• sidjoesz
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 07:54
Heb nu twee jaar een soundbar en mijn vrouw en ik vinden dat het tijd wordt om eens wat geld in een mooi geluidssysteem te steken.

Ik zoek een?
AV-receiver en 5.1 speakerset.

Wat is je budget?
Liefst niet hoger dan 1500euro.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
80% films en 20% muziek. Ben een Spotify gebruiker dus een Spotify Connect is wel een must.

Wat heb je zelf al gevonden?
Zat zelf nog te twijfelen tussen een Denon AVR-3300W, AVR-4300H en voor ongeveer dezelfde prijs als de 4300H een Marantz SR-7011(betreft wel een demomodel). Als speakerset had ik de KEF E-305 (ook een demomodel) in gedachten.

Mijn vraag is dus of dit wel een goede samenstelling is en het wel goed op mekaar aansluit? Niet dat het zware overkill is oid. Kan het kwaad om een demomodel te kopen of is het toch verstandiger om het nieuw te halen? Betreft een woonkamer van 45m2, maar de kijkruimte is ongeveer 20 a 25m2.

Losse speakercomponenten lijkt mij wel het best, maar daar heb ik het budget niet voor en ga dan toch liever voor gebruikersgemak door een 5.1 set te halen.

Heb vorig jaar bij Stassen de KEF E-305 speakers beluisterd icm de Denon 5200 en was best onder de indruk. Vandaar dat ik mijzelf alleen een beetje heb verdiept in die merken.

Hoop dat ik mede door jullie samen eruit kan komen en dan eindelijk een leuk setupje te hebben voor in de woonkamer :)

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

sidjoesz schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 19:19:
80% films en 20% muziek. Ben een Spotify gebruiker dus een Spotify Connect is wel een must.
Ben zelf nooit zo'n voorstander van harde eisen op app gebied. Bottom line is geluidskwaliteit en jouw ervaring hiervan het belangrijkste. Mocht een receiver toevallig de functionaliteit bieden, is dat imho mooi meegenomen. Zou het ontbreken ervan echter niet snel als dealbreaker bestempelen. Zeker als je je bedenkt dat een oplossing a la chromecast voor een paar euro van marktplaats te trekken is.
Kan het kwaad om een demomodel te kopen of is het toch verstandiger om het nieuw te halen?
Waar voel jij je het prettigst bij? Uiteraard is de aanschaf van een nieuw toestel te preferen boven een demo-model. Afhankelijk van de gegeven prijsreductie op het demo model moet je voor jezelf de afweging maken of je dit het extra "risico" waard vind.
In theorie kunnen receivers en zeker speakers erg lang mee dus een half jaartje "normaal" demo-gebruik is te verwaarlozen.
Losse speakercomponenten lijkt mij wel het best, maar daar heb ik het budget niet voor en ga dan toch liever voor gebruikersgemak door een 5.1 set te halen.
Uiteindelijk bestaat die 5.1 set ook uit speakers die evengoed los aan te schaffen zijn. Voornaamste reden voor mij zou puur zijn dat de speakers qua looks overeenkomen. In theorie zou er niets op tegen zijn om fronts en rears uit een compleet andere serie of eventueel merk te plaatsen.
Heb vorig jaar bij Stassen de KEF E-305 speakers beluisterd icm de Denon 5200 en was best onder de indruk. Vandaar dat ik mijzelf alleen een beetje heb verdiept in die merken.
Waar twijfel je dan nog aan? Geluidservaring is persoonlijk dus lastig om je hierin te begeleiden. Als de prijs goed is en je bent onder de indruk van de geluidservaring dan hebben wij geen poot om op te staan om je tegen te spreken ;)
Betreft een woonkamer van 45m2, maar de kijkruimte is ongeveer 20 a 25m2.
Bij geluid is kameroppervlakte misschien wel het minst van invloed van alle mogelijke aspecten.
Inrichting van de kamer en plaatsing van de speakers zijn b.v. onderdelen die een veel belangrijkere rol spelen.

[Voor 9% gewijzigd door Switchie op 23-02-2017 19:42]

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18:01
Je kunt aanzienlijk geld besparen door een lagere klasse receiver te kiezen. De enige meerwaarde van een 3300 of 4300 is dat deze beschikken over een luxere versie van Audyssey (Multeq XT32) (kamercorrectie software). Maar ik heb het gevoel dat je niet zo super kritisch bent en prima vooruit kunt met de normale XT versie.

