Hoe definitief is een eindbod van de verkopende partij?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• MPWE Hendriks
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 03-04 16:39
Beste Tweakers,

Wij zijn momenteel in een spannend stadium van de onderhandelingen waarbij de verkoper zojuist een eindbod geplaatst heeft. Nu heb ik liggen zoeken op internet op een vraag maar kan ik weinig tot geen antwoorden vinden. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Wij hebben een huis op het oog met een vraagprijs van 219.000 euro. Daar hebben we momenteel 6.500 euro van af kunnen praten, ons derde bod was 207.000 (gestart op 201.000) en hun eindbod is dan ook 212.500 euro. Zelf hadden wij 209.000 in gedachten.

Hoe definitief is het eindbod van de verkopende partij? Zelf kunnen wij ook nog een eindbod plaatsen maar stel ze wijzen dat af, mogen wij dan wel nog voor het eindbod van de verkopende partij gaan?

Alvast bedankt!

Beste antwoord (via MPWE Hendriks op 25-02-2017 09:09)

• XyritZz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21-04 23:18
Je kunt gewoon door onderhandelen, maar besef je wel goed dat het nu ineens weer "hot" is om een huis te kopen en dat het snel kan gaan in populaire gebieden.

In een dorp zal het misschien wat minder vaart lopen, en heb je meer tijd om rustig te onderhandelen. In een populair stedelijk gebied gaat het deze dagen weer zo snel dat huizen al verkocht zijn nog voordat de verkoopfoto's gemaakt zijn.

Schat dus zelf in hoe erg in trek het huis zal zijn, en denk ook goed na hoe graag je de woning wil hebben. Is het je absolute droomhuis, dan zou ik oppassen met te lang onderhandelen want dan zal je er flink van balen als het naar een ander gaat. Als je wat meer objectief naar een huis kunt kijken, en het niet erg vind mis te grijpen dan kun je makkelijker blijven onderhandelen... er staat dan immers voor jou minder op het spel.

Soms kun je ook nog "spelen" met oplevering; bekende van me heeft in een heel populaire wijk in Breda een huis gekocht voor vraagprijs terwijl er al ruim boven vraagprijs geboden was. Reden dat de verkopende partij voor haar koos; ze vond het geen probleem om nog 4 maanden te wachten met oplevering.

I think there is a world market for maybe five computers. - Thomas Watson (1874-1956), Directeur van IBM (1943)

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flimovic
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 20:47

Flimovic

PC Gamer / BBQ-liefhebber

Dat weet je nooit. Onderhandelen is een psychologisch spel, als jij nu 209.000 biedt dan hebben ze gewoon de vrijheid om te accepteren, maar ook de vrijheid om de onderhandelingen af te breken. Ze willen waarschijnlijk de druk wat opvoeren naar jullie kant. En gezien het feit dat je de moeite neemt om een post op Tweakers te maken, lukt dat aardig ;)

Steam/Discord: Flimovic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

MPWE Hendriks schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 11:52:
Beste Tweakers,

Wij zijn momenteel in een spannend stadium van de onderhandelingen waarbij de verkoper zojuist een eindbod geplaatst heeft. Nu heb ik liggen zoeken op internet op een vraag maar kan ik weinig tot geen antwoorden vinden. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Wij hebben een huis op het oog met een vraagprijs van 219.000 euro. Daar hebben we momenteel 6.500 euro van af kunnen praten, ons derde bod was 207.000 (gestart op 201.000) en hun eindbod is dan ook 212.500 euro. Zelf hadden wij 209.000 in gedachten.

Hoe definitief is het eindbod van de verkopende partij? Zelf kunnen wij ook nog een eindbod plaatsen maar stel ze wijzen dat af, mogen wij dan wel nog voor het eindbod van de verkopende partij gaan?

