CV luistert niet naar thermostaat...

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanDH
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 20-05 20:37
Ik open maar even een nieuw topic voor mijn probleem.

Sinds 5 januari trotse eigenaar van een eigen woning.
Alleen heb ik al enige tijd problemen met de cv, de leidingen zijn niet goed aangesloten, dit wordt gelukkig aankomend weekend verholpen! Dat is 1 probleem minder.
Nu het volgende, de cv reageert niet op de thermostaat.
Ik had eerst een Honeywell touch, die werd na een paar dagen vervangen voor een Nest thermostaat. Mooi ding en al, maar het probleem: De radiatoren blijven heet terwijl de thermostaat gewoon aangeeft dat het 15 graden moet zijn. Of zoals vandaag, ingesteld op 9 graden, echter blijft de temperatuur oplopen tot 22 graden!
Ik moet nu de radiatoren uitdraaien om het wat koeler in de woonkamer te krijgen. Nu weet ik niet of dit ook al was met de vorige thermostaat, omdat ik die maar enkele dagen heb gehad. De monteur van de Nest thermostaat is al 3x terug gekomen (zelfs in zijn eigen tijd, top service!). Maar die is er absoluut zeker van dat alles is aangesloten zoals het hoort. En hij denkt dus ook dat al vanaf het begin af aan de ketel constant blijft stoken.

Nu heb ik nog met een bevriende loodgieter gesproken en hij denkt dat het aan de instellingen van de ketel moest liggen, maar wist zo uit ze hoofd niet welke, dus daarom kom ik bij jullie! In de hoop dat jullie mij kunnen helpen.
Mijn cv ketel is een Intergas Kompakt HRE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RadioAir
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 07-06 22:01
Dan heb je het probleem dat de CV probeert weersafhankelijk te stoken. Je kan dit oplossen door een buitentemperatuurvoeler op de CV ketel aan te sluiten (of een bepaalde weerstand). Dit komt vaak voor bij Intergas ketels omdat ie dan denkt dat het buiten -15 C is. Dan vraagt ie vol vermogen om de leidingen niet te laten bevriezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07-06 01:07

Barrycade

Through the...

Of vraag het aan die loodgieter die ook je leidingwerk komt aanpassen?

Want zo te lezen is er dus meer niet goed in het systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Als de NEST thermostaat je CV niet fatsoenlijk aanstuurt kun je 2 dingen doen:
- Nest support om hulp vragen, zij kunnen zien wat er precies naar je ketel gestuurd wordt
- Je oude honeywell touch terughangen, kijken of het probleem dan blijft.

Uiteindelijk kunnen de users hier op het forum niks anders dan je helpen richting een handleiding van je CV om zaken te resetten, maar eenieder die hier instellingen gaat roepen doet dat puur op basis van giswerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbdeiman
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 17:43
Wellicht is het type aansluiting van de Nest t.a.v. de Honeywell thermostaat anders? Wij hebben nu een aan-uit thermostaat, ipv een modulaire (ketel blijft continue temperatuur aanhouden) thermostaat. Ik moest om dit goed werkend te krijgen wat draadjes wisselen in de ketel, zodat deze door de thermostaat aangestuurd kon worden.
Nu wordt de ketel keurig aan/ uitgeschakeld wanneer nodig, voorheen bleef de ketel verwarmen en pompen op X temperatuur.

Je zou dit evt. kunnen testen door de oude thermostaat te koppelen, deze op een temperatuur te zetten waarmee de ketel niet meer draait, en dan opnieuw de Nest te kunnen koppelen. Je zou dan niet continu meer warm water door je leidingen moeten krijgen.

Voor de rest, zoals Sander al aangeeft :Het is wel aardig gissen wat er aan de hand is.

[ Voor 28% gewijzigd door jbdeiman op 22-02-2017 14:08 . Reden: Typo en aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanDH
Barrycade schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 14:01:
Of vraag het aan die loodgieter die ook je leidingwerk komt aanpassen?

