Lage schrijf snelheden openmediavault

Pagina: 1
Acties:

• iinsane
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21-01 20:56
Hallo,

voordat ik begin wil ik even zeggen dat ik niet veel verstand nog heb van servers/nas settings, dus ik praat nogal jip en janneke taal hierover.

Oke, voordat ik een server in elkaar ging zetten had ik alles vervangen met cat 6 kabels(vanaf router naar mijn switch, en vanaf daar naar alle andere systemen).

Mijn eerste boot met de server was met een 10/100 lan aansluiting en die gaf me maar 20 MB/s schrijf snelheden, ik heb een gigabit NIC gekocht en nu heb ik 50-60 MB/s.

Ik heb een filmpje gevolgd en daar moest ik NFS en SMB/CIFS aanzetten. Verbinden wil ook prima, maar ik vind de schrijfsnelheden dus nog erg laag. Ik heb via SSH de volgende command al gerunt: 'hdparm -t /dev/sdb' zodat ik mijn schrijf snelheid kan zien naar de schijf toe en het resultaat was '/dev/sdb:
Timing buffered disk reads: 368 MB in 3.00 seconds = 122.55 MB/sec'. Dus er kan wel degelijk 120 mb/s geschreven worden, maar waarom lukt dit niet?

Systeem:
Intel D425KT

ps. CPU zit rond de 50% bij een transfer en RAM 6%.

• RedShift
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20-04-2025
Niet PN&S maar goed. Het feit dat je CPU tegen de 50% zit, wellicht een dual core? Dus eigenlijk 100% op één core? Zegt mij dat de CPU het wellicht niet goed meer trekt. Wat je kan doen is jumbo frames gebruiken en zorgen dat je een deftige gigabit NIC zitten hebt (Intel ofzo, geen Realtek van 10 euro want die draaien volledig op de CPU). Verder is SMB niet echt efficient, dus een betere test zou bijvoorbeeld zijn eerst met iperf om te zien of dat zowel je client als server aan één gigabit kan raken, daarna eens met FTP testen welke snelheden je van de harde schijf haalt.

Verder geeft hdparm enkel maar een indicatie van de leessnelheid, de schrijfsnelheid ligt meestal een stukje lager. Heb je overigens maar één harde schijf? Dat is ook nefast voor de performance bij random read/write operaties... Wat vliegend roest bijsteken als je daar tegenaan loopt :-).

• bundit
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 22:15
Zelf heb ik in het begin ook lage snelheden gehad met openmediavault. Het upgraden van de kernel heeft een aanzienlijke snelheidsverhoging opgeleverd voor SMB (cifs gebruik ik niet). Voorheen had ik ook dat de CPU werd dichtgetrokken met een overdracht, nu met de nieuwe kernel heb ik daar geen last meer van.

Momenteel heb ik Erasmus 3.0.63 draaien op een Debian Jessie met kernel 4.9.0. Deze is via de backports te installeren. De mdadm snelheden wil ik binnenkort nog verbeteren volgens http://middoraid.blogspot.nl/2013/01/tweaking.html. Maar hier heb je alleen baat bij als je software raid gebruikt.

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:03
Zeker geen PNS. Lees deze even door: PNS Beleid. Daar kan je lezen dat dit topic hier niet thuis hoort.

Maar om op je probleem te komen: 1 CORE ATOM processor met 2 Threads. Je CPU draait op 50% dus je trekt momenteel 1 core vol. Waarschijnlijk met SMB verkeer. Dit kan aan van alles liggen. Toevallig een RAID configuratie? smart al eens gecontroleerd van je harddisk?
Of andere specifieke dingen geconfirmeerd?
Hoeveel memory?
Ik vermoed dat samba je CPU load genegeerd, maar laat eens een top draaien om je CPU load te bekijken.

[ Voor 15% gewijzigd door Rolfie op 22-02-2017 20:58 ]

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01:25

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Move PNS > OT

Ik mis toch wel veel info om hier iets zinnigs over te kunnen zeggen?

- CPU ?
- Merk / type HDD's ?
- Merk / type van de nieuwe NIC's ?

Tijd voor een nieuwe sig..

• latka
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:56
Ik ken die setup ongeveer. Aantal zaken:
- Buffered disk reads zijn van hdd-cache naar ram. Maximaal haal je 120Mb/s. De interface tussen hdd en cpu is sata met 300Mb/s dus je haalt daar ook al niet de maximale snelheid. Waarschijnlijk zat je toen ook op 1 CPU core 100% belast.
- Wat je nu vraagt van je Atom CPU is om data op het netwerk te ontvangen en dan weg te schrijven naar de HDD. Dus eigenlijk de data 2x verwerken (1x via netwerk en dan via hdd). In dat geval haal je 60Mb/s: de helft. Dat is in lijn met de hoeveelheid werk.

De setup lijkt wel te werken volgens spec maar een D425 heeft een Atom 330 als ik het wel heb en die is gewoon traaaaaaag. Zet hier een of andere Celeron of Kabini in en je zal doorstomen naar zo'n 90-110Mb/s over je netwerk. Geheugen heb je bijna niet nodig voor dit werk.
Pagina: 1