Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allewijn
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Tweakers,

In de keuken gebruik ik nog een 'oude' iPad 2 op een docking station. Lees er tijdens het ontbijten lekker de krant op en gebruik hem voor recepten tijdens het koken.

Ding is origineel en dus ondertussen beland bij zijn laatste iOS update: 9.3.5

Is alleen (volgens mij als sinds iOS 8) zóóóóóó traag geworden. Niet meer mee te werken.
Fabrieks reset maakt geen verschil. Volgens mij doet Apple dit expres. Was vroeger wel 'snel' (en nee, niet enkel voor de toen ter tijd geldende maatstaven).

Ik zou dan ook heel graag terug willen naar een iOS waar hij nog wel snel en bruikbaar was.
Welke raden jullie aan? Was dat iOS 6? 7?

Hoe kan ik dit verwezenlijken? Stap voor stap. Want heb nog nooit een iPad gejailbreakt oid.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• U123456
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 18:50
Terug naar iOS 8 gaat al niet lukken ...
Downgraden kan slechts 10 tot 14 dagen na het uitbrengen van een nieuwe iOS versie, je kunt dan alleen terug naar de vorige versie. iOS 8 wordt helaas niet meer ondersteund door Apple en je kunt dus niet meer downgraden.
bron: https://www.appletips.nl/ios-9-downgraden-naar-de-laatste-versie-van-ios-8/

[ Voor 125% gewijzigd door U123456 op 22-02-2017 14:37 ]

• Allewijn
  • Niet online
Maar ook niet met een jailbreak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allewijn
  • Niet online
Kennelijk gaat het dus allemaal niet meer?!?...
Bijzonder balen. IPad 2 is nu compleet onbruikbaar geworden zelfs voor surfen en krant lezen te traag.
Jammer, want hij is nog qua uiterlijk 100% strak en de accu gaat nog altijd bizar lang mee.

Mocht er nog iemand zijn die wel weet hoe ik een hele oude iOS versie er op kan krijgen, dan hoor ik het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurtPoindexter
  • Registratie: Februari 2017
  • Niet online
-

[ Voor 100% gewijzigd door CurtPoindexter op 19-10-2019 11:44 . Reden: Leeg ivm privacy ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allewijn
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chief
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14-08 14:49
Allewijn schreef op maandag 27 februari 2017 @ 11:17:
Kennelijk gaat het dus allemaal niet meer?!?...
Bijzonder balen. IPad 2 is nu compleet onbruikbaar geworden zelfs voor surfen en krant lezen te traag.
Jammer, want hij is nog qua uiterlijk 100% strak en de accu gaat nog altijd bizar lang mee.

Mocht er nog iemand zijn die wel weet hoe ik een hele oude iOS versie er op kan krijgen, dan hoor ik het graag.
Dat is raar. Ik heb nog een originele iPad 1 die ons zoontje af en toe mag gebruiken en die doet het nog prima. Heb niet het idee dat die zoveel trager is geworden en loopt op zelfde OS als die van jou.

Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MysticX
  • Registratie: November 2013
  • Niet online
Misschien dat je in plaats van een fabrieksherstel, een iTunes herstel uitvoert naar de laatste iOS versie. Volg dan de stappen die de consumentenbond adviseren en installeer daarna pas de apps die je gebruikt. Lijkt me sterk dat hij dan nog onwerkbaar traag is dan. Laatst zelf nog met een iPad 2 moeten werken op de laatste versie. Ging zeker niet vlekkeloos, maar het was wel te doen.

Er is helaas geen jailbreak beschikbaar voor de iPad 2. De jailbreaks die nu nog uit zullen komen, zal waarschijnlijk alleen op 64bit apparaten werken (vanaf de iPad 4 / iPad mini 2 / iPhone 5S).

hi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• My-life
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13-08 17:09
Volgens mij is er wel een jailbreak voor iOS 9.3.5. Deze werkt echter wat omslachtig.
En als je hem jailbreakt kun je nog steeds niet downgraden toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Allewijn schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 13:54:
Tweakers,

In de keuken gebruik ik nog een 'oude' iPad 2 op een docking station. Lees er tijdens het ontbijten lekker de krant op en gebruik hem voor recepten tijdens het koken.

Ding is origineel en dus ondertussen beland bij zijn laatste iOS update: 9.3.5

Is alleen (volgens mij als sinds iOS 8) zóóóóóó traag geworden. Niet meer mee te werken.
Fabrieks reset maakt geen verschil. Volgens mij doet Apple dit expres. Was vroeger wel 'snel' (en nee, niet enkel voor de toen ter tijd geldende maatstaven).

Ik zou dan ook heel graag terug willen naar een iOS waar hij nog wel snel en bruikbaar was.
Welke raden jullie aan? Was dat iOS 6? 7?