Want zo te lezen is er dus meer niet goed in het systeem.
Die gaat er zaterdag naar kijken.

Maar ik had vorige keer problemen met het warme water, dat was er niet, toen heeft dit forum mij ook op weg geholpen door een parameter te veranderen.
Ik hoop dat het weer zoiets simpels is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanDH
Sander schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 14:06:
Als de NEST thermostaat je CV niet fatsoenlijk aanstuurt kun je 2 dingen doen:
- Nest support om hulp vragen, zij kunnen zien wat er precies naar je ketel gestuurd wordt
- Je oude honeywell touch terughangen, kijken of het probleem dan blijft.

Uiteindelijk kunnen de users hier op het forum niks anders dan je helpen richting een handleiding van je CV om zaken te resetten, maar eenieder die hier instellingen gaat roepen doet dat puur op basis van giswerk.
De installateur is al 3x langs geweest en die kan verder niets vinden waardoor de Nest niet de gegevens juist door zou geven aan de cv.
Wil de oude Honeywell wel terug hangen, maar ik weet dus niet zeker of die het daarmee wel goed heeft gedaan, omdat die na een paar dagen al vervangen werd door de Nest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
DaanDH schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 15:44:
[...]

De installateur is al 3x langs geweest en die kan verder niets vinden waardoor de Nest niet de gegevens juist door zou geven aan de cv.
Wil de oude Honeywell wel terug hangen, maar ik weet dus niet zeker of die het daarmee wel goed heeft gedaan, omdat die na een paar dagen al vervangen werd door de Nest.
En wat zegt de Nest helpdesk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanDH
Sander schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 17:38:
[...]

En wat zegt de Nest helpdesk?
De Nest helpdesk zelf heb ik nog niet gebeld.
Ik had gebeld met de installateur van de thermostaat en die heeft een monteur langs gestuurd. Die heeft daarna zijn prive nummer gegeven, zodat ik hem meteen kon bereiken mocht het niet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07-06 01:07

Barrycade

Through the...

Heb je de Nest al op Pools gezet? ;)

DaanDH in "Gas besparen door middel van CV tuning deel II"

Goedkoop is duurkoop blijkbaar. Dus ik hoop dat de aannemer die de boel komt repareren gewoon een erkende loodgieter uit NL is. En niet die Poolse prutser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanDH
Net een CV installateur langs laten komen. Oude thermostaat opgehangen en alles werkt gewoon weer.
CV springt niet aan wanneer het niet nodig is, dus het ligt dus aan de Nest. Morgen weer even met de installateur bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanDH
Barrycade schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 20:06:
Heb je de Nest al op Pools gezet? ;)

DaanDH in "Gas besparen door middel van CV tuning deel II"

Goedkoop is duurkoop blijkbaar. Dus ik hoop dat de aannemer die de boel komt repareren gewoon een erkende loodgieter uit NL is. En niet die Poolse prutser.
Het leidingwerk wordt zaterdag opnieuw gedaan inderdaad, door een Nederlander gelukkig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RadioAir
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 07-06 22:01
Ik zie dat mijn post niet gelezen wordt ;-) Google anders even op Intergas iSense, daarmee hebben mensen exact hetzelfde probleem. Zit echt in (het ontbreken van) een ntc weerstand :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanDH
RadioAir schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 21:46:
Ik zie dat mijn post niet gelezen wordt ;-) Google anders even op Intergas iSense, daarmee hebben mensen exact hetzelfde probleem. Zit echt in (het ontbreken van) een ntc weerstand :-)
Sorry, compleet over het hoofd gezien!
Ik ga dat even opzoeken. Maar hoe kan het dan dat met mij andere thermostaat het wel gewoon werkt?

• DaanDH
RadioAir schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 13:58:
Dan heb je het probleem dat de CV probeert weersafhankelijk te stoken. Je kan dit oplossen door een buitentemperatuurvoeler op de CV ketel aan te sluiten (of een bepaalde weerstand). Dit komt vaak voor bij Intergas ketels omdat ie dan denkt dat het buiten -15 C is. Dan vraagt ie vol vermogen om de leidingen niet te laten bevriezen.
De ketel staat niet constant vol te blazen, maar springt zo af en toe aan.

