Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Kleine laptop met 8gb, klein budget

Pagina: 1
Acties:

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09:06
Vandaag was mijn laatste werkdag bij mijn huidige werkgever en ik heb dus mijn Alienware 13 in mogen leveren. Volgende week woensdag begin ik bij mijn nieuwe werkgever en zij hebben een wat strictere IT policy. Dus geen 13 inch laptop mogelijk en waarschijnlijk alleen software installeren met toestemming. Dus voor mij thuis niet fijn te gebruiken voor privé gebruik.
Ik wil dus een goedkope bank-laptop die dus niet groot is, maar vooral niet te duur.

Wat ga je met je laptop doen?
Welke programma's of welk OS wil je gaan gebruiken? Wil je gamen? Video's of foto's bewerken? Of gewoon een beetje surfen en mailen?
Windows 10, internetten met Chrome (20+ tabbladen), Office, kleinschalig Sketchup, klein beetje Photoshop/Gimp om foto's wat aan te passen voor web.

Wat is je budget?
Hoeveel wil je ongeveer uitgeven? Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.
Ik heb 250 euro aan bonnen bij bol.com. Die wil ik het liefste gebruiken. Daar 300 euro bij op. Veel ruimer wil ik het budget niet maken. Evt. 600-650 euro, incl. bonnen.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Het antwoord op deze vraag is belangrijk. Dat heeft invloed op gewicht, op accuduur, op grootte etc. etc.
Het gaat me vooral om formaat (max 13 inch). Staat doorgaans naast me op de bankleuning. Ter vergelijk: die Alienware 13 is zwaar en dik en was ook prima.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Vertel waar je aan zit te denken. Wil je specifiek een merk, of sta je open voor alternatieven. Hoe meer je ons kan vertellen, des te beter wordt ons advies.
Nope.

Ik vind 4GB erg weinig met Chrome x 20+ tabs in gedachten. Minimaal wil ik een M-processor. Verder weinig eisen. Tweedehands vind ik weer wat risky. Nadeel van de meeste mini laptops is dat geheugen niet te upgraden is.

Iemand dus een idee?

• barrymossel
Tsja die is nog steeds 14 inch. Toch aan de grotere kant.

En hoe presteren die celerons t.o.v. de M processors.

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12:04
Ik zou eens in een computerwinkel gaan kijken, want die Lenovo's vallen best mee qua afmetingen hoor. Ik weet niet wat voor type alienware je had, maar het zou zomaar kunnen dat deze lichter is dan wat je had.

Had je verder zelf al ideeën? De keuze is niet heel ruim, en de 13" modellen hebben gelijk ook lagere resolutie tn-schermen. vooral die 8GB maakt het lastig. Misschien kun je dat beter achteraf toevoegen?

categorie: Laptops

[ Voor 5% gewijzigd door mcDavid op 22-02-2017 21:14 ]

Verwijderd

mcDavid schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 21:12:
Ik zou eens in een computerwinkel gaan kijken, want die Lenovo's vallen best mee qua afmetingen hoor. Ik weet niet wat voor type alienware je had, maar het zou zomaar kunnen dat deze lichter is dan wat je had.

Had je verder zelf al ideeën? De keuze is niet heel ruim, en de 13" modellen hebben gelijk ook lagere resolutie tn-schermen. vooral die 8GB maakt het lastig. Misschien kun je dat beter achteraf toevoegen?

Klopt, de Lenovo is kleiner dan je zou vermoeden.....

• barrymossel
mcDavid schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 21:12:

Het gaat me niet zozeer om gewicht, maar meer om het daadwerkelijke formaat. En de Lenovo is toch 1,2 cm breder dan de Alienware en een halve cm dieper. Nou lijkt dat weinig, maar de Alienware was al aan de grote kant. Liever ga ik dan op 10-12 inch zitten qua scherm.

Ik heb eerst zitten kijken naar een Cube i7 book, dus maar 4GB en M3 processor. Verder ziet ie er heel prima uit. Nadelen uiteraard dat hij uit China komt en dus lang wachten, evt. douanekosten en slechte garantie.

Daarna nog even gekeken naar de HP Pavilion x2 12-b000nd, welke vergelijkbaar is met de Cube i7, maar dus ook maar 4GB en een relatief langzame processor. Wel een grotere SSD dan de Cube.

Maar dan zit ik voornamelijk met die 4GB. En bij (vrijwel?) geen enkele kleine laptop of hybrid kun je het RAM upgraden zo te zien. Anders had ik dat direct gedaan.