Hoe kan ik dit verwezenlijken? Stap voor stap. Want heb nog nooit een iPad gejailbreakt oid.
Sluit je iPad aan op iTunes en kies voor herstel. Verder weet ik niet wat je verwachtingen zijn en hoe jij je instellingen hebt staan.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
Je kunt NIET downgraden, op geen enkele manier. Jailbreaken staat volledig los van downgraden, dat is juist het hele punt. Apple probeert te voorkomen dat mensen oudere IOS-versies installeren die ze kunnen jailbreaken. Bij het installeren van IOS is een blob nodig (APTicket) welke verstrekt wordt door de Apple servers. Sinds IOS6 zit daar ook een nonce in die door je iDevice wordt gegenereerd, dus een replay-attack is niet meer mogelijk. Op dit moment zit je vast aan IOS-versies die door Apple gesigned worden.

Je iPad wordt trouwens niet traag van zuiver IOS9 draaien. Je iPad voelt traag omdat hij oud is. De iPad2 is in maart 2011 op de markt gekomen, dus het is een apparaat van 6 jaar oud. Niemand verwacht van een computer van 6 jaar oud dat deze nog vlot draait.

Je zult moeten leven met een trager apparaat. Ik betwijfel of de tips die je her en der leest veel gaan uitmaken, IOS staat erom bekend dat de meeste optimalisaties automatisch worden gedaan. Wellicht heb je apps die in de achtergrond blijven draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caeruleus
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-08 08:59
Chief schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 04:10:
[...]

Dat is raar. Ik heb nog een originele iPad 1 die ons zoontje af en toe mag gebruiken en die doet het nog prima. Heb niet het idee dat die zoveel trager is geworden en loopt op zelfde OS als die van jou.
Hoogste ios versie voor de iPad 1 is 5.1.1. Hoogste versie voor de iPad 2 is 9.3.5 dus jouw iPad 1 kan niet op dezelfde ios versie draaien.

no animals were harmed during the production of this message

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeR.nl
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
PhilipsFan schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 10:20:
Je kunt NIET downgraden, op geen enkele manier. Jailbreaken staat volledig los van downgraden, dat is juist het hele punt. Apple probeert te voorkomen dat mensen oudere IOS-versies installeren die ze kunnen jailbreaken.
Apple geeft helemaal niks om Jailbreaken, Apple wil dat iedereen upgrade om een aantal redenen:
• Security
• Zodat ze niet de appstore voor 5 verschillende iOS versies in de lucht moet houden en het ontwikkelaars daardoor ingewikkeld moet maken. Denk aan het beschikbaar stellen van nieuwe API's in nieuwe iOS versies en het compatibel houden van oude platformen.
Je iPad wordt trouwens niet traag van zuiver IOS9 draaien. Je iPad voelt traag omdat hij oud is. De iPad2 is in maart 2011 op de markt gekomen, dus het is een apparaat van 6 jaar oud. Niemand verwacht van een computer van 6 jaar oud dat deze nog vlot draait.
Het apparaat wordt niet trager omdat hij oud is, maar omdat nieuwe Apps veel zwaarder zijn geworden. Facebook laat tegenwoordig bijvoorbeeld zoveel filmpjes zien, die ook nog automatisch starten in tegenstelling tot zes jaar geleden. Daar is een iPad 2 gewoon niet meer voor gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
FiXeR.nl schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 10:49:
[...]
Apple geeft helemaal niks om Jailbreaken, Apple wil dat iedereen upgrade om een aantal redenen:
• Security
• Zodat ze niet de appstore voor 5 verschillende iOS versies in de lucht moet houden en het ontwikkelaars daardoor ingewikkeld moet maken. Denk aan het beschikbaar stellen van nieuwe API's in nieuwe iOS versies en het compatibel houden van oude platformen.
Klopt, maar als ze het alleen daarom ging, dan kunnen ze ook wel zeggen "we vinden het best als je een oude versie draait, maar dat ondersteunen we niet meer". In plaats daarvan doen ze ontzettend veel moeite om een systeem te bedenken waardoor downgraden onmogelijk wordt, het lijkt me sterk dat dat alleen vanwege security en ondersteuning is.
[...]
Het apparaat wordt niet trager omdat hij oud is, maar omdat nieuwe Apps veel zwaarder zijn geworden. Facebook laat tegenwoordig bijvoorbeeld zoveel filmpjes zien, die ook nog automatisch starten in tegenstelling tot zes jaar geleden. Daar is een iPad 2 gewoon niet meer voor gemaakt.
Inderdaad. Dat bedoelde ik ook, apparaten worden niet trager omdat ze oud zijn, maar omdat we er steeds meer van verwachten wat nieuwere apparaten wel kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis_rsb
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:04
PhilipsFan schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 11:52:
Inderdaad. Dat bedoelde ik ook, apparaten worden niet trager omdat ze oud zijn, maar omdat we er steeds meer van verwachten wat nieuwere apparaten wel kunnen.
Niet helemaal mee eens, blijft persoonlijk uiteraard maar las het ook bij meerdere mensen. Ik heb een iPad 3 gehad die vanaf iOS 8 vreselijk traag was. Ik hem ook diep herstel geprobeerd in Itunes (DFU) en dan geen backup terug gezet. Maar zelfs letters typen in de mail of notities haperden. Nu durf ik niet te zeggen of ik toen wel wat apps had geïnstalleerd of niet. Maar mijn ervaring is dat ik doorgaans niet merk of er apps op staan/aanstaan qua performance op iOS apparaten. Anyhow, uit pure ellende na een tijdje maar voor een Air 2 gegaan die ik nog steeds tot grote tevredenheid gebruik. Heerlijk snel en bijkomend voordeel is dat hij minder zwaar is en de randen wat dunner zijn. En natuurlijk Touch ID.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InsanelyHack
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 30-07 15:11
dennis_rsb schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 21:53:
[...]
... Air 2 gegaan die ik nog steeds tot grote tevredenheid gebruik. Heerlijk snel en bijkomend voordeel is dat hij minder zwaar is en de randen wat dunner zijn. En natuurlijk Touch ID.
Off topic maar wel enorm bagger geluid want hoe ouder de iPad hoe beter het geluid en soms vind ik mijn iPad air 2 enorm laggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis_rsb
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:04
toet-toet schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 21:59:
[...]

