Aankoop discussie: 5-6k, C-klasse

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PascalvE
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:08
Ik ben op zoek naar een tweede hands auto, mijn oude fiesta is financieel total loss (was niet zo moeilijk ;)) en ik wil eindelijk een stap maken naar een fatsoenlijke auto.

Budget
5000 euro, met ruimte om naar 6000 euro te gaan bij goede argumenten.

Wat ga ik er mee doen:
- ongeveer 8.000 km/jaar
- zowel korte stadsritjes als lange weekendjes naar familie en nog langere ritten tijdens vakanties.
- vakanties zijn vaak in de bergen, dus een beetje vermogen is wenselijk

De eisen:
- 5-deurs
- max 140 euro per kwartaal wegenbelasting (in Utrecht)
- genoeg ruimte om 4 volwassenen te vervoeren incl fatsoenlijke kofferruimte (340l moet genoeg zijn)
- comfortabel genoeg voor lange ritten (ik ben 1,86m)
- betrouwbaar (vandaar de Aziaten op de shortlist)
- een goede vermogen / zuinigheid combinatie. Een 1.6 met 1 op 14 moet lukken toch?

Verdere input:
- uiterlijk is geen directe dealbreaker voor mij (alleen de kleur een beetje)
- het interieur vind ik iets belangrijker, niet té grauw

Shortlist
Toyota Corolla
Kia C'eed
Hyundai i30 (saai, maar rijdt lekker en is ruim)
Fiat Bravo

twijfels
Mazda 3 (in de testrit viel het ruimtegevoel me wat tegen)
Mitsubishi Lancer Station (wellicht te groot en niet echt zuinig)
Toyota Auris (niet zo zuinig, verder top volgens mij)
Honda Civic Hybrid (niet zo ruim als een hatchback qua kofferbak, en duur in onderhoud heb ik gehoord)
Honda Insight
Toyota Prius
Ford Focus

no-go
Renault

Kom maar op met de aanvullingen/feedback!

[ Voor 5% gewijzigd door PascalvE op 24-02-2017 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polycom
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:13

Polycom

Poes van goud

Tussen de 5K en 6K kan je wel een Fiat Punto Evo krijgen (nieuwer model)
Die kost €103,- per kwartaal aan wegenbelasting, kan je goed inzitten met z'n vieren, ben zelf 1,88 en heb ruimte zat en het is best een zuinige auto, zeker als er niet veel mee op de snelweg rijdt. Verder vind ik het interieur de mooiste in zijn klasse (Italiaans hé, maar ook een mening natuurlijk)

Verder ben ik van mening dat je, bepaalde modellen daar gelaten, geluk moet hebben met een 2e hands auto voor dit bedrag als het om betrouwbaarheid gaat.

[ Voor 3% gewijzigd door Polycom op 21-02-2017 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
De Punto is een B-segment auto en is een stuk kleiner dan de meeste andere auto's die je noemt. In het C-segment heeft Fiat in jouw budget de Bravo. Die heb ik zelf een tijdje gereden en ik vond het een zeer prettige auto om in te rijden. Goede motoren, mooi interieur en heeft qua betrouwbaarheid best een goede reputatie. Dat komt doordat het eigenlijk de doorontwikkeling van de Stilo is, dus de techniek is volwassen.

Over smaak valt te twisten maar ik vind het nog steeds een mooie verschijning:

Afbeeldingslocatie: http://img.automobile.de/modellbilder/Fiat-Bravo-32864_sondermodelle_kw36-2012_5.jpg