Met de andere thermostaat lijkt de ketel rustiger, hij springt af en toe aan op 7. Alleen toen ik vanochtend de woonkamer binnen kwam, leek het wel een sauna...
Heb nu de stekker uit de ketel getrokken om nog verdere stookkosten laag te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
DaanDH schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 08:06:
[...]

De ketel staat niet constant vol te blazen, maar springt zo af en toe aan.

Met de andere thermostaat lijkt de ketel rustiger, hij springt af en toe aan op 7. Alleen toen ik vanochtend de woonkamer binnen kwam, leek het wel een sauna...
Heb nu de stekker uit de ketel getrokken om nog verdere stookkosten laag te houden.
Bel nou gewoon even met de Nest helpdesk en leg je probleem uit, of laat een (door nest) erkende installateur komen om het aan te sluiten. Klinkt mij in de oren als een foute instelling aan hun kant, ipv dat de ketel of wat dan ook het probleem is.

• DaanDH
Sander schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 08:14:
[...]

Bel nou gewoon even met de Nest helpdesk en leg je probleem uit, of laat een (door nest) erkende installateur komen om het aan te sluiten. Klinkt mij in de oren als een foute instelling aan hun kant, ipv dat de ketel of wat dan ook het probleem is.
Maar er is al een Nest erkende installateur langs geweest. Tot 3x toe al, en die zegt dat er niets mis is met de installatie maar met de settings op de ketel.
Ik zal dadelijk nog voor de zekerheid even bellen met hun helpdesk, maar vrees dat hun verder ook niks kunnen omdat het met de andere thermostaat (Honeywell) ook hetzelfde probleem is..

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 03:51
RadioAir schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 21:46:
De HRE heeft dat probleem niet, alleen de oude HR.

@TS: ga eens door het installatuemenu en post alle instellingen van de ketel. Verder, welke thermostaten geven problemen en op welke klemmen zitten die in de ketel aangesloten? Zit er verder nog een draadbrug of WA-sensor op het aansluitblok?

[ Voor 25% gewijzigd door _JGC_ op 23-02-2017 08:22 ]

• Sander
  • Niet online
Nu volg ik je niet meer, paar posts geleden zeg je:
DaanDH schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 21:35:
Net een CV installateur langs laten komen. Oude thermostaat opgehangen en alles werkt gewoon weer.
CV springt niet aan wanneer het niet nodig is, dus het ligt dus aan de Nest. Morgen weer even met de installateur bellen.
en nu:
DaanDH schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 08:18:
[...]
Ik zal dadelijk nog voor de zekerheid even bellen met hun helpdesk, maar vrees dat hun verder ook niks kunnen omdat het met de andere thermostaat (Honeywell) ook hetzelfde probleem is..
Oftewel, werkt het nou wel of niet met je oude thermostaat?

En als het wel werkt dan is het toch duidelijk dat het aan de Nest ligt? Werkt het niet dan is idd de ketel de volgende stap, maar dan zou ik ook echt een intergas iemand laten komen. Ik heb ook een intergas ketel en toen de lokale CV boer die alleen maar intergas ketels doet er niet uit kwam werd er gewoon een monteur van intergas zelf opgetrommeld die de ketel uitlas via laptop en binnen een kwartier het defecte onderdeel gevonden en vervangen had.

• DaanDH
Sander schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 08:31:
Nu volg ik je niet meer, paar posts geleden zeg je:

[...]

en nu:

[...]

Oftewel, werkt het nou wel of niet met je oude thermostaat?

