Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Powerline snelheid op UTP

Pagina: 1
Acties:

• royalt123
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 07:08
Beste Tweakers,

Wat ik wil bereiken is dat ik een UTP kabel heb voor mijn Nvidia Shield TV.

Huidige situatie.
Ik woon in een gehuurde appartement waar kabel trekken of gaten boren geen echte optie is.
Nvidia Shield TV is nu verbonden via wifi op AC 5ghz (goed bereik en snelheid wel).

Waarom voor een andere oplossing zoeken?

Omdat ik in algemeen een hekel heb aan wifi omdat het niet altijd goed werkt, onbetrouwbaar in vergelijking met de UTP.
Dus denk ik nu aan mogelijke oplossingen waarmee ik UTP kan aansluiten op Nvidia Shield TV.

Mijn huidige idee is.
Eerste wat in mijn hoofd komt is uiteraard powerline.
Dus ik ben beginnen rondkijken en reviews lezen maar ik zie dat altijd verschillende resultaten oplevert omdat afhankelijk is van de omgeving en elektriciteit groepen enzovoort.

Momenteel spreekt dit product Devolo dLAN 1200+ mij meest aan.
Wat ik wil bereiken is goedkoop mogelijk maar wel minimum gigabit snelheid heb over LAN (niet internet)
Nu is de vraag is dat mogelijk om gigabit snelheid te hebben over LAN? Ik vermoed van niet maar hoeveel kan het wel? ik wil wel graag minstens 500 mbit halen of 50 MB/s

Ik vraag me af hoe snel het internetverbinding is bij jullie, LAN snelheid omdat ik vooral films kijkt enzovoort vanuit mijn eigen server.

Wat ik nu aan denkt is om ergens lokale boer te zoeken en vragen of ik mag testen en als niet tevreden gewoon terug brengen ofwel online bestelen en gebruik maken van 2 weken retour als ik niet tevreden zou zijn.

Hoe zou jullie het doen of oplossen?, tips is ook altijd welkom.
Ik vraag me ook af hoe kan ik het zien of stop contacten op het hetzelfde groep zitten?

• RobinF
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 04-10 19:21
Ik ben geen expert hierin, maar meestal heb je bij je meter een stoppenkast/groepenkast. Daar heb je schakelaartjes of stoppen die elk 1 groep aansturen. Als beide stopcontacten op zo'n zelfde schakelaar/stop zitten dan is het dezelfde groep.

Meestal gaat er vanuit elke stop/groep 1 kabel (3 kabeltjes) naar een gedeelte van je huis waar die via verdeeldozen (in het plafond) naar de verschillende stopcontacten gaan. De kans is dus groot dat stopcontacten bij elkaar in de buurt op dezelfde groep zitten.

Vaak is er een tekening of tabel aanwezig in de meterkast die aangeeft naar welk gedeelte welke groep gaat.

Die dLAN 1200+ gaat waarschijnlijk nooit gigabit halen. Die 1200 representeert de snelheid die de chip theoretisch kan halen maar dan heb je een super verbinding nodig met fase, nul en aarde.
Als je dLAN's of andere powerline adapters op internet koopt kan je deze gewoon retourneren (wet koop op afstand?)

Heb je ook al naar MoCa gekeken?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:12

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

royalt123 schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 11:47:
Beste Tweakers,

Wat ik wil bereiken is dat ik een UTP kabel heb voor mijn Nvidia Shield TV.

Huidige situatie.
Ik woon in een gehuurde appartement waar kabel trekken of gaten boren geen echte optie is.
Nvidia Shield TV is nu verbonden via wifi op AC 5ghz (goed bereik en snelheid wel).

Waarom voor een andere oplossing zoeken?

Omdat ik in algemeen een hekel heb aan wifi omdat het niet altijd goed werkt, onbetrouwbaar in vergelijking met de UTP.
Dus denk ik nu aan mogelijke oplossingen waarmee ik UTP kan aansluiten op Nvidia Shield TV.
UTP sluit je aan met... Ethernet. Er gaat niets boven Ethernet qua stabiliteit of performance. Maar dat gaat dus over een dedicated draadje. Het hoeft geen koper te zijn, het mag ook glas zijn, maar linksom of rechtsom, het moet een dedicated draadje zijn dat voor dataoverdracht ontworpen is.
Mijn huidige idee is.
Eerste wat in mijn hoofd komt is uiteraard powerline.
Dus ik ben beginnen rondkijken en reviews lezen maar ik zie dat altijd verschillende resultaten oplevert omdat afhankelijk is van de omgeving en elektriciteit groepen enzovoort.
Exact. PLC is nageneog exact zelfde technologie als WiFi. HomePlug AV 2.0 is bij benadering implementatie van WiFi-ac over een stroomdraad. Met alle voordelen en alle nadelen, waaronder gedeeld medium en gevoeligheid voor verstoring. Enig verschil is frequentie waar het op werkt en dus aard van verstoring. Maar of het nu een draadloze deurbel is danwel een adapter van een smartphone dat de boel stoort, gevolg is hetzelfde.

