Vraag

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sisa
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 22-07 21:06
Vanochtend een brief ontvangen van Dutch Film Works waarin wordt gemeld dat er vanaf mijn ip adres illegaal is gedownload.

In de brief wordt aangegeven dat ik binnen 8 dagen kan schikken voor €53 of anders wordt er €150 per film in rekening gebracht, al wordt er niet aangegeven hoeveel er is gedownload.

Zijn er meer mensen die een brief hebben ontvangen en wat te doen? Neem aan dat dit geen scam is?

[ Voor 200% gewijzigd door sisa op 23-02-2017 11:53 ]

Beste antwoord (via Mx. Alba op 24-02-2017 16:14)

Verwijderd

Oke, zojuist door politie laten bevestigen dat het fake is! Dus gooi maar in de prullenbak die brief!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nielsn
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 08:52
Dit is in ieder geval een stuk goedkoper als bij onze oosterburen.

• DrDrax
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-09 12:11

DrDrax

Bacdafucup

DoubleSpace anomaly! (A)bort, (R)etry, (C)all Stac's legal department

• Dartillus
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 28-03-2023
Volgens dat artikel hoort er eerst een waarschuwing te worden verstuurd?

• sisa
Dartillus schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 12:00:
[...]

Volgens dat artikel hoort er eerst een waarschuwing te worden verstuurd?
Dat viel mij dus ook op, heb nooit een waarschuwing ontvangen

• Ebayzo
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-10-2022

Ebayzo

hij/hem

Zijn overigens niet eens extreme bedragen. Valt me alles mee...

Mjah, risico van het vak,

Default blanke hetero

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vj_slof
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
sisa schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 11:51:
Vanochtend een brief ontvangen van Dutch Film Works waarin wordt gemeld dat er vanaf mijn ip adres illegaal is gedownload.

In de brief wordt aangegeven dat ik binnen 8 dagen kan schikken voor €53 of anders wordt er €150 per film in rekening gebracht, al wordt er niet aangegeven hoeveel er is gedownload.

Zijn er meer mensen die een brief hebben ontvangen en wat te doen? Neem aan dat dit geen scam is?
Schikken…. dat is chantage. Schakel een advocaat in. In Duitsland zijn er tegenwoordig al advocaten die hier weer tegenin gaan en met succes (natuurlijk voor de advocatuur daar in dat land is dat ook weer kassa). Laat je niet onderdrukken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• corset
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 25-07 13:11
Zeker! laat je niet naaien omdat je zelf iets illegaals hebt gedaan! :+ (je snapt wel dat dit redelijk ironisch is toch?)

Ik vind de bedragen nog redelijk laag, als dit geen scam brief is.

"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saturate
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 09-12-2021
Kun je ze niet telefonisch bereiken? Kun je in ieder geval bevestigen of het geen scam is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flimovic
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 25-09 19:07

Flimovic

PC Gamer / BBQ-liefhebber

Wat staat er in de brief? Staat er welke films? Wanneer? Klopt je IP-adres? Ik zou vooral willen weten hoe ze hebben achterhaald welke naam er achter een IP-adres schuilt?

Steam/Discord: Flimovic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:47

St@m

@ Your Service

Kun je de brief hier eens uploaden?
Bij welke provider zit je?

Iets meer informatie graag :)

Lijkt me een bullshit verhaal aangezien het laatste serieuze nieuwsbericht over DFW van een jaar geleden is en Ziggo en KPN sowieso niet meewerken, en ik ook niets heb gehoord over andere providers die voor de rechter hebben moeten komen om persoonsgegevens af te geven aan een private partij. (al zegt dat laatste niet alles :P )

[ Voor 64% gewijzigd door St@m op 23-02-2017 12:08 ]

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zeror
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 25-09 21:48

Zeror

Ik Henk 'm!

Saturate schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 12:05:
Kun je ze niet telefonisch bereiken? Kun je in ieder geval bevestigen of het geen scam is.
Ik zou niet bellen zonder eerst juridische hulp ingeschakeld te hebben. Door te bellen geef je jezelf toch wel ergens bloot dat jij inderdaad die persoon bent. Dat kan een extra aanleiding zijn voor hun.