En als het wel werkt dan is het toch duidelijk dat het aan de Nest ligt? Werkt het niet dan is idd de ketel de volgende stap, maar dan zou ik ook echt een intergas iemand laten komen. Ik heb ook een intergas ketel en toen de lokale CV boer die alleen maar intergas ketels doet er niet uit kwam werd er gewoon een monteur van intergas zelf opgetrommeld die de ketel uitlas via laptop en binnen een kwartier het defecte onderdeel gevonden en vervangen had.
Gisteravond leek alles te werken inderdaad, maar helaas toen ik vanochtend de woonkamer binnen kwam lopen, bleek dat helaas niet zo te zijn. Ik zie wel dat de ketel niet meer om de paar minuten aanspringt. Dus de andere thermostaat heeft dus degelijk wel iets geholpen.

Ik ga dan vandaag maar een onderhoudscontract afsluiten en hopen dat hij iets ziet/of ook een intergas monteur langs stuurt.

• nextware
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:00
DaanDH schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 13:54:
Ik open maar even een nieuw topic voor mijn probleem.

Sinds 5 januari trotse eigenaar van een eigen woning.
Alleen heb ik al enige tijd problemen met de cv, de leidingen zijn niet goed aangesloten, dit wordt gelukkig aankomend weekend verholpen! Dat is 1 probleem minder.
Nu het volgende, de cv reageert niet op de thermostaat.
Ik had eerst een Honeywell touch, die werd na een paar dagen vervangen voor een Nest thermostaat. Mooi ding en al, maar het probleem: De radiatoren blijven heet terwijl de thermostaat gewoon aangeeft dat het 15 graden moet zijn. Of zoals vandaag, ingesteld op 9 graden, echter blijft de temperatuur oplopen tot 22 graden!
Ik moet nu de radiatoren uitdraaien om het wat koeler in de woonkamer te krijgen. Nu weet ik niet of dit ook al was met de vorige thermostaat, omdat ik die maar enkele dagen heb gehad. De monteur van de Nest thermostaat is al 3x terug gekomen (zelfs in zijn eigen tijd, top service!). Maar die is er absoluut zeker van dat alles is aangesloten zoals het hoort. En hij denkt dus ook dat al vanaf het begin af aan de ketel constant blijft stoken.

Nu heb ik nog met een bevriende loodgieter gesproken en hij denkt dat het aan de instellingen van de ketel moest liggen, maar wist zo uit ze hoofd niet welke, dus daarom kom ik bij jullie! In de hoop dat jullie mij kunnen helpen.
Mijn cv ketel is een Intergas Kompakt HRE.
Laatst had een bekende van mij dit ook. Dit bleek toen op te lossen door een bepaalde weerstand in de CV-ketel te plaatsen. Hierdoor was er dus wel goede communicatie tussen de thermostaat en CV mogelijk. Misschien anders eens navragen bij de fabrikant van de CV ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:52
DaanDH schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 13:54:
[...]
Ik moet nu de radiatoren uitdraaien om het wat koeler in de woonkamer te krijgen.
[...]
Ongeacht de thermostaat moet je dit sowieso nooit doen. Als jij de radiatoren in de referentieruimte (in de meeste gevallen is dit de woonkamer omdat daar de kamerthermostaat hangt) gaat dichtzetten dan zal je thermostaat nooit doorkrijgen dat de ruimte op temperatuur is en zal hij blijven stoken.

Thermostaatkranen in je referentieruimte hebben is daarom ook niet verstandig, de kans is groot dat die de radiator al gaan afknijpen terwijl je kamerthermostaat nog warmte van de ketel vraagt.

• DaanDH
nextware schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 09:35:
[...]

Laatst had een bekende van mij dit ook. Dit bleek toen op te lossen door een bepaalde weerstand in de CV-ketel te plaatsen. Hierdoor was er dus wel goede communicatie tussen de thermostaat en CV mogelijk. Misschien anders eens navragen bij de fabrikant van de CV ?
Ik heb nu even zitten zoeken naar een weerstand voor deze ketel. Dit blijkt dus niet nodig te zijn, wel moet parameter E op 1 staan, dit is voor OT. Dit ga ik dus thuis even nakijken.

• DaanDH
ThinkPadd schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 09:44:
[...]