De pricewatch is aardig, maar niet echt compleet qua prijzen geloof ik. Ik mistte al direct enkele goedkopere opties die ik met een simpele Google opdracht wel omhoog kreeg.

Eigenlijk zijn het dus de volgende vragen:

Welke kleine laptop of hybrid heeft wel 8GB of is te upgraden, binnen mijn budget (upgrade hoeft zelf niet binnen het budget te vallen)?

Is een 6e generatie M3 processor voldoende voor mijn toepassing (ik lees in reviews dat zelfs Photoshop acceptabel draait met die processor - en dat is voor mij al eigenlijk een "te zware" applicatie)?

Welke andere processors zouden voor mij acceptabel zijn?

• mcDavid
barrymossel schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 07:32:
[...]

Het gaat me niet zozeer om gewicht, maar meer om het daadwerkelijke formaat. En de Lenovo is toch 1,2 cm breder dan de Alienware en een halve cm dieper. Nou lijkt dat weinig, maar de Alienware was al aan de grote kant. Liever ga ik dan op 10-12 inch zitten qua scherm.
Helemaal mee eens, die paar cm kan een hele hoop uitmaken. Als je dit al vergeleken hebt zou ik daar idd niet overheen gaan.
Is een 6e generatie M3 processor voldoende voor mijn toepassing (ik lees in reviews dat zelfs Photoshop acceptabel draait met die processor - en dat is voor mij al eigenlijk een "te zware" applicatie)?

Welke andere processors zouden voor mij acceptabel zijn?
Ik heb er geen ervaring mee maar het lijkt me dat dat idd prima moet kunnen. De toepassingen die je noemt zijn eigenlijk nauwelijks belastend voor de CPU. De grafische prestaties van de nieuwere Intel chips zijn ook prima dus dat zal ook geen belemmering zijn.

Zit je alleen nog met het geheugen. Ik weet dat Chromium idd erg geheugenhongerig is dus 8gb zou zeker lekker zijn. Maar tegelijkertijd is een computer met 4gb ook prima werkbaar. Volgens mij is geheugen upgraden zeker wel mogelijk bij veel laptops, maar het is soms lastig te vinden op internet.
Hier een lijstje met minimaal 4gb geheugen, en minimaal 8GB "maximaal geheugen" wat dus uit te breiden is.

[ Voor 7% gewijzigd door mcDavid op 23-02-2017 09:06 ]

• barrymossel
mcDavid schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 09:05:
[...]

Helemaal mee eens, die paar cm kan een hele hoop uitmaken. Als je dit al vergeleken hebt zou ik daar idd niet overheen gaan.

[...]

Ik heb er geen ervaring mee maar het lijkt me dat dat idd prima moet kunnen. De toepassingen die je noemt zijn eigenlijk nauwelijks belastend voor de CPU. De grafische prestaties van de nieuwere Intel chips zijn ook prima dus dat zal ook geen belemmering zijn.

Zit je alleen nog met het geheugen. Ik weet dat Chromium idd erg geheugenhongerig is dus 8gb zou zeker lekker zijn. Maar tegelijkertijd is een computer met 4gb ook prima werkbaar. Volgens mij is geheugen upgraden zeker wel mogelijk bij veel laptops, maar het is soms lastig te vinden op internet.
Hier een lijstje met minimaal 4gb geheugen, en minimaal 8GB "maximaal geheugen" wat dus uit te breiden is.
Wow, top! Ik wist niet dat die nieuwe zenbooks te upgraden waren. Dat is zeker een mooie, kan ik altijd upgraden wanneer nodig.

• mcDavid
ik zou ff controleren of het daadwerkelijk kan voordat je wat koopt, maar het lijkt me dat een hoger max betekent dat er nog wat bij kan.

• barrymossel
Ja, het kan en er kan ook een extra ssd bij. Dus lijkt me zeer prima. Dan heb je nog het punt van een i3-6100u vs een i5-6200u. Die laatste heeft een turbo naar 2,7GHz t.o.v. de standaard 2,3GHz. Met wat voor zaken ga je dat verschil merken? Alleen games, of ook andere werkzaamheden die er echt toe doen?