Op die manier wordt het budget voor de speakers wat hoger (en ook beter in verhouding), maar eigenlijk heb je daar de keuze al gemaakt. Voor film is de kwaliteit van de speakers wat minder belangrijk, maar de kwaliteit van de subwoofer des te belangrijker.

Wil je toch ook wat meer naar muziek gaan luisteren (en dan bedoel ik niet als achtergrondvulling, maar echt luisteren/genieten) dan kun je wellicht beter voor een boekenplank model gaan. Die zijn iets groter, maar klinken doorgaans beter in het laag, waardoor de subwoofer ook weer beter kan klinken.

Op marktplaats komen regelmatig diverse speakers voorbij. Denk aan Dali Zensor, Q acoustics (deze zijn nieuw ook betaalbaar, maar komt dan wel iets boven budget), gecombineerd met een subwoofer van bijvoorbeeld BK (XXLS400, P12-300) of SVS (pb-1000, sb2000/pb2000). Van BK staan er op het moment 3 te koop, de SVS zijn iets duurder.

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 09-06 20:13
Kijk ook eens naar een teufel system 4 thx icm met een denon x2300.
Eens dat een versterker van rond de 1000 euro nogal veel is met een budget van 1500.

• sidjoesz
Dank voor de reacties allen. Zal de tips zeker meenemen in de uiteindelijke keuze die ik ga maken. Het zal pas april worden voordat ik tot aanschaf overga :D

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17:06
Je kan inderdaad beter naar een versterker in een prijsklasse 2 lager.

• NL_Scratch
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09-06 13:43
Eventueel heeft Denon ook de AVR X1300 en 1200W welke waarschijnlijk ook al aan je wensen voldoet. Dan heb je nog zo'n 1100 euro over voor je speakers. Hier koop je best wel een leuk 5.1 systeem van.

Teufel heeft zeer prijs/kwaliteit goede setjes zoals de Ultima MK40 of als je het kleiner zoekt de Cubycon en TX 4 serie.

Nog beter ga je starten met 2x front en langzaam uitbreiden naar center, rear en sub.
Mocht je dan gaan voor boekenplank speakers en kom je ook met je budget een heel eind. Kijk is naar de Dali Zensor serie of Q-Acoustics 3010/3020.

Maar het beste advies is: Luisteren :)

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08-06 11:54

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Denon 3300 + Q-Acoustics 3050, en je hebt een zeer fijne combi. Dit zelf beluisterd in een hifi zaak en klonk erg goed :)

Professioneel Heftruck Syndroom

• sidjoesz
NL_Scratch schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 12:29:

Mocht je dan gaan voor boekenplank speakers en kom je ook met je budget een heel eind. Kijk is naar de Dali Zensor serie of Q-Acoustics 3010/3020.

Maar het beste advies is: Luisteren :)
Sinds er toch vaker wordt aangeraden om meer in speakers te investeren dan in receiver, zouden bijv merken als Sony, Onkyo etc ook voldoen voor een prijs rond de €500? Of zijn merken als Denon en Marantz een stuk interessanter om naar te kijken?

Hoewel mijn voorkeur uitgaat naar een kant en klare 5.1 setup vind ik die Dali Zensor ook wel heel interessant. Kijk dan voornamelijk naar de Zensor 5 of 7. Iemand ervaringen met die speakers?

Zou dan wel eerst voor een 2.0 of 3.0 setup moeten gaan vanwege budget. Is het wel te doen om tijdelijk met zo n soort setup films te bekijken en muziek te luisteren, of is het noodzakelijk om toch meteen een subwoofer bij te kopen?

Ga zeker binnenkort die speakers beluisteren.

• LA-384
Ik ben zelf met een Denon AVR 2113 en daarbij de Dali Zensor 5 en Zensor 1 begonnen. Dus een 4.0 setup.
Na een jaar of 2 heb ik daar een subwoofer aan toegevoegd (bk xxls400) en 2 maanden later een center speaker (dynaudio excite x24).

Mijn ervaring is dat je met deze speakers prima zonder subwoofer kan, totdat je er een subwoofer aan toevoegt (je weet niet wat je mist tot je het gehoord hebt en dan wil je niet anders meer). Ik kon ook prima zonder center speaker, omdat de front speakers relatief dicht bij elkaar staan (onderlinge afstand is iets kleiner dan luisterafstand). Maar ook hierbij geldt, je weet niet wat je mist tot je het gehoord hebt, dan wil je niet anders meer.

