Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

13 inch macbook pro voldoende voor toekomstig gebruik?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• TTHEEBO1
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08-08 20:26
Dag allemaal,

Ik ben van plan om mijn 5 jaar oude ASUS laptop te vervangen. Op zich doet ie het nog prima (en ik zal hem er ook bij houden), maar ik wil nu toch een laptop die iets meer portable is. Ik overweeg om weer over te stappen naar MacOS, aangezien ik verder helemaal in het apple ecosysteem zit (Iphone, Ipad) en ik prima met MacOS uit de voeten kan. Grootste probleem is dat die appeltjes wel duur zijn. Te duur eigenlijk als je puur kijkt naar de specs. Echter, ik kan via mijn werkgever bijna 400 euro korting krijgen op één bepaald model: De MacBook Pro 13 inch 2016 zonder touchbar (van 1699 naar 1323,75) met een I5 processor, 8 GB Ram en 256 GB SSD.

Nu heb ik een aantal vragen, maar eerst zal ik de standaardvragen beantwoorden:

Wat ga je met je laptop doen?
Welke programma's of welk OS wil je gaan gebruiken? Wil je gamen? Video's of foto's bewerken? Of gewoon een beetje surfen en mailen?

- Office & Surfen

- SPSS, R, Python (nu met name simpele analyses, maar wil me o.a. gaan verdiepen in webscraping en datamining) voor onderzoeksdoeleinden

- Webdevelopment (html, css, javascript): hier ben ik mee begonnen als hobbyprojectje en daar zal het voorlopig wel bij blijven.

- Misschien af en toe een potje hearthstone, maar ik heb een PS4 om op te gamen, dus absoluut geen prioriteit.

Wat is je budget?

Ik zou graag gebruik maken van de korting via mijn werkgever en weer overstappen naar MACos, maar vraag me af of dit model met mijn gebruik de juiste keuze is. Anders max 1500

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?

Ja, dat is één van de belangrijkste redenen voor de aanschaf van een nieuwe.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren

Apple dus! Mochten jullie het me nou van harte afraden om dit model te kopen op basis van mijn gebruik, dan heb ik wel wat andere opties van Dell (XPS) en Asus op het oog, maar het liefst zou ik weer overstappen naar MacOS.

Vertel waar je aan zit te denken.

Mijn voornaamste twijfel zit erin of ik niet weet of de 8 GB ram en de I5 processor voldoen. Wat betreft de 8GB ram maak ik me niet zoveel zorgen icm mijn huidige gebruik. Ik weet echter ook dat 16 GB meer toekomstbestendig is. Wat ik daarbij extra vreemd vind, is dat er volgens de specificaties wel een tweede geheugenslot inzit, maar dat ze in de apple store zeiden dat extra RAM plaatsen niet mogelijk was? Ik vertrouw het personeel niet helemaal, maar misschien zie ik iets over het hoofd (behalve dan dat ze me uiteraard liever een duurder model met meer RAM verkopen).

Maargoed, ik weet dus dat 8 GB voldoende is voor de huidige taken, maar hoe zit dat bijvoorbeeld als ik me wat meer wil gaan verdiepen in webscraping en datamining? Ik neem aan dat dat vooral hangt aan de CPU ? En zoja, is de I5 snel genoeg? Ik heb vernomen dat bijv. efficientere code eigenlijk al een veel groter verschil maakt dan bijv de stap van een I5 naar een I7, maar mijn technische kennis (en mijn kennis van bijv. webscraping) rijkt niet ver genoeg.

Ik hoop dat jullie hier wat over kunnen zeggen!

Alvast bedankt.

psn: jagermeistertim

Alle reacties

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik zou gerust genoegen nemen met 8GB hoor. Eventueel een CPU upgrade, niet dat de standaard keuze zo slecht is.

🌞🍃

• Daniel_Elessar
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 02-01-2022
Ze hebben zover ik weet gelijk. het RAM zit tegenwoordig vast gesoldeerd dus niet mogelijk om te wijzigen. Je zult dus inderdaad die keuze bij aanschaf moeten maken. 8GB is inderdaad een standaard heden daags. Dus je zit vast nog wel even safe maar als je inderdaad meer wilt gaan doen dan hang je. Dat is het vervelende met de nieuwe MBP's. Ik heb at zélf heel goed ondervonden 8GB was genoeg maar toen moest ik ineens veel meer en zwaardere VM's gaan draaien en liep ik direct tegen dat plafond aan. Toen overgestapt naar windows en kan ik er tot 64GB instoppen :D

Voor Python en programmeren zit je inderdaad met 8 wel goed. Ik ben niet heel bekend met datamining etc maar ik denk dat 8GB wel volstaat maar dat meer natuurlijk leuker is.

