Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chivco
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 15-09-2017
Mijn vraag
Momenteel heb ik een Toshiba Laptop( i5, 8GB ram, 2.50GHz, 680 GB op de C:).
Hierop heb ik geprobeerd om muziek te maken wat totaal niet lukt, omdat de programma waarin ik nu werk (FL Studio) mijn CPU overbelast.
Nu ben ik opzoek naar een nieuwe laptop met ten minste, i7, 32 GB ram + SSD en een goede audiokaart, voor max 2500 euro.

Relevante software en hardware die ik gebruik
FL Studio, zal waarschijnlijk overstappen op Ableton. Wil ook nog een audiokaart.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik twijfel eraan om zelf een laptop te laten bouwen, of een kant-en-klare laptop te kopen. Hierbij vraag ik mij af of de kwaliteit van een een zelf in elkaar gezette laptop dan significant minder is, omdat ik de prijs soms een fors stuk lager is. Op de website van xnotebooks kom ik bijvoorbeeld in prijs veel lager uit voor dezelfde specs als op de site van dell.

Nu hoop ik dus dat jullie mij kunnen helpen met de juiste laptop voor mij. Ook hoop ik dat jullie mij kunnen uitleggen of het verschil in kwaliteit echt significant is als ik een laptop door een site als die van xnotebooks laat bouwen.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metaalhoofd
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 13-09 08:08
Audiokaart van laptop is nooit boeiend, ga dan op zoek naar een goede interface en dan is het handig om te weten hoeveel sporen je tegelijk wil kunnen opnemen, wat je plannen ermee zijn etc. Want voor thuis gebruik heb je degelijke interface opties voor een paar honderd euro tot duizenden euro's als je tig sporen tegelijk wil opnemen.

Ik zou denken dat een i5 op zich ook wat aan zou kunnen, maar als je veel plugins tegelijkertijd gebruikt dan ws. niet of er is iets anders aan de hand waardoor cpu misschien te heet wordt

Met 8Gb Ram zou je al aardig wat kunnen doen. 32 GB lijkt me wat overkill, tenzij je veel samples in geheugen wil laden, maar iets met 16Gb wat makkelijk uit te breiden is tot 32 zou denk ik ook goed moeten zijn afhankelijk van je geplande gebruik

SSD is een must voor je programma's, voor de audiobestanden zou een 7200 rpm HDD goed moeten zijn (SSD houden niet niet zo van veel schrijfbewerkingen, of je moet ze eerder vervangen). Evt SCSI maar dat heb ik nog niet gezien in laptops.

Dus hoeveel sporen wil je tegelijk opnemen bewerken etc.
Hoeveel plugins/digitale effecten pas je tegelijkertijd toe per track.
Maak je veel gebruik van samplelibraries?

Morgen kan ik weer met je meedenken, want ik ben mij ook aan het oriënteren voor een nieuwe audio laptop (met game capaciteiten), maar moet nog even doorsparen om mijn budget rond te krijgen

Star Citizen Referral Code

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chivco
Bedankt voor je reactie!

Ik gebruik zeker veel plugins ( Spire en Massive) en sample libraries ( Kontakt, Nexus).
Omdat ik mijn sporen meestal niet bounce en vaak mini breakjes maak, kom ik zo wel boven de 75 sporen uit. Juist vanwege mijn grote gebruik van dergelijke zware plugins enzo, ben ik op zoek naar een wat zwaarder geschut dan ik nu heb.

Weet jij ook of de kwaliteitsverschil significant is van het laten bouwen van een laptop door een bedrijf als
www.xnotebooks.nl of www.bto.eu t.o.v. een kant en klare als een Acer of Asus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisjan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 10-09 16:51
Moet het per se een laptop zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chivco
Hoi Jorisjan,

Ja ik moet het namelijk ook kunnen gebruiken op school en tijdens studiosessies. Ben helaas niet nog rijk genoeg om aan EN/EN te beginnen haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel_Elessar
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 02-01-2022
Wat voor GPu's gebruiken die programma's? dat kon ik niet zo snel terugvinden op de website van Ableton, of ze moeten er geen gebruiken.

Voor die prijs kun je al best wat leuks kopen. Bijvoorbeeld workstations van Dell/Lenovo/hp. Die hebben veelal een geheugen van max 32/64GB iets wat voor jou dus handig is. Ook een I7 HQ(quadcore/threads) beste voor laptop segment. En goede bouwkwaliteit voor de machines. Ja, ze kosten veel en ja het is het waard. Op die machines is veelal weinig beknibbeld. Oké, van sommige heb je 'maar' een fullhd scherm. Maar dat maakt voor de ene wel uit en voor de andere niet. Je kunt er natuurlijk ook 4k displays in krijgen. Quadro videokaarten. En misschien ook interessant om te kijken naar 1 met een Xeon cpu? die zijn misschien net iets buiten budget bedenk ik me nu. Maar daar staat tegenover dat die meer tegelijk aan kunnen. Die workstations hebben ook vaak plaats voor een hdd én ssd welke in veel gevallen in M.2 pcie vorm factor zijn.