De subwoofer voegt veel meer actie toe en de center speaker maakt gesprekken veel beter hoorbaar, tevens zal iets van 80% van het geluid via de center speaker verlopen, dus na toevoeging is dit de belangrijkste speaker. De back-speakers zorgen dan weer voor het surround effect. Elk van deze speakers voegt een aanzienlijk deel toe aan het geheel, je moet dus een keuze maken wat jij zelf het belangrijkste vindt. Van deze toevoegingen kun je in principe het meest besparen op de back-speakers. De center en sub moeten gewoon van degelijke kwaliteit zijn om geen afbreuk te doen aan het geheel. Zonder center en sub mis je overigens geen geluidsinformatie, de betreffende kanalen worden gewoon over de overige speakers verdeeld.

Als de keuze ligt tussen de Zensor 5 en Zensor 7, dan zal menigeen zeggen dat je beter voor de 7 kunt gaan. Ik lees regelmatig dat deze echt een aanzienlijk beter geluid geeft dan de 5. Maar nogmaals, als je alleen of hoofdzakelijk film gaat kijken en qua muziek eigenlijk niet verder komt dan wat achtergrond muziek, dan zou ik gewoon voor 4x Zensor 1 gaan.

PS, mogelijk oud nieuws, maar losse speakers worden altijd per stuk verkocht/geadverteerd (ook al heb je er in de meeste gevallen gewoon 2 nodig). De Zensor 5 en 7 liggen daarmee behoorlijk boven de Zensor 1 qua prijs.(€680 - €860 t.o.v. €300 voor twee front speakers).

Er is overigens nog een nieuwe budget-serie van Dali, namelijk de Spektor serie. Deze is nog gunstiger geprijsd, maar hoe het klinkt? geen idee.

Dali Zensor 5 + vokal + 1 = €1265
Dali Spektor 6 + vokal + 1 = €1085

[Voor 5% gewijzigd door LA-384 op 24-02-2017 20:14]

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02 18:48
sidjoesz schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 19:32:
[...]
Sinds er toch vaker wordt aangeraden om meer in speakers te investeren dan in receiver, zouden bijv merken als Sony, Onkyo etc ook voldoen voor een prijs rond de €500? Of zijn merken als Denon en Marantz een stuk interessanter om naar te kijken?
Dit is ook een mooie receiver onder de €500,- https://tweakers.net/pric...-vsx-924-s/specificaties/
Ik heb zelf als jaren de Pioneer VSX-921 waar ik tevreden over ben, maar deze wordt niet meer verkocht.
Als speakers heb ik voor Tannoy gekozen nadat ik diverse soorten in de winkel heb beluisterd.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

• fisherman
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08-06 19:23
Qua speakers zal niemand je echt een goed advies kunnen geven vrees ik. Het grootste gedeelte wordt bepaald door de speakers in een set. De 3300 is een voordelige versterker waar je ook in de toekomst nog een einde refereer aan zou kunnen hangen. Geef je niets om die uitbreidbaarheid en de nieuwste snufjes, dan zou je voor een model daaronder kunnen kijken.

• sidjoesz
Na aanleiding van de reacties hier heb ik me veel meer in verdiept, waarvoor dank natuurlijk. Heb nu andere voorkeuren en heb ook het budget kunnen verhogen naar €2000/2500.

Heb mijn keus laten vallen op de Dali Zensor 7 als front. Als subwoofer twijfel ik tussen de Dali sub E12F en de SVS PB-1000. Ik heb de SVS nog niet beluisterd icm de Dali (ben dat nog wel van plan), maar heb alleen maar positieve reacties over gelezen. De Dali sub zou dan meer zijn omdat we deze goed vonden klinken en mijn vrouw ook wat moois wil voor het oog (ben natuurlijk bezig met het overtuigen dat niet alles om uiterlijk gaat).

Als receiver twijfel ik nu dus toch tussen de Denon 4300H en de Marantz 7011, ook vanwege de Heos ondersteuning waarvan ik bijna zeker gebruik ga maken op korte termijn. Hoop hiermee ook wat meer toekomstbestendig mee te zijn mocht ik in de toekomst andere (zwaardere) speakers kopen. Afgezien van Heos, zijn er misschien nog andere suggesties voor receivers? Mag ook een ander merk zijn.

Ik neem aan dat deze twee receivers geen problemen hebben met het aansturen van deze speakers/sub? Zijn er ook mensen die toevallig de SVS en de Dali sub beide hebben getest, zoja, wat vond je van de verschillen.

