Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 25-09 13:25
Ik werk al een aantal jaren als zzp'er en heb een bovengemiddelde interesse in auto's. Met mijn specifieke wensen is een youngtimer over het algemeen niet heel erg interessant, de bijtelling van 35% over de dagwaarde is natuurlijk lekker maar in 9/10 gevallen als je iets over youngtimers leest wordt de btw-correctie voor privégebruik niet genoemd. Voor deze correctie kan je gebruik maken van de forfaitaire regeling van 1,5% van de nieuwwaarde van de auto welke je moet corrigeren in de laatste btw-aangifte van het jaar.

De auto's die ik interessant vind hebben veelal een nieuwwaarde van (ver) boven de 100.000 euro en derhalve doet 1,5% correctie over de nieuwprijs al het voordeel van de bijtelling teniet. Simpelweg al mijn berekeningen (met voor mij interessante auto's) vallen in het voordeel uit van privé rijden en 19ct de km aftrekken van mijn winst.

Nu viel mijn ook op een discussie waar iemand stellig beweerd dat je de btw-correctie weer mag aftrekken van de winst. Dit maakt een youngtimer natuurlijk een stuk aantrekkelijker, nazoeken op internet en op de belastingwebsite helpt mij helaas niet verder en op diverse topics op andere sites komt dit ook niet naar voren waardoor ik aanneem dat dit niet waar is. Maar zou hier graag bevestiging voor hebben, dus vroeg me af of hier mensen zijn die van de hoed en de rand weten.

Beste antwoord (via Malt007 op 21-02-2017 14:06)

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:26
De 1.5%-regeling is er om te compenseren voor het feit dat je met een zakelijke auto de BTW op alle lopende kosten kunt terugvorderen. Voor de niet-zakelijke kilometers ben je wel BTW verschuldigd. Die 1.5%-regeling is een forfait om adminstratieve lasten te verlichten. Als het heel ongunstig uitpakt door een oorspronkelijk hoge aanschafprijs kun je er voor kiezen om met werkelijke kosten/btw te gaan werken. Je moet daarvoor een sluitende rittenadministratie bijhouden. De belasting heeft een rekenhulp waarmee je het effect kunt uitrekenen.

Dat je de BTW-correctie kunt aftrekken van de winst is onzin. In principe gaat het om belasting die je prive had moeten betalen, maar zakelijk hebt afgerekend. Dat komt neer op een onttrekking van bedrijfsvermogen naar prive. Dat zijn natuurlijk geen kosten die ten laste gaan van de winst.

Regeren is vooruitschuiven

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• T-MOB
De 1.5%-regeling is er om te compenseren voor het feit dat je met een zakelijke auto de BTW op alle lopende kosten kunt terugvorderen. Voor de niet-zakelijke kilometers ben je wel BTW verschuldigd. Die 1.5%-regeling is een forfait om adminstratieve lasten te verlichten. Als het heel ongunstig uitpakt door een oorspronkelijk hoge aanschafprijs kun je er voor kiezen om met werkelijke kosten/btw te gaan werken. Je moet daarvoor een sluitende rittenadministratie bijhouden. De belasting heeft een rekenhulp waarmee je het effect kunt uitrekenen.

Dat je de BTW-correctie kunt aftrekken van de winst is onzin. In principe gaat het om belasting die je prive had moeten betalen, maar zakelijk hebt afgerekend. Dat komt neer op een onttrekking van bedrijfsvermogen naar prive. Dat zijn natuurlijk geen kosten die ten laste gaan van de winst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
T-MOB schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 10:56:

Ik ken de regeling het ging me puur om de aftrekbaarheid, de betreffende persoon was dermate stellig in zijn bewoording dat ik begon te twijfelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 24-09 19:16
BTW correctie kan nooit meer zijn dan de totale BTW op je autokosten?