[ Voor 14% gewijzigd door Zeror op 23-02-2017 12:07 ]

Trans-life! :::: Nintendo ID: Zeror_rk / SW-6670-3316-6323 :::: BattleTag: Zerora#21213 :: Twitch: ZERORAh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Clavis
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 06:27
Flimovic schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 12:05:
Wat staat er in de brief? Staat er welke films? Wanneer? Klopt je IP-adres? Ik zou vooral willen weten hoe ze hebben achterhaald welke naam er achter een IP-adres schuilt?
Dat vraag ik me ook af, aangezien providers niet zomaar je adresgegevens prijsgeven als het goed is.

Dutch Filmworks wil de internetaanbieders als KPN en Ziggo zover krijgen dat ze klanten die films downloaden een waarschuwing sturen. De providers hoeven dan niet de identiteit van hun abonnees prijs te geven, iets wat ze doorgaans pas doen als de rechter hen daartoe dwingt. Als downloaders volharden, wil Dutch Filmworks hun namen en adressen wel hebben, om ze een schikking te laten betalen van 150 euro. Wie dat weigert, wacht een rechtszaak.

• vj_slof
  • Nu online
En voor € 53 per jaar is er vast wel een goede VPN-oplossing aan te schaffen.

Verwijderd

vj_slof schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 12:02:
[...]

Schikken…. dat is chantage. Schakel een advocaat in. In Duitsland zijn er tegenwoordig al advocaten die hier weer tegenin gaan en met succes (natuurlijk voor de advocatuur daar in dat land is dat ook weer kassa). Laat je niet onderdrukken.
Schikken is langdurige rechtsgang voorkomen. Dat de schikking niet altijd in het voordeel van de gedaagde is is een ander verhaal.

Weet je zeker dat dit een legitieme brief is? Er zijn nogal flink wat spookfacturen de laatste tijd in omloop. Ik zou eerst bevestiging krijgen of dit daadwerkelijk zo is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Ze kunnen die brief naar random huishoudens sturen, grote kans dat er veel zullen betalen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flimovic

Flimovic

pirke schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 12:09:
Ze kunnen die brief naar random huishoudens sturen, grote kans dat er veel zullen betalen :)
Dat zou strafbaar zijn, dus óf het is oplichting, óf dit is groot nieuws, want blijkbaar geven ISP's namen door van hun klanten.

• vj_slof
  • Nu online
in duitsland hebben ze in ieder geval nog het fatsoen de naam van de film/muzieknummer/album, je ip-adres, datum en tijd van de overtreding te vermelden...

• Clavis
vj_slof schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 12:11:
in duitsland hebben ze in ieder geval nog het fatsoen de naam van de film/muzieknummer/album, je ip-adres, datum en tijd van de overtreding te vermelden...
Misschien staat dat ook in de brief gemeld? Ben wel benieuwd naar een foto eigenlijk.

• cooper87
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 06:31
Was het een aangetekende brief? Zo niet, negeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SwooX
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 04-02 18:55
Was het niet altijd zo dat downloaden mocht, echter uploaden niet?

Once again open up your bag of tricks!

Verwijderd

Ik heb net ook zo'n brief uit de post gehaald, maar ik download nooit films. Geen idee hoe ik dat moet doen zelfs...

• Clavis
SwooX schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 12:13:
Was het niet altijd zo dat downloaden mocht, echter uploaden niet?
Sinds een aantal jaar niet meer.

• Flimovic

Flimovic

Verwijderd schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 12:13:
Ik heb net ook zo'n brief uit de post gehaald, maar ik download nooit films. Geen idee hoe ik dat moet doen zelfs...
Kan je de brief uploaden? Want ik heb sterk het idee dat het een scam is.

• sisa
De brief is gericht aan mijn vader, aangezien ik thuis woon staat natuurlijk alles op zijn naam. Ook is het onduidelijk wat er gedownload is of hoe. Er zijn ook 4 laptops, 3 telefoons en 2 tablets aangesloten op ons netwerk.

Ik heb de brief even over getikt aangezien ik niet thuis ben om te scannen.

"Mijn adres + kenmerken"

Let op! Voorkom een boete

Geachte..

Er is geconstateerd dat er vanaf uw up-adres illegaal is gedownload.

Vanaf 2016 is filmdistributeur DutchFilmWorks begonnen met het beboeten van mensen die illegaal een fil downloaden. Tussen 2004 en 2014 was in Nederland nog de thuiskopieregeling van kracht, waarmee het illegaal downloaden gedoogd werd. Echter in 2014 werd deze regeling door het Europees Hof van tafel geveegd en sindsdien is het downloaden van films illegaal.

