Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Zijn home-plugs de oplossing?

Pagina: 1
Acties:

• TASTICO
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 09-08 21:31
Beste leden,

Al geruime tijd ervaar ik problemen met mijn wifi-verbinding. Momenteel heb ik bij Ziggo een abonnement van 150/15 mbit, maar via de WiFi haal ik slechts 30mbit verbinding. De reden hiervoor zal zijn dat in mijn complex nog 10 appartementen zijn met allen een draadloze verbinding. Hiernaast ligt er aan de overkant van de weg nog een kleinschalig bedrijvenpand waar uiteraard ook WiFi in gebruik is.

Het probleem zit zich in het uitvallen(time-outs) van de WiFi en dan voornamelijk bij de mobiele telefoons en Xbox One (tijdens GTA V en FIFA).

Nu kreeg ik de tip van een monteur van Ziggo, dat ik wellicht geholpen was met het aanschaffen van home-plugs. Hierbij moet ik vermelden dat mijn Xbox op ongeveer 5 meter van het modem (Cisco EPC3928AD) staat. Tijdens het spelen heb ik dus last dat mijn internet wegvalt maar binnen 2 seconden zogezegd ook weer terug is.

Zou het nu daadwerkelijk verschil maken in stabiliteit om met home-plugs te gaan werken voor mijn Xbox One?

NB. Mijn vaste PC is rechtstreeks aangesloten via een internetkabel en hier ik nooit last van het wegvallen van internet.

Ik hoop dat ik hier wat meer informatie kan vergaren van leden die hier ervaring mee hebben en of dit voor mij een geschikte oplossing is.

Alvast bedankt en ik zie de reacties graag tegemoet.

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 24-11 15:23
Heb je een 2.4 of een 5 ghz WIFI netwerk? 2.4 is meestal het meeste actief in de omgeving. een 5 ghz WIFI wil nog wel eens stabiliteit brengen. Misschien moet je daar een router voor kopen maar volgens mij kan jouw modem wel 5GHZ aan.
En een kanalentest uitvoeren via WIFI Analyzer op Android bijvoorbeeld om te kijken welke kanalen vrij zijn.
Als de Xbox 5 meter van de modem afstaat zal ik gewoon een vaste kabel gebruiken en deze netjes wegwerken.
Wil je dat absoluut niet, dan kan een homeplug een oplossing zijn, maar dat is afhankelijk hoe je deze gebruikt en wat de kwaliteit is. Als ze op dezelfde groepen zitten en je gebruikt geen verlengsnoer wil het vaak nog wel. Let goed op wat de maximale doorvoersnelheid dan is van het apparaat.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Heb jij zelf al eens gezocht op dit forum naar Powerline ervaringen en die topics gelezen ?

https://gathering.tweakers.net/forum/find?keyword=powerline

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:00
Ik zou eerder is naar 5Ghz kijken, levert meestal snellere verbindingen dan Powerline...en je modem ondersteunt het al...dus kan je gratis uitproberen...

• TASTICO
Ora et Labora schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 11:40:
Heb je een 2.4 of een 5 ghz WIFI netwerk? 2.4 is meestal het meeste actief in de omgeving. een 5 ghz WIFI wil nog wel eens stabiliteit brengen. Misschien moet je daar een router voor kopen maar volgens mij kan jouw modem wel 5GHZ aan.
En een kanalentest uitvoeren via WIFI Analyzer op Android bijvoorbeeld om te kijken welke kanalen vrij zijn.
Als de Xbox 5 meter van de modem afstaat zal ik gewoon een vaste kabel gebruiken en deze netjes wegwerken.
Wil je dat absoluut niet, dan kan een homeplug een oplossing zijn, maar dat is afhankelijk hoe je deze gebruikt en wat de kwaliteit is. Als ze op dezelfde groepen zitten en je gebruikt geen verlengsnoer wil het vaak nog wel. Let goed op wat de maximale doorvoersnelheid dan is van het apparaat.
Bedankt voor je reactie.
Na even wat research klopt het inderdaad dat mijn modem 5ghz ondersteunt.
Wat betreft de kanalentest, heb ik deze al uitgevoerd en op elk kanaal zitten wel 5 gebruikers m.u.v. 13.
Hier moet ik bij vermelden dat dit puur aan het tijdstip ligt en dit nog wel eens kan veranderen.

