4k streamen over netwerk

Pagina: 1
Acties:
  • 5.232 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rixos
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 03-03 22:16
Ik heb onlangs een 4k tv gekocht en nu wil ik graag 4k content erop afspelen. Helaas kan mijn mediaspeler alleen 1080p content afspelen.

Nu vroeg ik mij af of streamen van 4k bestanden (rond de 70gb) over lan naar mijn tv ook mogelijk zou zijn.

Mijn computer en tv zijn alletwee met een ethernetkabel (cat5 volgensmij) verbonden met mijn router.

Mijn vraag is dus, wat voor bitrate heb je hiervoor nodig en is het realistisch om dit over een netwerk te proberen, of moet ik toch een andere mediaspeler halen? (De tv heeft overigens ook een interne mediaspeler die prima met 4k content omgaat).

Mijn internetsnelheid is 150mbs.

Ik twijfelde of ik deze vraag in de sectie mediaspelers of netwerk moest stellen. Maar aangezien het vooral een vraag van netwerksnelheid is dacht ik dat ik hem beter hier kon stellen :)

[ Voor 4% gewijzigd door Rixos op 21-02-2017 08:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Cyphax

Moderator LNX
Een 100mbit verbinding moet altijd wel voldoen. Met 150mbit zou je ruim genoeg moeten overhouden voor zo'n stream. :)

https://www.quora.com/Wha...eam-4K-video-from-YouTube
https://www.lifewire.com/...for-movie-viewing-1847401
Hier wordt gesproken over 25mbit, voor "recommended".

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spacialz
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 13-05 13:45

Spacialz

Ovenvers

4K content kijken op 1080p is simpelweg downsampling.

Bijna elke nieuwe generatie GPU heeft 4K ondersteuning (wel rekening houden met evt. bekabeling).

Ook kan je evt. middels Youtube op je mediaplayer proberen te checken of je 4K wordt opgepakt :)

Heeft u al geprobeerd opnieuw op te starten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:19

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Je internetsnelheid heeft hier weinig mee te maken, aangezien de stream je interne netwerk niet verlaat. De snelheid van je interne netwerk is wel relevant.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 31-03 10:02
En als ik me niet vergis hebben 9 van de 10 TV's tegenwoordig nog steeds maar een 100Mbit NIC er in zitten. Op mijn LG 55EG920V (100Mbit NIC) werkt het streamen (internet of LAN) prima!

My PC  Steam Profile  PSN: AfcaEricNL

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:14

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Rixos schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 08:18:
Ik heb onlangs een 4k tv gekocht en nu wil ik graag 4k content erop afspelen. Helaas kan mijn mediaspeler alleen 1080p content afspelen.

Nu vroeg ik mij af of streamen van 4k bestanden (rond de 70gb) over lan naar mijn tv ook mogelijk zou zijn.
Of het kan en zo ja met welke randvoorwaarden (containers, codecs, bitrates etc) hangt totaal af van de specs van je TV - die je niet noemt. Check die dus even.

Verder zegt "70GB" niets, dat is formaat van bestand, niet de bitrate die over het netwerk moet. Grove inschatting van bitrate kun je maken door formaat bestand door afspeelduur te delen. Let daarbij op verschil bits en bytes! Als het genoemde bestand bijvoorbeeld 2 uur lang is, kom je uit op 560000000000 bits gedeeld door 7200 seconden, dus 77Mbps.
Mijn computer en tv zijn alletwee met een ethernetkabel (cat5 volgensmij) verbonden met mijn router.
Als je niets anders op je netwerk doet is 100MbE voldoende om 77Mbps te vervoeren - maar om beetje overhead te houden wil je 1GbE hebben (dan gaat je video niet haperen als je aan het downloaden bent bijv). Dat vereist Cat5e kabels, en GbE interfaces.