Misschien kun je onder de 1.5% uitkomen door met werkelijke kosten te rekenen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeVortex
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21:51
https://www.belastingdien...k_auto/waarde_van_de_auto

Bij auto's ouder dan 15 jaar hoef je niet meer de cat te doen , maar economische verkeer :)

"De waarde van de auto vormt de grondslag voor de verrekening van het privégebruik" --> Dus bijtelling en btw
"Bij deze oude auto’s is de catalogusprijs dus niet van belang"

Maar inderdaad mocht dit alsnog hoger zijn dan de werkelijke kosten kun je werkelijke kosten gebruiken zoals al genoemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cum Grano Salis
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15:32
Malt007 schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 11:24:
[...]

Ik ken de regeling het ging me puur om de aftrekbaarheid, de betreffende persoon was dermate stellig in zijn bewoording dat ik begon te twijfelen.
Kijk even naar de uitspraak van de Rechtbank Haarlem: 1 juni 2011(AWB 09/3866). Voor de fiscale winstbepaling is de correctie btw privégebruik auto wel degelijk aftrekbaar. (even 'correctie btw privégebruik auto' door de grootste zoekmachine halen zal ook wel wat helderheid verschaffen)

Belastingdienst

Gaude et aude

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
Cum Grano Salis schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 12:29:
[...]

Kijk even naar de uitspraak van de Rechtbank Haarlem: 1 juni 2011(AWB 09/3866). Voor de fiscale winstbepaling is de correctie btw privégebruik auto wel degelijk aftrekbaar. (even 'correctie btw privégebruik auto' door de grootste zoekmachine halen zal ook wel wat helderheid verschaffen)
De uitspraak waar je naar verwijst heeft betrekking op een oude rekenwijze. Voorheen werd de BTW-correctie afgeleid van de berekende bijtelling. In de uitspraak 1 juni 2011(AWB 09/3866) bepaalde de rechter dat er voor de BTW-correctie geen onderscheid gemaakt mocht worden op basis van CO2-uitstoot. Daardoor zou bij de BTW-verrekening voor alle voertuigen de laagste categorie van toen ter tijd 0% bijtelling mogen worden gebruikt.

Dat heeft niets te maken met de fiscale winstberekening. En het is ook niet meer relevant aangezien de BTW-correctie louter nog afhankelijk is van de cataloguswaarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
Bedankt voor jullie hulp, uiteindelijk bleek dat de betreffende persoon de auto voor de btw niet zakelijk reed en de btw derhalve als kosten opvoerde. Dan mag je de correctie ook als kosten opvoeren dus. Helaas heb ik een dergelijk scenario al eens doorgerekend en was dit niet voordelig tov 19ct.

Wellicht nog een leuke 2e vraag in dit verband. Over welk bedrag betaal je de bijtelling in de loop der jaren? Jaar 1 waarschijnlijk over de aanschafprijs, maar hoe zit het met de jaren erna? Voor de waarde op je balans? Voor een waarde die op een of andere ANWB lijst staat? Of wellicht door wat gegrond onderzoek van gemiddelde prijzen voor vergelijkbare auto's?

En wat als je na 4 jaar een auto hebt afgeschreven naar zeg 1000 euro. Dan zit je er behoorlijk aan vast als deze een verkoopwaarde van 10k heeft, want anders mag je over 9k winst IB gaan betalen, zijn daar nog mooie loopholes voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Als je de auto niet zakelijk maar privé rijdt, heb je niet te maken met BTW-correctie privégebruik, maar met BTW-compensatie zakelijk gebruik.

Omdat je de BTW privé hebt betaald en deze in de zaak terugvloeit, is er sprake van een privéstorting. Dat gaat ten laste van de fiscalr winstberekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
Malt007 schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 13:59:
Wellicht nog een leuke 2e vraag in dit verband. Over welk bedrag betaal je de bijtelling in de loop der jaren?
De eerste 15 jaar over de catalogusprijs. Daarna is de bijtelling 35% van de waarde in het economisch verkeer.
En wat als je na 4 jaar een auto hebt afgeschreven naar zeg 1000 euro. Dan zit je er behoorlijk aan vast als deze een verkoopwaarde van 10k heeft, want anders mag je over 9k winst IB gaan betalen, zijn daar nog mooie loopholes voor?
Nee, dan heb je inderdaad weer belasting te betalen. Je hebt eerder ook eigenlijk 9K teveel afgetrokken en daar dus geen belasting over betaalt.

