Dimmer 'debuggen': spot blijft aan

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• geekeep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 09:16
Beste mede-tweakers,

Onlangs heeft mijn moeder mij op de hoogte gebracht van een dimbare vloerlamp die stopte met branden. Nieuw lampje indraaien was mijn eerste gedachte. Wij een nieuw halogeenlampje gehaald (30W, GU10). Blijkt dat het lampje ongeacht de stand van de dimmer (uit, minimaal, maximaal) blijft branden.

Het betreft een dubbele dimmer die is ingebouwd in de stang van de lamp. Bovenin zit in staaflamp (100W+) die niet meer gebruikt werd sinds het overlijden ervan. Halverwege de lamp een halogeenlamp van voorheen 25W, nu 30W. Die oude 25W doet het dus niet, de nieuwe 30W spot blijft branden. Mijn gedachte: defecte dimmer die stroom doorlaat, hoewel die 25W het tegenovergestelde doet (niets dus). Meest voor de hand liggende situatie: de kapotte/gesprongen lamp heeft tijdens het overlijden de dimmer deels meegenomen in z'n graf.

Ik met volle moed de dimmer open geschroefd, op zoek naar bolle elco's :+ Blijkt dat ik toch niet zoveel verstand heb van elektronische circuits.

Ik ben wel zover dat ik snap dat het gedeelte dichter bij de groene draadklemmen en de kleinere spoel bij de spot hoort. Daarnaast ben ik voorzien van een multimeter en ben ik wat componenten langsgegaan. Daar strandt echter mijn zoektocht naar het defecte onderdeel (in de hoop dat ik dit kan vervangen voor een paar cent ;)).

Aangezien er geen 'hoe spoor ik een defect in een circuit op' guides zijn, vroeg ik me af of iemand me de juiste richting in kan sturen. Of wellicht, aan de hand van de omschreven situatie, nu al weet wat er precies mis is. Ik heb wat gelezen over defecte traic's (die oversized transistor?) die meestal oorzaak zijn van defecte dimmers.

Duizendmaal dank in ieder geval!

Hieronder wat foto's:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/cXSYwP7l.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/XwhOQIfl.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/vHv3X5Zl.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/qCjfpdcl.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/T0qFL5il.jpg

Beste antwoord (via geekeep op 27-02-2017 18:49)

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 04-10 17:40

SA007

Moderator Tweaking
Met 15 minuten per dag verdien je het inderdaad niet snel terug (6+ jaar).
Het is wel intressant om naar te kijken als de lamp/dimmer stuk is, dan kan je namelijk de vervangprijs aftrekken van de terugverdientijd.
Ruwweg bij >= 1 uur per dag is het intressant om werkende lampen te gaan vervangen, heb je heb je de vervanging binnen een jaar terugverdient.
</offtopic>

0.5Ohm is nogal laag, meet TR1 ook eens, als die hele andere waardes geeft is waarschijnlijk TR2 stuk.

Edit:
TR1 is hetzelfde component, maar dan met een koelblok erop, niet de rode condensator, ja het naampje staat een beetje vreemd.

[ Voor 12% gewijzigd door SA007 op 24-02-2017 12:41 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11:56

dragonhaertt

@_'.'

De eerste plek waar ik zou kijken is inderdaad de TRIAC. Halfgeleiders staan er om bekend om "Door te branden" waarbij ze hun geleidende staat behouden. Dit is redelijk simpel te meten door de weerstand tussen de pinnen te meten met de multimeter.
Hoogst waarschijnlijk zijn de twee meest linker pinnen vanuit het perspectief van de eerste foto de terminals. Begin eens met daar weerstand tussen te meten.
Is de weerstand maar een paar ohm? Dan is het een kwestie van deze TRIAC vervangen. (controleer voor de zekerheid ook TR2)

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Ik zou juist bij TR2 beginnen, de koeling van die triac is nogal ondermaats en waarschijnlijk is die ook van de laagvermogen lamp.

Persoonlijk zou ik niet de dimmer gaan repareren.
Ik zou de lamp ombouwen naar LED, ook meteen stukken zuiniger, dan moet je ook meteen een andere dimmer hebben (want het is dermate minder vermogen dat de dimmer er geen zin meer in heeft).

Andere optie zou zijn om de draadjes voor de 2 lampen om te draaien en de 35W lamp op de 100W dimmer te hangen die je zoals je zegt toch niet gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