Je meldt hier weer geen relevante info. Welke router heb je en wat voor Ethernet poorten heeft het (100MbE of 1GbE?) En je computer? En de TV?
Mijn vraag is dus, wat voor bitrate heb je hiervoor nodig
Dat hangt totaal af van je bronbestand. Broadcast-quality 4k met HEVC (h.265) codec is ongeveer 25Mbps. Zelfde kwaliteit met MPEG4 (h.264) vereist rond de 60Mbps. Blu-Rays zullen vaak hogere kwaliteit bieden, dus dan heb je het over hogere bitrates.
en is het realistisch om dit over een netwerk te proberen,
Je netwerk is waarschijnlijk je minste probleem. Grotere vragen bij dit soort bitrates:
- kan de opslag in je server (is dat je PC in deze situatie of heb je een NAS?) het bestand snel genoeg uitlezen? (bij een recente PC ws geen issue, maar wel eentje om rekening bij te houden als het niet goed gaat)
- is er transcoding nodig, en zo ja, kan de CPU dat aan (antwoord is bijna altijd nee, dus moet je zorgen dat bronbestand ondersteund wordt door afspeelapparaat)?
- praten server en client zelfde streamingprotocol?
- ondersteunt TV de bitrate van je bronbestand wel?

Ergens tussendoor moet je LAN ook de gewenste bitrate kunnen vervoeren, maar met GbE en goede kabels is dat ws een non-issue.
of moet ik toch een andere mediaspeler halen? (De tv heeft overigens ook een interne mediaspeler die prima met 4k content omgaat).
Wederom, definieer "4k content" - welke containers, welke codecs, welk bitrate?
Mijn internetsnelheid is 150mbs.
Leuk, maar zoals hierboven aangegeven irrelevant tenzij je direct vanaf internet gaat streamen.
Ik twijfelde of ik deze vraag in de sectie mediaspelers of netwerk moest stellen. Maar aangezien het vooral een vraag van netwerksnelheid is dacht ik dat ik hem beter hier kon stellen :)
M.i. is het voor 90% geen vraag over netwerksnelheid. Maar goed, met de ontbrekende gegevens wordt duidelijk welke schakel in de hele keten van bronbestand tot scherm het zwakst is ;)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rixos
Iedereen bedankt voor de uitgebreide reacties.

Helaas heb ik niet alle info die jullie vragen. Maar ik zal proberen wat extra info te geven.

Mijn tv is een Samsung ks7000, mijn pc heeft een 2600k cpu op 4.4 ghz en een 980ti als gpu.

De NAS is een 5400 rpm 2tb HDD die zich in mijn mediaspeler bevindt.

Vooral belangrijk is natuurlijk de snelheid van mijn netwerk daar heb ik niet zo snel info over aangezien ik de router deel met buren en hij niet bij mij staat. Maar wellicht kan ik informatie erover opvragen via mijn pc?

Als het zou betekenen dat ik nieuwe kabels moet doortrekken (cat5e) dan houdt het voor mij op. Dan koop ik wel een capabele 4k mediaspeler.

Het handigste is nu denk ik dat ik het gewoon ga proberen. Had ik misschien eerst moeten doen :)

[ Voor 4% gewijzigd door Rixos op 21-02-2017 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Rixos schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 12:19:

Helaas heb ik niet alle info die jullie vragen. Maar ik zal proberen wat extra info te geven.

Mijn tv is een Samsung ks7000,
Mooie TV! Vooral de 10b HDR-support is indrukwekkend :)

Helaas is het wat lastiger om relevante specs voor je vraag hier te vinden:
Ethernet (LAN)
Yes
Uhuh, maar welke standaard/snelheid...? Ook in de handleiding vind ik niets hierover :'(

