Eigen DNS server, gratis eigen domeinnaam?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robje007
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 09-03-2022
Hallo,

Ik heb een vraag; als ik een eigen DNS-server beheer. Heb ik dan automatisch ook een eigen domeinnaam? (gratis)

Kan iemand mij misschien iets meer hierover uitleggen?

Met vriendelijke groet,

Robin :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Een domeinnaam moet je registreren via een registrar. Daarna kun je die laten verwijzen naar je eigen DNS server. Je betaalt de registrar dan alleen voor de domeinregistratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15:41
Nee. Lees je maar eens in hoe DNS werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06:50

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
robje007 schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 15:54:
En wat heb je zelf al gevonden en gedaan? Dat je een beginnende gebruiker bent en nog niet meteen alles weet geeft helemaal niks, maar een beetje eigen inzet wordt op tweakers wel verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrones
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 11:17
Je kan wel in je eigen netwerk zoiets maken met een DNS server maar niet extern.

Hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:19

Rannasha

Does not compute.

Jij kunt jouw DNS server instrueren om welke domeinnaam dan ook op een door jouw gekozen manier te vertalen. Maar wie gaat er gebruik maken van jouw DNS server? Enkel apparaten binnen jouw netwerk (en dan ook nog eens alleen de apparaten waarbij niet handmatig een andere DNS server is ingesteld).

De rest van de wereld zal nooit tegen jouw DNS server aanpraten en de domeinnaam-definities die jij instelt zullen dan ook nooit door anderen worden gebruikt. En dat is maar goed ook, want het zou een zooitje worden als iedereen met een DNS server z'n eigen domeinnaam-registraties zou kunnen doorvoeren.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

robje007 schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 15:54:
Hallo,

Ik heb een vraag; als ik een eigen DNS-server beheer. Heb ik dan automatisch ook een eigen domeinnaam? (gratis)

Met vriendelijke groet,

Robin :)
Jij stuurt naar een DNS server www.domeinnaam.nl en hij vertaalt het naar het IP adres dat er bij hoort. Als jij een eigen DNS server beheert kan je www.domeinnaam.nl naar het door jouw gewenste IP adres doorsturen. Echter als ik niet jouw DNS server gebruik maar bijvoorbeeld de DNS server van Google kom ik niet bij jouw IP adres, immers die kent dat domein niet.
Dus je zult alsnog je domeinnaam moeten registreren bij een partij die het wel voor elkaar kan krijgen om de DNS servers van Google bij te laten werken met jouw domeinnaam.

Veel bedrijven draaien een eigen DNS server zodat mensen binnen het bedrijfsnetwerk via een "domeinnaam" bij een interne webserver uit komen. Echter buiten het bedrijfsnetwerk werkt deze koppeling niet omdat ze dan niet de DNS server van het bedrijf gebruiken.

[ Voor 13% gewijzigd door Tsurany op 21-02-2017 17:20 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-02 16:04
Nee. DNS kost geld. Stel dat jij robje007.nl wil hebben, dan moet een registrar dat vastleggen, en die vragen daar geld voor. Je kan ook zelf registrar worden, maar dat kost ook geld. De registrars werken per top-level domein dan weer met de eigenaren, bijvoorbeeld sidn.nl voor .nl domeinnamen.

Dus je opties zijn:

Geld->Hosting Provider->Tussenregistrar (komt vaak voor)->Echte registrar->TLD Eigenaar
Geld->Hosting Provider->Echte registrar->TLD Eigenaar
Geld->Echte registrar->TLD Eigenaar
Zelf echte registrar worden->Geld->TLD Eigenaar

Er is geen manier om zonder geld te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongerenchaos
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12:44
Tuulk kan het wel gratis! Bijvoorbeeld http://www.dot.tk
Pagina: 1