RestUnknown schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 22:13:
Mijn pc staat een 8 tal meter van de modem, de achterkant van de case staat niet in de richting van de modem en zorgt voor een signaalvermindering van ongeveer 10dbm. Ertussen staat ook nog een gietijzeren kachel (hoewel deze niet zoveel problemen geeft als ik op dezelfde positie test met men gsm als mijn desktop).
De snelheid op mijn desktop is erbarmelijk, helaas zit de infrastructuur hier thuis redelijk 'vast'. Ik kan dus mijn modem niet verplaatsen, noch de desktop en zoek dus een goedkope of gratis manier om het signaal stabiel te krijgen en de volle snelheid van mijn internetverbinding te benutten (moet 30mbps zijn, maar haal zelden 5).
Eerst eens bij het begin beginnen: haal je bedraad wel de 30Mbps? Zo nee dan heeft je probleem natuurlijk weinig met WiFi te maken en moet je daar naar kijken. Pas als je weet dat dat goed is heeft het zin om naar WiFi te kijken.
Heb al de posities van de antennas proberen te veranderen maar haalt niets uit. Firmware van de adapter en modem geupdate, maar ook niets.
Kaartje is qualcomm atheros ar938x, de modem een d-link dir 615.
De D-Link DIR-615 is geen modem maar een (verouderde, low-end) router met ingebouwde WiFi-AP. Gezien hoe laag z'n specs zijn ben ik benieuwd wat je echte modem is. Waar zit de DIR-615 met z'n WAN-poort op aangesloten?
Atheros AR938x kan van alles zijn, dat laatste getal geeft aan of het dualband-capable is en hoeveel gelijktijdige datastromen (MIMO) het aankan. Handig om op te zoeken exact wat het is - het staat geheid op de chip op de WiFi-kaart zelf.
RestUnknown schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 09:57:
Ff een update omdat ik de laatste tijd iets merk.
's Morgens gaat het signaal meestal tegen volle snelheid. Maar tegen de avond vanaf 18u gaat het moeilijk. Aan capaciteit op het netwerk ligt het niet, gezien met een kabel ik wel altijd de volle snelheid haal.
Het enigste dat ik kan bedenken is dat tegen dan, onze kachel brandt en het signaal er dwars door moet. Kan hitte een oorzaak hebben? Wat ik op zich wel raar zou vinden, omdat ik dit vroeger niet had.
Bedenk dat de 2.4GHz voor meer dan alleen WiFi gebruikt wordt, maar dat "een programma" (welke???) alleen WiFi-netwerken die SSID uitzenden kan detecteren. Alle andere vormen van verstoring mis je zo, maar kan wel degelijk impact hebben op snelheid en stabiliteit van je verbinding.
In ieder geval is duidelijk dat je tijdsgebonden problemen komen door een of andere vorm van verstoring - je muren gaan niet opeens meer dempen vanaf 18u 's avonds
Plan van aanpak:
- zoek exact op welke hardware je hebt (echte modem en laatste cijfer typenr adapter).
- probeer alsnog ander kanaal in de 2.4GHz op je huidige router/AP - en kies daarbij alleen uit 1, 6 of 11.
Afhankelijk van wat daaruit komt kunnen we verder kijken. Paar dingen die zouden kunnen helpen:
- modemrouter van je ISP gebruiken (en als wat je nu hebt even brak is als die DIR-615, zeuren totdat je een moderne van ze krijgt)
- als je NIC geen 5GHz ondersteunt, vervangen voor eentje die dat wel doet, en op 5GHz gaan werken.
- een paar RP-SMA verlengkabels op de kop tikken en zo de antennes van de achterkant van je kast verplaatsen naar een betere locatie.