De handleiding geeft wel info over ondersteunde formaten:
Certain files, depending on how they were encoded, may not play on the TV
No shit sherlock 8)7
File format Container Video codecs Resolution Frame rate (fps) Bitrate
(Mbps) Audio codecs
H.264 BP/MP/HP
4096x2160
4096X2160: 30
3840X2160: 60
60
HEVC (H.265 - Main,
Main10, Main4:2:2 10) 60 80
*.avi
*.mkv
Motion JPEG 3584x2160 30 80
*.asf
*.wmv
MVC
*.mp4
*.mov
AVI
MKV
DivX 3.11 / 4 / 5 / 6
*.3gp
*.vro
ASF
MP4
MPEG4 SP/ASP 60
Dolby Digital
LPCM
*.mpg
*.mpeg
*.ts
3GP
MOV
FLV
Window Media Video
v9(VC1)
ADPCM(IMA, MS)
AAC
HE-AAC
*.tp
*.trp
VRO
VOB
MPEG2 1920x1080 20
WMA
Dolby Digital Plus
*.mov
*.flv
PS
TS
MPEG1
MPEG(MP3)
DTS(Core, LBR)
*.vob
*.svi
SVAF Microsoft MPEG-4 v1, v2,
v3
G.711(A-Law,
μ-Law)
*.m2ts
*.mts
Window Media Video
v7(WMV1), v8(WMV2) 30
*.divx
H.263 Sorrenson
VP6
*.webm WebM
VP8 1920x1080 60 20
Vorbis
VP9 4096x2160 60 40
*.rmvb RMVB RV8/9/10 (RV30/40) 1920x1080 60 20 RealAudio 6
Bingo. Relevante hier zijn vooral:
- h.264 support voor 4kP60 max 60Mbps
- HEVC support voor 4kP60 max 80Mbps
en beide in vrijwel ieder container op aarde :)
- VP9 support voor 4kP60 max 40Mbps
maar dat alleen in WebM container.

Zie daaronder de "Other Restrictions" - waslijst aan randvoorwaardes. Ws grotendeel boven je pet, belangrijke is dat het daadwerkelijk technisch gedocumenteerd is. Petje af voor Samsung op dat vlak _/-\o_
mijn pc heeft een 2600k cpu op 4.4 ghz en een 980ti als gpu.
Na al die jaren nog steeds mooie CPU (ik draai er ook nog mee), maar zit op het randje mbt 4k transcoding. Afhankelijk van bitrate gaat het wel of niet real-time lukken. Je moet dus zorgen dat je niet hoeft te transcoden.
Vooral belangrijk is natuurlijk de snelheid van mijn netwerk daar heb ik niet zo snel info over aangezien ik de router deel met buren en hij niet bij mij staat. Maar wellicht kan ik informatie erover opvragen via mijn pc?
In jouw PC kun je de status van de link met je router controleren. Ga naar Network Connections en dubbelclick op Local Area Connection en kijk naar "Speed". Dat geeft de link rate aan tussen jou en de eerstvolgende apparaat op je LAN (switch of router). Als dat 1.0 Gbps weergeeft is het goed.

Voor de verbinding met de TV kun je mogelijk op de TV zelf kijken, maar daar heb ik een hard hoofd in. Dan moet je aan andere kant van de verbinding kijken. Als hij rechtstreeks aangesloten is op de router (dus geen switch ertussen) dan kun je doorgaans in de router UI uitlezen wat de link rate is.

Als je specifiekere info wilt moet je - wederom - specifieker zijn: welke router staat er dan bij de buren?
Als het zou betekenen dat ik nieuwe kabels moet doortrekken (cat5e) dan houdt het voor mij op. Dan koop ik wel een capabele 4k mediaspeler.
:?

Dus in plaats van een eenmalige investering van een beperkt bedrag waar je jarenlang plezier van gaat hebben (als je nu Cat6 doet kun je prima 5Gbps in de toekomst erop aansluiten) ga je een groter bedrag uitgeven aan een kastje dat over een jaar of twee weer verouderd is en vervangen moet worden? Dat is erg rare prioriteitenstelling en geldverbranding :o
Het handigste is nu denk ik dat ik het gewoon ga proberen. Had ik misschien eerst moeten doen :)
Eh ja, doe dat vooral ja. Maar wederom, als het fout gaat, niet automatisch aannemen dat het aan je netwerk ligt. Eerst de rest uitsluiten voor je lukraak kastjes gaat kopen...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LightStar
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12-05 10:07
Netflix bied ook 4K content aan wat gewoon over de internetverbinding gaat en ook zonder stottering werkt (ik heb een 100/100 glas verbinding) tevens heeft mijn tv ook maar een 100Mbit verbinding (Samsung 55KS8000).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
LightStar schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 14:22:
Netflix bied ook 4K content aan wat gewoon over de internetverbinding gaat en ook zonder stottering werkt (ik heb een 100/100 glas verbinding) tevens heeft mijn tv ook maar een 100Mbit verbinding (Samsung 55KS8000).
Daar gaat wel hele forse compressie overheen. Niet te vergelijken met een volledige 4k Blu-ray hoor

