Vraag

• Kcetin1994
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 18-05 12:37
Mijn vraag

Ik heb vandaag mijn cpu+fan een upgrade gegeven maar daarbij kom ik op hoge tempraturen tegen..
is dit normaal van de FX 8300 cpu's ?

Relevante software en hardware die ik gebruik
AMD overdrive idle : http://prnt.sc/ecj895
Speedfan idle : http://prntscr.com/ecj8kx
prime 95 : 5min ~ kwam op 70C
binenkant van de PC : http://prnt.sc/ecj8kx

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Nog niks omdat ik niet weet waarvan de hoge tempraturen komen.
koelpasta is nieuw.

Mvg

Alle reacties

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06:34

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Binnenkant pc en speedfan zijn dezelfde.

Volgens mij is je Vid wat hoog en 70°C is niet echt veel ;)

Trouwens wat meer info over je systeem mag wel (mobo/psu)

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• Amazigh_N_Ariff
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 09-09 20:21
Damic schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 21:06:

Vid is niet hoog, ik zou het ergens anders zoeken. Mijn Fx6350 heeft momenteel 1.3625V@3.9GHz 59°C op een 29 euro lucht cooler. Volgens AMD specs moet mijn Vid 1.4125 zijn@3.9Ghz. 59°C haal ik in Ycruncher na 15 minuten.

Voor FX CPU temp is er meestal een foute tempratuur en een correcte. Ik weet niet welke je momenteel naar staat te kijken.

Edit: Doe eens een HWmonitor screenie. Ook handig.
Edit2: Twee de zelfde link, er geen foto van kast :).

[ Voor 18% gewijzigd door Amazigh_N_Ariff op 23-02-2017 21:36 ]

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 06:58

nelizmastr

Goed wies kapot

Damic schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 21:06:

70 is gelijk de max van deze chips hoor ;)

I reject your reality and substitute my own

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06:34

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

nelizmastr schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 21:30:
[...]

70 is gelijk de max van deze chips hoor ;)
Whoops gaat zijn systeem een beetje harder laten blazen :+

Tja lagere Vcore is meestal goed voor temps. * Damic zijn 8320 doet rondjes op 4.013GHz op 1.296V volgens cpu-z

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• Amazigh_N_Ariff
Damic schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 21:37:
[...]
Whoops gaat zijn systeem een beetje harder laten blazen :+

Tja lagere Vcore is meestal goed voor temps. * Damic zijn 8320 doet rondjes op 4.013GHz op 1.296V volgens cpu-z
Dus je wil zeggen dat ik lager in Vcore kan gaan!

On topic(sorry voor tweede post), heb jij je cooler al een keer opnieuw geplaatst met nieuwe pasta?

• TvE
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16-09 18:31

TvE

Lagere VCore? Misschien met mazzel. Maar dat zou niet nodig moeten zijn.
Als die screenshot van AMD Overdrive in idle -15.5 aangeeft denk ik dat je koeler niet goed vast zit. Ik zou eens aan je koelblok voelen of die goed warm aanvoelt. Als die koud aanvoelt maakt ie gewoon slecht contact met je CPU.

Ter referentie. Ik heb hier een FX8350 met een VCore van 1.536 Volt. Idle geeft dat een temperatuur van -50.
Met Cool 'n Quiet aan zakt dat naar de -64. Nu is dit wel watergekoeld. Maar alsnog meen ik mij te herinneren dat ik met een Gelid Tranquilo Rev2 ook zulke idle temperaturen haalde.

Onaangepast voltage van mijn cpu is trouwens 1.363 Volt. Een VCore van 1.31 is dus best normaal/netjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kcetin1994
Amazigh_N_Ariff schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 21:29:
[...]

Vid is niet hoog, ik zou het ergens anders zoeken. Mijn Fx6350 heeft momenteel 1.3625V@3.9GHz 59°C op een 29 euro lucht cooler. Volgens AMD specs moet mijn Vid 1.4125 zijn@3.9Ghz. 59°C haal ik in Ycruncher na 15 minuten.

Voor FX CPU temp is er meestal een foute tempratuur en een correcte. Ik weet niet welke je momenteel naar staat te kijken.

Case : http://prntscr.com/eclzl0
Hwmonitor : http://prntscr.com/ecm00w

cpu fan zal ik morgen maar eens kijken...achterkant van de case is namelijk niet open de mobo moet er helemaal uit..

