hulp bij het maken van een Pick To Light systeem

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1sectionone1
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 04-10 19:46
Hallo allemaal,

Ik ben bezig om een pick-to-light systeem, programmeren denk ik wel dat ik kan, maar aan de electra kant heb ik nog niet veel ervaring.

Even een schets wat ik wil hebben. Ik heb een kast met 4 planken. Welke weer onderverdeeld is in 6 bakken, deze bakken bevatten onderdelen. Er komt een bestelling binnen, een lampje gaat branden bij het bakje waar de onderdelen zitten, op een display bij het bakje komt het aantal te staan wat gepakt moet worden, en je moet op een knop drukken om te bevestigen dat je het aantal heb gepakt. Als je op de knop drukt dan gaat het licht uit en gaat het volgende lampje branden bij een andere bak waar weer een aantal stuks moet worden gepakt.

Ik ben bezig geweest met een Raspberry Pi 3 waar ik LED kan laten branden, een 7 segment display kan ik aansturen om een aantal te laten zien en met een druk knop kan ik ook een en ander aansturen.

De uitdaging is dat ik niet genoeg GPIO heb om 4 planken * 6 bakjes = 24 units aan te sturen. (Het zou ook zomaar kunnen dat we dit gaan uitbreiden naar meerdere kasten, maar goed dan kan ik wellicht meerdere raspberry pi's inzetten.) Het volgende waar ik dan aan dacht is om een en ander via I2C aan te sturen. Zou dit een goede methode zijn?

Ik ben nu met een breadboard een en ander aan het experimenteren, zo ingewikkeld zijn de verbindingen op dit moment niet, als ik dit wil gaan inzetten is een breadboard niet echt handig natuurlijk, met print platen heb ik weinig ervaring, maar het lijkt mij een eenvoudige schema, is er niet iets universeels wat tussen de breadboard en printplaat zit wat handig is? En met wat voor een soort kabels moet ik gaan werken/moet ik rekening houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foekie01
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17-07-2024
1sectionone1 schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 10:48:

Het volgende waar ik dan aan dacht is om een en ander via I2C aan te sturen. Zou dit een goede methode zijn?
Ja goed idee. Maar wellicht voldoen een IO expander?
https://learn.adafruit.co...the-raspberry-pi/overview
is er niet iets universeels wat tussen de breadboard en printplaat zit wat handig is?
Random hit van Google;
http://www.elektronica-componenten.nl/Experimenteerprint
En met wat voor een soort kabels moet ik gaan werken/moet ik rekening houden?
Kabels die dik genoeg zijn voor het vermogen die er door heen moet :+
Gezien het leds en andere low power meuk kun je met standaard jumper wires overweg.

[ Voor 9% gewijzigd door foekie01 op 21-02-2017 11:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Euwas
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09:29
Iets waar je naar zou kunnen kijken om meer outputs te creëren is een demultiplexer. Hiermee kan je van enkele outputs een hoop meer outputs maken, waarvan een voorbeeld te vinden is op http://linux.activitywork...ry_pi/demultiplexers.html

Zoals foekie al meldt, er zijn natuurlijk ook I2C varianten te vinden. Belangrijk is dat je demultiplexer voldoende current kan leveren voor je leds, in dit geval lijken beide units 20 mA te geven wat voldoende is voor je ledjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jctjepkema
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 04-10 15:47
Euwas schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 11:52:
Iets waar je naar zou kunnen kijken om meer outputs te creëren is een demultiplexer. Hiermee kan je van enkele outputs een hoop meer outputs maken, waarvan een voorbeeld te vinden is op http://linux.activitywork...ry_pi/demultiplexers.html

Zoals foekie al meldt, er zijn natuurlijk ook I2C varianten te vinden. Belangrijk is dat je demultiplexer voldoende current kan leveren voor je leds, in dit geval lijken beide units 20 mA te geven wat voldoende is voor je ledjes.
Ik zat persoonlijk te denken aan plain old diy multiplexing op de gnd van een 7 segment display met een npn transistor.

Andere optie is I2C, dan zou je ook een goedkope mcu kunnen pakken waarbij je een LED + 7 segment display pakt en plaatst per "vak met onderdelen" Waarbij je die MCU als een i2c slave programmeert zodat je hem kan bedienen met de raspberry. Goedkope mcu met wat pinout bijvoorbeeld: stm32f030f4p6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16-09 18:00
Natuurlijk kan je multiplexen, maar dat betekend erg veel bedrading! Een display, een knop, een lampje... Dat worden al snel een stuk of 7-10 draden per bak. Dat maal 24 units is erg veel bedrading. Dat is niet te doen, en enorm foutgevoelig.

