Advies gezocht: Hardware swap FX8120 vs 1090T

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Gelunox
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15-06-2025

Gelunox

Hardware addicted

Topicstarter
Verhaal: (vraag onderaan de post)
Met de aankomende Ryzen processors ga ik natuurlijk mijn huidige pc grotendeels vervangen en blijf dan met de oude hardware van m'n huidige pc zitten, deze bevat o.a. een FX-8120 BE.

Ik heb daarnaast ook nog een server/htpc staan (beneden in de woonkamer) met daarin een Phenom II X6 1090T BE. Die pc wordt voornamelijk door mijn ouders gebruikt om series op te kijken die van Netflix komen, danwel via P2P zijn binnengeharkt. Ik gebruik 'm zelf voor prive gameservers, webhosting en massaopslag ( er zit 5x 5TB schijven in ).

Wat wil ik met de htpc-server gaan doen?
Op de server draait nu gewoon Windows 10, maar ik zit er over te denken er Server 2016 op te zetten en i.c.m. HyperV een virtuele Win 10 installatie erop te gooien en die aan een aantal hardware dingen te hangen (videokaart, muis/tobo) voor het HTPC gedeelte. Ik benader het ding zelf toch altijd via Remote Desktop.

Daarnaast draai ik een privé FTP en web servertje erop. Soms draai ik ook een game server van 't een of 't ander: denk Minecraft, Space Engineers, ARK.

De CPU zal ondergeklokt worden tenzij ik m'n ouders zo ver kan krijgen een betere koeloplossing te crediteren :Y) (er zit momenteel 1 case fan in + een scythe shuriken op de cpu)

Overige opmerkingen
Ik weet dat de 8120 bij multithreading over het algemeen wat sneller is maar dat, als ik me niet vergis, de 1090T hogere single core prestaties heeft. 1090T kan momenteel met heel veel moeite een 4K x265 video afspelen terwijl m'n eigen pc daar geen moeite mee heeft. Verder weet ik niet bijzonder veel in-depth over de processors en moet ik bekennen dat het me ook een beetje de pet te boven gaat.

Mijn vraag is dan ook: levert het me wat op om de 1090T in de htpc-server te vervangen voor de FX8120?

edit:

Edit: Alle irrelevante info weggehaald

[ Voor 59% gewijzigd door Gelunox op 23-02-2017 15:19 ]

PC: R9 5950X | 32GB | VEGA 64 Liquid Edition

Beste antwoord (via Gelunox op 12-03-2017 00:12)

• 1Kb
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 31-01 13:36

1Kb

Ik zou de FX behouden. Idle lager verbruik, moderner qua instructies (weinig merkbaar overigens), iets krachtiger, moederbord (denk ik) moderner (zoals usb3 -> alleen achterkant bruikbaar vanwege huidige kast vermoed ik). Het zou dan ook zomaar kunnen dat er een nieuwe AM4 koeler komt en dus de FX koeler mee verhuist.

- Als het echt om snelheid zou gaan, wat ik niet zie in je verhaal, zou je beide voor ryzen gaan wisselen.
- Qua opbrengst 2de hands zie ik ook niet als motivatie aangezien je vraagt naar het technische nut.
- En het werk verzetten om te vervangen is blijkbaar niet het probleem. (dan denk ik aan evt. voeding omdat mogelijk een oude voeding in de server hebt, kast vanwege mogelijk usb3 aansluiting, windows installatie enzovoort) Dit ligt natuurlijk aan wat je gaat/kunt vervangen tijdens je upgrade en wat je dus "overhoud".
- voor energie verbruik win je iets maar ook dat zie ik niet als motivator. Anders zou je voor een ander platvorm hebben gekozen uiteindelijk.

[ Voor 8% gewijzigd door 1Kb op 25-02-2017 09:42 ]

Alle reacties

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:39

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ondanks dat je de apparatuur in kwestie al bezit, valt deze vraagstelling vierkant onder aankoopadvies, dus:
Aankoopadvies vragen mag... maar niet hier - lees eerst dit!

Aankoopadviesvragen horen in de aankoopadviesfora.

Move PMG -> CAA

Oslik blyat! Oslik!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:28

nelizmastr

Goed wies kapot

Het ligt er ook aan welke moederborden we over praten. FX 8-cores kunnen wel op de supported lijst staan, maar dat het stabiel gaat werken is lang niet altijd het geval. Voor de beeldvorming even een volledig beeld van alle hardware en software in lijstjes svp ;)

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• Gelunox

Gelunox

Hardware addicted

Topicstarter
nelizmastr schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 15:33:
Het ligt er ook aan welke moederborden we over praten. FX 8-cores kunnen wel op de supported lijst staan, maar dat het stabiel gaat werken is lang niet altijd het geval. Voor de beeldvorming even een volledig beeld van alle hardware en software in lijstjes svp ;)
Hardware lijstjes toegevoegd :)

Verwijderd

Welke videokaart heb je icm de FX en welke voedingen gebruik je?

