zit. Ik had ook extra accu's mee om snel te kunnen wisselen. De powerbank was om die accu's op te kunnen laden 's nachts wanneer je een aantal dagen zonder stroom zit.
Met mijn powerbank kon ik de camera accu zo'n 15 keer opladen. Genoeg voor zo'n 4 dagen zonder stroom met 2 camera's.

Dat kun je ook doen met heel veel losse accu's (voor drie dagen dus al minimaal 6) maar dat is veel prijziger, zwaarder en neemt heel veel tijd met opladen wanneer je wel weer stroom hebt. Ik zat vaak 1 nacht in een lodge om vroeg weer weg te gaan. Niet genoeg tijd op alles om de beurt op te kunnen laden.
Daarnaast kan ik m'n telefoon en zaklamp er ook mee opladen.

Sowieso zit je continu in een wagen. Ik had vaak de camera tijdens het rijden aan de powerbank hangen. Wanneer we iets zagen trok ik alleen het kabeltje eruit en kun je foto's maken. Daarna de camera weer inpluggen om verder te laden. Was de accu echt leeg dan kon ik wisselen met een volle.
Wanner dat een probleem is, zou ik een DSLR kopen. Mijn full frame doet ruim 3000 fotos opbeen accu en ik heb er 3...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertJRB
De kijker die je hebt is vrij specifiek. 20x vergroting is erg veel en lastig stil te houden. Een porro kijker is prima maar ook groot en zwaar.
Juist voor een safari wil je niet te groot en zwaar. En vanwege de lichtomstandigheden wil je ook een goede kijker. Waar in Nederland iedere kijker prima is met goed weer zie je in Afrika het verschil heel snel.

House of outdoor in Maarssen kan ik van harte aanbevelen. Evenals Cameranu.nl. Nadeel is wel dat je hoogst waarschijnlijk met een duurdere kijker de deur uit loopt.

Ik zou zelf de zeiss terra's aanraden. Dan heb je een kijker van zo'n 300 a 400 euro van zeiss. Veel compacter dan was je nu hebt en ook optisch erg goed.

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
PageFault schreef op zaterdag 25 februari 2017 @ 17:50:
[...]

Wanner dat een probleem is, zou ik een DSLR kopen. Mijn full frame doet ruim 3000 fotos opbeen accu en ik heb er 3...
Das inderdaad het nadeel van de sony A7, die gebruikt relatief veel stroom. Met de 5D mk4 vind ik het aanbod van canon weer iets aantrekkelijker en kan dat weer een optie zijn.

Maar dan nog vond ik het fijn een oplaadpunt te hebben. je kunt ongewild dagen zonder stroom zitten en je moet er niet aan denken halverwege de Ngorogoro zonder stroom te zitten.

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
Ach ja, de sony is fors kleiner. Voors en tegens. Keuzes....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xudonax
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 25-04 08:46
Waarschijnlijk een slag groter dan de rest, maar kijk ook eens naar de Nikon P900. Deze heeft een absurd grote zoom van 83x, zie bijvoorbeeld deze GIFs over het zoombereik. De beeldkwaliteit zal tegenvallen, maar aangezien het vooral gaat om wat foto's maken en je niet echt als een "serieuze fotograaf" die kant op gaat.

Deze is niet direct via USB op te laden, maar met een lader als deze kun je twee accu's tegelijk opladen via USB. Een tweede (of derde en vierde) accu lijkt me wel aan te raden, aangezien Nikon slechts 360 foto's op een accu claimt.

Daarnaast raad ik je aan om naar een fotocursus zoals bijvoorbeeld een Quick Start Workshop van Nikon School te volgen. Meestal zit er een voucher of iets dergelijks bij je camera waarmee je korting krijgt bij een dergelijke camera. Hiermee ga je naar een dierentuin toe, dus ook een mooie generale repetitie voor je op vakantie gaat.

Vergeet niet om een genoeg SD kaarten mee te nemen zodat de kaart niet halverwege vol is :) Een gewone SD kaart van 32GB of 64GB zou al ruim voldoende moeten zijn lijkt me, maar dat kunnen ze je bij een goede camerawinkel het beste adviseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kojoottii
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 25-04 16:23
RobertJRB schreef op zaterdag 25 februari 2017 @ 17:56:
De kijker die je hebt is vrij specifiek. 20x vergroting is erg veel en lastig stil te houden. Een porro kijker is prima maar ook groot en zwaar.
Juist voor een safari wil je niet te groot en zwaar. En vanwege de lichtomstandigheden wil je ook een goede kijker. Waar in Nederland iedere kijker prima is met goed weer zie je in Afrika het verschil heel snel.

House of outdoor in Maarssen kan ik van harte aanbevelen. Evenals Cameranu.nl. Nadeel is wel dat je hoogst waarschijnlijk met een duurdere kijker de deur uit loopt.

Ik zou zelf de zeiss terra's aanraden. Dan heb je een kijker van zo'n 300 a 400 euro van zeiss. Veel compacter dan was je nu hebt en ook optisch erg goed.
Niet helemaal mee eens, juist bij de Terra betaal je meer voor het feit dat er Zeiss op staat dan voor de kwaliteit, Terra's komen ook gewoon uit china als ik me niet vergis. Als je dan toch een Zeiss of Swaro wil, zou ik er wel een nemen die uit Duitsland / Oostenrijk komt :) En als dat te duur is zou ik dan eerder kijken naar een van de duurdere Buschnells of Meoptas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
Kojoottii schreef op zondag 26 februari 2017 @ 11:15:
[...]

Niet helemaal mee eens, juist bij de Terra betaal je meer voor het feit dat er Zeiss op staat dan voor de kwaliteit, Terra's komen ook gewoon uit china als ik me niet vergis. Als je dan toch een Zeiss of Swaro wil, zou ik er wel een nemen die uit Duitsland / Oostenrijk komt :) En als dat te duur is zou ik dan eerder kijken naar een van de duurdere Buschnells of Meoptas.
Daar heb je gelijk in. Persoonlijk zou ik ook zeker doorsparen voor een Conquest HD als je voor zeiss wilt gaan.
Vond de terra 10x32 wel een erg fijne kijker, lekker compact en fijne optieken.

Leica MM + Sony A9

Pagina: 1