Slimmer is het dan om met een bussysteem te werken I2C zou daar bruikbaar voor kunnen zijn, maar dan heb je al 5 bits adres ruimte nodig. De meeste standaard chipjes werken met minder bits. Daarnaast weet ik niet of je zo'n fysiek "groot" netwerk met zo'n bus moet maken.

Een RS485 bus klink dan al geschikter maar er zijn ook zat andere protocollen 1 wire bijvoorbeeld. Dan heb je echter wel een processortje nodig per node. Dat is juist ook wel weer erg praktisch. Pak bijvoorbeeld een arduino of ESP. Op de GPIO hiervan kan je direct een display aansluiten dus geen gedoe met decoders. Ook je knop en LED kunnen dan direct op de GPIO.

De kosten van dergelijke nodes zijn erg laag. Bijvoorbeeld:
Arduino Pro Mini kloon: € 1,25
Nokia 3310 display of 16x2 display: 1,50
+ een eurotje voor knopjes, ledjes en PCB.

Dan kan je dus een hele complete node bouwen voor rond de 4 euro. Deze dingen zullen veel flexibeler zijn dan elke andere oplossing.

Je kan dit ook met ESP modules doen. Die werken alleen via WiFi. Ik weet niet hoe goed deze werken als je er zoveel bij elkaar zet.

Je kan arduino ook combineren met draadloze modules zoals de nrf24l01. Die comminuceren dan in een mesh netwerk met een gateway (ook alleen maar een arduino met radio) die je op je raspberry aansluit via USB. MySenors is hier een mooi platform voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piepersnijder
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Wat dacht je van een maxim6955 in combinatie met een arduino of Raspberry Pi 3

[ Voor 15% gewijzigd door Piepersnijder op 21-02-2017 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

waarom een knop drukken gewoon ir sensor / lichtsluis

ik zou ook denken aan dmx, dat is redelijk gestandariseerd wat beterft lampjesenzo

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koli-man
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12-09 14:21

koli-man

Bartender!!!!

Een led stripje waarbij de tussenafstand wat groter is en die aansturen met fastled/neopixel library.
Of ben ik dan heel lui?

Hey Isaac...let's go shuffleboard on the Lido - deck...my site koli-man => MOEHA on X-Box laaaiiiff

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04-10 22:43

Rmg

koli-man schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 13:49:
Een led stripje waarbij de tussenafstand wat groter is en die aansturen met fastled/neopixel library.
Of ben ik dan heel lui?
Dat zou mijn oplossing ook zijn, ledstring van een 10tje en je bent er al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11:56

dragonhaertt

@_'.'

Als je alleen een LED bij elk bakje plaatst, en 1 centraal 7 segment display kan je ook heel makkelijk de LEDs aansturen met een simpel schuifregister. Scheelt heel wat kabels en is een stuk goedkoper.

-edit

Over de printplaten, een experimenteer printplaat (zoiets) is een mooie kruising tussen PCB en breadboard. Dan kan je met tin bruggetjes bouwen of draadjes gebruiken voor de verbindingen.
Qua bekabeling heb je niet echt heel veel nodig. Een LED vraagt over het algemeen zo'n 20 mA. Hier een mooi tooltje om mee te berekenen hoeveel weerstand je kabel zal toevoegen en hoeveel stroom ze aankunnen.

[ Voor 62% gewijzigd door dragonhaertt op 21-02-2017 16:22 ]

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1sectionone1
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 04-10 19:46
allemaal bedankt voor de input, ik heb weer volop ideeën om een en ander aan te pakken.

ene kant is een LED strip wel de makkelijkste oplossing, maar dan moet de gebruiker nog ergens een schermpje hebben met waarop staat hoeveel stuks te pakken.

andere kant heel veel bedrading wordt wel heel onoverzichtelijk, en lijkt mij de master / slave oplossing waarbij je verschillende nodes heb met een arduino pro mini ook wel een leuke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11:56

dragonhaertt

@_'.'

Ik denk dat alles heel erg afhangt van hoe schaalbaar, duur, en aanpasbaar wilt maken. Als je 20 bakjes 1 keer wil aansluiten en daarna nooit meer naar wil kijken kan je met een simpel goedkoop systeempje het zo in elkaar flansen.
Als je een mooi systeem wilt ontwerpen waar je makkelijk modules toe kan voegen met extra opties voor andere functies dan wordt het al snel groter (en duurder).

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:30

Exirion

Gadgetfetisjist

jctjepkema schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 12:12:
Goedkope mcu met wat pinout bijvoorbeeld: stm32f030f4p6
Ze kosten ook echt geen drol. Heb 8 euro voor 3 stuks uit China betaald :) ATtiny's zijn duurder.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jctjepkema
Exirion schreef op zondag 12 maart 2017 @ 00:09:
[...]