Alvast bedankt!
Als je het eindbod niet accepteert, is het bod er niet meer om later op terug te kunnen komen. Het is echt, take it or leave it. Daarentegen, als je de verkoper kunt bewegen om hetzelfde eindbod nog een keer te doen, kun je weer accepteren. Daar heeft de verkoper geen verplichting toe. Vraag jezelf ook af of die 3,5K je het niet kunnen kopen van het huis waard is, want dat is de prijs die er op staat.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Hangt ervanaf hoeveel kapers er op de kust zijn voor je huis. Ik heb mijn huis in 2010 gekocht, verkoper had het 3 maanden te koop staan en ging een nieuwbouwhuis zetten. Vraagprijs was 179.000, hun eindbod was 165.000 en mijn eindbod was 160.000. Ik heb toen gewoon gezegd "jammer, dan zoek ik wel verder, huizen genoeg".
Na 2 dagen kreeg ik telefoon van de makelaar, of mijn bod nog stond, want ze wilden alsnog akkoord gaan. Een halfjaar in het huis mogen blijven wonen totdat het nieuwe huis bewoonbaar was ipv de hele winter in een caravan naast een bouwput wonen en het feit dat je het nu gewoon kwijt bent was voor de verkoper belangrijker dan die laatste 5.000 euro.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RedPixel
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:29
Er zijn geen regels voor, maar bijvoorbeeld 4 keer een "eindbod" doen maakt je lachwekkend. Het is gewoon de vraag hoeveel jij voor dat huis overhebt. Als dat maximaal 209k is, gewoon dat bieden als jouw eindbod en niet meer naar omkijken als ze dat niet accepteren.

I see red pixels.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:21
Het eindbod betekend toch ook dat de onderhandeling af is gelopen, en ze officieus (conform NVM regels) met een andere geïnteresseerde mogen gaan onderhandelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01-05 10:36

NMe

Quia Ego Sic Dico.

frickY schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 12:00:
Het eindbod betekend toch ook dat de onderhandeling af is gelopen, en ze officieus (conform NVM regels) met een andere geïnteresseerde mogen gaan onderhandelen?
Volgens mij pas na de reactie van de potentiële koper op dat eindbod.

Ik zou zelf een eindbod van 209k doen. Gaat 'ie erin mee dan is het mooi meegenomen. Doet hij het niet dan zet je jezelf een klein beetje voor lul als je tóch nog in die 212.5k meegaat, maar dat lijkt me geen probleem. De verkoper wilde al zo ver zakken en zal niet ineens "nee" zeggen nadat hij een acceptabel bod heeft gekregen, lijkt me.

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RedPixel
frickY schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 12:00:
Dat mag altijd. Onderhandelingen kunnen altijd en op ieder moment worden afgebroken, zonder opgaaf van reden. Zowel door koper als door verkoper. (maar je mag maar met 1 partij tegelijk in onderhandeling zijn en geen bedragen van andere bieders noemen).
bron

I see red pixels.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerjanT
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 05-05 22:30
Het is de vraag of je het huis wilt laten schieten op die €3.500,--. Is er al gesproken over termijnen van overdracht? Je kunt bijvoorbeeld daar nog wat mee "winnen" voor jezelf. Of hun eindbod ook echt hun eindbod is weet je nooit. Je kunt zeggen € 209.000 en daarmee klaar, is het aan hun om te beslissen of ze dat willen. Je kunt ook zeggen € 212.500 en je weet zeker dat je koper bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:17
Voor mij werkte het fijn om van te voren een maximum prijs in gedachte te hebben. Nu is bij mij de eindprijs daaronder terecht gekomen maar dit zorgt ervoor dat je de zaak rationeler bekijkt.

Als die maximum prijs voor je zelf vast ligt dan daar nooit boven bieden. Krijg je het huis daar niet voor? Pech, dan maar verder zoeken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
Verkopende partij heeft geen verplichtingen.
Die moet het je gunnen.

Daarnaast kan de verkopende partij extra bedenktijd eisen in het (voorlopig) contract.

Probeer met een slag om de arm te onderhandelen en geef ook aan waarom er iets af wil krijgen, of je moet al je kruit hebben verschoten :) Je kunt nog altijd akkoord gaan als je niet te onbeschoft bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:19
Als jij de prijs niet laag genoeg vind kan je prima nog een bod daaronder doen en kijken hoe de verkopende partij reageert. Zo'n eindbod is een nietszeggende term om druk uit te oefenen op de kopende partij.