Afbeeldingslocatie: http://trueautosite.com/wp-content/uploads/fiat-bravo.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Wat denk je van een Peugeot 307?
http://ww3.autoscout24.nl/classified/305588823?asrc=st|as
5-deurs
max 140 euro per kwartaal wegenbelasting (in Utrecht)
€139/kwartaal, dus minder :P
genoeg ruimte om 4 volwassenen te vervoeren incl fatsoenlijke kofferruimte (340l moet genoeg zijn)
Zeker ruim genoeg, grote kofferruimte van 420l
comfortabel genoeg voor lange ritten (ik ben 1,86m)
Mijn ouders hebben een 307 SW uit 2003, zelf kan ik hier zonder problemen lange ritten mee rijden (1,93m)
betrouwbaar (vandaar de Aziaten op de shortlist)
Hoewel het geen Aziaat is, is de 307 Phase 2 best wel betrouwbaar (vanaf Phase 1,5 eigenlijk al). Phase 2 is te herkennen aan de aparte mistlampen en rechthoekige ventilatie-unit.

Phase 1 zou een hogere kans hebben op electronica-problemen (nooit last van gehad, maar goed), bij Phase 1,5 is dit verholpen.

De 1.6 16v is ook een goed blok zonder echte noemenswaardige problemen.
een goede vermogen / zuinigheid combinatie. Een 1.6 met 1 op 14 moet lukken toch?
109pk uit de 1.6 16v is genoeg om vlot mee te komen met het verkeer, 0-100 in 10s. Met de SW-variant halen mijn ouders +-1:13,5

Verder je lijstje:
• Toyota Corolla
Uiterst betrouwbaar, maar dan heb je het ook wel gehad :p
• Kia C'eed
• Hyundai i30
Beide betrouwbaar en veel waar voor je geld
• Fiat Grande Punto
Let op de stuurbekrachtiging, die wil wel eens kapot gaan. Verder wel eens elektronische problemen maar dat is vaak niks ernstigs (aangeven van een foutmelding wat niet het geval is, ramen die niet omhoog/omlaag gaan (vervelend)). Motorisch prima al is de 1.4 8v wat onderbemeten.
• Mazda 3
DSC pomp kan wel eens kapot gaan, deze zijn erg duur
• Seat Leon
Elektrische foutjes vallen nog wel mee meen ik. Verder gaan de bobines vaker van normaal stuk, bij motoren met distributieriem moet de riem elke 4 jaar vervangen worden (!), als het een motor is met ketting (1.2/1.4...TSI) dan kijken of de kettingspanners zijn vervangen.
• Mitsubishi Lancer Station
Computer motormanagement wil wel eens kapot gaan, verder vrij probleemloos
• Toyota Auris
Ook vrij betrouwbaar net als de Corolla, diesel kan je beter vermijden maar met 8k per jaar ging je dat toch niet doen.
• Honda Civic Hybrid
Het accu-systeem moet je wel nakijken. Gequote van de ANWB:
De hybride-accu is niet geheel feilloos, bij veel Civics is die al onder garantie vervangen. Vóór een mogelijke aankoop is het verstandig deze accu door een dealer te laten controleren. Een bekende storing is een situatie waarin de auto niet sneller meer wil rijden dan 60 km/u. Dit zit ‘m in een kapotte sensor in de automaat. Het is geen ramp, als er snel aan zo’n sensor is te komen, dan kan de Wegenwacht die ter plekke vervangen. Na een starthulp blijkt de generator van het hybridesysteem niet meer te werken. Dat is een vorm van beveiliging, die is te corrigeren via een zogenaamde ‘harde reset’. De pook van de automaat blijft wel eens in de P-stand vergrendeld. Dat kan de Wegenwacht snel oplossen. Als de sleutel niet uit het contactslot wil, dan zit dat ‘m in de positieschakelaar van de automaat-handle.
Voor praktijkverbruiken kan je (als indicatie) kijken op www.spritmonitor.de

Andere auto's in het C-segment (waar de Grande Punto/Punto Evo trouwens niet onder valt):
• Renault Mégane II: toch wel wat elektronische problemen.
• Citroën C4: alhoewel onderhouds aardig verwant met de Peugeot 307, heeft de C4 toch meer elektronische problemen
Renault Laguna II Phase 2, zeker na de facelift een onderschatte auto die veel bied voor relatief weinig, mede doordat de Phase 1 een mindere reputatie had.
• Opel Astra H, op zich vrij betrouwbaar, ook kijken of de distributieriem vervangen is.
• Ford Focus: de viercilinder benzinemotoren hebben een gevoeligheid voor vocht bij de bougies welke letterlijk er uit kunnen rotten als auto’s veel korte ritjes maken. Elektronische contacten in de motorruimte kunnen van mindere kwaliteit zijn