Tijden GTA V 1 uur sessie was de tempraturen van de cpu en gpu rond de 55C ~ dus het valt mee eigenlijk

[ Voor 6% gewijzigd door Kcetin1994 op 23-02-2017 23:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pclinde
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08-09 15:46

pclinde

TechGaming.nl

Prima temperatuur. :) Je kan altijd met je Vcore spelen voor lagere temperaturen. :D

Hardware reviews met buitenfotografie, de Intratuin zal jaloers zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 14-09 16:24

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Amazigh_N_Ariff schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 21:29:
[...]

Ik heb 2 jaar een FX8320 op 4.6Ghz en 1.55V gedraaid, ging prima onder een H80i :+ Is na die 2 jaar wel gestorven :+ _O- Zo enorm duur zijn deze chips gelukkig niet, maar ik heb toch een gloednieuwe van AMD gekregen.

Alles tot 1.5V is veilig voor 24/7 gebruik*, mits goed gekoeld (dat betekend dat je core niet continue boven de 65-70 graden uit komt) en dat je VRM's niet ontploffen van de warmte. Want dat resulteert niet alleen in een kapot moederbord, maar waarschijnlijk ook in een kapotte CPU.

*disclaimer; ik ben alsnog niet verantwoordelijk voor gebraden CPU's

Ik begrijp wel even niet waarom je nog naar een FX8300 bent gegaan, Ryzen staat letterlijk om de hoek, en als je niet op de goedkopere 4c/8t Ryzen CPU's wil wachten had je met een i3 7100 een CPU in huis gehad die in games rondjes om de 8300 rent... Maar goed, dat is mosterd na de maaltijd. Op integers berekenen en echte goed geoptimaliseerde multithread programma's (niet games) verliest de i3 nog (flink), maar puur single core is de i3 zo'n 60% sneller. Voor het geld hoef je het ook niet te laten :P Als je nog een hele zooi minder wil uitgeven is de nieuwe pricewatch: Intel Pentium G4560 Boxed een hele goede, de Pentium's hebben nu namelijk voor het eerst hyperthreading wat feitelijk bekend dat je een iets tragere i3 hebt maar wel voor de helft van de prijs. Ik heb er zoeen in mijn server zitten.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kcetin1994
kuusj98 schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 01:20:
[...]

Ik heb 2 jaar een FX8320 op 4.6Ghz en 1.55V gedraaid, ging prima onder een H80i :+ Is na die 2 jaar wel gestorven :+ _O- Zo enorm duur zijn deze chips gelukkig niet, maar ik heb toch een gloednieuwe van AMD gekregen.

Alles tot 1.5V is veilig voor 24/7 gebruik*, mits goed gekoeld (dat betekend dat je core niet continue boven de 65-70 graden uit komt) en dat je VRM's niet ontploffen van de warmte. Want dat resulteert niet alleen in een kapot moederbord, maar waarschijnlijk ook in een kapotte CPU.

*disclaimer; ik ben alsnog niet verantwoordelijk voor gebraden CPU's

Ik begrijp wel even niet waarom je nog naar een FX8300 bent gegaan, Ryzen staat letterlijk om de hoek, en als je niet op de goedkopere 4c/8t Ryzen CPU's wil wachten had je met een i3 7100 een CPU in huis gehad die in games rondjes om de 8300 rent... Maar goed, dat is mosterd na de maaltijd. Op integers berekenen en echte goed geoptimaliseerde multithread programma's (niet games) verliest de i3 nog (flink), maar puur single core is de i3 zo'n 60% sneller. Voor het geld hoef je het ook niet te laten :P Als je nog een hele zooi minder wil uitgeven is de nieuwe pricewatch: Intel Pentium G4560 Boxed een hele goede, de Pentium's hebben nu namelijk voor het eerst hyperthreading wat feitelijk bekend dat je een iets tragere i3 hebt maar wel voor de helft van de prijs. Ik heb er zoeen in mijn server zitten.
Meh...inkomen en performance over quality is altijd mijn ding geweest sinds mijn monitor op 900p draaid voor nu...wij alleen de performance winst van 20-30% of de maximale halen van de amd+3 + geld..

Ik begrijp wel waarom iedereen zegt ga voor de intel maar ik ben ook niet zo een intel van waarvan weet ik ook niet..

Kwa performance op dit moment ben ik zeer tevreden dat kan ik wel zeggen stream + gta V op high gaat uitstekend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amazigh_N_Ariff
Kcetin1994 schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 23:34:
[...]

Case : http://prntscr.com/eclzl0
Hwmonitor : http://prntscr.com/ecm00w

cpu fan zal ik morgen maar eens kijken...achterkant van de case is namelijk niet open de mobo moet er helemaal uit..