[ Voor 11% gewijzigd door B-lex op 23-02-2017 12:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• magicstar
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-04 12:48
Eigen ervaring is dat een eindbod nog steeds onderhandelbaar is.
Bij ons verliep de bieding als volgt:
Vraagprijs 234k 1e bod 200k tegenbod 230k retourbod 212k.
Hierna kwamen de verkopers met hun eindbod van 225. Voor ons was de max 220 dus wij hebben dat als eindbod neergelegd inclusief een hoop flexibiliteit rondom oplevertermijn. Uiteindelijk hebben ze de 220 geaccepteerd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YaaD
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19:33
MPWE Hendriks schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 11:52:
Beste Tweakers,

Alvast bedankt!
Ik spreek ook uit ervaring. Ik heb zelf meerdere keren bij een woning het "eindbod" opgehoogd omdat ik de woning erg graag wou hebben. Ik denk dat de andere kant op ook dat goed mogelijk is. Je loopt natuurlijk wel het risico dat ze de onderhandelingen afbreken en met een andere partij in zee gaan.

Wij begonnen op een woning van 329 met een bod van 270 (veel geld nodig voor verbouwing) en probeerde onder de 280 te blijven. Echter liep dit totaal uit de hand en kwamen we zelfs nog boven de 300K uit. Toen besloten om te stoppen omdat we de financiering anders niet rond zouden krijgen... Uiteindelijk blij dat het is stukgelopen want hadden we nooit gered qua verbouwing

Als je echter niet meer bereid bent te betalen, kun je altijd verder zoeken toch? Als het huis na x weken nog te koop staat, kun je misschien nog wat geld bij doen bij je laatste bod bijvoorbeeld.

[ Voor 12% gewijzigd door YaaD op 23-02-2017 12:35 ]

bl44t

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rmg
  • Laatst online: 21:15

Rmg

ligt ook wel een beetje aan de regio, je kan in zeg Utrecht proberen onder het eindbod te gaan zitten van de verkoper, maar grote kans dat hij zegt voor jou 10 anderen.
Doe je dat in Groningen is de kans wel dat ze alsnog willen zakken.

Maar nee er zijn geen officiele regels voor

[ Voor 9% gewijzigd door Rmg op 23-02-2017 12:52 ]

• MPWE Hendriks
Iedereen bedankt voor de reacties!

• GerjanT
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 05-05 22:30
We horen vast hoe het afloopt? Succes ermee!

• RedPixel
Dit soort vragen en je verdere ervaring is overigens ook van harte welkom in Ervaring met huis kopen - Deel 8 :) Altijd leuk om te lezen.

I see red pixels.

• mashell
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-11-2019
Wat is voor je maandlasten nou eigenlijk het verschil tussen 209.000 en 212.500? Als je er heel erg nuchter naar dan is eigenlijk is heel het ge-onderhandel over zo'n verschil (1% van de prijs!) nog slechts een rituele stoelendans. Als je het huis wilt hebben accepteer dan gewoon dat "eindbod". Natuurlijk is het maar een woord en kun je nog heel lang verder onderhandelen. Maar jullie zitten al zo dicht bij elkaar dat het eigenlijk nergens meer om gaat.