Ze kosten ook echt geen drol. Heb 8 euro voor 3 stuks uit China betaald :) ATtiny's zijn duurder.
http://www.ebay.com/itm/5...2dd2d2:g:A40AAOSwbsBXk22y

Minder dan 1 euro per stuk. Zo absurd goedkoop heb ik weinig mcu's gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

jctjepkema schreef op zondag 12 maart 2017 @ 13:12:
http://www.ebay.com/itm/5...2dd2d2:g:A40AAOSwbsBXk22y

Minder dan 1 euro per stuk. Zo absurd goedkoop heb ik weinig mcu's gezien.
Ik bedoelde PCB'tjes i.p.v. losse MCU's ;)

Afbeeldingslocatie: http://www.haoyuelectronics.com/Attachment/STM32F030-Dev-Board/STM32F030-Dev-Board-1.jpg

Deze dingen. Spotgoedkoop.

De STM32 F0 serie is te vergelijken met de LPC1100 serie van NXP. Die kosten ook niks als je ze los koopt, en er was zelfs een DIP-versie (LPC1114FN28) van maar die is om duistere redenen stopgezet.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

... Er komt een bestelling binnen, een lampje gaat branden bij het bakje waar de onderdelen zitten, op een display bij het bakje komt het aantal te staan wat gepakt moet worden,...
Da's een beetje dubbel-op hè? Je kunt ook gewoon stellen dat het bakje waarvan het display oplicht, het bakje is waaruit de onderdelen gepakt moeten worden.

Voor de zekerheid: je denkt toch niet dat je 24 drukknopjes nodig hebt? Eéntje is voldoende

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Bij pick to light is het absoluut de bedoeling dat er bij elk bakje/display een bevestigingsknop zit. Zowel voor de snelheid en als ter controle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jctjepkema
Exirion schreef op zondag 12 maart 2017 @ 13:24:
[...]

Ik bedoelde PCB'tjes i.p.v. losse MCU's ;)

[afbeelding]

Deze dingen. Spotgoedkoop.

De STM32 F0 serie is te vergelijken met de LPC1100 serie van NXP. Die kosten ook niks als je ze los koopt, en er was zelfs een DIP-versie (LPC1114FN28) van maar die is om duistere redenen stopgezet.
Die DIP versie heb ik er hier nog tal van liggen, school projecten draaiden op die dingen met MBED. Werkte echt subliem, via UART programmeren enzo. Hier op de opleiding kunnen ze ze nog wel krijgen maar ze zijn zeer duur geworden. Ze blijven overigens wel in NXP programma vgm. Ik heb iig de overstap gemaakt naar STM, met de nucleo's voor t testen en de ST-Link voor t programmeren. Erg tevreden mee tot dusver, wel wat ingewikkeldere datasheets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

jctjepkema schreef op zondag 12 maart 2017 @ 19:22:
ze zijn zeer duur geworden. Ze blijven overigens wel in NXP programma vgm. Ik heb iig de overstap gemaakt naar STM, met de nucleo's voor t testen en de ST-Link voor t programmeren. Erg tevreden mee tot dusver, wel wat ingewikkeldere datasheets.
Ik heb een paar bordjes waar 1114's op zitten, maar daar zit ook spul op wat ik niet nodig heb. Die DIP-versies zijn handig voor prototyping, maar met de prijzen die inmiddels gerekend worden zijn er alternatieven veel interessanter. Er waren verhalen dat de FN28 er uit zou gaan, wat later weer herzien werd door NXP, maar uiteindelijk zijn ze praktisch niet te krijgen. Ik dacht dat alles wat nu verkocht wordt oude voorraad is waar veel geld voor wordt gevraagd. Maar inderdaad, de STM32's zijn prima. Ik gebruik gewoon serial programming en printf-debugging over de UART ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jctjepkema
Exirion schreef op maandag 13 maart 2017 @ 10:21:
[...]

Ik heb een paar bordjes waar 1114's op zitten, maar daar zit ook spul op wat ik niet nodig heb. Die DIP-versies zijn handig voor prototyping, maar met de prijzen die inmiddels gerekend worden zijn er alternatieven veel interessanter. Er waren verhalen dat de FN28 er uit zou gaan, wat later weer herzien werd door NXP, maar uiteindelijk zijn ze praktisch niet te krijgen. Ik dacht dat alles wat nu verkocht wordt oude voorraad is waar veel geld voor wordt gevraagd. Maar inderdaad, de STM32's zijn prima. Ik gebruik gewoon serial programming en printf-debugging over de UART ;)
Aanrader sluit een keer die st-link aan! Werkt echt top!
Pagina: 1