De boete per gedownloade film bedraagt €150.00. U kunt dit echter nog voorkomen door binnen acht dagen na dagtekening een bedrag van €52,74 over te maken op onderstaande rekeningnummer.Indien uw betaling niet binnen de gestelde termijn is verricht, komt deze schikking te vervallen en zullen wij de vordering ter incasso overdragen. U betaald dan de verschuldigde boete van €150.00 per film vermeerderd met €40.00 (excl, BTW) aan incassokosten, dit conform de wet Incassokosten, en geldende wettelijke rente.

Na ontvangt van deze brief gaat de betalingstermijn van acht dagen in. Indien u het hier niet mee eens bent, dient u alsnog de schikking van €52.75 te betalen. Vervolgens kun u een bezwaarschrift naar bovenstaande adres sturen om een boete te verkomen en zullen wij uw bezwar in behandeling nemen.

Vriendelijke groet,

...

• Iblies
  • Laatst online: 02-02-2023
cooper87 schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 12:13:
Was het een aangetekende brief? Zo niet, negeren.
Niet dus.

Als de brief legitiem dan kun je er van uit gaan dat je gegevens ergens op een hoop worden gegooid waarbij er een streepje komt te staan met het verwijt dat je bezig bent geweest met illegale handelingen.

Laat je in iig niet gek maken over termijn.

Controleer of de brief legitiem is.

Is deze daadwerkelijk van DFW, vraag het complete dossier op. Dat moet tzt op tafel komen, of ze doen het nu, of ze komen hun dreigement na en gaan naar de rechter.
Dan voer je daar de inhoudelijke discussie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Montaner
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01-09 08:19
Lekker in de prullenbak gooien. Scam.

@sisa Waarom post je het IBAN er niet bij?

[ Voor 40% gewijzigd door Montaner op 23-02-2017 12:19 ]

• Clavis
sisa schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 12:17:
De brief is gericht aan mijn vader, aangezien ik thuis woon staat natuurlijk alles op zijn naam. Ook is het onduidelijk wat er gedownload is of hoe. Er zijn ook 4 laptops, 3 telefoons en 2 tablets aangesloten op ons netwerk.

"Mijn adres + kenmerken"

Geachte..

Vanaf 2016 is filmdistributeur DutchFilmWorks begonnen met het beboeten van mensen die illegaal een fil downloaden. Tussen 2004 en 2014 was in Nederland nog de thuiskopieregeling van kracht, waarmee het illegaal downloaden gedoogd werd. Echter in 2014 werd deze regeling door het Europees Hof van tafel geveegd en sindsdien is het downloaden van films illegaal.

De boete per gedownloade film bedraagt €150.00. U kunt dit echter nog voorkomen door binnen acht dagen na dagtekening een bedrag van €52,74 over te maken op onderstaande rekeningnummer.Indien uw betaling niet binnen de gestelde termijn is verricht, komt deze schikking te vervallen en zullen wij de vordering ter incasso overdragen. U betaald dan de verschuldigde boete van €150.00 per film vermeerderd met €40.00 (excl, BTW) aan incassokosten, dit conform de wet Incassokosten, en geldende wettelijke rente.

Na ontvangt van deze brief gaat de betalingstermijn van acht dagen in. Indien u het hier niet mee eens bent, dient u alsnog de schikking van €52.75 te betalen. Vervolgens kun u een bezwaarschrift naar bovenstaande adres sturen om een boete te verkomen en zullen wij uw bezwar in behandeling nemen.

Vriendelijke groet,

...
Wat staat er voor rekeningnummer?

• Ora et Labora
  • Laatst online: 09:29
Dubbele vraag

[ Voor 98% gewijzigd door Ora et Labora op 23-02-2017 12:20 ]

Who's general failure, and why is he reading my disk?

• sisa
NL59SNSB0945222580

• nielsn
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 08:52
Hoe weten ze wanneer jij de brief hebt ontvangen zodat de 8 dagen van het betalingstermijn in gaan?

• Flimovic

Flimovic

"Mijn adres + kenmerken"

Geachte..