Tijden GTA V 1 uur sessie was de tempraturen van de cpu en gpu rond de 55C ~ dus het valt mee eigenlijk
Voor de HWmonitor screenie is het te weinig info. Sorry ik had meer specific moeten zijn. Start HWmonitor. Laat de systeem even rusting. daarna je PI benchmark starten en even draaien totdat de CPU te warm wordt. Dan screenie waarbij ook Vcore zichtbare is. De HWmonitor afbeeldig heeft momenteel geen grote temp verschillen aan, dus je systeem was in rust. Met min/max vcore, temp en fanspeed kun je vaak iets meer zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kcetin1994
Amazigh_N_Ariff schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 08:55:
[...]

Voor de HWmonitor screenie is het te weinig info. Sorry ik had meer specific moeten zijn. Start HWmonitor. Laat de systeem even rusting. daarna je PI benchmark starten en even draaien totdat de CPU te warm wordt. Dan screenie waarbij ook Vcore zichtbare is. De HWmonitor afbeeldig heeft momenteel geen grote temp verschillen aan, dus je systeem was in rust. Met min/max vcore, temp en fanspeed kun je vaak iets meer zien.
HW monitor : http://prntscr.com/ecsnxp http://prntscr.com/ecso42
Na een kleine 5 min met prime95 wel raar dat ik nu op 55~ uit kom gisteren was het nog 70~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milanees
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 15-10-2021
Je temp is lager omdat je cores minder hard gaan en ze verschillen onderling in snelheid. Is je overclock eraf? Systeem onstabiel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indy91
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 31-01 14:21
Kcetin1994 schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 13:16:
[...]

Na een kleine 5 min met prime95 wel raar dat ik nu op 55~ uit kom gisteren was het nog 70~
55 is prima temp met prime95.

Tijdens gamen zit op rond 50-55 graden met mijn FX-8350@stock
kuusj98 schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 01:20:
[...]

Nope. Ik heb vorig jaar nog bij diverse personen nog een systeem rond de FX-8xxx serie gebouwd. Juist omdat DX12 voor de deur stond en steeds meer games multicores (>4 cores) beter gaan ondersteunen.

Kijk maar eens hier naar: https://www.computerbase....ld-1-dx11-multiplayer-fps

Conclusie: 6,8 en 10 core CPU's op lagere snelheid zijn sneller dan 4 snelle core CPU's.
Zelfs de FX-8350 doet het beter (11% sneller) dan de Core i5 2500K en presteert met de huidige games slechts zo'n 6% minder dan een Core i7 2600K.

Is zou juist helemaal geen Pentium G4560 aanbevelen! ;)

AMD CPU FX-8350@4,4GHz | Scythe Fuma | Scythe Kaze Master II | Asus M5A97 Rev.2 | Sapphire RX 480 Nitro OC+ | 16GB Geil Black Dragon DDR1600 | 480 Sandisk Ultra II SSD | Corsair GamingSeries 800Watt | Creative Tactic 3D Alpha | Corsair Gaming M65

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

Indy91 schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 18:23:
[...]

55 is prima temp met prime95.

Tijdens gamen zit op rond 50-55 graden met mijn FX-8350@stock

[...]

Nope. Ik heb vorig jaar nog bij diverse personen nog een systeem rond de FX-8xxx serie gebouwd. Juist omdat DX12 voor de deur stond en steeds meer games multicores (>4 cores) beter gaan ondersteunen.

Kijk maar eens hier naar: https://www.computerbase....ld-1-dx11-multiplayer-fps

Conclusie: 6,8 en 10 core CPU's op lagere snelheid zijn sneller dan 4 snelle core CPU's.
Zelfs de FX-8350 doet het beter (11% sneller) dan de Core i5 2500K en presteert met de huidige games slechts zo'n 6% minder dan een Core i7 2600K.

Is zou juist helemaal geen Pentium G4560 aanbevelen! ;)
De i5 2xxxK is stokoud, de FX is stokoud, en zou ik alletwee niet meer in een nieuw systeem stoppen. De i5 dan nog eerder dan een FX. Die dingen zuipen als een tempelier :')
De G4560 is een prima low-budget oplossing, net zoals de AMD 860K tot een jaar geleden ook was in dit segment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amazigh_N_Ariff
kuusj98 schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 21:40:
[...]

De i5 2xxxK is stokoud, de FX is stokoud, en zou ik alletwee niet meer in een nieuw systeem stoppen. De i5 dan nog eerder dan een FX. Die dingen zuipen als een tempelier :')
De G4560 is een prima low-budget oplossing, net zoals de AMD 860K tot een jaar geleden ook was in dit segment.
Sorry dit is off topic. AUB geen dualcores aanbevelen anno 2017 8)7 |:( . Intel heeft de markt gesegmenteerd tot op de bot. Wacht eerst eens op de normalisatie(AMD) van de cpu markt en dan wil ik zien of t je dan nog dual cores aanbeveelt.
Kcetin1994 schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 13:16:
[...]