• _JGC_
  • Nu online
mashell schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 19:29:
Wat is voor je maandlasten nou eigenlijk het verschil tussen 209.000 en 212.500? Als je er heel erg nuchter naar dan is eigenlijk is heel het ge-onderhandel over zo'n verschil (1% van de prijs!) nog slechts een rituele stoelendans. Als je het huis wilt hebben accepteer dan gewoon dat "eindbod". Natuurlijk is het maar een woord en kun je nog heel lang verder onderhandelen. Maar jullie zitten al zo dicht bij elkaar dat het eigenlijk nergens meer om gaat.
Die 1% kan net het verschil zijn tussen wel of niet kunnen financieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
mashell schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 19:29:
Zo kun je er best in staan, maar ik vind 1% op dergelijke bedragen toch zeker de moeite waard. Nu heb ik mijn huis anderhalf jaar geleden gekocht en een kleine 2 jaar geleden daarover onderhandelt. Toen zag de markt er nog wat anders uit dan nu, maar als ik het huis voor mijn maximale prijs niet had kunnen krijgen was ik daadwerkelijk weggelopen. Dat het eerste tegenbod van de verkopende partij exact mijn maximale prijs betrof was mooi meegenomen, daarna met verder onderhandelen nog meerdere procenten er af kunnen handelen. Taxatie kwam overigens ook exact uit op mijn maximale prijs. Misschien moet ik een carriere in het vastgoed overwegen :P

Overigens zou je precies dezelfde stelling los kunnen laten op de verkopende partij. Waarom die laatste cent er uit proberen te halen?

Dit soort vragen bestaan echt alleen maar door de kunstmatige schaarste op de woningmarkt. Normaal gesproken zou je gewoon bieden wat de woning je maximaal waard is en als je het daar niet voor krijgt gewoon weglopen en verder zoeken. Maar door schaarste wordt de gewenste combinatie locatie/bouwjaar/stijl/grootte bij een zo beperkt aanbod ingevuld dat weglopen niet altijd echt een optie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1990Maikel
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 16:27
Hoe het bij ons ging was als volgt (vraagprijs was 200):
Wij: Dit is ons bod (180)
Zij: Dit is ons tegenbod en lager gaan we niet (195)
Wij: Dit is ons tegenbod en hoger gaan we niet (185)
Zij: Dit is ons eindbod (192.5)
Wij: Dit is ons eindbod (188.5)
Zij/Wij: 190

Wat mijn ervaring is, is dus dat 'eindbod' of 'lager gaan we niet' vooral termen zijn die ze gebruiken in de onderhandeling maar weinig waarde hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mashell
_JGC_ schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 22:59:
[...]

Die 1% kan net het verschil zijn tussen wel of niet kunnen financieren.
Als dat zo is: niet doen en een goedkoper huis zoeken! Dat mooie huis bied je een beetje woongeluk maar altijd krap zitten heel veel ellende.
Zo kun je er best in staan, maar ik vind 1% op dergelijke bedragen toch zeker de moeite waard.
Is dat vanuit de beleving dat €2500 best veel geld is? Ja daar kun je een grote TV voor kopen. Alleen die €2500 smeer je uit over ik weet niet hoeveel jaar in je hypotheek. Dan merk je er amper wat van. Misschien niet waard om dat precies juiste huis mis te kunnen lopen. Na een eindbod kan er nog lang onderhandeld worden. Je kunt echter ook te horen krijgen "wij onderhandelen nu met een ander, we zijn klaar met jullie rupsje nooit genoeg gedrag". Het is een afweging die je moet maken en dan kan realiseren dat je het over 1% van de koopprijs hebt je helpen om de dingen in perspectief te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
mashell schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 08:53:
[...]

Als dat zo is: niet doen en een goedkoper huis zoeken! Dat mooie huis bied je een beetje woongeluk maar altijd krap zitten heel veel ellende.

[...]

Is dat vanuit de beleving dat €2500 best veel geld is? Ja daar kun je een grote TV voor kopen. Alleen die €2500 smeer je uit over ik weet niet hoeveel jaar in je hypotheek. Dan merk je er amper wat van. Misschien niet waard om dat precies juiste huis mis te kunnen lopen. Na een eindbod kan er nog lang onderhandeld worden. Je kunt echter ook te horen krijgen "wij onderhandelen nu met een ander, we zijn klaar met jullie rupsje nooit genoeg gedrag". Het is een afweging die je moet maken en dan kan realiseren dat je het over 1% van de koopprijs hebt je helpen om de dingen in perspectief te zien.
Nogmaals, diezelfde benadering kun je loslaten op de verkopende partij. Waarom moet daar dan wel de laatste cent er uit? Juist, vanwege de positie waarin de woningmarkt nu weer verkeerd. Enkele jaren geleden was menig verkoper maar al te blij om van een huis af te komen. Nu moet per se de laatste cent er uit. Rupsje nooit genoeg?