Heb je zelf andere alternatieven gevonden?

Someone now is screaming as the flames fly high.. PSN: DanielElessar

• Selmer
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 09:26
Qua specs is het goed te doen met wat je voor ogen hebt de laptop voor te gebruiken denk ik indien je in de nabije toekomst niet van plan bent om 'm veel intensiever te gaan gebruiken, gezien alles tegenwoordig gesoldeerd is zoals hierboven ook gezegd wordt. Om die reden heb ik mijn 15" rMBP uit 2012 destijds naar 16GB geüpgrade. Die gaat vandaag de dag nog prima mee voor wat simpel webdevelopment, SPSS lukt ook prima. Games zoals Heartstone absoluut geen probleem.

Daarnaast zijn de SSDs in de nieuwe modellen echt ontzettend snel.

Nadeel aan de 13" zonder touchbar is: 2 USB-C poorten en that's it. Houd hier ook rekening mee, ivm adapters/dongles. Hoewel volgens mij zo'n hub zoals bijv. een Satechi USB-C hub opzich wel prima werkt.

Voornaamste voordeel vind ik persoonlijk de accuduur t.o.v. Windows laptops. Hoewel daar bij de nieuwe (2016) modellen wel redelijk wat ophef over was (dat de accuduur aanzienlijk minder was t.o.v. de vorige generatie (2012-2016) retina MBPs, maar ik meende dat dat over de touchbar modellen ging). Ik heb toevallig net mijn accu laten vervangen van de mijne, na 4 1/2 jaar intensief gebruik en 1200 cycles op de accu was-ie op. In de eerste 3 1/2 jaar toch nooit klachten gehad over de accu, ging altijd prima mee.

Dit vind ik toch wel een van de grootste pluspunten als je, zoals je zelf aangeeft, veel van plan bent te gaan reizen.

• TTHEEBO1
Hartelijk dank voor jullie antwoorden!
Heb je zelf andere alternatieven gevonden?
Als alternatieven heb ik gekeken naar de XPS serie en de nieuwe Spectre serie van HP (idd, ik vind design belangrijk ;). Met Dell heb ik echter niet zulke goede ervaringen (en bovendien komt de configuratie met 16 GB en een I7 behoorlijk boven mijn budget uit), en over de HP is nog maar weinig bekend (ik maak me vooral zorgen om het toetsenbord).

Als er mensen zijn die wel ervaring hebben met datamining en vooral web-scraping hoor ik dat graag. Ik overweeg nu om later (als ik er echt serieuzer mee aan de slag ga) gewoon een compacte desktop te bouwen en linux te draaien voor het zware rekenwerk als dat echt nodig is.

De twee USB-C poorten zijn idd wel een nadeel, maar met die adapters zijn de grootste problemen wel opgelost.

• xpsmaster
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 12-05-2024
Ik zit in hetzelfde schuitje, twijfel sterk tussen de MacBook Pro 13 Touch 512gb en de Dell XPS 13 512Gb.

De looks van MBP zijn top, en gezien Iphone en Ipad die ik al heb, heeft deze een voordeel. Ik heb echter geen ervaring met MacOS, tegenover blind gebruik van Windows. En ik irriteer me nu al aan alle verloopstukjes die ik voor usb-c nodig zou hebben. (hoe kun je nou de SD-cardreader laten vervallen!? |:( )

Dell komt voor mij zo’n 350,- goedkoper uit, mn omdat ik 10% EPP korting kan krijgen. Daarom afgelopen weekend bijna besteld… maar toch nog wat verder zitten lezen en dan kom ik wel veel vervelende ervaringen met Dell tegen (oa: Dell XPS 13 (2-in1) / 15 (Kaby Lake): Ervaringen & discussie). Voor m'n gevoel meer negatieve geluiden dan bij MBP.
Daarbij vind ik Dell ook erg consument-onvriendelijk door geen telefoon of chat meer beschikbaar te stellen; geeft me geen goed gevoel als ik toch garantie geval mocht krijgen. En ivm issues bij Dell met coil whine en throttling neig ik nu steeds meer naar de veel te dure MBP.

Gezien de korting die je via je werkgever voor MBP krijgt zou dat mijn keuze zijn.

Ben benieuwd waar je op uitkomt. :) En of er nog meer meningen zijn die mij nog kunnen helpen.