Vriendelijke groet,

...
Welk rekeningnummer staat er genoemd? Of is het een acceptgiro-kaart? Er staat dus nergens een IP-adres genoemd? Staat er een KvK-nummer op de brief?

Kan je een foto maken van de brief als je niet kan scannen?

De inhoud van de brief ziet er uit alsof het door een juridische leek geschreven is. Ik vermoed scam.

• Dartillus
  • Laatst online: 28-03-2023
Indien u het hier niet mee eens bent, dient u alsnog de schikking van €52.75 te betalen. Vervolgens kun u een bezwaarschrift naar bovenstaande adres sturen om een boete te verkomen en zullen wij uw bezwar in behandeling nemen.
Dat is toch gewoon afpersing? Onder dreiging geld over moeten maken en daarna proberen het terug te krijgen als je onschuldig bent?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Clavis
Tussen 2004 en 2014 was in Nederland nog de thuiskopieregeling van kracht, waarmee het illegaal downloaden gedoogd werd. Echter in 2014 werd deze regeling door het Europees Hof van tafel geveegd en sindsdien is het downloaden van films illegaal.

Dit klopt al niet, aangezien de thuiskopieheffing er niet was om illegaal te downloaden.

https://blog.iusmentis.co...er-een-thuiskopieheffing/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Flimovic

Flimovic

Alle taalfouten komen van het overschrijven? Of staat dat echt zo in de brief?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald_stage
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07:24

Ronald_stage

wat kan je hier nog zeggen

komt een deel van de tekst gewoon letterlijk van een nieuwsbericht uit 2015... lijkt me ook gek.

http://www.moviescene.nl/..._euro_per_film_verwachten

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

Precies de zelfde brief gehad, ouders meteen in de stress... ik vermoed scam.

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:40

Cyphax

Moderator LNX
Dartillus schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 12:23:
[...]

Dat is toch gewoon afpersing? Onder dreiging geld over moeten maken en daarna proberen het terug te krijgen als je onschuldig bent?
Tja als er zelfs niet bij staat wát je nou verkeerd hebt gedaan... het klinkt een beetje als dat je een bekeuring krijgt voor te hard rijden, je 100 euro moet betalen, maar ze zetten er niet bij wat voor snelheid ze gemeten hebben. Ik neem aan dat je wel iets hard moet maken voor je mensen laat betalen. Ik vind dat ook wel heel verdacht.
Het klopt ook niet wat ze schrijven: de thuiskopie regeling is absoluut niet afgeschaft en "downloaden van films" ís niet per definitie illegaal. Een jurist zou zo'n brief toch wat zorgvuldiger opstellen zou ik verwachten?

[ Voor 15% gewijzigd door Cyphax op 23-02-2017 12:26 ]

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ex Nunc
  • Niet online

Ex Nunc

Concedo nulli

"Mijn adres + kenmerken"

Geachte..

Vriendelijke groet,

...
Even aangenomen dat de typefouten van TS zijn, is dit een merkwaardig verhaal. Inderdaad weinig info over de overtreding. Daarnaast, een bezwaarschrift? Is DutchFilmWorks een overheidsinstelling die met Awb werkt?
Als laatste is dit een schikkingsvoorstel, dus om een rechtszaak te voorkomen. Waarom wordt de vordering dan overgedragen aan een incasso? Op zijn minst merkwaardig te noemen!

Si vis pacem, para bellum

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Oke, zojuist door politie laten bevestigen dat het fake is! Dus gooi maar in de prullenbak die brief!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• sisa
Foto van de brief in het topic:

nieuws: Dutch Filmworks waarschuwt voor nepbrief over boete voor illegaal dow...

[ Voor 150% gewijzigd door sisa op 23-02-2017 14:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RadioKies
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online

RadioKies

*geknetter op de ether*

Verwijderd schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 12:27:
Niet in de prullenbak, maar aangifte doen van oplichting lijkt mij..

Curse your sudden but inevitable betrayal!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AstralizeR
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22-07 11:17

AstralizeR

Foar de kofje net eamelje!

Inderdaad hartstikke fake, er is in 2014 gepleit brieven te sturen door DFW maar hierin zou de gebruiker dan eerst worden gewaarschuwd.