De FX8120 staat iig niet op de support list van de 890GX.

• Gelunox

Gelunox

Hardware addicted

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 19:16:
Welke videokaart heb je icm de FX en welke voedingen gebruik je?

De FX8120 staat iig niet op de support list van de 890GX.
oke, dan is het dus de vraag of combo mobo+cpu verwisselen performance verschil maakt.

videokaart en voeding lijkt mij dat dat helemaal niets uitmaakt.

• shadvet
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 09-02 16:06
Als je onderdelen je lief zijn dan maakt dat wel uit. Deze zou wel eens meevervangen moeten worden.

i5-6400, r9 280x, 8g ram, BenQ GW2470H, NZXT S340 Black | i5-4570, XFX 7970, 8g ram, Acer X223W, FD Core1000

• Gelunox

Gelunox

Hardware addicted

Topicstarter
Ik heb er nog even over na zitten denken en de TS aangepast. Alle reacties die ik tot nu toe gekregen heb zijn leuke randzaken waar ik idd ook aan moet denken, maar beantwoorden de vraag niet en zitten er alleen maar omheen te draaien.

Begrijp me niet verkeerd, het is goed advies, maar om maar een voorbeeld te noemen: als je de chemische eigenschappen van puur water wil weten dan hebben reacties over de eigenschappen van zout water weinig toegevoegde waarde.

• Rob Krauts
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 19-12-2025
FX-8120 heeft een grotere cache en twee cores extra. Ik zou hem alleen op basis hiervan vervangen, anders niet.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 00:11

br00ky

Moderator Harde Waren
Puur op basis van verbruik zou ik een een FX8xxx niet snel als server gaan inzetten. Een zuinige CPU heb je in de long run meer aan.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01:22
De 8120 is in idle zuiniger dan de 1090T en verbruikt tijdens load hetzelfde.
De 8120 is single threaded net zo snel (vanwege de hogere turbo) en multithreaded een stuk sneller.
Ik zou dus de 8120 gaan gebruiken.

https://www.bit-tech.net/...7/27/amd-fx-8120-review/7

Verwijderd

Gelunox schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 15:19:
Ik heb er nog even over na zitten denken en de TS aangepast. Alle reacties die ik tot nu toe gekregen heb zijn leuke randzaken waar ik idd ook aan moet denken, maar beantwoorden de vraag niet en zitten er alleen maar omheen te draaien.

Begrijp me niet verkeerd, het is goed advies, maar om maar een voorbeeld te noemen: als je de chemische eigenschappen van puur water wil weten dan hebben reacties over de eigenschappen van zout water weinig toegevoegde waarde.
Dat het systeem met FX8120 beter 4K afspeelt zou aan de videokaart kunnen liggen. Zolang je die van beide systemen niet noemt valt daar geen advies over te geven.

• Gelunox

Gelunox

Hardware addicted

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 17:52:
[...]

Dat het systeem met FX8120 beter 4K afspeelt zou aan de videokaart kunnen liggen. Zolang je die van beide systemen niet noemt valt daar geen advies over te geven.
htpc is een HD7450 en mijn pc een R9 290X, beide geen hardwaredecoding voor x265 dus dat verloopt sws op de CPU, enige mogelijke bottleneck zou dan image scaling zijn lijkt me? (1440p scherm op de pc, 1080p op de htpc)

[ Voor 4% gewijzigd door Gelunox op 23-02-2017 19:36 ]

Acties:
  • Beste antwoord

• 1Kb
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 31-01 13:36

1Kb

Ik zou de FX behouden. Idle lager verbruik, moderner qua instructies (weinig merkbaar overigens), iets krachtiger, moederbord (denk ik) moderner (zoals usb3 -> alleen achterkant bruikbaar vanwege huidige kast vermoed ik). Het zou dan ook zomaar kunnen dat er een nieuwe AM4 koeler komt en dus de FX koeler mee verhuist.

- Als het echt om snelheid zou gaan, wat ik niet zie in je verhaal, zou je beide voor ryzen gaan wisselen.
- Qua opbrengst 2de hands zie ik ook niet als motivatie aangezien je vraagt naar het technische nut.
- En het werk verzetten om te vervangen is blijkbaar niet het probleem. (dan denk ik aan evt. voeding omdat mogelijk een oude voeding in de server hebt, kast vanwege mogelijk usb3 aansluiting, windows installatie enzovoort) Dit ligt natuurlijk aan wat je gaat/kunt vervangen tijdens je upgrade en wat je dus "overhoud".
- voor energie verbruik win je iets maar ook dat zie ik niet als motivator. Anders zou je voor een ander platvorm hebben gekozen uiteindelijk.

[ Voor 8% gewijzigd door 1Kb op 25-02-2017 09:42 ]

Pagina: 1