Optimist: The glass is half full; Pessimist: The glass is half empty; Physicist: The glass is full of liquid and air.
Vraag
Alle reacties
Er zijn ook voedingen waarvan de fan alleen draait bij zware belasting. Zo draait de fan van mijn AX860 alleen met gamen.
Hangt inderdaad van het type af. Mijn Corsair RM750i draait pas vanaf 40% belasting. Dat is 300w. Dat haalt mijn pc over het algemeen nét wel of nét niet onder zware belasting, waardoor de fan bijna nooit aanspringt.
De meeste voedingen draaien op een curve en kunnen ook bij laag vermogen al flink wat geluid maken.
Ik wilde zelf een stille pc, daarom heb ik voor teveel vermogen op deze manier gekozen. Het kost wel flink meer, dat is dan weer het nadeel.
De meeste voedingen draaien op een curve en kunnen ook bij laag vermogen al flink wat geluid maken.
Ik wilde zelf een stille pc, daarom heb ik voor teveel vermogen op deze manier gekozen. Het kost wel flink meer, dat is dan weer het nadeel.
Verwijderd
Aan een 450w voeding heb je genoeg. Een stille betaalbare voeding van goede kwaliteit zijn de pricewatch: BitFenix Whisper BWG450M en pricewatch: BitFenix Whisper BWG550M welke op dit moment helaas wat leverbaar zijn. Verwacht wordt dat de voorraad over een paar weken weer ruimer zal zijn. Heb je dat geduld niet dan heb je met een pricewatch: Corsair RM550x een kwalitatief gelijkwaardige voeding welke semi-passief is. Tot 40% belasting draait de fan niet en als de fan wel aan gaat is deze tot 100% belasting erg stil. is iets duurder dan de Bitfenix.
Even puur theoretisch beschouwd:
Hoeveel vermogen je voeding heeft doet niet ter zake. Er moet een bepaalde hoeveelheid warmte afgevoerd worden, en die hoeveelheid is bepaald als het opgenomen vermogen * efficiëntieverliezen.
Daarnaast moet die warmte afgevoerd worden aan de lucht. Hoe efficiënter de warmte afgegeven kan worden, hoe minder luchtstroming er nodig is.
Het enige wat van belang is, is dus dat de voeding
1) efficiënt is;
2) een goed thermisch ontwerp heeft.
Het maximale vermogen doet dus in principe niet ter zake, al zul je in de praktijk misschien zien dat een voeding met een hoog vermogen, ook een goed (/beter) thermisch ontwerp heeft, omdat deze anders bij vollast véél te heet zou worden.
Hoeveel vermogen je voeding heeft doet niet ter zake. Er moet een bepaalde hoeveelheid warmte afgevoerd worden, en die hoeveelheid is bepaald als het opgenomen vermogen * efficiëntieverliezen.
Daarnaast moet die warmte afgevoerd worden aan de lucht. Hoe efficiënter de warmte afgegeven kan worden, hoe minder luchtstroming er nodig is.
Het enige wat van belang is, is dus dat de voeding
1) efficiënt is;
2) een goed thermisch ontwerp heeft.
Het maximale vermogen doet dus in principe niet ter zake, al zul je in de praktijk misschien zien dat een voeding met een hoog vermogen, ook een goed (/beter) thermisch ontwerp heeft, omdat deze anders bij vollast véél te heet zou worden.