Moet ik rekening houden met gevolgen/consequenties bij het gebruik van 5ghz? Ik heb niet veel kennis van netwerken e.d. dus wellicht is dit een domme vraag.

• Fireshade
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Fireshade

het is al een moje wir

Overschakelen naar 5 GHz is inderdaad de goedkoopste oplossing.
Is het wifi modem dualband (dus 5GHz + 2,4 GHz)? Kan zijn dat sommige apparatuur alleen 2,4 GHz ondersteunen, en dan heb je dual band nodig, anders ben je veroordeeld tot 2,4 GHz.

De tweede maar allerbeste oplossing is een UTP kabel ertussen (kost je een kabel). Tis maar 5 meter... ;)

[ Voor 34% gewijzigd door Fireshade op 23-02-2017 11:50 ]

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 00:36
TASTICO schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 11:32:
Nu kreeg ik de tip van een monteur van Ziggo, dat ik wellicht geholpen was met het aanschaffen van home-plugs. Hierbij moet ik vermelden dat mijn Xbox op ongeveer 5 meter van het modem (Cisco EPC3928AD) staat. Tijdens het spelen heb ik dus last dat mijn internet wegvalt maar binnen 2 seconden zogezegd ook weer terug is.
Bekabeld aansluiten! :Y

My favorite programming language is solder.

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 24-11 09:25
Homeplugs zijn niet de oplossing. De oorzaak is waarschijnlijk ook niet dat het druk is op je frequentie, maar meer dat de standaard routers van Ziggo knap ruk zijn.

Kabeltje trekken een optie?

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

• Ora et Labora
TASTICO schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 11:47:
[...]

Bedankt voor je reactie.
Na even wat research klopt het inderdaad dat mijn modem 5ghz ondersteunt.
Wat betreft de kanalentest, heb ik deze al uitgevoerd en op elk kanaal zitten wel 5 gebruikers m.u.v. 13.
Hier moet ik bij vermelden dat dit puur aan het tijdstip ligt en dit nog wel eens kan veranderen.

Moet ik rekening houden met gevolgen/consequenties bij het gebruik van 5ghz? Ik heb niet veel kennis van netwerken e.d. dus wellicht is dit een domme vraag.
Niet alle apparaten kunnen 5ghz aan, maar volgens mij kan jouw route rook dualband aan, dan hou je de 2.4 ghz in de lucht en daarnaast maak je een 5ghz waar je de Xbox op kunt connecten.
5ghz is niets anders dan 2.4, alleen een andere frequentie en een iets minder bereik meestal.

• TASTICO
Bedankt voor alle reacties. Ik ga er eens mee puzzelen!

• Ora et Labora
TASTICO schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 12:05:
Bedankt voor alle reacties. Ik ga er eens mee puzzelen!
Als je het helemaal goed wil doen:
Ga op onderzoek naar een goede en stabiele dualband router.
Sluit vanaf een LAN poort vanaf de Ziggo router een kabel aan op de WAN poort van de nieuwe router.
Stel op je nieuwe router een Fixed WAN IP in, in de reeks van de LAN van je Ziggo router, of als je niet aan portforwarding doet hoeft dat niet en kun je deze op DHCP laten staan.
Stel op je nieuwe router een ander LAN subnet in en laat deze DHCP geven.
Al je LAN en WIFI apparaten laat je connecten naar je nieuwe router.
Alleen je TV moet ook rechtstreeks op de Ziggo router.

Hiermee ben je niet meer afhankelijk van de Ziggo router, behalve naar het WAN. Tevens is je WIFI dan stabiel (Ziggo router is niet best) en bij een eventuele overstap naar een nieuwe provider, of als je een andere router van Ziggo krijgt, hoef je niet al je apparaten opnieuw aan te melden omdat je dan je nieuwe router blijft gebruiken.

[ Voor 4% gewijzigd door Ora et Labora op 23-02-2017 12:11 ]

Pagina: 1