Achtertuin opnieuw bestraten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Lensent
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 03-06 10:44
Tussenwoning uit de jaren 90
Kleine tuin, liefkozend 'postzegel' genoemd met houten berging/schuur.

Afmetingen zijn ong 10 meter diep en 5 meter breed, hierbinnen staat dus ook de schuur.

Ik ben bezig om ivm verzakking alles eruit te werken en eea opnieuw te gaan leggen en een deel tegels (grindtegels en klinkers) te vervangen voor gras.
Zijn er ervaringsdeskundigen die mij tips kunnen geven mbt het opnieuw bestraten van de tuin?

Het afschot ligt op dit moment door inklinking ws ri gevel dus dit moet sowieso omhoog bijv.

Ik weet niet of en zo ja hoe we moeten ophogen, worteldoek, aantrillen met een machine noem maar op

Beste antwoord (via Lensent op 23-02-2017 21:30)

• Dunnevandale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 18:43
Antiworteldoek onder bestrating gebruiken heeft geen nut wegens bovengenoemde redenen.Wel handig is het gebruik van antiworteldoek onder grind,maar dat is hier dus niet van toepassing.
Belangrijk is een zandbed van tenminste 15 cm onder de bestrating,liefst zelfs 20 cm.Goed verdichten met een trilplaatje,afschot 5 mm per 2 meter is genoeg.
Na het straten afstrooien met brekerzand en dit de tijd geven om in te regenen tussen de stenen.Succes.

Alle reacties

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Wat wil je straks in je tuin leggen?
Grote tegels (formaatje 60 x 60 cm) of klinkers of mozaiksteentjes...

Belangrijkste is om alles goed op te hogen, aan te trillen en nog eens goed aan trillen.

Afhankelijk van het type bestrating kan je wel of geen worteldoek nemen. Heb je iets wat strak tegen elkaar aan ligt, of zit er nog wat ruimte tussen de bestrating.
Onkruid komt van boven, niet van onder (hoe gek dat ook klinkt). Als je worteldoek toepast, houd er dan rekening mee, dat je alsnog onkruid e.d. kan krijgen. Zodra de voegen tussen de tegels groot genoeg zijn, kan hier van alles tussen komen. Worteldoek houd de groei van onder dan wellicht wat tegen, maar echt onkruid komt er of doorheen, of duwt (in geval van grote tegels) gewoon een tegel wat omhoog.

• Lensent
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 03-06 10:44
We gaan de tegels hergebruiken.
Meerendeel zal gewoon de gladde grijze tegels zijn zoals mensen die zoveel hebben, ik meen iets van 40x50 ofzo. Rechthoekig, gemiddeld formaat.

Hoe hoog ik het beste op en hoe maak en check ik het afschot?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11:05
Worteldoek werkt alleen tegen wortels van onderaf, onkruid komt van bovenaf. Devies is vaak vegen, dan krijgen de zaden geen kans om zich in de voegen te nestelen.

Maar wat heb je zelf al gevonden?

* Afschot is meestal 5-10mm/meter
* ophogen met .... ophoogzand!
* bestaande tegels zijn 60x40 waarschijnlijk. ;)
* span een touwtje, stel de opsluitbanden en ga dan verder. Een lange en smalle waterpas + rubber hamer, kniebeschermers e.d. zijn een must. Maar al dit soort dingen vind je bij de gemiddelde bouwmarkt al in een klusfolder.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Dunnevandale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 18:43
Antiworteldoek onder bestrating gebruiken heeft geen nut wegens bovengenoemde redenen.Wel handig is het gebruik van antiworteldoek onder grind,maar dat is hier dus niet van toepassing.
Belangrijk is een zandbed van tenminste 15 cm onder de bestrating,liefst zelfs 20 cm.Goed verdichten met een trilplaatje,afschot 5 mm per 2 meter is genoeg.
Na het straten afstrooien met brekerzand en dit de tijd geven om in te regenen tussen de stenen.Succes.