Off topic maar wel enorm bagger geluid want hoe ouder de iPad hoe beter het geluid en soms vind ik mijn iPad air 2 enorm laggen
Het klopt wel dat bij afspelen van het geluid mijn Air 2 meer vibreert van bij de iPad 3. Zover ik weet komt dit door de veel dunnere behuizing. Dat laatste herken ik niet, hoewel de laatste 1 a 2 dagen wel wat apps wat vreemd doen met laden van content, maar dit is ook op mijn iPhone nu. Dus ik denk dat ik eens de het modem uit/aan moet zetten. Maar alsnog heb ik geen seconde spijt dat ik voor de Air 2 ben gegaan, heb de iPad 3 ook voor een mooie prijs nog kunnen verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chief
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14-08 14:49
Caeruleus schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 10:40:
[...]

Hoogste ios versie voor de iPad 1 is 5.1.1. Hoogste versie voor de iPad 2 is 9.3.5 dus jouw iPad 1 kan niet op dezelfde ios versie draaien.
Even gekeken. Het draait op iOS 9.3.5. Dat zou dus een iPad 2 moeten zijn aangenomen dat het klopt.
Los of het de 1 of 2 is, apps en de OS zelf draaien vrij soepel.

Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Railgunner
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13-08 15:05
Chief schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 00:47:
Even gekeken. Het draait op iOS 9.3.5. Dat zou dus een iPad 2 moeten zijn aangenomen dat het klopt.
Los of het de 1 of 2 is, apps en de OS zelf draaien vrij soepel.
Heeft je iPad een camera? Ja, dan is het een iPad 2 (of nieuwer). Als 'ie iOS 9.3.5. draait, kan het sowieso geen iPad 1 zijn want die is inderdaad begrensd op iOS 5.1.1.

Intel Core i7-6700 | 16 GB | GeForce GTX1060 6 GB | 850 EVO 500 GB SSD + 1 TB HDD | 34" QHD | Logitech G5 | Win10 Pro x64
Apple iPad 2025 128 GB | Apple iPhone 15 Pro 128 GB | Sony 49" 4K Android TV | Sony 5.1 Blu-Ray home cinema

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denver
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11-08 17:41
Ik heb zelf een ipad3 thuis (voor de kids) je zult helaas moeten leven met de 'ontbrekende' snelheid van de ipad.

Wat mij opviel is dat wanneer ik icloud in zijn totaal uitschakelde de ipad wel 'iets' sneller was.
Er was minder vertraging bij het typen in safari.

Ik heb de ipad 3 al 4 jaar en heb begin dit jaar maar de ipad pro aangeschaft omdat ik mij toch begon te irriteren.

[ Voor 15% gewijzigd door denver op 09-03-2017 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FinnCoding
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 17-02-2021
Hey,

Ik zou het niet proberen, het is mogelijk om je iPad te 'downgraden' maar het geeft veel problemen en je kan je garantie kwijt raken. Ook gaat er vaak iets mis met de firmware dan. Niet aan te raden!!!
("Sowieso is het handig om de nieuwste OS op je iPad te houden. Aangezien alle beveiligingen en andere patches dan up-to-date blijven!")

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ga voor jezelf vooral ook na of er niet heel veel apps actief zijn en zijn het allemaal erg nieuwe apps. Welke apps gebruik ik en welke niet die je niet gebruikt verwijderen. Verder alle meldingen etc beheren scheelt allemaal. Ik heb een oude ipad mini 1 zelfde os en werkt prima.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Pagina: 1