Owner of DBIT Consultancy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rixos
dion_b schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 13:13:
[...]

[...]

Uhuh, maar welke standaard/snelheid...? Ook in de handleiding vind ik niets hierover :'(

[...]

No shit sherlock 8)7

[...]

Zie daaronder de "Other Restrictions" - waslijst aan randvoorwaardes. Ws grotendeel boven je pet, belangrijke is dat het daadwerkelijk technisch gedocumenteerd is. Petje af voor Samsung op dat vlak _/-\o_

[...]

Na al die jaren nog steeds mooie CPU (ik draai er ook nog mee), maar zit op het randje mbt 4k transcoding. Afhankelijk van bitrate gaat het wel of niet real-time lukken. Je moet dus zorgen dat je niet hoeft te transcoden.

[...]

In jouw PC kun je de status van de link met je router controleren. Ga naar Network Connections en dubbelclick op Local Area Connection en kijk naar "Speed". Dat geeft de link rate aan tussen jou en de eerstvolgende apparaat op je LAN (switch of router). Als dat 1.0 Gbps weergeeft is het goed.

Voor de verbinding met de TV kun je mogelijk op de TV zelf kijken, maar daar heb ik een hard hoofd in. Dan moet je aan andere kant van de verbinding kijken. Als hij rechtstreeks aangesloten is op de router (dus geen switch ertussen) dan kun je doorgaans in de router UI uitlezen wat de link rate is.

Als je specifiekere info wilt moet je - wederom - specifieker zijn: welke router staat er dan bij de buren?

[...]

Dus in plaats van een eenmalige investering van een beperkt bedrag waar je jarenlang plezier van gaat hebben (als je nu Cat6 doet kun je prima 5Gbps in de toekomst erop aansluiten) ga je een groter bedrag uitgeven aan een kastje dat over een jaar of twee weer verouderd is en vervangen moet worden? Dat is erg rare prioriteitenstelling en geldverbranding :o

[...]

Eh ja, doe dat vooral ja. Maar wederom, als het fout gaat, niet automatisch aannemen dat het aan je netwerk ligt. Eerst de rest uitsluiten voor je lukraak kastjes gaat kopen...
Het is inderdaad een fantastisch toestel, heb al wat 4k hdr bestanden vanaf een externe hdd afgespeeld en dat was echt fantastisch (Warcraft, Pacific Rim). Integreert ook naadloos met de rest van mijn apparatuur.

Ik zal vanavond als ik thuis ben de extra info over mijn netwerk opzoeken.

Over de kabels doortrekken, ik ben het volledig met je eens. Mijn vriendin heeft echter pas geholpen met de boel doortrekken en alles netjes met tape en verf eroverheen weggewerkt. Als ik nu al weer de hele boel open trek is het ruzie in de tent :) een gedeelte loopt ook door de muur naar de buren. Het is gewoon een enorm gedoe om dat allemaal te vervangen. Maar in principe zou mijn pc hardware (op de router na) toereikend moeten zijn? De 2600k gaat wellicht met Ryzen de deur uit, maar even de benchmarks afwachten :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Kabels achter tape met verf erover? Er is een reden dat kabels door goten horen. Beter idee voor de volgende keer als je geen leidingen door muren hebt lopen: plint met goot erin. Prima WAF-factor, maar veel makkelijker als er een keer iets is met de kabels ;)