In de beleving dat 1% op de hypotheek weinig uit maakt kun je ook veronderstellen dat 5% op de hypotheek weinig is als je maar een beetje reserve aanhoudt. Is dat een reden om dan maar veel meer te betalen dan je eigenlijk in gedachte hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kipfel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:34
Wij zijn net klaar met de onderhandelingen voor ons koop huis.

Stond te koop voor 225000
Eerste bod van 207000 gedaan (max van 215 in achterhoofd) oplevering binnen 12 weken.
Tegenbod van 222500 gehad, ons idee achter dit tegen bod was dat ze wel wilden onderhandelen maar dat we een wat serieuzer bod moesten doen.
Hierna een eindbod gedaan van 214000.
Tegenvoorsstel van 215000 gehad op onze leverdatum en 214000 met langere leverdatum.
Vast gehouden aan ons eigenbod en toch akkoord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-01 08:26

ATS

Tsja... Een eindbod is zo vast als je het zelf als koper of verkoper maakt. Ik heb de laatste keer (zo'n 3 jaar geleden onderhandeld, 2.5 jaar geleden daadwerkelijke koop) zowel als verkoper als als koper een heel harde interpretatie aangehouden: tot hier en niet verder.

De koper van ons appartement heb ik een deadline gesteld tot wanneer mijn eindbod geldig was: tot de avond voor de open huizendag waaraan we zouden mee doen. Die heeft in de loop van de week een paar keer geprobeerd toch nog lager te bieden, maar dat heb ik direct afgewezen. Uiteindelijk belde hij die vrijdag avond om akkoord te geven. Anders hadden we de onderhandelingen als afgebroken beschouwd en waren we gaan praten met de kijkers/kopers waarvan we goede hoop hadden dat ze zouden komen die zaterdag...

Andersom heb ik bij de aankoop van ons nieuwe huis (gezien op diezelfde openhuizendag) een do-or-die strategie aangehouden: het huis was aan de bovenkant van het budget zelfs als er nog meer van de prijs af ging. Ze waren inmiddels over de tijd van 2 jaar gezakt van een vraagprijs van 320k naar 269 o.i.d., maar wij hebben als eerste bod direct een eindbod neergelegd van 250k. Toen ze terugkwamen met 256 hebben we dat vrijwel direct afgewezen. Uiteindelijk hebben we wel water bij de wijn gedaan voor de opleverdatum, maar niet voor de prijs... We waren ook daadwerkelijk weggelopen bij dit huis als het niet gelukt was.

Dus: voor de een is een eindprijs echt een eindprijs, voor de ander is er altijd nog ruimte. Die 1% is echt geld, hoewel het door de lange financiering, lage rente en toch te verwachten inflatie over die periode natuurlijk wel minder is dan het bedrag nu waard is.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04-05 17:22

Croga

The Unreasonable Man

wwwhizz schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 12:04:
Dat mag altijd. Onderhandelingen kunnen altijd en op ieder moment worden afgebroken, zonder opgaaf van reden. Zowel door koper als door verkoper. (maar je mag maar met 1 partij tegelijk in onderhandeling zijn en geen bedragen van andere bieders noemen).
bron
Één van de zaken die ze daar echter vergeten te vermelden is dat een onderhandeling pas afgebroken is wanneer dat expliciet aangegeven is!

Verkoper mag dus niet eerst een bod doen aan één kopende partij en dan zonder het die partij te vertellen een tegenbod aan een andere kopende partij doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
mashell schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 08:53:
[...]

[...]

