Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

sinds kort ben ik in het bezit van een MSI laptop GT73VR 7RE-412NL, met daarin een overclockbare i7-7820HK processor. Ik weet dat ik deze kan overclocken naar 3.9 GHz vanuit het dragoncentre door de turbo in te schakelen, maar ik wil hem graag meteen vanuit de bios overclocken. Wat is de maximale, en tevens veilige overclock-snelheid op deze processor, en welke veranderingen moet ik daarvoor aanbrengen?

Graag jullie hulp. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Er is geen absoluut maximum, maar bij een laptop is de doorslaggevende factor de extra warmte die niet zo eenvoudig kan worden afgevoerd als bij een desktop. Ook al heeft de i7-7820HK een Tjunction van 100°C, de rest van de laptop zal ook flink opwarmen.

De vraag is dan of een minimale prestatieverbetering opweegt tegen de flink verminderde levensduur. Zo ja, dan zul je alsnog zelf aan de slag moeten om te kijken wat de beste verhouding is tussen performance en temperatuur.

Hóe dat moet valt onder basiskennis die via allerlei bronnen op te doen is, waaronder verschillende topics in dit subforum. In ieder geval voldoet die vraag zonder eigen inzet niet aan de policy en het beleid.

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060

Dit topic is gesloten.