Verder is er sinds de 2600K niet zoveel verbeterd op CPU-gebied. Nieuwste duurste Intel heeft misschien 30% hogere performance per core, wat voor zes jaar niet bepaald indrukwekkend is (bedenk dat je zes jaar eerder de allereerste Athlon64 X2 had als best presterende CPU, wat niet slecht was, maar een Sandy Bridge haalde een veelvoud van de performance). Voor video transcoding telt echter aantal cores zwaarder, mits je codec het aankan. Een hexacore of octocore is dus een pre. Dat maakt dit een iets meer AMD-vriendelijke load, althans uitgaande van huidige AMD designs. Ryzen... we shall see. Veel beter idee blijft om te zorgen dat je niet hoeft te transcoden.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:29
Als de router de bottleneck blijkt te zijn, kun je ook nog een eigen router bij jou thuis zetten, en die gewoon een nieuw netwerk laten maken. Dat netwerk zal dan wel 1Gbps zijn bij een router die dat ondersteunt.

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 16-05 08:28

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

dion_b schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 14:54:
Kabels achter tape met verf erover? Er is een reden dat kabels door goten horen. Beter idee voor de volgende keer als je geen leidingen door muren hebt lopen: plint met goot erin. Prima WAF-factor, maar veel makkelijker als er een keer iets is met de kabels ;)
Mee eens, bij ons ook in de plint. Als is een mega kast ervoor ook niet ideaal bij een probleem, maar beter dan verf. :)
Verder is er sinds de 2600K niet zoveel verbeterd op CPU-gebied. Nieuwste duurste Intel heeft misschien 30% hogere performance per core, wat voor zes jaar niet bepaald indrukwekkend is (bedenk dat je zes jaar eerder de allereerste Athlon64 X2 had als best presterende CPU, wat niet slecht was, maar een Sandy Bridge haalde een veelvoud van de performance). Voor video transcoding telt echter aantal cores zwaarder, mits je codec het aankan. Een hexacore of octocore is dus een pre. Dat maakt dit een iets meer AMD-vriendelijke load, althans uitgaande van huidige AMD designs. Ryzen... we shall see. Veel beter idee blijft om te zorgen dat je niet hoeft te transcoden.
En de Kaby Lake dan? Die zouden HEVC hardware matig moeten kunnen transcoderen. Of valt dat tegen bij 4k60?

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rixos
dion_b schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 14:54:

En hoe zorg ik dat ik niet hoef te transcoden? De content aanbieden in een format dat de ontvanger ondersteunt?
TheFes schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 15:09:
Als de router de bottleneck blijkt te zijn, kun je ook nog een eigen router bij jou thuis zetten, en die gewoon een nieuw netwerk laten maken. Dat netwerk zal dan wel 1Gbps zijn bij een router die dat ondersteunt.
Dat is wellicht ook nog een goed idee. Bedankt voor het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rixos
dion_b schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 13:13:
[...]

[...]

[...]

No shit sherlock 8)7

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

Ik heb even de snelheid van mijn netwerk gecontroleerd, die is als volgt:

Snelheid van de verbinding 1000/1000 (mbps), 1 gbs dus, dat zit goed dan volgensmij.

Wellicht een domme vraag, maar maakt het voor het streamen nog uit of ik de bestanden deel vanaf een map op een SSD of een HDD in mijn pc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Rixos schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 17:25:
[...]

En hoe zorg ik dat ik niet hoef te transcoden? De content aanbieden in een format dat de ontvanger ondersteunt?
Yep. En zorgen dat je een streaming protocol noemt dat dat toestaat. Bij een Samsung TV doorgaans niet zo'n probleem (als de TV het slikt, slikt o.a. z'n DLNA client ook alles, ongeacht of het officieel binnen DLNA-spec zit), maar pakweg Sony TV's interpreteren de DLNA-specs erg strict en zullen dan ook weigeren om streams te accepteren die niet erbinnen vallen, al kan de TV het bestand zelf prima afspelen |:(

Wederom, met een moderne Samsung acht ik de kans daartoe vrij klein, maar als je constateert dat hij het wel afspeelt van USB drive met bestand erop, maar niet, of enkel na transcoding, afspeelt over het netwerk moet je hieraan denken.
Rixos schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 18:21:
[...]