SW-1682-5926-5204

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Royeboi
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 05-09 00:04
Een brief met spelfouten waar men de regels van d/t niet eens kan onderscheiden, hoeft nooit serieus genomen te worden. Wel goed dat je de vraag hier stelt. Meer mensen zullen deze brief binnenkort gaan ontvangen gezien het nieuws dat DFW dit binnenkort wil gaan doen.

XBL: x0royx | PSN: XRoy_X | Raptr: x0royx

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Montaner
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01-09 08:19
sisa schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 12:27:
Link naar een foto van de brief

*knip*
Nummer wat erop staat werkt niet. Alhoewel de brief vrij netjes is opgemaakt, toch een duidelijk scam.

[ Voor 6% gewijzigd door Krisp op 23-02-2017 15:20 ]

• Ex Nunc
  • Niet online

Ex Nunc

Concedo nulli

Royeboi schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 12:31:
Een brief met spelfouten waar men de regels van d/t niet eens kan onderscheiden, hoeft nooit serieus genomen te worden. Wel goed dat je de vraag hier stelt. Meer mensen zullen deze brief binnenkort gaan ontvangen gezien het nieuws dat DFW dit binnenkort wil gaan doen.
En ook nog eens hun eigen naam inconsequent schrijven!

Si vis pacem, para bellum

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb exact dezelfde brief gehad.

Het BTW nummer onderaan de brief komt niet overeen met het huidige BTW nummer van DFW.
En dan staat het 0800 nummer geregistreerd op MCXess B.V.

Ik denk zelf dat het scam is.

(ik heb er een foto van gemaakt maar die mag ik hier niet plaatsen (iets met karma :
) )

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 23-02-2017 12:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09:55
Lekker taalgebruik ook. 'Van tafel geveegd'. Dat is spreektaal, niet iets wat je in een officiële brief zet.

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

• mannowlahn
  • Laatst online: 25-09 14:12
ernst lusser is niet te vinden op internet

Dat bedrag is ook een bedrag waar mensen snel maar geld overmaken omdat het zo laag is dat het haast niet de moeite loont om er tegen in te gaan. Een een of andere loser wordt hier dus rijk van.

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 25-09 21:13

Saven

Administrator

"Mijn adres + kenmerken"

Geachte..

Vriendelijke groet,

...
Dat verhaal over de incassokosten klopt voor geen meter :') alleen daaraan kun je al 100% definitief concluderen dat het een scam is. Lekker prullenbak in dus :)

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:40

Cyphax

Moderator LNX
RadioKies schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 12:30:
[...]

Niet in de prullenbak, maar aangifte doen van oplichting lijkt mij..
En misschien DFW ook maar inlichten, al bel je ze en geef je je naam niet op. Voor hen is het ook wel fijn om te weten dat er scammers hun naam misbruiken. Ik kan me niet anders voorstellen dan dat ze hiertegen willen optreden, om te voorkomen dat er mensen het slachtoffer van worden.

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

1e hit in Google:
https://www.fraudehelpdes...wnloaden-dutch-filmworks/

Lekker weggooien dus. Of een briefje terug sturen dat je hun volgende post zal beantwoorden met 50 euro ex BTW aan afhandelingskosten. :+

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09:55
Pietervs schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 12:41:
1e hit in Google:
https://www.fraudehelpdes...wnloaden-dutch-filmworks/

Lekker weggooien dus. Of een briefje terug sturen dat je hun volgende post zal beantwoorden met 50 euro ex BTW aan afhandelingskosten. :+
Da's 8 minuten oud :P, van 12:35. Topic is ouder.

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• sisa
Het staat ook al aangegeven op de eigen site van Dutch Film Works. Ik trap nooit in online scams en nu bij de eerste beste offline scam ga ik toch twijfelen 8)7

Toch fijn de Tweakers community :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Carnoustie
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 21-09 01:53
Is toch heel simpel: na het woord "boete" weet je al dat dit scam is. "Boetes" opleggen doet alleen het strafrecht en de onderwereld. Mocht zoiets legitiems voorbijkomen dan zal het altijd om een "schikkingvoorstel" gaan.

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 25-09 21:42
Nat-Water schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 12:43:
[...]

Da's 8 minuten oud :P, van 12:35. Topic is ouder.
En de melding bij DFW is ook pas net geplaatst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 09:02

LankHoar

Langharig tuig

Toch wel weer belabberd in elkaar gezette scam hoor. Zoveel taalfouten, incorrecte meldingen over incassokosten, incorrecte termijn ter betaling, etc.

