Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hammetje
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 15:21
Ha tweakers,

In 2009 ben ik samen met een vriend, toen nog naast mijn studie, begonnen met een eigen onderneming. Het doel: particulieren ondersteunen met het installeren en aansluiten van hardware en/ of software. We hadden hier een overeenkomst met de lokale computerboer - die leverde aan hun klanten onze visitekaartjes en wij kochten onze spullen in bij deze computerboer als reseller.

In 2014 ging de PC Boer failliet. Op dat moment heb ik mijn vennoot uitgekocht en ben ik zelf hard- en software op een grotere schaal gaan inkopen. Het klantenbestand is in die tijd aanzienlijk vergroot en is de omzet- en winst stevig meegegroeid.

Inmiddels ben ik op het punt aangekomen dat ik de werkzaamheden 'zat' ben. Waar ik nog als puber/ jong volwassene het heerlijk vond om aan computers te sleutelen, heb ik dat nu inmiddels wel gezien. Wat ooit gestart is als hobby, begint nu meer een 'plicht' te worden. Met die gedachte heb ik daarom besloten om het bedrijf te verkopen.

Via deze weg wilde ik vragen of er meer mensen zijn die ervaring hebben met het verkopen van hun bedrijf. Hebben jullie tips? Hoe zouden jullie een dergelijke verkoop aanpakken?

"Het is pas haute cuisine als het de frituurpan heeft gezien" - @VanRoyal (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:54

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Als je iets wil verkopen moet dat waarde hebben voor een eventuele koper. Als ik het goed begrijp heb je nu alleen een klantenbestand en jouw eigen verkoop kanaal met bijbehorende ondersteuning?

Waarom zou iemand dat willen kopen? Anno 2017 wordt immers het meest gekocht via webshops die ook bepaalde ondersteuning verlenen, maar dan waarschijnlijk veel goedkoper als jij dat kan. En het installeren van hard en software is ook al een stuk eenvoudiger als 8 jaar geleden...

Dus wat is het "USP" wat jouw onderneming aantrekkelijk maakt om te kopen en wat verkoop je precies?

En dan is het uiteraard de vraag wat je ervoor wil hebben en wat je huidige omzet/winst verhouding is.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17:27
Afhankelijk van hoe groot jouw onderneming is (qua omzet dan) zou je hiervoor het beste je bank kunnen benaderen. Die mensen hebben ervaring met het kopen en verkopen van eigen bedrijven.

Maar dan moet je omzet wel navenant zijn. Heb je een omzet van <50K per jaar dan hoef je het mijns inziens daar niet te proberen en spreek je ook meer van een bijverdienste dan een eigen onderneming.

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hammetje
De omzet bedraagt de afgelopen 2 jaar zo'n €65.000,- per jaar. Daarvoor leverde ik nog geen producten, daar was de omzet zo'n €15.000,- per jaar. Mijn USP is dat ik altijd maatwerk lever. Ik heb wel een webshop met enkele vaste artikelen, maar wanneer een klant bij mij komt, zoek ik een oplossing die het beste bij hem of haar past. De stroom klanten die via via bij mij komen, daar moet een klein bedrijf als ik het van hebben.

Mijn boekhouder geeft aan dat er een berekening is om de waarde van een eenmanszaak te berekenen, door middel van de 'goodwill methode'. Daarmee tel je de winst van de afgelopen 3 jaar bij elkaar op. Conform die methode zou het bedrijf €36.000 waard zijn. Dat vind ik zel belachelijk, ik dacht zelf aal €10.000,- .

Ik ben van mening dat het bedrijf dat waard is. Ik lever een aantal diensten die, in principe, blijvend zijn:
-Hosted Exchange
-o365
-ESET (flink klantenbestand met jaarlijks terugkerende winst)
-Cloud controller voor wifi apparatuur

Zijn er mensen die hun eenmanszaak hebben verkocht conform die goodwill methode? Hoe kan je reeël de waarde van een eenmanszaak bepalen?

