PPGA:
Processor
Pin
Grid
Array (dacht ik

)
Dit is een processor als jij hebt. Vierkant ding met allemaal pennetjes eronder, socket-processor.
FC-PGA:
Flip
Chip -
Pin
Grid
Array.
Ook een socket processor, maar is anders gebouwd dan de PPGA.
De core van de processor zit nu aan de bovenkant i.p.v. de onderkant (vandaar flipchip) hij steekt nu zelfs wat uit. De bovenkant van een PPGA is plat, bij een FC-PGA zitten er wat bobbels op, waaronder een grotere in het midden. Dit is de processor-core. Omdat de core nu aan de bovenkant zit kan ie zijn warmte beter kwijt.
FC-PGA chips zijn ook anders gebouwd dan PPGA.
PPGA is type mendochino, FC-PGA is type coppermine. De coppermines zijn geloof ik allemaal 18 micron-technologie (shoot me if I'm wrong

), hetgeen de core kleiner maakt->hetgeen minder warmte opleverd->hetgeen hogere kloksnelheden mogelijk maakt. Verder zijn er nog wat veranderingen in het ontwerp, maar die kan ik niet zo uit mijn hoofd opdreunen

Ze hebben in ieder geval tot gevolg gehad dat deze processor op een veel lager voltage kan draaien (ook een aanwijzing dat de core veel sneller is geworden).
Door het gewijzigde ontwerp is de functie van een aantal van die pinnetjes gewijzigd. De socket waarin de processor zit moet het type wel ondersteunen.
FC-PGA processoren zullen niet werken in PPGA sockets.
Grote voordeel van die dingen: ze zijn goed over te klokken. De laatste PPGA celerons zaten een beetje aan hun max. Daar was niet veel meer uit te halen. De FC-PGA Celerons (Celeron II) zijn volgens de berichten uitstekend over te klokken.
Voor een prijsindicatie moet je gewoon ff naar pricewatch gaan