Kortom, hier ga je hoogstwaarschijnlijk niets mee opschieten.
Juist, HomePlug AV 2.0 dus. Op zich nagenoeg beste apparaat in die categorie wat je kunt kopen, maar het blijft PLC...
Wat ik wil bereiken is goedkoop mogelijk maar wel minimum gigabit snelheid heb over LAN (niet internet)
Nu is de vraag is dat mogelijk om gigabit snelheid te hebben over LAN? Ik vermoed van niet maar hoeveel kan het wel? ik wil wel graag minstens 500 mbit halen of 50 MB/s
Kun je op voorhand totaal niet zeggen. Ik heb zelfs onder labomstandigheden nooit meer dan 400Mbps met deze adapters gehaald, maar er loopt hier iemand rond die IRL 600Mbps gehaald heeft. Dat zijn positieve uitschieters. Dezelfde adapters deden in m'n vorige huis welgeteld 25Mbps, en in m'n huidige woning halen ze rond de 80Mbps, maar niet stabiel (iets verstoort de boel elke 5 a 10 minuten voor een half minuut).

Let wel: om de hogere snelheden te kunnen halen *moet* je op beide locaties werkende randaarde hebben, omdat deze adapters een tweede datastroom over de aarde-nulpaar sturen. Heb je geen geaarde stopcontacten in de buurt? Dan ga je minder dan de helft van de snelheid halen die je met aarding zou halen (want aarde-nul is vrijwel altijd schoner dan fase-nul).
Wat ik nu aan denkt is om ergens lokale boer te zoeken en vragen of ik mag testen en als niet tevreden gewoon terug brengen ofwel online bestelen en gebruik maken van 2 weken retour als ik niet tevreden zou zijn.
Als je PLC overweegt, zeker zorgen dat je gebruik kunt maken van retourrecht. Dus online kopen, niet in een winkel. Want je weet dus nooit of het stabiel gaat werken danwel wat voor throughput je gaat halen.
Ik vraag me ook af hoe kan ik het zien of stop contacten op het hetzelfde groep zitten?
Verschil tussen groepen wordt overdreven. Zolang alles op zelfde fase is gaat het werken. Als je over verschillende groepen ga je via de meterkast, maar afstand is op de lage frequenties waar PLC werkt lang niet zo relevant als verstoring, dus liever grote afstand en schone lijn dan vlakbij maar vuil.
Hoe zou jullie het doen of oplossen?, tips is ook altijd welkom.
Voor de prijs van een set van deze kun je op werkspot.nl iemand inhuren om gewoon degelijke UTP te leggen/trekken. Dat is een duurzame oplossing die gegarandeerd betere performance levert, geen extra stroomslurpende kastjes (die kapot kunnen) toevoegt, en compatibel zal zijn met toekomstige apparatuur en standaarden (met Cat6 kun je 5Gbps doen of zelfs 10Gbps over korte afstanden). In alle opzichten betere oplossing.

Oslik blyat! Oslik!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
royalt123 schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 11:47:
..

500Mbit over powerline... succes. Als je dergelijke hoge snelheden gegarandeerd wilt hebben heb je maar 1 optie: Een kabel trekken.

Met een MOCA2 setje kun je ook nog aardig performance halen. Mooiste is een moca2 set met bonding support, maar die zijn in Europa nog slecht tot niet verkrijgbaar.

Powerline.. Er zijn wel oplossingen die engiszins werken, maar het is heel erg afhankelijk van de situatie. Een antiek powerline setje icm brakke bekabeling en slechte switching powersupplies = ellende.

Meeste kans maak je met een recent G.hn setje met Mimo. Voorwaarde is wel dan de aanwezigheid van een aardedraad wil je optimale kans op resultaat hebben.