Ben benieuwd hoeveel mensen er wel in trappen. Zullen er behoorlijk wat zijn helaas..

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Verwijderd

Ook net dezelfde brief ontvangen, dus er zullen nog wel meer mensen zijn die hem krijgen.
Toch wel benieuwd hoe ze dit selecteren.

• Iblies
sisa schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 12:46:
Het staat ook al aangegeven op de eigen site van Dutch Film Works. Ik trap nooit in online scams en nu bij de eerste beste offline scam ga ik toch twijfelen 8)7

Toch fijn de Tweakers community :)
Dat komt omdat brieven zoveel zeldzamer zijn geworden.

Ben wel benieuwd welke partij hier achter zit. Er is een investering gemaakt om dit op te zetten. Heeft toch minimaal €0,50 gekost.

Gelijk aan de bel trekken bij de politie en banken zodat het bank-nummer wordt bevroren. Dan kan de eigenaar er voorlopig niets afhalen al is die juridisch nog wel eigenaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Het is een nepmail/brief. staat op hun eigen site

http://www.dfw.nl/

het is volgens DFW een spookbrief net als bij de rabobank vaak gebeurd en criminelen die hun logo gebruiken. brief weggooien. niets mee doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CeesKees
  • Laatst online: 09:50

CeesKees

I rest my Kees

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-09 16:45
Hebben alle geadresseerden van deze scam toevallig een KvK-inschrijving op hun adres? Voor een eenmanszaak bijvoorbeeld?

Lijkt me handig aangifte te doen zodat de SNS die rekening kan blokkeren.

[ Voor 24% gewijzigd door frickY op 23-02-2017 13:06 ]

Verwijderd

frickY schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 13:05:
Hebben alle geadresseerden van deze scam toevallig een KvK-inschrijving op hun adres? Voor een eenmanszaak bijvoorbeeld?

Lijkt me handig aangifte te doen zodat de SNS die rekening kan blokkeren.
ja klopt

heeft dat er wat mee te maken dan en hoe weet je dat !!!!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Korben
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-07 01:53

Korben

() => {};

Verwijderd schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 13:08:
[...]

ja klopt

heeft dat er wat mee te maken dan en hoe weet je dat !!!!
Omdat die gegevens gratis op te vragen zijn bij de website van de KvK.

.oisyn: Échte programmeurs haten PHP met een passie. Ben jij soms geen echte programmeur?

Verwijderd

Korben schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 13:09:
[...]

Omdat die gegevens gratis op te vragen zijn bij de website van de KvK.
ok weer wat geleerd

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Zeror
  • Laatst online: 25-09 21:48

Zeror

Ik Henk 'm!

Trans-life! :::: Nintendo ID: Zeror_rk / SW-6670-3316-6323 :::: BattleTag: Zerora#21213 :: Twitch: ZERORAh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Bedankt voor het delen sisa :thumbup:

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Het is toch eigenlijk van de zotte dat tegenwoordig zo'n banknummer niet gewoon binnen een paar uur geblokkeerd is :/

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• boswandeling
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:22
lamaar

[ Voor 96% gewijzigd door boswandeling op 23-02-2017 13:15 ]

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23-09 10:44
Glashelder schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 13:12:
Het is toch eigenlijk van de zotte dat tegenwoordig zo'n banknummer niet gewoon binnen een paar uur geblokkeerd is :/
Ach ja, privacy van keiharde oplichters boven alles toch? Van mij mag de politie naar de bank gelijk de gegevens opvragen en deze mensen een jaar op water en brood zetten. Helaas is gewone harde aanpak tegenwoordig niet meer van toepassing.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mannowlahn
  • Laatst online: 25-09 14:12
dat zo erg fijn zijn als dat zo maar zou gebeuren. Wat nou als ik een briefje met jouw rek nummer als deze de deur uit doet als ik weet dat jij net op vakantie gaat. Sta je mooi helemaal vast omdat je rekening bevroren is. :?

• Deef_K
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:41
Listig, toch goed dat tweakers dit zo snel oppakt. Grote kans dat mensen hiervan schrikken.

