zware foto en video bewerking; GTX1080 of WX7100?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mn PC is weer toe aan een powerboost, aangezien mn werk bestaat uit zware fotobestanden samen te voegen en te bewerken (lees 150 mb per foto) wil ik een zware grafische kaart kopen, de ene zegt je moet een WX7100 kopen en de andere zegt welneent de GTX1080 is het helemaal, zijn er mensen die ervaring hebben met de 1080 in photoshop/lightroom en de WX7100, wat is nu echt het verschil, ben niet echt een gamer by the way

gr Peter

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Hangt heel erg af van het type bewerking.
Zo zijn er legio bewerkingen die vooral baat hebben bij CPU (hoge clock c.q. veel cores) en een deftige voorraad RAM geheugen.
Qua 'workstation'-achtige taken is er helaas geen one site fits all.
Wat meer inkijk in de rest van het systeem en de (concreet) gewenste werkzaamheden zou ons wat meer op weg kunnen helpen.

Ps:
Mn PC is weer toe aan een powerboost, aangezien mn werk bestaat uit zware fotobestanden samen te voegen en te bewerken (lees 150 mb per foto) wil ik een zware grafische kaart kopen, de ene zegt je moet een WX7100 kopen
Zou je b.v. eens kunnen toelichten waarom je deze conclusie trekt?
Loop je tegen problemen aan met je huidige systeem? Zo ja, hoe ziet deze setup er momenteel uit en waarop basseer je dat uitgerekend de videokaart de boosdoener is?

Een simpele bewerking op een 150mb raw filetje gaat eventueel ook lukken op mijn office pc'tje zonder dedicated grafische kaart. Laat staat dat ik daar een rauw beest als een 1080 voor 'nodig' heb

Ps2: Lees nu ineens het woord "video" in je titel. Denk dat het ook even goed is om dit verder uit te lichten. Dit doe je naar mijn weten namelijk niet in photoshop en lightroom.

[ Voor 57% gewijzigd door Switchie op 22-02-2017 21:43 ]

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:55

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ahum:
Aankoopadvies vragen mag... maar niet hier - lees eerst dit!

Aankoopadviesvragen horen in de aankopadviesfora.

Move VB -> CAA

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Switchie schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 21:37:

Zou je b.v. eens kunnen toelichten waarom je deze conclusie trekt?
Loop je tegen problemen aan met je huidige systeem? Zo ja, hoe ziet deze setup er momenteel uit en waarop basseer je dat uitgerekend de videokaart de boosdoener is?

Een simpele bewerking op een 150mb raw filetje gaat eventueel ook lukken op mijn office pc'tje zonder dedicated grafische kaart. Laat staat dat ik daar een rauw beest als een 1080 voor 'nodig' heb

Ps2: Lees nu ineens het woord "video" in je titel. Denk dat het ook even goed is om dit verder uit te lichten. Dit doe je naar mijn weten namelijk niet in photoshop en lightroom.
Ik ben fulltime interieur fotograaf en maak alle fotos in HDR, het samenstellen in lightroom gaat anzich redelijk ok maar het kan nog beter en sneller, als de foto eenmaal samengesteld is en ik ga de foto bewerken slipt deze helemaal dicht qua snelheid en krijg ik regelmatig de melding lightroom reageert niet.

dit is zijn momenteel mijn systeemeigenschappen:

Asus Sabertooth Z87 / Socket 1150 / 4x DDR3 / HDMI / DisplayPort / SATA
6Gb RAID 0,1,5,10
Intel Core i7-4770k 3,5ghz lga1150 8mb cache tray haswell cpu
Corsair Vengeance 16GB DDR3-1600 / 2x8GB Kit
Samsung 840 Pro series 256GB SSD SATA3 (6GB/s) 2.5inch Basic (deze wil ik vervangen voor de Samsung SSD 960 1 TB)
Sapphire Dual-X R9 280 3GB,

naast het fotograferen moet ik regelmatig 4K Dronebeelden monteren middels Pinnacle Studio.

nog even antwoord op je vraag waarom ik denk dat het aan mijn grafische kaart ligt; eigenlijk denk ik dat helemaal niet haha maar er is mij al een paar gevraagd van sjoh waarom werk jij met een game computer in plaats van een Mac Pro of Workstation, die zijn gebouwd om mee te werken, en een game computer om mee te gamen. ik had me tot de dag van gisteren nog niet echt in verdiept en ben een beetje op onderzoek gegaan waarna ik op diverse tips en raadgevingen stuit, de serieuze foto/video bewerker zegt WX7100 en de gamer en heel af en toe photoshoppert zegt GTX 1080, het enige wat ik dan uit de testen kan halen is dat de GTX gehakt maakt van de WX, word er dus nie veel wijzer van :'(

daarom dacht ik het antwoord hier bij de pro's te kunnen vinden.

gr Peter Baas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Allereerst zou het mij verstandig lijken als je even goed nagaat of een andere videokaart wel winst zou opleveren bij wat je concreet met de computer wil doen. Ik zou dat niet verwachten.