SA007 schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 10:54:
Ik zou juist bij TR2 beginnen, de koeling van die triac is nogal ondermaats en waarschijnlijk is die ook van de laagvermogen lamp.
Ah, ik had niet helemaal goed gelezen. Inderdaad grote kans dat TR2 niet meer werkt. En of hij hem wil repareren of vervangen is natuurlijk de eigen keus, maar het zou een redelijk simpele reparatie zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geekeep
dragonhaertt schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 09:17:
De eerste plek waar ik zou kijken is inderdaad de TRIAC. Halfgeleiders staan er om bekend om "Door te branden" waarbij ze hun geleidende staat behouden. Dit is redelijk simpel te meten door de weerstand tussen de pinnen te meten met de multimeter.
Hoogst waarschijnlijk zijn de twee meest linker pinnen vanuit het perspectief van de eerste foto de terminals. Begin eens met daar weerstand tussen te meten.
Is de weerstand maar een paar ohm? Dan is het een kwestie van deze TRIAC vervangen. (controleer voor de zekerheid ook TR2)
Ik heb even gemeten. De pot-meter heb ik overigens in de aan-stand gezet, geen idee of dat van invloed is.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Mnda58xl.jpg
SA007 schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 10:54:

Persoonlijk zou ik niet de dimmer gaan repareren.
Ik zou de lamp ombouwen naar LED, ook meteen stukken zuiniger, dan moet je ook meteen een andere dimmer hebben (want het is dermate minder vermogen dat de dimmer er geen zin meer in heeft).

Andere optie zou zijn om de draadjes voor de 2 lampen om te draaien en de 35W lamp op de 100W dimmer te hangen die je zoals je zegt toch niet gebruikt.
Die TR2 is inderdaad apart zo zonder koeling. Bij PSU's ben ik gewend van die dikke koelplaatjes er tegenaan te zien, maja iets met 35W vs 600W.

LED zal niet zo lonen, aangezien die lamp gemiddeld een kwartier per dag aan is. De dimmers omdraaien was mijn eerste geniale ingeving inderdaad. Maar die spot begon bij een lage dimstand te knipperen en een hoge dimstand flink te zoemen. Die dimmer heeft waarschijnlijk een andere bouw qua wattage, aangezien die staaflampen de 300W kunnen aantikken.

Oh btw; die dimmer (/lamp) heeft het ruim 10 (/5) jaar uitgehouden. Niet dat het meuk is ofzo. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Die 0.05 ohm die je meet tussen de twee terminals zou een breakdown kunnen aanduiden, tenzij de TRIAC nu in geleidende modus staat door de potmeter. Probeer de potmeter eens op de "uit" stand te zetten of wissel de positieve en negative leads van je multimeter een keer om tijdens het meten om er zeker van te zijn dat je de triac niet met je multimeter aanstuurt.

[ Voor 194% gewijzigd door dragonhaertt op 24-02-2017 11:27 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Het is wel intressant om naar te kijken als de lamp/dimmer stuk is, dan kan je namelijk de vervangprijs aftrekken van de terugverdientijd.
Ruwweg bij >= 1 uur per dag is het intressant om werkende lampen te gaan vervangen, heb je heb je de vervanging binnen een jaar terugverdient.
</offtopic>

0.5Ohm is nogal laag, meet TR1 ook eens, als die hele andere waardes geeft is waarschijnlijk TR2 stuk.

Edit:
TR1 is hetzelfde component, maar dan met een koelblok erop, niet de rode condensator, ja het naampje staat een beetje vreemd.

[ Voor 12% gewijzigd door SA007 op 24-02-2017 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geekeep
SA007 schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 12:38:
</offtopic>

Edit:
Zo, even TR1 ook gemeten. Over de buitenste twee poten staat 600 ohm. Tussen midden en links/rechts staat ongeveer 1 Mohm (mega idd).
TR2 nogmaals gemeten in uit stand, geen verschil. Tussen midden en rechts blijft rond de 0.5 ohm.

Conclusie, TR2 kaduuk?

Kon nog net het componentnummer lezen. Blijkt een btb04-600sl te zijn. De weerstand tussen A1 en A2 is dus ongeveer 0.5ohm, deze zou voor zover ik triac troubleshooters heb begrepen zeer hoog/oneindig moeten zijn.
http://nl.mouser.com/Prod...tODT3zLZfa3%2FKdJFw%3D%3D
Plusminus €0.70. Zenden ze ook in ongetraceerde enveloppen? :+

[ Voor 68% gewijzigd door geekeep op 25-02-2017 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Ik denk dat dat de juiste conclusie is.

Overigens maakt het exacte type triac niet heel veel uit, zolang de belangrijkste specs goed (spanning/stroom/pinindeling) hetzelfde zijn.

Verzendkosten is waarschijnlijk het grootste probleem inderdaad.

Je kan de T1 triac op T2 zetten, of uit china bestellen.
Om niet geheel duidelijke redenen is het component daat ruwweg evenduur maar kan het wel gratis/goedkoop verzonden worden, bijv:
http://www.ebay.com/itm/1...4A-New-Ic-K-/232228879804

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-10 15:03
Tip, via https://muxtronics.nl/onderdelen/ kan je vrij goedkoop bij Farnell bestellen.

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geekeep
Om maar even terug te koppelen. Gisteren de triac vervangen met m'n soldeerskills (moet toch maar eens wat litze gaan halen }:O ), en de lamp dimt/brandt weer als vanouds. Die service van mux is trouwens wel heerlijk makkelijk en snel :o

Thanks allemaal!
Pagina: 1