Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Wifi signaal verlengen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Jetro.
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 02-06-2023
Ik heb in mijn kamer slechte of vaak geen internetverbinding, omdat de router te ver weg staat. Als ik wel verbinding is het vrij snel.

Nu heb ik zo'n extender gekocht maar die werkt voor geen meter. Deze hangt 1 verdieping hoger, exact boven de router. Als ik verbinding met de extender heb is het supersnel, maar dat is zelden. De verbinding is namelijk bijna altijd 'beperkt', waardoor ik geen internet heb. Heel soms als ik hem uit en aan zet of reset heb ik wel verbinding maar dat is na 15 minuten ook weer over. Dan wordt het weer 'beperkt'.

Ik kan geen kabels door huis trekken dus het wifi signaal moet echt draadloos verspreid worden. Zijn er issues met de extender die ik kan oplossen? Of zijn er andere mogelijkheden om het wifi signaal te verspreiden en gewoon een stabiele verbinding te hebben?

Alle reacties

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:45

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Begin eens met je huis wat beter te beschrijven.

Wat je beschrijft is een goede verbinding tussen jouw PC en de repeater maar een gebrekkige tussen repeater en router. Als je in een standaard NL eengezinswoning woont, zijn de vloeren van gewapend beton. Daar gaat geen signaal doorheen, dus feit dat je de repeater exact boven de router hebt hangen schiet niet veel op. Als je al met een repeater wilt werken moet dat ding staan waar signaal wel doorheen komt, dus het trapgat.
Dan nog, verwacht geen wonderen. Hoe brak een repeater werkt hangt af van z'n ontwerp. Welke repeater heb je gekocht?

Geen kabels kunnen trekken is onzin. Geen kabels willen trekken is je probleem. Maar goed, er lopen sowieso kabels naar je kamer - in ieder geval electriciteitskabels, mogelijk ook coaxkabels (voor TV). Beide kunnen een netwerkverbinding vervoeren. Coax is verreweg beste optie als Ethernet niet beschikbaar is, het is snel maar bovenal stabiel: als het werkt blijft het werken. Moet je natuurlijk wel TV aansluiting voor hebben, zowel op jouw kamer als ergens beneden waar bedrade aansluiting aanwezig is (bij de modemrouter bijv). Deze techniek heet MoCA, je wilt anno 2017 MoCA 2.0 gebruiken. Makkelijkst verkrijgbare optie is de Hirschmann MOKA-32 (al is de Teleste ASH-EOC-03 muv de sticker erop volledig identiek, dus als je die toevallig goedkoper ziet, vooral kopen)

Geen coax? Dan kun je eea proberen over stroomnet (PLC heet dat). Bedenk echter dat stroomnet nooit bedoeld is voor signaaloverdracht en je dus nul garanties hebt. Erger nog: ieder apparaat op het stroomnet kan mogelijk verstoring veroorzaken op de frequenties waar PLC overheen gaat, en hoe erg dat is hangt ook nog af van waar iets in het stroomnet geprikt wordt. Als je vandaag goede verbinding hebt kan het morgen onderuit gaan als je een telefoonlader een keer in een ander stopcontact prikt...

Dat gezegd, bij sommige mensen werkt PLC prima, dus het is een optie als je geen Ethernet of coax hebt, maar hou er rekening mee dat het misschien helemaal niet (stabiel) werkt en dat al werkt het bij aanschaf je geen garantie hebt dat het altijd zal blijven werken.

Om beste kans te hebben op stabiele verbinding wil je een set dat MiMo ondersteunt en ook data over de randaarde verstuurt. Dat gaat natuurlijk alleen werken als je randaarde hebt op beide locaties (bij jou op de kamer en beneden waar bedraad netwerk aanwezig is). Heb je dat niet dan zou ik PLC sowieso afraden. Heb je het wel, dan moet je wel degelijke apparatuur kopen dat in staat is het te gebruiken. Dat betekent minimaal "1200Mbps" HomePlug AV 2.0 of vergelijkbare G.hn apparatuur (Ziggo's "Extra wifi-punt via een stopcontact").