Ongeacht de thermostaat moet je dit sowieso nooit doen. Als jij de radiatoren in de referentieruimte (in de meeste gevallen is dit de woonkamer omdat daar de kamerthermostaat hangt) gaat dichtzetten dan zal je thermostaat nooit doorkrijgen dat de ruimte op temperatuur is en zal hij blijven stoken.

Thermostaatkranen in je referentieruimte hebben is daarom ook niet verstandig, de kans is groot dat die de radiator al gaan afknijpen terwijl je kamerthermostaat nog warmte van de ketel vraagt.
Oke, zal het onthouden. De radiator staat nu ook gewoon open in de woonkamer, alleen heb ik de stekker uit de ketel getrokken.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 03:51
Post gewoon eens een overzicht van alle instellingen in je ketel en op welke klemmen je welke thermostaten hebt aangesloten en eventuele draadbruggen, dat maakt het debuggen een stuk makkelijker.

Ik gok dat je poolse aannemer heeft zitten kloten met de instellingen op de ketel of dat er kabels op de verkeerde klemmen zitten. Sowieso is het ook wel handig om te weten of die Nest inmiddels OpenTherm doet, of dat ie nog steeds aan/uit schakelt.

• DaanDH
_JGC_ schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 11:29:
Post gewoon eens een overzicht van alle instellingen in je ketel en op welke klemmen je welke thermostaten hebt aangesloten en eventuele draadbruggen, dat maakt het debuggen een stuk makkelijker.

Ik gok dat je poolse aannemer heeft zitten kloten met de instellingen op de ketel of dat er kabels op de verkeerde klemmen zitten. Sowieso is het ook wel handig om te weten of die Nest inmiddels OpenTherm doet, of dat ie nog steeds aan/uit schakelt.
Ik ga dat vanavond meteen even doen, zal ook wel even foto's posten.

• Ethnocentrix
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:53

Ethnocentrix

Rijkserkend prutser

Je kan kijken of de ketel nog steeds aanspringt als je de thermostaat helemaal loshaalt. Als de ketel aan/uit aangestuurd wordt sprint 'ie namelijk aan zodra de 2 draden naar de thermostaat worden kortgesloten.

Door de nest los te halen kan je kijken of het probleem in de ketel of in de thermostaat zit.

Mocht de ketel nog steeds aanspringen als de thermostaat los is dan kan je met een multimeter nog checken of er een kortsluiting zit in de kabel. Dit doe je door de ketel uit te zetten en dan met de diodestand de terminals waarin de kabel zit door te 'piepen'.

You know you're an engineer if you have no life & can prove it mathematically.

• DaanDH
Ethnocentrix schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 12:59:
Je kan kijken of de ketel nog steeds aanspringt als je de thermostaat helemaal loshaalt. Als de ketel aan/uit aangestuurd wordt sprint 'ie namelijk aan zodra de 2 draden naar de thermostaat worden kortgesloten.

Door de nest los te halen kan je kijken of het probleem in de ketel of in de thermostaat zit.

Mocht de ketel nog steeds aanspringen als de thermostaat los is dan kan je met een multimeter nog checken of er een kortsluiting zit in de kabel. Dit doe je door de ketel uit te zetten en dan met de diodestand de terminals waarin de kabel zit door te 'piepen'.
Als ik de thermostaat los haal, dus ook de 2 kabeltjes, dan doet de ketel niets meer. Hij springt dan niet meer aan of iets.

EDIT: Het is opgelost!!!

Ik heb alle parameters nagelopen en ingesteld zoals ze in het boekje stonden. Bijna allemaal stonden ze goed, behalve parameter 2; CV-pomp continu, die stond ingesteld op 2 terwijl dat 0 moest zijn.

De cv slaat nu niet meer onnodig aan en brengt de woonkamer naar de temperatuur waarop ik hem instel. De Nest heb ik ook weer aangesloten en werkt naar behoren.

Ik ben een blij man :D :D :D

[ Voor 20% gewijzigd door DaanDH op 23-02-2017 20:53 . Reden: Oplossing ]

Pagina: 1