Je weet wat de huidige regels zijn qua financiering? Die zijn de laatste jaren enorm aangescherpt. Voorheen mocht je 5 bruto jaarsalarissen lenen tegen 5,2% rente, tegenwoordig is dat een stuk minder terwijl je de rente met 2,5% over de hele looptijd vast kunt zetten.
Het is allang niet meer zo dat je niet kunt rondkomen als je aan je max financieringsbedrag zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Irrival
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 02-05 04:50

Irrival

"Dispel the Darkness"

1990Maikel schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 08:37:
Hoe het bij ons ging was als volgt (vraagprijs was 200):
Wij: Dit is ons bod (180)
Zij: Dit is ons tegenbod en lager gaan we niet (195)
Wij: Dit is ons tegenbod en hoger gaan we niet (185)
Zij: Dit is ons eindbod (182.5)
Wij: Dit is ons eindbod (188.5)
Zij/Wij: 190

Wat mijn ervaring is, is dus dat 'eindbod' of 'lager gaan we niet' vooral termen zijn die ze gebruiken in de onderhandeling maar weinig waarde hebben.
Ik denk dat je bedoelt 192.5 ipv 182.5 :) Moest het twee keer lezen 8)7

ON: Bieden naar waarde en alle variabelen meenemen. Zet de "koop" redenen van dit huis op een rijtje en ga na of het de 3.5k waard is. Denk aan prijs, locatie, woon-werk, lange termijn, kosten evt. verbouwing, "gevoel", etc..

Ga tevens op zoek naar vergelijkbare panden en prijzen, staar je niet blind!

[ Voor 20% gewijzigd door Irrival op 24-02-2017 09:47 ]

PSN & PC: Irrival | Battle.net: Irrival#2692

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mashell
GH45T schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 08:59:
[...]
Nogmaals, diezelfde benadering kun je loslaten op de verkopende partij. Waarom moet daar dan wel de laatste cent er uit? ...
Is dat een reden om dan maar veel meer te betalen dan je eigenlijk in gedachte hebt?
Het is dus niet veel, het is maar een paar procent.
Maar de verkoper heeft iets te verkopen en bepaald dus de prijs. Ze stellen de vraagprijs vast. Zij nemen de beslissing om tegen een bepaalde prijs te verkopen of niet. Je onderhandelt dus niet als gelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
mashell schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 10:05:
[...]

Het is dus niet veel, het is maar een paar procent.
Maar de verkoper heeft iets te verkopen en bepaald dus de prijs. Ze stellen de vraagprijs vast. Zij nemen de beslissing om tegen een bepaalde prijs te verkopen of niet. Je onderhandelt dus niet als gelijken.
Strikt genomen is elke aankoop een ruil. Een bezit tegen geld wat een bepaalde waarde vertegenwoordigt. Wie bepalen dan de prijs? Koper en verkoper samen. Beiden kunnen (gelukkig) een maximum danwel minimum prijs aanhouden. Het is geen winkel waar een product tegen een vaste prijs ligt, take-it or leave-it. In zekere zin lijkt het kopen van een huis meer op een veiling dan op een aankoop in een winkel. Op een veiling hebben kopers een grotere invloed op de prijs dan de verkopers.

Volgens mij worden we het nooit eens ;) maar dat maakt ook niet uit, daar is het een forum voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre Sec
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20:37
GH45T schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 10:20:
[...]

Strikt genomen is elke aankoop een ruil.
Ik heb weleens iemand horen zeggen dat elke transactie een verschil van mening is. De een kiest in dit geval voor het huis, de ander wil liever de stapel geld.

Toevallig stond ons oude huis ook te koop voor 219k. Na een bod van 205 hebben wij een tegenbod van 217 gedaan. 212 terug, 215 eindvoorstel. Daarna kregen wij een eindvoorstel van 214 met iets latere oplevering. Dat was akkoord, dus zo eind was ons eindvoorstel niet ;-)

Bij het huis wat wij daarna gekocht hebben (vr prijs 485k) wilde mijn vriendin openen met 470k. Gelukkig deed ik de onderhandelingen en kwam ik uit op 467,5K.

