Wel of geen Generic Top Level Domain

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkdesign
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Hallo,

Om na m'n studie, over iets meer dan een jaar, vindbaar te zijn als paramedicus heb ik al een aantal domeinnamen gaandeweg geregistreerd. Met een daarvan ben ik ook erg tevreden omdat het een korte domeinnaam is die ook nog eens professioneel klinkt.

Nu kwam ik ook de mogelijkheid tegen om Gtlds te registreren die achter de punt m'n beroep benoemen. Ik kan dan bijvoorbeeld m'n voornaam welke bestaat uit 4 letters met daarachter m'n beroep. Dus:

NAAM.BEROEP

Ik vind dat er zelf erg netjes uitzien. Maar wat ik mij afvraag is of dit wel vindbaar wordt en of mensen snappen dan dat een domeinnaam is en dus in de browser ingetypt kan worden (vanaf een visitekaartje bijvoorbeeld). Er is niet echt een bekende website die dat soort Gtld gebruikt die ik regelmatig bezoek, dus is dat omdat bestaande websites voorheen geen keuze hadden voor een Gtld, of wordt het niet echt gebruikt?

Wat is jullie ervaring ermee? Ik kan er zelf namelijk weinig niet gekleurde informatie over vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Ik heb een achternaam.email adres. Domeinnaam is .email.

De volgende problemen ben ik tegengekomen:
• Office 365/Azure wilde de domeinnaam enkele jaren terug niet registerern vanuit de portal. Alleen via PowerShell. Inmiddels is deze bug gecorrigeerd;
• Veel invulformulieren accepteren de extensie .email niet, ondanks dat de MX en SPF records goed staan;
• IT afdelingen zeggen dat je een configuratiefout hebt in je MX records, waardoor invulformulieren je email adres niet accepteren (nee, die staan echt goed!)
• Nederlandse telefoonmiepen begrijpen het niet. (punt email punt nl? neen, punt email. ok. punt email punt nl. NEEN! GRRR!).
• Hele discussies met Nederlandse telefoonmiepen (oow wat leuk, kan dat echt? ja dat kan echt, get to the point en doe niet alsof je het grappig vindt, Nederlanders kunnen dat niet).

Echter in Office 365 heb je ook een onmicrosoft.com alias. Soms gebruik ik die dan maar.

Zorg er dus voor dat je een alias hebt met een generieke tld.
Als je MX en SPF records eenmaal goed staan: Twijfel er niet aan. De andere partij zit fout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastiaan
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10-10 20:10

Bastiaan

Bas·ti·aan (de, m)

Ik heb een .cloud-domein (en ook een O365-omgeving), maar ik moet zeggen dat ik in het afgelopen jaar maar in twee gevallen een probleem heb daarmee: de Bol.com-website en nog één (weet niet meer welke), en dat van de 158 sites waarop ik met dat adres geregistreerd ben. Zelfs telefoonmiepen heb ik geen enkele keer problemen bij gehad en is een bericht - wellicht na een keer spellen omdat het toch afwijkt van het gangbare - altijd goed aangekomen. De fustraties van @Trommelrem herken ik dus helemaal niet. Wél zou ik inderdaad in de tip meegaan om een .com of .nl-TLD achter de hand te houden, 'just in case'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

Croga

The Unreasonable Man

Mijn vraag is altijd: Wat schiet je er mee op? Wat wordt je er beter van? Wat levert het op?

Mijn ervaring is dat alles wat niet .com of .nl (of eventueel .eu) is als vreemd gezien wordt. Ja, dat helpt bij het maken van een "quirky" indruk. Nee, dat helpt niet als je een serieuze indruk wilt maken.

Daarnaast: Wat staat er als "beroep"? En hoe vaak verandert dat? In mijn wereld gaat een titel ongeveer even lang mee als een opdracht. Dat maakt een TLD die aan die titel gelinked is vrij nutteloos. En de grote truuk is dat titels juist in het "quirky" circuit enorm veranderlijk zijn. Dus waar een dergelijke TLD het nuttigst is, gaat hij ook meteen het kortst mee.

Persoonlijk zou ik het daarom dus niet doen. Ten eerste is de vraag of het je iets oplevert. Ten tweede is het te vergankelijk. Ten derde heeft zoiets het meeste nut op de plaatsen waar het het meest vergankelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-10 22:07

P_Tingen

omdat het KAN

Ik zou me dan meer richten op een domeinnaam met je eigen naam er in. Ik heb die zelf ook met een .net tld (en ik herken een deel van trommelrems ergernissen: "ooh, hetnet.nl?").

Voordeel van ACHTERNAAM.tld is dat het voor meerdere gezinsleden te gebruiken is en lang meegaat; beroepen veranderen, achternamen meestal niet

... en gaat over tot de orde van de dag