Dat heb je de meeste auto's van het C-segment wel gehad denk ik :P

Het hoeft trouwens niet zo te zijn dat aan de Japanners niks kapot gaat en dat je met een andere elke week in de garage staat. Vaak is aan de algemene staat van de auto en de onderhoudhistorie ook al veel af te leiden.

offtopic:
Excuses als ik een model vergeten ben en/of aandachtspunten vergeten ben :P

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Die 8000 km/jaar, is dat inclusief de vakanties? Dan zou ik me niet zo blindstaren op verbruik: Stel je vakanties zijn 2000km/jaar, dan heb je nog maar 6000 per jaar in Nederland. NL Benzineprijs is nu ongeveer 1,50, dus met 1:10 betaal je 900 euro aan benzine. Met 1:15 betaal je 600 euro aan benzine. Op vakantie zal het verbruik hoger liggen van een zuinige auto ivm de bergen/heuvels/bepakking, een krachtiger (en dus onzuinger) auto laat zich daar minder door beïnvloeden, dus dat heb ik gemakshalve even buiten beschouwing gelaten.

Kortom: pak een lekker krachtige auto :)

En voor de overige meezoekers: 140 euro mrb per kwartaal is max 1250 kg.

Paar suggesties:
Astra met erg lage km stand: http://ww3.autoscout24.nl/classified/305384646 met grotere motor is ie net te zwaar.
Lancia Delta, net iets te zwaar maar wel gaaf: http://ww3.autoscout24.nl/classified/303226318
Zelfde geldt voor de Volvo V40: http://ww3.autoscout24.nl/classified/302705693

Wat sportiever:
Alfa 156: http://ww3.autoscout24.nl/classified/305992833
BMW 1: http://ww3.autoscout24.nl/classified/306391355

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PascalvE
Thanks voor alle tips! Morgen 2 testritjes gepland: Auris & C'eed.

Fiat Bravo gaat op mijn shortlist.
Lancia Delta is erg mooi, maar helaas wat te duur bij dealers. Particulieren vind ik te veel risico. En inderdaad te zwaar.

BMW gaat op de twijfel lijst. Alfa vind ik geweldig maar is me te onbetrouwbaar helaas.

Peugeot ga ik eens over denken. Ford focus vind ik niet zo mooi van binnen, maar mag op de longlist.

Renault ga ik me niet aan wagen, teveel nare ervaringen mee gehad. Kan me niet schelen hoe goed nieuwe modellen zijn (noem het kortzichtig, ik geef geen geld meer uit aan dat merk ;)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mocht je nog geen keuze hebben gemaakt, heb een jaar of twee in een Fiat Bravo rondgereden. Beste auto ooit. Reed vele malen beter dan de Golf 7 die ik nu rijd (ivm lease), en blijft gewoon een mooie en moderne auto, van binnen en buiten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een 307 heb ik nog te koop eventueel, ruim van binnen, leren bekleding in perfecte staat, en met de 1.6 16v met 109 pk. Het betreft een fase 1, maar elke computer is al een keer vervangen, dus elektronische hoef je niet zo bang voor te zijn.

Mocht je geinterreseerd zijn stuur maar een pb.

Buiten mijn stiekeme verkooppraktijken, de 307 is een hele fijne auto, rijd rustig en comfortabel, en lekker ruim, zelfs de hatchback.