- Ik weet dat ''verse'' koelpasta een periode nodig heeft om ''in te werken''. Ik heb het ook gemerkt bij mijn CPU.
- Ik vind het verschil tussen min/max erg klein, waarbij jou minimale temp erg hoog is. Dit is van mij http://prntscr.com/ecz6qs. Alleen CPUINT temperatuur werkt correct. Package temp is broken. Ik heb wel 7 fans draaien inclusief PSU en CPU :P.
- Mogelijk is jou laagste fan-speed iets te laag om een normale idle te halen. Ik zie bij 500rpm. Mijn cpu koeler is een Scythe KATANA 3, dus die van jou is een veel beter.
- Welke methode heb je gebruikt voor het toepassen van koelpasta.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

Amazigh_N_Ariff schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 22:01:
[...]

Sorry dit is off topic. AUB geen dualcores aanbevelen anno 2017 8)7 |:( . Intel heeft de markt gesegmenteerd tot op de bot. Wacht eerst eens op de normalisatie(AMD) van de cpu markt en dan wil ik zien of t je dan nog dual cores aanbeveelt.

[...]

- Ik weet dat ''verse'' koelpasta een periode nodig heeft om ''in te werken''. Ik heb het ook gemerkt bij mijn CPU.
- Ik vind het verschil tussen min/max erg klein, waarbij jou minimale temp erg hoog is. Dit is van mij http://prntscr.com/ecz6qs. Alleen CPUINT temperatuur werkt correct. Package temp is broken. Ik heb wel 7 fans draaien inclusief PSU en CPU :P.
- Mogelijk is jou laagste fan-speed iets te laag om een normale idle te halen. Ik zie bij 500rpm. Mijn cpu koeler is een Scythe KATANA 3, dus die van jou is een veel beter.
:F Rustig maar... Als je je enige moeite had genomen mijn eerdere verhaal te lezen wat je erachter gekomen dat ik ook gezegd heb dat je beter op de iets lager geplaatste Ryzen's kan wachten, maar als je daar niet op wilde wachten dat een G4560 ook een prima oplossing is. En de Kaby lake Pentiums hebben vanaf nu hyperthreading, als dat niet zo was zat je aan een i3.
https://ark.intel.com/pro...r-G4560-3M-Cache-3_50-GHz

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Indy91
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 31-01 14:21
Neen, je stelt namelijk dat je TS niet begrijpt waarom hij een FX-8300 heeft aangeschaft. TS zou volgens je betoog beter af zijn met een Dual Core i3 7100 of G4560. De Core i3 zou volgens jou rondjes rennen om de FX-8300......

Als je de moeite had genomen om de link ComputerBase te lezen dan zag je dat FX-8300 gewoon gehakt zal maken van de Core i3 in de huidige games.

AMD CPU FX-8350@4,4GHz | Scythe Fuma | Scythe Kaze Master II | Asus M5A97 Rev.2 | Sapphire RX 480 Nitro OC+ | 16GB Geil Black Dragon DDR1600 | 480 Sandisk Ultra II SSD | Corsair GamingSeries 800Watt | Creative Tactic 3D Alpha | Corsair Gaming M65

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kcetin1994
Indy91 schreef op zaterdag 25 februari 2017 @ 01:09:
Neen, je stelt namelijk dat je TS niet begrijpt waarom hij een FX-8300 heeft aangeschaft. TS zou volgens je betoog beter af zijn met een Dual Core i3 7100 of G4560. De Core i3 zou volgens jou rondjes rennen om de FX-8300......

Als je de moeite had genomen om de link ComputerBase te lezen dan zag je dat FX-8300 gewoon gehakt zal maken van de Core i3 in de huidige games.
Geen intel van..that's it.. slechte ervaring met intel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrIezie
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 06:40
Amazigh_N_Ariff schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 22:01:
...

...
Dit zat ik ook te denken, vooral de periode die koelpasta nodig heeft om "in te werken" :)

Assumption is the mother of all F'-ups

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 06:58

nelizmastr

Goed wies kapot

Indy91 schreef op zaterdag 25 februari 2017 @ 01:09:

Mag ook wel. De 8300 verbruikt in de praktijk 3x zo veel energie. En toch is het verschil kleiner dan je denkt.

I reject your reality and substitute my own

Pagina: 1