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23-09 10:44
muffstuff schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 13:15:
[...]

dat zo erg fijn zijn als dat zo maar zou gebeuren. Wat nou als ik een briefje met jouw rek nummer als deze de deur uit doet als ik weet dat jij net op vakantie gaat. Sta je mooi helemaal vast omdat je rekening bevroren is. :?
Iemand gaat duizenden brieven versturen zodat mensen geld naar jou rekening over gaan maken? :9

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:48

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Zeror schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 12:06:
[...]

Ik zou niet bellen zonder eerst juridische hulp ingeschakeld te hebben. Door te bellen geef je jezelf toch wel ergens bloot dat jij inderdaad die persoon bent. Dat kan een extra aanleiding zijn voor hun.
Ik zou dan niet met namen en NAW's gaan strooien, als je zekerheid wilt hebben. Telefonisch kan je dan gazamelijk de brief wel valideren. Maar in dit geval is het al duidelijk dat het scam is.

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

• Ikke_Niels
  • Laatst online: 13-09 12:49

User Error -- Please Replace User

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:48

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Het wordt tijd dat alle banken maar snel even een naam-check inbouwen bij de invoer van een IBAN-nummer:
nieuws: Nederlandse banken voeren dit jaar naamcheck in om fraude tegen te gaan

Dan is deze vorm phishing ook weer netjes neergehaald.

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22-09 20:16
AW_Bos schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 13:23:
Het wordt tijd dat alle banken maar snel even een naam-check inbouwen bij de invoer van een IBAN-nummer:
nieuws: Nederlandse banken voeren dit jaar naamcheck in om fraude tegen te gaan

Dan is deze vorm phishing ook weer netjes neergehaald.
Je hebt kans dat het rekeningnummer niet eens onderdeel van de scam is, maar bijv. het telefoonnummer een duur (euro's per seconde) betaalnummer is waar je eindeloos in de wacht gezet wordt. Dit heeft mijn broertje een keer meegemaakt, ook een dreigbrief over incasso's die niet klopten, in de hoop dat je er achteraan zou gaan bellen.

Bij twijfel, zoek zelf contactgegevens op van de vermeende afzender en neem dáár contact mee op.

[ Voor 5% gewijzigd door mcDavid op 23-02-2017 13:38 ]

• celshof
  • Laatst online: 25-09 21:42
mcDavid schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 13:35:
[...]

Je hebt kans dat het rekeningnummer niet eens onderdeel van de scam is, maar bijv. het telefoonnummer een duur (euro's per seconde) betaalnummer is waar je eindeloos in de wacht gezet wordt. Dit heeft mijn broertje een keer meegemaakt, ook een dreigbrief over incasso's die niet klopten, in de hoop dat je er achteraan zou gaan bellen.
Nummer is wel een 0800 nummer en die zijn normaal gezien wel gratis lijkt me.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• neanderthaler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-09 22:50

neanderthaler

Are friends electric?

Carnoustie schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 12:47:
Is toch heel simpel: na het woord "boete" weet je al dat dit scam is. "Boetes" opleggen doet alleen het strafrecht en de onderwereld. Mocht zoiets legitiems voorbijkomen dan zal het altijd om een "schikkingvoorstel" gaan.
Volgens mij gebruiken clubs als BREIN juist woorden als 'boete' om het geheel legitiemer over te laten komen, net alsof ze een soort verlengstuk van Justitie zijn.

[ Voor 63% gewijzigd door neanderthaler op 23-02-2017 13:43 ]

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

[...]

Dus :?

Liever dat dan de huidige situatie waarin vele mensen gedupeerd worden door oplichters?

Sowieso heb jij het over één briefje. We hebben in deze situatie over zoveel brieven dat er zelfs een waarschuwing van DFW uit gegaan is. Het is toch van de zotte dat zoiets gewoon dagen door kan blijven gaan! Alleen maar omdat je mogelijk één rekeninghouder kan duperen waarvan het rekeningnummer gebruikt is :') Hoe groot schat je die kans in, dat het rekeningnummer van een onschuldige burger is :?

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Iblies
[...]

Kans is klein, waarschijnlijk wordt er een andermans rekening gebruikt.

• Royeboi
  • Laatst online: 05-09 00:04
Het rekeningnummer is bekend bij SNS aldus SNS zelf. Of het daadwerkelijk al is geblokkeerd kan ik helaas niet zeggen.