Edit:
Hij zit wel ruim onder je budget, 2500 mag ie voor weg, dit is vanwege de km stand van 245k, zit wel net een nieuwe koppeling in, maar ik ga over op een motor.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 07-03-2017 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Ikzelf zou nooit een recente Europeaan overwegen, maar ik koop mijn auto met mijn hoofd en niet met mijn hart. Daarnaast associeer ik de meeste europese merken met hufterigheid in het verkeer, dus daar zou ik nog niet dood in gevonden willen worden.

30 jaar geleden maakten ze in Europa geweldige consumentenhardware, maar tegenwoordig komt de kwaliteit praktisch altijd het verre Oosten. Of het nu smartphones, auto's of automatische horloges betreft je krijgt een hogere kwaliteit voor een lagere prijs. Je verliest vaak alleen wat seksappeal/status.

De bovenste 3 uit je shortlist lijken met allemaal een goede keus :)
De KIA is wellicht nog ergens met garantie te vinden ? (of is die niet overdraagbaar)

[ Voor 4% gewijzigd door eL_Jay op 07-03-2017 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als ik de info uit je openingspost bekijk, zoek je een functionele no-nonsense auto. Japans of Koreaans is voor dat geld de meest logische keuze, of misschien een wat jongere Dacia ("wat er niet op zit, gaat niet kapot"). Al is voor die laatste het comfort zo-zo. Fiat Bravo is voor een Italiaanse auto heel behoorlijk, maar naast de andere 3 op je lijst qua betrouwbaarheid een prul.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 07-03-2017 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

eL_Jay schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 16:30:
De bovenste 3 uit je shortlist lijken met allemaal een goede keus :)
De KIA is wellicht nog ergens met garantie te vinden ? (of is die niet overdraagbaar)
Garantie is zeker overdraagbaar, deze hoort gewoon bij de auto.

Vereiste hiervoor is wel dat de auto dealeronderhouden is. Oftewel, 95% van hun aanbod is dan ook dealer onderhouden. Wat natuurlijk fijner is dan de lokale beunhaas :p

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Geen idee hoeveel je gaat rijden maar de relatief wat onzuinige Lancer gaat wel als een raket op gas. Erg goede auto's

[ Voor 7% gewijzigd door GoldenSample op 07-03-2017 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

GoldenSample schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 20:04:
Geen idee hoeveel je gaat rijden maar de relatief wat onzuinige Lancer gaat wel als een raket op gas. Erg goede auto's
Wat ga ik er mee doen:
- ongeveer 8.000 km/jaar
LPG haal je er niet uit met 8k/jaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

MK1998NL schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 20:17:
[...]

[...]

LPG haal je er niet uit met 8k/jaar :)
overheen gelezen :X kansloos dan inderdaad ;)
Overigens is met dat kilometrage het verschil tussen 1 op 10 en 1 op 14 een eurotje of 350. Iets dat je al snel kwijt bent aan zaken als extra onderhoud, aankoopprijs, verzekering & wegenbelasting. Zou me er dus niet te hard op blindstaren.

[ Voor 35% gewijzigd door GoldenSample op 07-03-2017 20:20 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PascalvE
Dit is 'm geworden. Onwijs blij mee :)

Iedereen die heeft meegedacht: thanks!

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/xaDkHpd.jpg

[ Voor 18% gewijzigd door PascalvE op 21-03-2017 17:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
PascalvE schreef op dinsdag 21 maart 2017 @ 17:17:
Dit is 'm geworden. Onwijs blij mee :)

[afbeelding]
Gefeliciteerd! Mooie bak!

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel Br
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 02-10 15:02
eL_Jay schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 16:30:
Ikzelf zou nooit een recente Europeaan overwegen, maar ik koop mijn auto met mijn hoofd en niet met mijn hart. Daarnaast associeer ik de meeste europese merken met hufterigheid in het verkeer, dus daar zou ik nog niet dood in gevonden willen worden.
hoezo tegenspraak :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pretpik
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:08
Mooie kar, tof kleurtje ook!

PSN: pretpikkie Xbox Live: Pretpik Steam: Pretpik [NL]

Pagina: 1