------------
PS: zie net op dell.nl: 10% korting op alle laptops en desktops met de code SAVE10.
PPS: Er zijn nu XPS 13 Full HD (ipv QHD) varianten met 16gb ram en 512gb SSD

[ Voor 5% gewijzigd door xpsmaster op 27-02-2017 20:53 ]

• Selmer
xpsmaster schreef op maandag 27 februari 2017 @ 14:34:
Ik zit in hetzelfde schuitje, twijfel sterk tussen de MacBook Pro 13 Touch 512gb en de Dell XPS 13 512Gb.

De looks van MBP zijn top, en gezien Iphone en Ipad die ik al heb, heeft deze een voordeel. Ik heb echter geen ervaring met MacOS, tegenover blind gebruik van Windows. En ik irriteer me nu al aan alle verloopstukjes die ik voor usb-c nodig zou hebben. (hoe kun je nou de SD-cardreader laten vervallen!? |:( )

Dell komt voor mij zo’n 350,- goedkoper uit, mn omdat ik 10% EPP korting kan krijgen. Daarom afgelopen weekend bijna besteld… maar toch nog wat verder zitten lezen en dan kom ik wel veel vervelende ervaringen met Dell tegen (oa: Dell XPS 13 (2-in1) / 15 (Kaby Lake): Ervaringen & discussie). Voor m'n gevoel meer negatieve geluiden dan bij MBP.
Daarbij vind ik Dell ook erg consument-onvriendelijk door geen telefoon of chat meer beschikbaar te stellen; geeft me geen goed gevoel als ik toch garantie geval mocht krijgen. En ivm issues bij Dell met coil whine en throttling neig ik nu steeds meer naar de veel te dure MBP.

Gezien de korting die je via je werkgever voor MBP krijgt zou mijn keuze maken.

Ben benieuwd waar je op uitkomt. :) En of er nog meer meningen zijn die mij nog kunnen helpen.

------------
PS: zie net op dell.nl: 10% korting op alle laptops en desktops met de code SAVE10.
Wat betreft MacOS vs Windows. Je kan via bootcamp wel Windows er op zetten mocht het niks zijn. Andersom kan het helaas niet (oké een Hackintosh maar kan niet met alle machines en met updates soms lastig, heb er zelf een op een PC maar een MacBook als main workstation).

Dell XPS zijn ook hele mooie machines, alleen de webcam zit op een hele onhandige plek.

Ik weet niet hoe de Dell xps trackpads zijn maar ik vind persoonlijk de trackpads van de MacBooks geweldig, hoewel ik na het spelen in de Apple store met de nieuwe trackpad de trackpad van mijn 1st gen retina MBP klein vind Haha.

Ontbreken van SD kaart en het niet meer hebben van MagSafe en niet zomaar een apparaat kunnen inpluggen is wel wennen denk ik. Zoals een USB of een telefoon. Maar goed de laatste maanden zijn er wel meer apparaten met USB C gekomen zowel externe schijven als telefoons, monitoren die dan je MacBook opladen, dat soort dingen.

Ik probeer je niet zo zeer naar de MacBook te duwen in je keuze maar weet minder af van de pro's en con's van de xps tov de nieuwe MacBooks

Succes met je keuze ;)

Ps: ik zie wel dat je xpsmaster heet :p Haha misschien toch maar de Dell nemen dan ;) ?

• xpsmaster
bartpostma schreef op maandag 27 februari 2017 @ 15:31:
[...]

Wat betreft MacOS vs Windows. Je kan via bootcamp wel Windows er op zetten mocht het niks zijn. Andersom kan het helaas niet (oké een Hackintosh maar kan niet met alle machines en met updates soms lastig, heb er zelf een op een PC maar een MacBook als main workstation).

Dell XPS zijn ook hele mooie machines, alleen de webcam zit op een hele onhandige plek.

Ik weet niet hoe de Dell xps trackpads zijn maar ik vind persoonlijk de trackpads van de MacBooks geweldig, hoewel ik na het spelen in de Apple store met de nieuwe trackpad de trackpad van mijn 1st gen retina MBP klein vind Haha.

Ontbreken van SD kaart en het niet meer hebben van MagSafe en niet zomaar een apparaat kunnen inpluggen is wel wennen denk ik. Zoals een USB of een telefoon. Maar goed de laatste maanden zijn er wel meer apparaten met USB C gekomen zowel externe schijven als telefoons, monitoren die dan je MacBook opladen, dat soort dingen.

Ik probeer je niet zo zeer naar de MacBook te duwen in je keuze maar weet minder af van de pro's en con's van de xps tov de nieuwe MacBooks

Succes met je keuze ;)

Ps: ik zie wel dat je xpsmaster heet :p Haha misschien toch maar de Dell nemen dan ;) ?
haha.. ja die naam geeft de vertwijfeling nog maar eens weer :) Maar wellicht is MBP een XPS toch de 'master' :)
Ander puntje in voordeel van Mac is naar mijn idee ook de gem.levensduur van een MBP, waarbij windows na paar jaar toch altijd langzaam wordt en problemen geeft, hoor ik dit bij Mac minder terug. Is dat ook jouw ervaring?