Maar inderdaad zou je wel verwachten dat dit soort nummers gewoon binnen een zeer korte tijd wordt geblokkeerd, al is het in de praktijk iets lastiger. Ze kunnen natuurlijk moeilijk na een enkele melding preventief rekeningnummers gaan bevriezen.

XBL: x0royx | PSN: XRoy_X | Raptr: x0royx

• ongewoongewoon
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 06-08-2024

• bluefish007
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 24-09 06:20
Een aantal dingen zijn hier al benoemd, maar met een klein beetje zoekwerk kan je een brief als deze al als scam herkennen zonder 'm te lezen:
  • Op de website van Dutch FilmWorks wordt de naam zo gespeld. Bovenaan deze brief staat Dutch Filmworks
  • De postcode op de brief is 3508 TH. Deze postcode hoort inderdaad bij een serie postbussen, maar de genoemde postbus valt hier niet binnen. Zie https://www.postcode.nl/3508TH/80300-80348
  • Even Googlen op het telefoonnummer biedt geen direct aanknopingspunt. Het juiste nummer van Dutch FilmWorks begint echter met 088-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M van Lent
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 21-09 09:29
vanmiddag ook deze brief op de mat gevonden, zodra ik hem doorlas vond ik het al verdacht dat het IP-adres zelf niet was vermeld en dat er geen filmtitel+tijd+datum etc bij stond. 1 minuutje googlen later stond inderdaad al vast dat deze brief nep was.

Verwijderd

Santee schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 13:15:
[...]

Ach ja, privacy van keiharde oplichters boven alles toch? Van mij mag de politie naar de bank gelijk de gegevens opvragen en deze mensen een jaar op water en brood zetten. Helaas is gewone harde aanpak tegenwoordig niet meer van toepassing.
Tja, de rekeninghouder van deze rekening is waarschijnlijk ook een *domme* slachtoffer, welke ertoe is verleid om zijn rekening uit te lenen voor dit soort dingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhindrik
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09:00
Mijn schoonmoeder heeft ook zo'n brief ontvangen.
Het meest interessante wat ik aan deze brief vind is de details van NAW gegevens. Hoe komen ze hier aan?

Alle vragen hebben een antwoord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-09 16:37

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Heeft ze een KvK-inschrijving?

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Laatst online: 25-09 09:42

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Zo, dat is een leuke scam inderdaad. Er zullen vast redelijk wat mensen intrappen.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Nu online
Ben eigenlijk ook wel benieuwd of bij alle brieven het betalingskenmerk hetzelfde is?

Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 25-09 15:36
Heeft iedereen die dit overkomen is, wel aangifte gedaan van (poging tot) oplichting?

[ Voor 11% gewijzigd door internet4me op 25-02-2017 18:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sisa
Ik in ieder geval niet. Weinig animo om 28km te rijden naar het dichtsbijzijnde bureau

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 25-09 15:36
Speciaal voor sisa. https://www.politie.nl/aangifte-of-melding-doen

[ Voor 3% gewijzigd door internet4me op 25-02-2017 19:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pierre
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online

Pierre

Van nature lui!

Vanmorgen liet mijn moeder (77) me ook deze brief zien, die heeft niet eens internet :9 gelukkig is ze nog slim genoeg om niet te betalen

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sisa
U hebt een spookfactuur ontvangen

Hebt u een spookfactuur ontvangen, dan kunt u hiervan helaas geen aangifte doen op internet. Ga voor de aangifte naar een politiebureau. Om zeker te weten dat u daar direct terecht kunt, raden we u aan een afspraak te maken. Bel hiervoor 0900-8844.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Laatst online: 25-09 09:42

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Terwijl zoiets prima online zou moeten kunnen. Nepbrief of nepfactuur inscannen en uploaden, klaar!

[ Voor 3% gewijzigd door Mx. Alba op 26-02-2017 10:16 ]

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xinix03
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 09:24
Vandaag te horen gekregen dat mijn broer ook een dergelijke brief heeft ontvangen. Mijn broer heeft een NAH en heeft niet eens een computer in huis.

Het schijnt zo te zijn dat de NAW gegevens bij de telefoongids vandaan komen en dus niets met een inschrijving KVK van doen hebben, op de Radar site is daar ook een waarschuwing voor gegeven, zij stellen daar dat de gegevens uit de telefoongids vrij gemakkelijk worden verkocht. Of dat waar is daar waag ik me niet aan.
Pagina: 1