Maar voor dit soort vragen heeft de belastingdienst gewoon een website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
t_captain schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 14:13:
Als je de auto niet zakelijk maar privé rijdt, heb je niet te maken met BTW-correctie privégebruik, maar met BTW-compensatie zakelijk gebruik.

Omdat je de BTW privé hebt betaald en deze in de zaak terugvloeit, is er sprake van een privéstorting. Dat gaat ten laste van de fiscalr winstberekening.
In dit geval ging het erom dat de auto wel zakelijk aangekocht is maar omdat er simpelweg geen btw over autogerelateerde kosten wordt afgetrokken mag je alle btw als kosten opvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
T-MOB schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 14:17:
[...]

De eerste 15 jaar over de catalogusprijs. Daarna is de bijtelling 35% van de waarde in het economisch verkeer.

[...]

Nee, dan heb je inderdaad weer belasting te betalen. Je hebt eerder ook eigenlijk 9K teveel afgetrokken en daar dus geen belasting over betaalt.

Maar voor dit soort vragen heeft de belastingdienst gewoon een website.
De meeste regels ken ik en kan ik opzoeken maar hoe wordt daar in de praktijk mee omgegaan vroeg ik me af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Op dezelfde manier als een horeca-rekening, je hebt geen BTW aftrek dus je brengt de factuur incl BTW ten laste van de winst?

Mag je eenzijdig afzien van de BTW aftrek in het geval van een auto? Of gaat het hier om de combnatie dat de auto voor de winstberekening als zakelijk telt, maar voor de omzetbelasting als privé?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
t_captain schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 14:20:
Op dezelfde manier als een horeca-rekening, je hebt geen BTW aftrek dus je brengt de factuur incl BTW ten laste van de winst?

Mag je eenzijdig afzien van de BTW aftrek in het geval van een auto? Of gaat het hier om de combnatie dat de auto voor de winstberekening als zakelijk telt, maar voor de omzetbelasting als privé?
Inderdaad zoals op de horeca-rekening, geen btw aftrekken voor autokosten en alle kosten inclusief btw ten laste van de winst. Ik weet niet of hier een uitspraak over is gedaan maar las dit op een adminstratiekantoorforum, heb het zelf nooit toegepast dus weet niet hoe mijn boekhouder hiermee omgaat maar de persoon waar ik in eerste instantie aan refereerde doet dat blijkbaar ook op die manier.

Edit: Vond onderstaande tekst, ik snap alleen niet precies wat er nou staat: Met ingang van 1 juli 2011 is de regeling privégebruik auto in de omzetbelasting naar aanleiding van een rechterlijke uitspraak gewijzigd. Niet langer dient in de btw-aangifte een correctie op de in aftrek te brengen voordruk wegens autokosten te worden gemaakt, maar wordt het privégebruik als een fictieve, aan omzetbelasting onderworpen, dienst aangemerkt. Conform de btw-richtlijn wordt zowel voor het privégebruik, waaronder woon-werkverkeer, van de auto door de ondernemer als zijn personeel aangesloten bij de correctie via de fictieve dienst van artikel 4, tweede lid van de Wet OB, in geval deze auto om niet ter beschikking wordt gesteld. De aftrek van voorbelasting wordt dan via de heffing over deze dienst gecorrigeerd naar het werkelijke gebruik dat van de auto voor privédoeleinden wordt gemaakt.
De omzetbelasting afgedragen wegens de fictieve dienst wordt in de forfaitaire onttrekking als kosten opgenomen (HR 10 juni 2005) of maakt deel uit van de ex art.3.20 forfaitair bepaalde onttrekking wegens privégebruik. Dit bedrag verhoogt de autokosten en heeft dus invloed op de maximale bijtelling op basis van de werkelijk gemaakte kosten.

[ Voor 42% gewijzigd door Malt007 op 21-02-2017 15:38 ]

Pagina: 1