Gezien het budget, zal het wss eerst een 2.1 of 3.1 opstelling worden, waarbij de center dus een Dali Zensor Vokal wordt. Hangt dus een beetje van af hoeveel ik kan afdingen van de totaalprijs om de Vokal bij te kopen

Nogmaals dank voor de input hier en dat ik daardoor toch van gedachten veranderd ben (weet alleen niet of ik zo dankbaar moet zijn voor het budget :p) en ben nu nog meer enthousiast geworden met het kopen van een home cinema :*) .

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Qua aansturing zullen de Dali's geen probleem zijn. En de subs al helemaal niet: die zijn actief en hebben dus hun eigen versterker ingebouwd :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• sidjoesz
Heb nog een vraag over de Marantz 7011.

Deze is 18.5cm hoog en de hoogte van mijn tv meubel waar die in gaat is 20cm. Het is open aan de achterkant en de zijkanten hebben beide kanten 15cm speling.

Zal dit voldoende zijn voor de airflow, of raden jullie toch aan om wat meer ruimte aan de bovenkant te hebben?

• LA-384
De achterkant is open, als je twijfelt kun je er eenvoudig een casefan in hangen. Deze hoeft niet op hoge toeren te draaien om de warme lucht uit de kast te blazen.

Zelf heb ik 3x 5cm fans op de receiver staan met een simpele thermostaatschakelaar van ebay ertussen. Als de temperatuur boven de 35 graden komt, springen de fans aan. Met 20cm ruimte kun je prima een veel stillere 12cm fan kwijt.

• sidjoesz
LA-384 schreef op maandag 3 april 2017 @ 22:49:
De achterkant is open, als je twijfelt kun je er eenvoudig een casefan in hangen. Deze hoeft niet op hoge toeren te draaien om de warme lucht uit de kast te blazen.

Zelf heb ik 3x 5cm fans op de receiver staan met een simpele thermostaatschakelaar van ebay ertussen. Als de temperatuur boven de 35 graden komt, springen de fans aan. Met 20cm ruimte kun je prima een veel stillere 12cm fan kwijt.
Ik denk niet dat ik er een fan op krijg met maar 1.5cm ruimte. Of zijn er ook fans die je niet op de receiver hoeft te plaatsen?

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-06 22:33
sidjoesz schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 12:48:
[...]

Ik denk niet dat ik er een fan op krijg met maar 1.5cm ruimte. Of zijn er ook fans die je niet op de receiver hoeft te plaatsen?
Je zou de fans in de achterwand kunnen plaatsen, bovenin. Zodanig dat ze van de kast uit naar de muur blazen (anders krijg je heel veel stof in je receiver). Op deze manier wordt de warme lucht van de receiver meteen afgevoerd. 1,5 cm vind ik zelf wat krap, maar met fans moet dat heel goed kunnen.

• twapee12
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 25-09-2022
De Denon AVR X-4300H is nu afgeprijsd naar €999 bij Stassen.

http://www.stassen.nl/ver...receiver/denon-avr-x4300h

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sidjoesz
Hoi allen,

Bedankt voor alle tips en adviezen. Het zijn toch de Dali Zensor 7 met Vokal en E-12F Sub geworden met de Denon 3300W. Heb toch voor de 3300 gekozen omdat wij toch niet overgaan naar Heos (te dure speakers voor alleen op de slaapkamer/gang) en de 4300 de meerprijs niet waard is in ons geval.

Wil nu surroundspeakers erbij kopen en twijfel dus tussen de Zensor Pico, Zensor 1 en 3.

Leveren de Z1 en Z3 veel meerwaarde tov de Pico, of valt dat te overzien, aangezien het alleen voor surround gebruikt zal worden? Zelfde geldt dan ook voor de Z1 en Z3.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Grudgie
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16:03

Grudgie

PSN: Grudgie7

Zelf heb ik de Zensor 3 als surround speakers.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sidjoesz
Grudgie schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 19:28:
Zelf heb ik de Zensor 3 als surround speakers.
Heb je deze toevallig vergeleken met de Z1?

Wat is de reden dat jij voor de Z3 ipv bijv de Z1 heb gekozen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Grudgie
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16:03

Grudgie

PSN: Grudgie7

Ja heb ze vergeleken toen in de winkel. Maar is ook al 3 jaar geleden hoor haha. Maar ze zijn gewoon wat voller qua geluid. Maar de Z1 voldoen ook prima. Maar vond de Z3 net wat mooier qua klank.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee