Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Wifi signaal versterken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• RestUnknown
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22-11-2023
Mijn pc staat een 8 tal meter van de modem, de achterkant van de case staat niet in de richting van de modem en zorgt voor een signaalvermindering van ongeveer 10dbm. Ertussen staat ook nog een gietijzeren kachel (hoewel deze niet zoveel problemen geeft als ik op dezelfde positie test met men gsm als mijn desktop).

De snelheid op mijn desktop is erbarmelijk, helaas zit de infrastructuur hier thuis redelijk 'vast'. Ik kan dus mijn modem niet verplaatsen, noch de desktop en zoek dus een goedkope of gratis manier om het signaal stabiel te krijgen en de volle snelheid van mijn internetverbinding te benutten (moet 30mbps zijn, maar haal zelden 5).

Heb al de posities van de antennas proberen te veranderen maar haalt niets uit. Firmware van de adapter en modem geupdate, maar ook niets.

Kaartje is qualcomm atheros ar938x, de modem een d-link dir 615.

Alle reacties

Verwijderd

Kabel trekken is de goedkoopste een allerbeste oplossing

• franssnarf
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20-11 18:46
Ik zou beginnen met een andere modem neer te zetten liefst eentje met dual netwerk aangezien je kaartje dat ondersteunt.
ALs het kan idd kabel trekken maar dat is niet altijd de oplossing.
Eventueel kijken of je ergens zon externe netwerk adapter kan vinden met 3 antennes eraan, die je weer aan je wifi kaart schroeft. http://nerdtechy.com/best-pci-wireless-adapters-reviews zoeits bijvoorbeeld.
Deze kan je dan hoger op je pc plaatsen en bied ook al weer wat meer signaalsterkte.

• RestUnknown
Gaat een nieuwe modem met dual netwerk veel verschil maken? Em is al wel meer als 7 jaar, maar als het niet zoveel verschil maakt kan ik misschien beter zoiets kopen zoals je zegt om de antennas bovenop te plaatsen.

Kabel is idd geen optie.

[ Voor 6% gewijzigd door RestUnknown op 22-02-2017 22:30 ]

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
Een goede zender icm een goede ontvanger kan een hoop verbeteren. In de meeste gevallen is het gebruik van de 5Ghz aan te raden. Maar: Meten is weten. Als de 5Ghz vervuild is lost het niets op.

Je ontvanger is 5Ghz, maar daar is ook alles mee gezegd. Op zich hoeft dat niet perse heel erg te zijn, maar echt een dikke performance zal het niet worden (maar wel beter dan de 5Mbit die je nu hebt)

Als je een nieuwe zender neemt, zorg voor een toekomstbestendig ding. AC, band steering en DFS zijn essentiele dingen wil je een beetje een zinnige koop doen. En ik zou aanraden ook een compatible ontvanger erbij te doen, dan zit je meteen goed.

Kabel is veruit de beste optie. Niet mogelijk bestaat niet, het kan alleen teveel moeite of kosten met zich meebrengen. Maar als je wat moeite doet heb je dan wel gegarandeerd resultaat.

Alternatieven zijn Moca (als er een coaxkabel ligt) of powerline, waarbij het laatste nogal een gok is. Met een fatsoenlijk setje EN een 3e ader (randaarde) is het nog wel stabiel te krijgen, maar het blijft niet te prefereren. Als je powerline wilt gokken, EN randaarde hebt, neem een setje met G.hn/Mimo support.

Wifi signaal versterken zoals de topictitel is geen optie. Je kan niet iets versterken wat in de basis al brak is. Daarnaast is het gebruik van repeaters het (nog) verder verdelen van snelheid (wifi is half duplex) en zorgt t meestal voor meer problemen dan het oplost. De basis moet goed zijn: En dat is het met een dergelijk ancient accesspointje niet.

[ Voor 13% gewijzigd door DJSmiley op 22-02-2017 22:43 ]

• RestUnknown
Ff een update omdat ik de laatste tijd iets merk.

's Morgens gaat het signaal meestal tegen volle snelheid. Maar tegen de avond vanaf 18u gaat het moeilijk. Aan capaciteit op het netwerk ligt het niet, gezien met een kabel ik wel altijd de volle snelheid haal.

Het enigste dat ik kan bedenken is dat tegen dan, onze kachel brandt en het signaal er dwars door moet. Kan hitte een oorzaak hebben? Wat ik op zich wel raar zou vinden, omdat ik dit vroeger niet had.

• Miss_80
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 26-08 08:57
Je zou eens kunnen kijken of je je wifi kanalen kan aanpassen. Als het traag wordt rond 18 uur denk ik eigenlijk dat router wifi kanalen gebruikt waar de andere routers van de buren ook op zitten. Die gaan dan elkaar in de weg zitten

• RestUnknown
Bedankt voor het antwoord, maar heb via een programma dit in de gaten gehouden en dit is niet het geval. Huizen staan hier vrij ver uiteen en ik zie soms maar 1 andere router.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:51

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

RestUnknown schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 22:13:
Mijn pc staat een 8 tal meter van de modem, de achterkant van de case staat niet in de richting van de modem en zorgt voor een signaalvermindering van ongeveer 10dbm. Ertussen staat ook nog een gietijzeren kachel (hoewel deze niet zoveel problemen geeft als ik op dezelfde positie test met men gsm als mijn desktop).

De snelheid op mijn desktop is erbarmelijk, helaas zit de infrastructuur hier thuis redelijk 'vast'. Ik kan dus mijn modem niet verplaatsen, noch de desktop en zoek dus een goedkope of gratis manier om het signaal stabiel te krijgen en de volle snelheid van mijn internetverbinding te benutten (moet 30mbps zijn, maar haal zelden 5).
Eerst eens bij het begin beginnen: haal je bedraad wel de 30Mbps? Zo nee dan heeft je probleem natuurlijk weinig met WiFi te maken en moet je daar naar kijken. Pas als je weet dat dat goed is heeft het zin om naar WiFi te kijken.
Heb al de posities van de antennas proberen te veranderen maar haalt niets uit. Firmware van de adapter en modem geupdate, maar ook niets.

Kaartje is qualcomm atheros ar938x, de modem een d-link dir 615.
De D-Link DIR-615 is geen modem maar een (verouderde, low-end) router met ingebouwde WiFi-AP. Gezien hoe laag z'n specs zijn ben ik benieuwd wat je echte modem is. Waar zit de DIR-615 met z'n WAN-poort op aangesloten?

Atheros AR938x kan van alles zijn, dat laatste getal geeft aan of het dualband-capable is en hoeveel gelijktijdige datastromen (MIMO) het aankan. Handig om op te zoeken exact wat het is - het staat geheid op de chip op de WiFi-kaart zelf.
RestUnknown schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 09:57:
Ff een update omdat ik de laatste tijd iets merk.

's Morgens gaat het signaal meestal tegen volle snelheid. Maar tegen de avond vanaf 18u gaat het moeilijk. Aan capaciteit op het netwerk ligt het niet, gezien met een kabel ik wel altijd de volle snelheid haal.

Het enigste dat ik kan bedenken is dat tegen dan, onze kachel brandt en het signaal er dwars door moet. Kan hitte een oorzaak hebben? Wat ik op zich wel raar zou vinden, omdat ik dit vroeger niet had.
RestUnknown schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 10:09:
Bedankt voor het antwoord, maar heb via een programma dit in de gaten gehouden en dit is niet het geval. Huizen staan hier vrij ver uiteen en ik zie soms maar 1 andere router.
Bedenk dat de 2.4GHz voor meer dan alleen WiFi gebruikt wordt, maar dat "een programma" (welke???) alleen WiFi-netwerken die SSID uitzenden kan detecteren. Alle andere vormen van verstoring mis je zo, maar kan wel degelijk impact hebben op snelheid en stabiliteit van je verbinding.

In ieder geval is duidelijk dat je tijdsgebonden problemen komen door een of andere vorm van verstoring - je muren gaan niet opeens meer dempen vanaf 18u 's avonds :z

Plan van aanpak:
- zoek exact op welke hardware je hebt (echte modem en laatste cijfer typenr adapter).
- probeer alsnog ander kanaal in de 2.4GHz op je huidige router/AP - en kies daarbij alleen uit 1, 6 of 11.

Afhankelijk van wat daaruit komt kunnen we verder kijken. Paar dingen die zouden kunnen helpen:
- modemrouter van je ISP gebruiken (en als wat je nu hebt even brak is als die DIR-615, zeuren totdat je een moderne van ze krijgt)
- als je NIC geen 5GHz ondersteunt, vervangen voor eentje die dat wel doet, en op 5GHz gaan werken.
- een paar RP-SMA verlengkabels op de kop tikken en zo de antennes van de achterkant van je kast verplaatsen naar een betere locatie.

Oslik blyat! Oslik!

• DeerDitch
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20-11 15:24
In aanvulling op @dion_b... mocht je wat meer over Wi-Fi ed. willen weten, kan je dit artikel misschien eens lezen.
Niet al te lang, maar voor mij wel een eye-opener

f251a3362191f14872ff368789dd3c1a220782a1c582fbb31fec609763dd2cef

Pagina: 1