En wat iemand hier ook aandroeg; een tophypotheek nu, is iets anders dan een tophypotheek van 10 jaar geleden. Ik hikte ook tegen onze max aan, maar die is heel betaalbaar. Met 4,5 keer je inkopen als max bedrag tegen, in mijn geval, 2,2%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRON
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-05 01:28
wwwhizz schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 12:04:
[...]

bron
En hier heb ik sterk mijn twijfels bij. Is dit een wettelijke bepaling? Of een gedragscode voor verkoopmakelaars? Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat wanneer ik zelf mijn huis verkoop, ik zelf bepaal of ik mensen tegen elkaar laat opbieden. Natuurlijk zou ik dat dan wel van tevoren vermelden.

Kan iemand mij uit deze droom helpen?

Leren door te strijden? Dat doe je op CTFSpel.nl. Vraag een gratis proefpakket aan t.w.v. EUR 50 (excl. BTW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roadman
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14:34
TRON schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 11:28:
[...]

En hier heb ik sterk mijn twijfels bij. Is dit een wettelijke bepaling? Of een gedragscode voor verkoopmakelaars? Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat wanneer ik zelf mijn huis verkoop, ik zelf bepaal of ik mensen tegen elkaar laat opbieden. Natuurlijk zou ik dat dan wel van tevoren vermelden.

Kan iemand mij uit deze droom helpen?
Gedragscode voor NVM makelaars.
Niets meer, niets minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X-t-r-e-m-e
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 05-05 22:07
Of je het laat schieten voor 3500 euro geldt natuurlijk voor beide partijen. Ik zou het gewoon afronden op 211.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:58
ik vind de beweringen van 1%, 2500 op een huis merk je niks van ook een beetje vreemd. AAngezien je vaak verplicht aflost op je hypotheek kost elke € 1.000 meer je gewoon minimaal 1000 euro. Die moet je ooit gaan terugbetalen. Tel daar bij de rente bij op en over de looptijd is 1000 euro meer 1200-1400 euro

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• XyritZz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21-04 23:18
Je kunt gewoon door onderhandelen, maar besef je wel goed dat het nu ineens weer "hot" is om een huis te kopen en dat het snel kan gaan in populaire gebieden.

In een dorp zal het misschien wat minder vaart lopen, en heb je meer tijd om rustig te onderhandelen. In een populair stedelijk gebied gaat het deze dagen weer zo snel dat huizen al verkocht zijn nog voordat de verkoopfoto's gemaakt zijn.

Schat dus zelf in hoe erg in trek het huis zal zijn, en denk ook goed na hoe graag je de woning wil hebben. Is het je absolute droomhuis, dan zou ik oppassen met te lang onderhandelen want dan zal je er flink van balen als het naar een ander gaat. Als je wat meer objectief naar een huis kunt kijken, en het niet erg vind mis te grijpen dan kun je makkelijker blijven onderhandelen... er staat dan immers voor jou minder op het spel.

Soms kun je ook nog "spelen" met oplevering; bekende van me heeft in een heel populaire wijk in Breda een huis gekocht voor vraagprijs terwijl er al ruim boven vraagprijs geboden was. Reden dat de verkopende partij voor haar koos; ze vond het geen probleem om nog 4 maanden te wachten met oplevering.

I think there is a world market for maybe five computers. - Thomas Watson (1874-1956), Directeur van IBM (1943)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aggressor
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
Fr33z schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 15:34:
ik vind de beweringen van 1%, 2500 op een huis merk je niks van ook een beetje vreemd. AAngezien je vaak verplicht aflost op je hypotheek kost elke € 1.000 meer je gewoon minimaal 1000 euro. Die moet je ooit gaan terugbetalen. Tel daar bij de rente bij op en over de looptijd is 1000 euro meer 1200-1400 euro
over een periode van hoeveel jaar?
reken dat maar eens per maand uit dan

en als het heel mooi huis is.....
Die van mij heb ik ook niet laten gaan voor 1000 meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MPWE Hendriks
Als laatste update: We hebben zelf een eindbedrag geplaatst waardoor de verkopende partij ons in het midden wilde tegenkomen. Bedankt voor de tips mensen!
Pagina: 1