• Selmer
xpsmaster schreef op maandag 27 februari 2017 @ 16:23:
[...]

haha.. ja die naam geeft de vertwijfeling nog maar eens weer :) Maar wellicht is MBP een XPS toch de 'master' :)
Ander puntje in voordeel van Mac is naar mijn idee ook de gem.levensduur van een MBP, waarbij windows na paar jaar toch altijd langzaam wordt en problemen geeft, hoor ik dit bij Mac minder terug. Is dat ook jouw ervaring?
Ik heb het 15" model van de eerste generatie retina's uit 2012 (allereerste retina model). Ik heb meteen 16GB er in gezet vanwege het niet kunnen upgraden, verder heb ik de standaard 256GB SSD en de standaard 2,3GHz i7. Voor mij zeker nog snel genoeg, alleen de accu was nu wel op, na 4,5 jaar en 1200 cycli, vrij intensief gebruikt dus. Deze week heb ik de accu laten vervangen a 209 euro. Denk er nog wel 2 jaar mee door te kunnen.

Alleen met fotobewerking duurt het soms wat lang met laden in Lightroom (maar dat neem ik voor lief als de foto's minstens 20MB per stuk zijn), maar voor de rest is het echt nog een vlotte machine en al helemaal voor alledaags gebruik.

• xpsmaster
Mijn laatste afwegingen, obv korting bij Dell & pricewatch:

- Dell XPS 13 Full-HD:___7e gen. i7 | 16 GB | 512 GB | 1.920 x 1.080 | sd-card: € 1.484
- Dell XPS 13 Q-HD:____7e gen. i7 | 16 GB | 512 GB | 3.200 x 1.800 | +touch: € 1.709
- Apple MBP 13'' Touch:_6e gen. i5 | 8 GB | 512 GB | 2.560 x 1.600 | alleen usb-c: € 2.091

Tja dan wordt de keuze voor Apple mi. lastig te rechtvaardigen.. En MBP met 16gb intern is nog weer 240,- extra..

Iemand nog een waardig alternatief? Anders wordt 't toch XPS

• TTHEEBO1
Zijn dat de prijzen incl btw? Dat vond ik nogal misleidend op de Dell site 😉 Zoja, dan is de XPS voor jou misschien de betere keuze. Mijn ervaringen met Dell weerhouden mij er toch wel van. Verder heeft de Zenbook serie van Asus (wel goede ervaringen mee) ook nog wel alternatieven. Alleen zijn daar zoveel modellen van dat je echt heel goed moet uitkijken wat je bestelt. De HP spectre gisteren even in handen gehad en die valt af door het toetsenbord.

Ik ga er nog een nachtje over slapen, maar neig nu toch erg naar de MB.

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08:25
zit bij de dell xps het geheugen ook niet vastgesoldeerd?

...

• xpsmaster
MBP zou mijn keuze in jouw geval ook zijn. Kan ik die korting ook krijgen? :)

En zit inderdaad ook met een schuin oog ook nog naar Asus te kijken, wel flink prijsverschil. Zag oa. de Asus Zenbook Flip- x360uak dq262r (€ 1.246,-). Zie: pricewatch: Asus ZenBook Flip UX360UAK-DQ262R
Deze lijkt me ook nog wel wat, maar ik zie daar helaas heel weinig reviews van terug. Iemand nog ervaring?

• TTHEEBO1
xpsmaster schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 10:51:
MBP zou mijn keuze in jouw geval ook zijn. Kan ik die korting ook krijgen
Helaas, niet echt een korting maar ik krijg via mijn werkgever elk jaar credits bij surfspot, inmiddels opgelopen tot ongeveer 300, die kan ik inzetten bij het kopen.

De asus die je linkt is 2 in 1, volgens mij zijn de toetsenborden daarvan een stuk minder relaxed (mijn ervaring in de winkel), maar er zijn zoveel versies dat ik het je niet met zekerheid kan zeggen.

• TTHEEBO1
Nogmaals hartelijk dank voor jullie antwoorden (heb geen beste antwoord gekozen, want jullie hebben me allemaal op weg geholpen). Ik heb uiteindelijk besloten om voor de macbook te gaan. Portable, accuduur, OSX en toetsenbord/trackpad icm korting hebben de doorslag gegeven.

xpsmaster, succes nog met de keuze!

Pagina: 1