[ Voor 4% gewijzigd door Hammetje op 22-02-2017 21:16 ]

"Het is pas haute cuisine als het de frituurpan heeft gezien" - @VanRoyal (2021)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bolleh
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:39
Je geeft zelf al aan waar de kracht van je onderneming zit.. namelijk in jou zelf. Ik denk dat er weinig animo zal zijn om het bedrijf zonder jou te kopen, want dan mis je dat pluspunt en blijft er dus feitelijk alleen een klantenbestand over. Die klanten die bij het bedrijf zijn gekomen door goede ervaringen met jouw dienstverlening, niet van 'de organisatie'.

Ik heb hier geen ervaringen mee maar kan me haast niet voorstellen dat iemand hier interesse in heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11-09 22:49
Wat @bolleh zegt. Wat is je bedrijf waard zonder jou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Eens met bolleh. Als je iemand vind die de skills heeft die jij hebt en het over wil nemen is het klantenbestand wel wat waard. 10K lijkt mij dan weer te veel daar voor, maar een leuk bedrag moet dan ook wel weer mogelijk zijn.

[ Voor 15% gewijzigd door PilatuS op 22-02-2017 21:51 ]

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Wat hierboven al gezegd is, JIJ bent het bedrijf.
Verkopen heeft dus alleen zin, als ze jou erbij kunnen kopen.

Rede: JIJ levert maatwerk. JIJ zoekt een oplossing die bij de klant past.

Als je de toko verkoopt, wie gaat dan het maatwerk leveren? Wie gaat dan met de klant kijken wat de beste oplossing is?

Ik denk dat de verkoop dus weinig / geen waarde heeft. Jouw klantenbestand is in principe weinig waard, want als je klanten "nieuwe problemen" krijgen, kan je niet garanderen dat ze bij jouw bedrijf terug komen als jij er niet meer zit. Waarschijnlijk zouden ze nog wel met jou contact op (willen) nemen, maar niet met degene die het bedrijfje heeft overgenomen.

Simpelste om te doen: stekker eruit trekken en de boel laten voor wat het is.

En als je het als een "verplichting" gaat zien, waarom neem je dan niet minder opdrachten aan?! Jij neemt zelf de opdrachten aan, dus neem alleen die zaken aan waar jij zelf nog energie uit kan halen.

• The_Ghost16
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19-05 10:05
Wat ik mij afvraag, is dit je fulltime bezigheid of doe je dit naast iets anders?

De reden dat ik dit vraag is je omzet/winst. Als je een omzet hebt van € 65.000,00 en een winst van ongeveer € 15.000 (Totaal van 3 jaar gedeeld door 3 plus wat extra omdat de laatste 2 jaar de omzet veel hoger was). Dit betekend dat je effectief € 50.000 aan kosten hebt. Hierbij ga ik uit van inkoop hardware, huur voor opslag/werkplek en online hosting. Waar zit dan je salaris? Zit die in de kosten? Dan zal dat niet heel hoog zijn denk ik.

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
bolleh schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 21:46:
Je geeft zelf al aan waar de kracht van je onderneming zit.. namelijk in jou zelf. Ik denk dat er weinig animo zal zijn om het bedrijf zonder jou te kopen, want dan mis je dat pluspunt en blijft er dus feitelijk alleen een klantenbestand over. Die klanten die bij het bedrijf zijn gekomen door goede ervaringen met jouw dienstverlening, niet van 'de organisatie'.

Ik heb hier geen ervaringen mee maar kan me haast niet voorstellen dat iemand hier interesse in heeft.
Eensch, maar er hoeft geen man overboord te zijn.

Een optie kan zijn om tijdelijk samen te werken met een ander met het doel het klantenbestand te verkopen/over te dragen. Dit gaat in de regel voor een schappelijk bedrag.