Daarna is het IMHO niet direct zinvol om een WX 7100 te vergelijken met een GTX1080, het zijn kaarten met verschillende doelgroepen. AMDs Radeon Pro WX is dan eerder vergelijkbaar met de Quadro-lijn aan de Nvidia-kant. Als je geen 30-bits workflow hebt, specifieke software draait waarvoor bijvoorbeeld gecertificeerde drivers van belang zijn of iets anders wil doen dat fabrikanten voorbehouden aan hun workstationlijn, heb je aan die kaarten niet direct zoveel, gewone kaarten (RX/GTX)liggen dan eerder voor de hand.

Vervolgens kan je kijken of de grafische kaart wel zo relevant is voor wat je doet, kijk of de pecifieke software die je wil gebruiken baat heeft bij nvidia of amd (bijvoorbeeld vanwege cuda of opencl), en kies iets dat bij het budget past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Verwijderd schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 23:42:
[...]
nog even antwoord op je vraag waarom ik denk dat het aan mijn grafische kaart ligt; eigenlijk denk ik dat helemaal niet haha maar er is mij al een paar gevraagd van sjoh waarom werk jij met een game computer in plaats van een Mac Pro of Workstation, die zijn gebouwd om mee te werken, en een game computer om mee te gamen.
Is zakelijk gezien natuurlijk het slechtste argument ooit ;)
Uberhaubt... Wat is een game computer?
Oké, een fancy volop regenboog-led-verlichtte kast zou ik niet snel neerzetten in een zakelijke omgeving. Maar verder? Een grafische kaart is een grafische kaart. Als deze voldoet voor jouw zakelijke behoeften zou het mij persoonlijk een worst wezen dat de buurman deze inzet voor een potje GTA.
ik had me tot de dag van gisteren nog niet echt in verdiept
Dus tot gisteren voldeed het systeem? Wat is er in die 24 veranderd?

[quotedaarom dacht ik het antwoord hier bij de pro's te kunnen vinden.
[/quote]
Per definitie een uitstekende aanname :p

Maar zonder grappen of grollen. We vinden het een eer dat je dit aan ons vraagt. We willen je dan ook al te graag helpen in je zoektocht. Echter, het vertrouwen dat je ons hiermee gunt willen we niet schaden. Als we "adviseren" willen we voor onszelf zeker zijn dat we ook daadwerkelijk het beste advies geven. Op basis van de informatie en wensen die je nu geeft is dit helaas erg moeilijk.

Ja, de GTX 1080 is een fantastische kaart met dito prestaties. Ik kan het enkel niet verantwoorden om jou een dergelijke aankoop te laten doen met als enige argument dat jouw naasten vinden dat je een game-systeem hebt.

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Verwijderd

Topicstarter
begintmeta schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 23:56:
Allereerst zou het mij verstandig lijken als je even goed nagaat of een andere videokaart wel winst zou opleveren bij wat je concreet met de computer wil doen.

Daarna is het IMHO niet direct zinvol om een WX 7100 te vergelijken met een GTX1080, het zijn kaarten met verschillende doelgroepen. AMDs Radeon Pro WX is dan eerder vergelijkbaar met de Quadro-lijn aan de Nvidia-kant. Als je geen 30-bits workflow hebt, specifieke software draait waarvoor bijvoorbeeld gecertificeerde drivers van belang zijn of iets anders wil doen dat fabrikanten voorbehouden aan hun workstationlijn, heb je aan die kaarten niet direct zoveel, gewone kaarten (RX/GTX)liggen dan eerder voor de hand.

Vervolgens kan je kijken of de grafische kaart wel zo relevant is voor wat je doet, kijk of de pecifieke software die je wil gebruiken baat heeft bij nvidia of amd (bijvoorbeeld vanwege cuda of opencl), en kies iets dat bij het budget past.
tis niet zo dat ik zomaar wat fototjes moet bewerken, de fotos worden allemaal samengesteld in 32 bit, en dat ongeveer 40 tot 60 fotos per dag O+

budget is opzich het probleem niet maar ik heb geen zin om een veel te dure kaart te kopen als het niet nodig is idd, als jullie mij kunnen adviseren in iets wat mij beter past sta ik daar ook open voor.