Ik heb even de snelheid van mijn netwerk gecontroleerd, die is als volgt:

Snelheid van de verbinding 1000/1000 (mbps), 1 gbs dus, dat zit goed dan volgensmij.
Waar heb je dat exact geconstateerd? Er bestaat niet zoiets als "de" sneheid van een netwerk. Iedere link heeft z'n eigen link rate, dus als heb jij tussen PC en router 1Gbps zegt dat nog niets over router->TV
Wellicht een domme vraag, maar maakt het voor het streamen nog uit of ik de bestanden deel vanaf een map op een SSD of een HDD in mijn pc?
Ja, nee en doet er niet toe :P

Ja, een SSD, zeker een recente, heeft een veel hogere lineaire throughput dan een HDD. Maar een fatsoenlijke HDD doet gemiddeld 100MBps (buitenkant sneller, binnenkant trager), dus 800Mbps. Je TV kan max 80Mbps afspelen, dus dat gaat vrijwel altijd genoeg zijn. Bij een NAS kan de trage CPU soms bottleneck zijn, dat zal je 2600K niet zijn. En doet er niet toe, want tenzij je een idioot riante SSD hebt, heb je toch niet de ruimte om daar films op op te slaan :z

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rixos
Waar heb je dat exact geconstateerd? Er bestaat niet zoiets als "de" sneheid van een netwerk. Iedere link heeft z'n eigen link rate, dus als heb jij tussen PC en router 1Gbps zegt dat nog niets over router->TV

[...]
Bij netwerkwerkinstellingen/netwerkeigenschappen.

Dus van die kant zit het goed, vanaf de t.v. kant weet ik nog niet.

Ik heb ook nog even gekeken, de ethernetkabel die ik heb doorgetrokken is toch cat5e, alleen degene die van beneden door de muur naarboven is getrokken (vanaf de router) en afgemonteerd in een aansluitkastje (waar mijn ethernetkabel op zit) weet ik niet, dat kan ik morgen even uitzoeken.
Ja, nee en doet er niet toe :P

Ja, een SSD, zeker een recente, heeft een veel hogere lineaire throughput dan een HDD. Maar een fatsoenlijke HDD doet gemiddeld 100MBps (buitenkant sneller, binnenkant trager), dus 800Mbps. Je TV kan max 80Mbps afspelen, dus dat gaat vrijwel altijd genoeg zijn. Bij een NAS kan de trage CPU soms bottleneck zijn, dat zal je 2600K niet zijn. En doet er niet toe, want tenzij je een idioot riante SSD hebt, heb je toch niet de ruimte om daar films op op te slaan :z
Ik heb 1,25 tb aan SSD ruimte (1TB + 256GB SSD) en 1 TB normale HDD in mijn huidige computer zitten, plus een 2tb HDD in mijn mediaspeler.

Maar de SSD ruimte wordt ook gebruikt voor games, dus als het niet uit maakt plemp ik het liever op mijn HDD :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rixos
Nu zit ik met het volgende probleem.

De tv is met een ethernetkabel verbonden met het netwerk, alleen ik kan hem niet vinden op mijn netwerk.

En op mijn tv zie ik de computer niet als een source.

Ik heb een thuisgroep aangemaakt en daar heb ik de tv toestemming gegeven om gedeelde mappen te zien.

Het verhaal wordt nog aparter, als ik mijn tv via wifi connect dan zie ik wel de mediaserver op het thuisnetwerk, maar zodra ik een wired connection gebruik dan zie ik helemaal geen mediaservers.

[ Voor 24% gewijzigd door Rixos op 22-02-2017 08:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jvanhambelgium
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09:19
Rixos schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 12:19:

Mijn tv is een Samsung ks7000, mijn pc heeft een 2600k cpu op 4.4 ghz en een 980ti als gpu.