In volgorde van througput/betrouwbaarheid
1. kabel
2.
3.
4. Moca 2 met bonding
5. Wifi (AC, 3x3, icm DFS band)
6. Powerline

[ Voor 5% gewijzigd door DJSmiley op 23-02-2017 12:55 ]

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik gebruik powerline op de bovenverdiepingen omdat wifi (vanuit de woonkamer met verschillende muren ertussen) niet snel/betrouwbaar was. Met powerline haal ik nu vrij stabiel de snelheid van mn internetabo (40Mbit). Echter net als bij wifi heb je wel eens dat het opeens langzaam is of wegvalt (eens in de paar weken). Het helpt dan om de adapter bij de computer (en soms ook de adapter bij de router) er even opnieuw in te doen.

Voor mij is dit goed werkbaar, maar als je echt snel en stabiel wilt dan heb je bij powerline dezelfde mogelijke problemen als bij wifi en zou ik toch echt voor een utp-kabel gaan.

• royalt123
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 07:08
Bedankt voor de duidelijke uitleg en tips.

Alle stopcontacten zijn geaard bij men appartement, ik zie dat 300-400 mbit wel haalbaar zou zijn wat ik misschien nog wel kan ermee leven. Maar wat ik wel niet graag heb is dat het instabiel kan zijn, uitvallen dus blijkt volgens jullie nog wel te kunnen gebeuren.

Ik heb wel een UTP poort in mijn living maar de tv en Nvidia Shield TV zit aan de andere kant op hetzelfde muur dus als ik toch UTP zou doen met combinatie van kabelgoot zou UTP langs bovenkant van deur moeten gaan en dat zie ik niet echt zitten om zo te doen.

Kabel laten trekken door een expert is misschien een optie maar dan zal ik eerst met de eigenaar van het appartement moeten bespreken en toestemming krijgen.

Ik zal nog bespreken met mijn vriendin wat ze van denkt, ze wilt wel zeker geen UTP kabel langs muur en deur willen zien dus zal ik kabelgoot optie waarschijnlijk kunnen vergeten.

Ik denk dat ik ook gewoon powerline zal uitproberen om te zien wat het geeft want appartement is van 2008 wat nog vrij nieuw is dus kan misschien nog goede resultaten opleveren.

Ik zal jullie op hoogte houden :)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:12

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

royalt123 schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 18:33:
Bedankt voor de duidelijke uitleg en tips.

Alle stopcontacten zijn geaard bij men appartement, ik zie dat 300-400 mbit wel haalbaar zou zijn wat ik misschien nog wel kan ermee leven.
Zou kunnen zijn. Die 80Mbps (en instabiel) is ook met randaarde he ;)

Alles staat of valt bij de interferentie tussen 2 en 68MHz op je stroomnet. Tenzij je een spectrum analyser hebt die op die frequenties kan werken en een filter om geen netspanning op je spectrum analyzer te krijgen kun je daar niets over zeggen totdat je het probeert.
Maar wat ik wel niet graag heb is dat het instabiel kan zijn, uitvallen dus blijkt volgens jullie nog wel te kunnen gebeuren.
Het kan zeker gebeuren, net zoals bij WiFi. Of het zal gebeuren of niet kun je alleen proefondervindelijk ontdekken.
Ik heb wel een UTP poort in mijn living maar de tv en Nvidia Shield TV zit aan de andere kant op hetzelfde muur dus als ik toch UTP zou doen met combinatie van kabelgoot zou UTP langs bovenkant van deur moeten gaan en dat zie ik niet echt zitten om zo te doen.
Beetje creatiever denken: wat voor vloerbedekking heb je? En heb je plinten langs de muur lopen?

Bij laminaat moet je altijd expansieruimte van ~5mm open laten aan de rand. Daar gaat dan een plint overheen. Flat UTP past in de regel prima in die open ruimte en kan dus onder de plint lopen.
Kabel laten trekken door een expert is misschien een optie maar dan zal ik eerst met de eigenaar van het appartement moeten bespreken en toestemming krijgen.

Ik zal nog bespreken met mijn vriendin wat ze van denkt, ze wilt wel zeker geen UTP kabel langs muur en deur willen zien dus zal ik kabelgoot optie waarschijnlijk kunnen vergeten.
:?

Idee van een kabelgoot is toch dat je de kabel niet ziet?
Ik denk dat ik ook gewoon powerline zal uitproberen om te zien wat het geeft want appartement is van 2008 wat nog vrij nieuw is dus kan misschien nog goede resultaten opleveren.
Nope.

Wij hebben een trial gedaan van 86 PLC sets bij mensen thuis, en die opgedeeld in categorieen nav leeftijd woning en bouwvorm. Bleek dat leeftijd installatie totaal niets uitmaakte voor kans dat het goed ging. Want zoals gezegd, de bottleneck is de interferentie op je stroomnet (die je zelf door middel van de apparaten in huis aanbrengt), niet het stroomnet zelf.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1