Verwijderd

Topicstarter
Switchie schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 23:59:
Dus tot gisteren voldeed het systeem? Wat is er in die 24 veranderd?
nee tot gisteren wist ik nog niet wat een WX7100 of een GTX 1080 was 8)7

zoals ik al eerder schreef: het samenstellen in lightroom gaat anzich redelijk ok maar het kan nog beter en sneller, als de foto eenmaal samengesteld is en ik ga de foto bewerken slipt deze helemaal dicht qua snelheid en krijg ik regelmatig de melding lightroom reageert niet.

en dat heb ik nu al bijna een half jaar zo dus ben het een beetje zat aan het worden eerlijk gezegd, nieuwe camera met zwaardere foto bestanden kan ook een oorzaak zijn waarom ik er eerder nog geen last van heb gehad

wat zou je bv exact willen weten van mij om me van goede tips te kunnen voorzien _/-\o_

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 23-02-2017 00:20 ]

• Firedragon
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 25-07 23:13
Misschien handig om de specificaties van je systeem tegeven.
Vast lopen van lightroom zou te kort aan ram geheugen kunnen zijn.

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Verwijderd schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 00:18:
[...]
nee tot gisteren wist ik nog niet wat een WX7100 of een GTX 1080 was 8)7
Uiteraard was mijn post niet zo bedoeld;)
zoals ik al eerder schreef: het samenstellen in lightroom gaat anzich redelijk ok maar het kan nog beter en sneller
Valide punt. Zeker in een zakelijke omgeving: time is money.
Enkel goed om dan te onderzoeken wel component tegen de 100% aanhikt. Kan evengoed de processor zijn.
als de foto eenmaal samengesteld is en ik ga de foto bewerken slipt deze helemaal dicht qua snelheid en krijg ik regelmatig de melding lightroom reageert niet.
Als de foto eenmaal is samengesteld zou je kunnen schetsen dat de GPU zijn werk heeft gedaan. Wat er vervolgens voordoet kan ook toegeschreven worden aan b.v. RAM geheugen
en dat heb ik nu al bijna een half jaar zo dus ben het een beetje zat aan het worden eerlijk gezegd, nieuwe camera met zwaardere foto bestanden kan ook een oorzaak zijn waarom ik er eerder nog geen last van heb gehad
Zal waarschijnlijk ook de oorzaak zijn. Zwaarder interpreteer ik even als hogere resolutie. In dat geval moet het systeem dus werken met (significant) meer pixels wat logischerwijs meer rekenkracht vraagt.
wat zou je bv exact willen weten van mij om me van goede tips te kunnen voorzien _/-\o_
Om te beginnen:
Maak even een screenshotje van het Windows taakbeheer op het moment dat jij last ondervindt.

Verwijderd

Topicstarter
Firedragon schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 00:33:
Misschien handig om de specificaties van je systeem tegeven.
Vast lopen van lightroom zou te kort aan ram geheugen kunnen zijn.
die staan hierboven ;)

Verwijderd

Topicstarter
Switchie schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 00:36:
[...]

Uiteraard was mijn post niet zo bedoeld;)

[...]

Valide punt. Zeker in een zakelijke omgeving: time is money.
Enkel goed om dan te onderzoeken wel component tegen de 100% aanhikt. Kan evengoed de processor zijn.

[...]

Als de foto eenmaal is samengesteld zou je kunnen schetsen dat de GPU zijn werk heeft gedaan. Wat er vervolgens voordoet kan ook toegeschreven worden aan b.v. RAM geheugen

[...]

Zal waarschijnlijk ook de oorzaak zijn. Zwaarder interpreteer ik even als hogere resolutie. In dat geval moet het systeem dus werken met (significant) meer pixels wat logischerwijs meer rekenkracht vraagt.

[...]