Eenmanszaken zijn zeer moeilijk te verkopen omdat de eigenaar het bedrijf is.

• t_captain
The_Ghost16 schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 11:03:
Wat ik mij afvraag, is dit je fulltime bezigheid of doe je dit naast iets anders?

De reden dat ik dit vraag is je omzet/winst. Als je een omzet hebt van € 65.000,00 en een winst van ongeveer € 15.000 (Totaal van 3 jaar gedeeld door 3 plus wat extra omdat de laatste 2 jaar de omzet veel hoger was). Dit betekend dat je effectief € 50.000 aan kosten hebt. Hierbij ga ik uit van inkoop hardware, huur voor opslag/werkplek en online hosting. Waar zit dan je salaris? Zit die in de kosten? Dan zal dat niet heel hoog zijn denk ik.
Om het bedrijf verkoopbaar te maken, moet je allereerst zorgen dat er iemand anders werkt die bij het bedrijf blijft en jouw taken kan overnemen.

Bij een omzet van 65k, kosten 50k resteert er 15k. Net voldoende voor de loonkosten van een MBO schoolverlater voor 20 uur per week. Eigenlijk is het bedrijf een vehikel om waarmee je jezelf van werk kunt voorzien, maar daarna blijft er niets over. En zonder winst, is de marktwaarde ook nihil.

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-09 17:04

Barrycade

Through the...

Dus je werkzaamheden alleen genereren 15 k omzet per jaar.

Dus een salaris van 15k bruto is er uit te halen?

Stekker er uit zou ik zeggen en de klanten overdoen/doorverwijzen aan iemand anders.

• t_captain
Barrycade schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 15:11:
Dus je werkzaamheden alleen genereren 15 k omzet per jaar.
Dat is nogal slordig opgeschreven. De omzet is 65k, minus 50k kosten is 15k winst (zonder personeel dan).
Dus een salaris van 15k bruto is er uit te halen?
Rekening houdend met werkgeverslasten, eerder 11 a 12k. Omdat er na aftrek van personeelskosten (MBO schoolverlater a 50%) zo geen winst resteert, is er imho geen verkoopbare onderneming. Het is eerder een baan die je verkoopt, en banen zijn geen handel.

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-09 22:47
Het minimumloon voor een fulltime functie is ruim €18.000 bruto per jaar.
De loonkosten komen dan op ruim €23.000

Als je dit fulltime doet betaal je jezelf dus op het moment minder dan het minimumloon. En zoals hierboven al staat, zal de verkoop je waarschijnlijk niets opleveren.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hammetje
Ik voer de werkzaamheden voor het bedrijf uit naast mijn fulltime baan. Ik ben ongeveer 15 tot 20 uur per week kwijt aan het werk voor het bedrijf - ik neem aan dat jullie je kunnen voorstellen dat werkweken van 60 uur pittig zijn :P.

Ik ben het met jullie eens - al had ik zelf nog niet eerder tegen het feit aan gekeken dat waarschijnlijk inderdaad ik de USP ben.

De omzet bedraagt zo'n 65.000 euro waarvan inderdaad zomaar 45.000 euro in hardware gaat zitten. De rest gaat naar diverse kosten. Afhankelijk van hoe goed je bent met het belastingssysteem, is een nettowinst van 15000 euro mogelijk.

Zelf hoop ik dat een concurrent mij over wil nemen, maar ik vind het lastig om een eerlijk bedrag vast te stellen. Garanties afgeven is simpelweg niet mogelijk - de klant kiest uiteindelijk altijd zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Momenteel is de onderneming als zodanig niet verhandelbaar; er is immers geen continuiteit voorbij jouw exit. Je hebt nog wel de mogelijkheid om de activa te verkopen; je klantenbestand kan wel handel zijn. Ik denk dat je eerder aan een waardering van 10k moet denken dan aan anderhalve ton.
Pagina: 1