Critroni ransomware

Pagina: 1
Acties:

• Verona27
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 05-11 21:06
Over het algemeen ben ik behoorlijk voorzichtig met het openen van email-bijlagen ed, maar op een of andere manier (ik vermoedt via torrents) toch Critroni binnengehaald. Nietsvermoedend vandaag een scan met Windows Defender en Malwarebytes gedraaid. De laatste vond niets maar Defender vond dus wel wat. Met Defender heb ik de ransomware ook verwijderd. Ben ik nu veilig? Ik heb twee externe schijven aan mijn laptop hangen en het zou toch wel erg vervelend zijn als ik nu al die bestanden kwijt zou zijn. Kon op het internet niet echt veel vinden. Tot nu toe zijn alle bestanden nog gewoon bereikbaar maar heb mijn systeem nog niet opnieuw opgestart oid.

• wizai
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Heb je _voordat_ dit gebeurde een backup gemaakt van de 2 externe hdd's?
Zo ja, zou ik alles voor de zekerheid herinstalleren, en de backups terugzetten.

Anjunabeats

• Verona27
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 05-11 21:06
wizai schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 12:09:
Heb je _voordat_ dit gebeurde een backup gemaakt van de 2 externe hdd's?
Zo ja, zou ik alles voor de zekerheid herinstalleren, en de backups terugzetten.
Nee, heb ik niet dus dat is beetje het probleem. Ik kom er nu achter dat de locker blijkbaar via een back up van de SD-kaart (van mijn telefoon) op mijn pc is gekomen, het stond namelijk in een map van 18-7-2016 (back up). Dus ik weet niet hoeverre de bedreiging ook echt uit die tijd komt. Ik heb namelijk tussen toen en nu nog wel meerdere keren een scan gedraaid.

Edit: heb zojuist mijn systeem opnieuw opgestart en alles lijkt gewoon beschikbaar. Kan ik er nu zeker van zijn dat ik niet echt geïnfecteerd ben?

[ Voor 12% gewijzigd door Verona27 op 21-02-2017 12:26 ]