werkroosters maken (excel)

Pagina: 1
Acties:

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-11 21:22

greatgonzo

schit-te-rend!

Topicstarter
Mijn leidinggevende heeft mij gevraagd om te kijken of we onze werkroosters kunnen aanpassen. Degene die nu de planning doet is er veel tijd voor kwijt en soms blijven gaten onopgemerkt.

Ik denk dat ik wel excel wil behouden (heb ik enige ervaring mee), maar misschien komen we er op uit dat een scriptje of website bouwen makkelijker is. Maar goed.

Wat doen we nu?

We hebben in de kolommen de namen staan, en in de rijen de werkplek.

Dus
Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/27zw8c0.jpg

Wat zou ik willen?
- een dropdown, waarbij ik links in de kolom de werkplek zet, en via de drop down een naam kan selecteren
- iets van een rode vlag oid op het moment dat een werkplek onbezet is.

Is dit uberhaubt mogelijk in excel?

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Ja.
- Dropdown: gegevensvalidatie i.c.m. een lijst namen
- Opmaak: voorwaardelijke opmaak gebruiken (als leeg, dan rood), of elders een los overzicht van onderbezetting maken met aantal.als()
- Een tweede overzicht van namen per werkplek is mogelijk handig, dat kan bijv. met een draaitabel (of in dit geval met verticaal.zoeken() of horizontaal.zoeken(), afhankelijk van hoe je de tabel gaat opzetten).

Edit: de weggehaalde tip van @archie2012 over het kopen van een Excel-boekje kan overigens zeker zinvol zijn. Je wilt geen 'beginnersfouten' maken in dergelijke overzichten die je in productie gaat gebruiken.

[ Voor 20% gewijzigd door F_J_K op 23-02-2017 10:08 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
nvm.. @F_J_K heeft een beter idee. :P

Edit: Door inderdaad een boekje of zelfs gratis online cursussen kun je veel leren en wordt je een echte Excel-guru. :+
Leer elke dag nog bij, er is ontzettend veel mogelijk in Excel en als je er goed in wordt kan je enorm veel mee doen.

@TS: Kijk inderdaad naar Pivot tables, want daar kun je ook die voorwaarden bepalen wat je graag wilt.

[ Voor 172% gewijzigd door HollowGamer op 23-02-2017 10:13 ]

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-11 21:22

greatgonzo

schit-te-rend!

Topicstarter
en is het dan bijvoorbeeld ook mogelijk om vooraf aan te geven welke mogelijkheden horen bij elke naam?
Bijvoorbeeld: Pietje kan werkplekken A en D, Marietje kan A,B,C,D enz

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
greatgonzo schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 10:12:
en is het dan bijvoorbeeld ook mogelijk om vooraf aan te geven welke mogelijkheden horen bij elke naam?
Bijvoorbeeld: Pietje kan werkplekken A en D, Marietje kan A,B,C,D enz
Alles kan. ;)
Je kan bijvoorbeeld in een apart sheet het volgende doen:
code:
1
2
3
4
      Kamer A     Kamer B     Kamer C
Jan   X           X
Henk  X
Ruud                          X

Misschien is het een goed idee om eerst even een lijst te maken van must-haves en dingen die je later eventueel wilt toevoegen.

Heb je al eens met Pivots gewerkt?