De NAS is een 5400 rpm 2tb HDD die zich in mijn mediaspeler bevindt.

Ik heb ook de KS7000 hangen (65") en speel probleemloos 4K (vb Youtube demos) en haal dan bitrates van 50-80Mbps naar Internet toe om de content te fetchen.
Ik gebruik wel de LAN van de TV, niet de Wifi/WLAN (alhoewel die op 5Ghz werkt en ook flinke doorvoer heeft)

Je gaat vooral beperkingen tegenkomen van de soort "4K" media die je TV kan afspelen...bitrates, containers,codecs, profiles en dat soort beperking.

Alle ondersteunde zaken netjes bijeen :

http://www.samsung.com/us/support/answer/ANS00045927/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaulusTweakers
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 31-05-2024
Een 4k/Atmos HEVC stream is minimaal 400mbps.

Dat Tv's met 100mbps worden geleverd is kort gezegd belachelijk en officieel kunnen ze hierdoor geen 4k + Atmos/DTS:X content op de kwaliteit dat ze voor gemaakt zijn streamen.
De 4k montages dat worden gemaakt voor YouTube en Netflix worden eerst door de monteur of de mediabedrijf zelf gedownscaled met zo min mogelijk kwaliteit verlies, maar er blijft een verlies in kwaliteit en dat is te merken.

Dit is een 4k/Atmos HEVC stream direct uit een 4k Blu-Ray:
Afbeeldingslocatie: https://eu.community.samsung.com/t5/image/serverpage/image-id/101559i8DFF4C8648664D31/image-size/large?v=1.0&px=999
Om dit af te spelen heb je of de disc zelf nodig of moet je de volgende verbinding hebben:
62,3Mb/s video + 4.2Mb/s geluid = 66.5Mb/s is dus 532mbps

Je kan dit ook natuurlijk downscalen en omzetten naar andere formats om het onder de 100mbps te krijgen en kan je de media nogsteeds redelijk kijken op 4k maar je zal nooit die ervaring hebben dat de 4k Blu-ray disc zelf levert.
Is heel jammer dat wij in 2019 zitten en nogsteeds hier tegenaan lopen, ik had dit in 2016 destijds aangekaart en we zijn nu 3 TV generaties verder en een simpele 1gbps aansluiting in een TV plaatsen lijkt nogsteeds heel lastig terwijl de aansluiting in een kleine laptop plaatsen is geen probleem..

Als je echt de 4k ervaring wil hebben moet je het nogsteeds via de oude wetse manier doen, 4k Blu-Ray in een blu-ray speler of je kan gaan zoeken voor een mediabox oplossing met een 1gbps aansluiting.

Antwoord op de vraag is dus Nee, een 70gb 4k bestand kan je zelfs met Cat8 niet streamen over lan direct naar je TV ook is de TV uit 2019. Je moet ongeveer 600mbps kunnen streamen en TVs hebben 100mbps aansluitingen, je hebt inderdaad een mediaspeler nodig met een 1gbps aansluiting en goedespecs voor 4k.

[ Voor 9% gewijzigd door PaulusTweakers op 09-09-2019 08:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plopeye
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15-05 12:37
PaulusTweakers schreef op maandag 9 september 2019 @ 07:46:
Een 4k/Atmos HEVC stream is minimaal 400mbps.

Om dit af te spelen heb je of de disc zelf nodig of moet je de volgende verbinding hebben:
62,3Mb/s video + 4.2Mb/s geluid = 66.5Mb/s is dus 532mbps
De hoogste bitrate volgens de UHD BR specificatie zit toch echt op 128Mbit.

Wikipedia: Ultra HD Blu-ray

Ik denk dat je in je artikel onterecht Mbyte/s en Mbit/s door elkaar hebt gehaald en dat er dus een factor 8 naast zit.

Unix is user friendly, it's only selective about his friends.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:17

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Laten we dit topic uit 2017 maar even voor wat het is.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.