Nu, deze 'degelijke' opties kosten aardig wat, het gaat al snel richting de EUR 80 zonder WiFi AP en EUR 100 incl WiFi AP. Voor dat bedrag kun je iemand op Werkspot.nl inhuren om een kabel te trekken naar boven als je dat niet zelf kunt. Dat laatste is een veel betere investering, aangezien je dan een gegarandeerd goede verbinding hebt die niet afhankelijk is van overige apparatuur in huis en snel zat is en ook bij nieuwe WiFi-standaarden bruikbaar blijft. Dus ik zou toch echt heroverwegen of je dat niet beter kunt doen :o

Oslik blyat! Oslik!

• Jetro.
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 02-06-2023
Bedankt voor het uitgebreide antwoord.

Ik woon op kamers.

Kabels trekken is niet mogelijk. Ik heb de huisbaas daar al meerdere keren op aangedrongen. Ethernet kabel loopt idd naar mijn kamer maar ergens halverwege is die doorgeknipt. Ook hier wil de huisbaas niets aan doen.

Extender hangt overigens wel naast de trap.

MoCa lijkt me een interessante oplossing. Ik heb namelijk zo'n tv en radio aansluiting op mijn kamer, maar had geen idee dat daar ook internet over kon. Daar ga ik me eens verder in verdiepen.

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:30
Als er al een netwerk kabel naar je kamer loopt zou ik eerst eens kijken WAAR deze is doorgeknipt,

Wellicht kun je een nieuwe kabel trekken via dezelfde route, is het meeste goedkoop en betrouwbaar,

En anders idd moca

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:45

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Jetro. schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 15:43:
Bedankt voor het uitgebreide antwoord.

Ik woon op kamers.

Kabels trekken is niet mogelijk. Ik heb de huisbaas daar al meerdere keren op aangedrongen. Ethernet kabel loopt idd naar mijn kamer maar ergens halverwege is die doorgeknipt. Ook hier wil de huisbaas niets aan doen.
Dus - zoals hierboven aangegeven - heft in eigen handen nemen en zelf probleem oplossen. Vroeger deden wij niet anders (heel netwerk boven systeemplafond aangelegd in een SSHN-complex in Nijmegen in de tijd dat zelfs de institutionele verhuurders nog nooit van internet gehoord hadden :7 ).

Zo te horen heb je te maken met een typische huisjesmelker. Daar kun je weinig van verwachten, maar omgekeerd moet je je er ook niet teveel van aantrekken. Worst case moet je veranderingen die je doet ongedaan maken (of komt de klootzak ze zelf een keer in de nacht in het weekend slopen - dus vooral NIET aan de grote klok hangen wat je doet).

Eerste stap is kijken of je loze leidingen hebt die uitkomen in je kamer. Zie je ergens een plastic plaat op de muur waar een contactdoos op zou kunnen? Of een electrabuis die uit vloer danwel plafond steekt waar niets uit lijkt te komen? Dan heb je geluk :)

Steek daar een trekveer in en kijk of dat ergens beneden (bijv in meterkast) uitkomt. Zo ja: win. UTP scoren en klaar is kees :)

Zo nee, kijk eens naar de aansluiting voor coax (TV). Dat komt ook ergens vandaan. Past daar die trekveer naast? Dan kun je met beetje geluk ook een UTP-kabel erlangs trekken.

Zo niet... dan MoCA idd.
Extender hangt overigens wel naast de trap.
Dan valt daar verder weinig aan te optimaliseren. Weg ermee.
MoCa lijkt me een interessante oplossing. Ik heb namelijk zo'n tv en radio aansluiting op mijn kamer, maar had geen idee dat daar ook internet over kon. Daar ga ik me eens verder in verdiepen.
Het is doodsimpel, iig in de MOKA-32 uitvoering. Beneden coax zonder netwerk en ethernet in, coax met netwerk uit. Boven coax met netwerk in, ethernet en coax zonder netwerk uit. Enige om rekening mee te houden is dat het signaal vaak vrij slecht/niet over versterkers gaat, dus als er een versterker hangt wil je de MOKA-32 bridge achter de versterker monteren, dus op de kabel die naar jouw kamer gaat. Scheelt dan ook dat je niet aan andermans aansluiting hoeft te kloten.

Oslik blyat! Oslik!