Om te beginnen:
Maak even een screenshotje van het Windows taakbeheer op het moment dat jij last ondervindt.
komt ie dan, 3800mb das wel gekkigheid toch, loopt helemaal vast.
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/HVCqtRsmirV7Sw1iStjghDPGia9OWOjj2UJrcdYT0Uzl-PsPq4E4XtK5IvB7A6x4FxpBslvSK-zY3z1wTQ1NrWr0LvVliHmE2jG8AgtQYyNCimrJFd1J9y0MdnMneEcNa7jrLtloPnXhNYLpwRJblsp3sFtlmFyw1mQD2q5L45UkJszRvC_3Gup-wIANE5Ucbxgqm5dNJ3DgmtFai6dPBGHv8qXZsOeCnxt6hVRJeVx0SyWL1uECblaP3LqjXQYU-vtaFr4hmm2wAYGKjd11t4JM5hjbrOoFBvPpqV_TbwWTKWfjxtiQH0cJBgKY4MiXnC9O1oQ1fmxnygEwmfhSsn7-U7gDAJZUYbe_eo7epiRbgmxR9zO_dN_WCundlcFbBoA6qkGGovGnm8PhUGr9jGfqTh2KhQoQ7KeZAAnWR3KiMCHbX9zbcN-GRG53qhn_p5vPE930wrJdXiHf_DygDb8wwZDX7wwuviwgio-FuwD2AZvmORCGJ0Ly1nzkxj1l2LMx0EVBWtXU6NsLtwThx5nWcOFxN3VnymePK9bbzAoPKp6Zq9RuD0awEQNb2Ir3XPl7Ks5AUxspdUDhEAByhgGGN3vhjsdMgQLQLx0OP1Q87g7R00LqhOJG99KDv3kEWiEN6ZN8uEnxjDnXickW47rXtVXfd6q13s2QuCvUZIw=w959-h1000-no

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 23-02-2017 00:59 ]

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Zou je eens een screen kunnen delen van het 2e tapje "prestaties"?
We zien nu namelijk een momentopname maar kunnen niet zien of de processor daarvoor 10 minuten lang op zijn tenen heeft gelopen.

Overigens zou "beperkte" rekenkracht van b.v. de grafische kaart nooit de oorzaak mogen/kunnen zijn van harde vastlopers.
Vergelijk het met een race tussen een Fiat Panda en een Ferrari. Uiteraard is de Ferrari sneller bij de 100km/u maar zodra de Panda totaal vastloopt/afslaat bij 100 is er wat anders aan de hand dan simpelweg gebrek aan vermogen.

Verwijderd

Topicstarter
Switchie schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 01:14:
Zou je eens een screen kunnen delen van het 2e tapje "prestaties"?
We zien nu namelijk een momentopname maar kunnen niet zien of de processor daarvoor 10 minuten lang op zijn tenen heeft gelopen.

Overigens zou "beperkte" rekenkracht van b.v. de grafische kaart nooit de oorzaak mogen/kunnen zijn van harde vastlopers.
Vergelijk het met een race tussen een Fiat Panda en een Ferrari. Uiteraard is de Ferrari sneller bij de 100km/u maar zodra de Panda totaal vastloopt/afslaat bij 100 is er wat anders aan de hand dan simpelweg gebrek aan vermogen.
https://photos.google.com...AcHwMjj3cIOiwlyUE_sTQsAJn

https://photos.google.com...AcHwMjj3cIOiwlyUE_sTQsAJn

[ Voor 96% gewijzigd door Verwijderd op 23-02-2017 01:53 ]

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Verwijderd

Topicstarter
Switchie schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 02:35:
[...]

Beiden niet te openen. Wellicht terecht gekomen in stukje private opslag?
ok komen ze nog een keer :9

https://www.mupload.nl/img/g8zzpy02bxuzd.jpg

https://www.mupload.nl/img/q8y4i5y40eus0.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 23-02-2017 09:59 ]

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Er is niet meteen een echt probleem te zien.. 4770k/16gb/ssd is prima systeem voor Lr/Ps. gpu moet ook voldoende zijn.

- Je voegt dus meerdere foto's samen tot HDR 32 bits DNG's?

- hoe groot zijn die files per stuk? (en wat voor res hebben we het over)
- op wat voor schijf staan ze? (maakt waarschijnlijk niet heel veel uit)
- kijk eens bij lightroom > preferences > performance : staat "use gpu" aan en staat er nog een foutmelding bij? Heb je deze wel eens uit gezet of vice versa?

- Drivers in orde/up to date?

Dus je ervaart de meeste traagheid in de "develop" module als je met de sliders aan de gang gaat? Wanneer hangt hij precies? Heb je op dat moment ook een screenshot gemaakt van de taskmanager?

Ik heb even een 16k x 16k file als 32bits DNG gesaved (1Gb file size) Dat is zwaar maar doet hier niet echt raar. (en ook ff met een hdr uit een zootje dng's) Wat je wel ziet is dat het laden van de DNG in Lightroom wel goed al m'n (6/12) cores gebruikt, terwijl over het algemeen werken in de develop module erg op 1 of 2 cores loopt. Dat zijn waarschijnlijk ook die pieken in jouw taskmanager.

Dit is overigens met een "oude "gtx 670 2gb, ik ga er van uit dat als die gpu van je goed functioneert er geen nieuwe nodig is.

[ Voor 15% gewijzigd door maratropa op 23-02-2017 14:02 ]

specs

Pagina: 1