Verwijderd

barrymossel schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 11:28:
Ja, het kan en er kan ook een extra ssd bij. Dus lijkt me zeer prima. Dan heb je nog het punt van een i3-6100u vs een i5-6200u. Die laatste heeft een turbo naar 2,7GHz t.o.v. de standaard 2,3GHz. Met wat voor zaken ga je dat verschil merken? Alleen games, of ook andere werkzaamheden die er echt toe doen?
Bij een U processor is het verschil nihil Barry. Wanneer kun je turbo inschakelen? Bij een MSI gaat dat bijvoorbeeld vanuit het Dragoncentre, maar hoe gaat dat bij Asus? Ik bedoel ermee te zeggen dat Turbo niet alles zegt, maar min of meer een lokkertje is. Ik zou dus gewoon voor de i3 gaan en daardoor een beetje besparen in plaats van onnodig teveel te betalen. ;)

• barrymossel
Ik heb zojuist de i3 Zenbook besteld. Als het niks is maak ik jullie af ;) ;)

Verwijderd

mcDavid schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 09:05:
Het geheugen van de 13.3" Zenbooks is helaas niet altijd up te graden. Want soms zit het vastgesoldeerd op het mobo en is er geen extra slot. Zoals bij de UX360 (3e en 7e resultaat). Dat staat echt verkeerd op Tweakers, want als er 4GB in zit is het echt niet uit te breiden naar 8GB.
barrymossel schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 10:33:
[...]
Wow, top! Ik wist niet dat die nieuwe zenbooks te upgraden waren. Dat is zeker een mooie, kan ik altijd upgraden wanneer nodig.
Edit: Oja, mooi, bij de UX310 is het geheugen wel up te graden. :)

[ Voor 62% gewijzigd door Verwijderd op 24-02-2017 09:05 ]

Verwijderd

barrymossel schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 23:31:
Ik heb zojuist de i3 Zenbook besteld. Als het niks is maak ik jullie af ;) ;)
Proficiat en heel veel plezier met je nieuwe aanwinst. :*)

• barrymossel
Verwijderd schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 06:48:
[...]

Het geheugen van de 13.3" Zenbooks is helaas niet up te graden. Dat zit namelijk vastgesoldeerd op het mobo. Als het op Tweakers staat dat het is uit te breiden, dan staat het verkeerd op de site.
Jawel hoor. Inderdaad vastgesoldeerd, maar ook een extra slot :)

Verwijderd

barrymossel schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 08:25:
[...]
Jawel hoor. Inderdaad vastgesoldeerd, maar ook een extra slot :)
Hujh? Welke heb je dan? UX360? Hebbie een linkje? Want ik heb het er zelf op laten afketsen een tijdje terug. :)

• barrymossel
Verwijderd schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 08:30:
[...]

Hujh? Welke heb je dan? UX360? Hebbie een linkje? Want ik heb het er zelf op laten afketsen een tijdje terug. :)
Zit nu op mijn telefoon (laptop is net binnen en is aan het installeren) dus wat lastig linkjes zoeken, maar kijk eens bij de reviews hier op Tweakers voor de UX310UA. Daar staat de laptop ook open afgebeeld.

Verwijderd

barrymossel schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 08:47:
[...]
Zit nu op mijn telefoon (laptop is net binnen en is aan het installeren) dus wat lastig linkjes zoeken, maar kijk eens bij de reviews hier op Tweakers voor de UX310UA. Daar staat de laptop ook open afgebeeld.
Oeps, sorry. Ik was in de war met de UX360 en de oudere UX305, daar is geen extra slot en zit het vastgesoldeerd. Bij de UX310 kan het wel. Sorry mijn fout. Ik ga nooit meer zo vroeg reageren. :)

Mooi prijsje nu deze pricewatch: Asus ZenBook UX310UA-FC329T bij 4launch. :)

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 24-02-2017 09:07 ]

• mcDavid
Verwijderd schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 06:48:
[...]

Zoals bij de UX360 (3e en 7e resultaat). Dat staat echt verkeerd op Tweakers, want als er 4GB in zit is het echt niet uit te breiden naar 8GB.
Ik zou zeggen: pas het aan! Dit soort info is waardevol, het is vaak moeilijk te vinden in specificaties.

Verwijderd

mcDavid schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 09:11:
[...]
Ik zou zeggen: pas het aan! Dit soort info is waardevol, het is vaak moeilijk te vinden in specificaties.
Ja, ik heb er al meerdere aangepast, maar ze blijven maar komen. :) Dan verdwijnen er weer types en staan er later weer (nagenoeg) dezelfde types in met weer dezelfde fout, pfff. ;)
// edit: die 2x UX360 zijn aangepast nu, staat nog in de wacht voor goedkeuring.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 24-02-2017 09:15 ]

• barrymossel
Ik had dus gewoon bijna die flip gekocht in de veronderstelling dat deze te upgraden was. Best naar dat op Tweakers dus verkeerde info staat.
Pagina: 1