De BTO's zijn ook een idee ja. Maar hoe die kwaliteit is weet ik dan weer niet.

Someone now is screaming as the flames fly high.. PSN: DanielElessar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metaalhoofd
Chivco schreef op maandag 20 februari 2017 @ 21:44:
Bedankt voor je reactie!

Ik gebruik zeker veel plugins ( Spire en Massive) en sample libraries ( Kontakt, Nexus).
Omdat ik mijn sporen meestal niet bounce en vaak mini breakjes maak, kom ik zo wel boven de 75 sporen uit. Juist vanwege mijn grote gebruik van dergelijke zware plugins enzo, ben ik op zoek naar een wat zwaarder geschut dan ik nu heb.

Weet jij ook of de kwaliteitsverschil significant is van het laten bouwen van een laptop door een bedrijf als
www.xnotebooks.nl of www.bto.eu t.o.v. een kant en klare als een Acer of Asus?
Okee, met dat gebruik zal een i7 (HQ! geen U!) en 32GB Ram inderdaad wel handig zijn.

Wat voor externe audio-interface gebruik je momenteel of als je nog geen hebt, hoeveel sporen zou je tegelijk willen opnemen, of werk je eigenlijk alleen met samples en neem je zelf geen instrumenten/zang op?

Ik heb zelf geen ervaring met barebones, zoals die van bto/clevo. Ik hoor er wisselende verhalen over (de een is er na jaren gebruik lyrisch over en de ander vind kwaliteit tegenvallen (onderdelen die defect raken binnen enkele jaren) tov de standaard systemen van Asus etc).
Voor mezelf ben ik bij berekeningen vaak duurder uit met zo'n barebone (als ik de prijzen vergelijk met een configuratie van Asus/msi die in de buurt komt van wat ik zou willen, meestal maakt GPU het in verhouding duurder), maar de configureerbaarheid van met name Clevo (www.laptopplus.nl) is wel aantrekkelijk (ruimte voor meerdere SSD's/HDD's (zodat je bijv samples op een aparte SSD kan zetten) en vaak uitbreidbaar tot 64 GB ram).

Omdat je niet aangaf dat je het voor gamen wil gebruiken, zal de GPU voor jou niet zo belangrijk zijn. Echter de meeste laptops met recente i7 HQ-processor en 16+ Ram in de Pricewatch van Tweakers zijn voornamelijk Gamelaptops, weet niet of jou dat wat uitmaakt

Zoals Daniel aangaf zou een workstation (zakelijke laptop van bijv Dell, Lenovo, HP) misschien wel interessant kunnen zijn (steviger gebouwd dan hun consumenten modellen, maar wel duurder, mede ook doordat er Windows Pro op staat ipv Home).

ik zag dat Lenovo's laptops doorgaans nog 6e generatie i7's hebben ipv 7e generatie.

Dell XPS 15 zou interessant kunnen zijn

van MSI heb ik een documentje gevonden mbt het aantal M.2 en 2,5" storage bays die hun modellen hebben (interessant als je meerdere SSD/HDD's wil inbouwen): https://www.msi.com/asset...2-051284@faq_01117_en.pdf

van andere merken zal het nog even zoeken zijn wat voor upgrade mogelijkheden ze hebben.

[ Voor 6% gewijzigd door Metaalhoofd op 21-02-2017 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devaqto
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 12-09 14:38
Volgens mij wordt er voornamelijk gebruik gemaakt van Apple binnen de professionele muziek wereld. Zie altijd de grootste producers en DJ's gebruik maken van MacBooks. Met je budget moet dat ook wel lukken.

32 GB RAM gaat pas gebeuren met de Kaby Lake MacBook refresh, op dit moment is 16 GB het maximum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metaalhoofd
Even vanuitgaande dat je ook meersporen audio opneemt (studio sessies) en niet alleen werkt met samples, ben ik benieuwd wat voor interface je dus nu hebt. Of als je er nog geen hebt, hoeveel sporen je tegelijkertijd zou willen opnemen of wil je gebruik maken van de interface die bij zo'n studio sessie evt beschikbaar is (mits compatible met Windows)?

Idealiter zou je denk ik 1 SSD van 128-256GB willen hebben voor je OS, je DAW en meeste plugins + 1 256-512 SSD voor al je samples + een 1TB 7200 rpm HDD voor je projecten, audio files etc. Ipv een HDD zou SSD ook kunnen, maar dat maakt het een heel stuk duurder en ik weet niet in hoeverre het vele schrijf-acties op SSD's bij audio opnames de levensduur te zeer verkort.

Een aantal Clevo barebones hebben zowiezo al ruimte voor twee M.2 SSD's + nog 2 2,5" bays, wat ze daarom alleen al interessant maakt (maar de meningen mbt kwaliteit zijn verdeeld), als je kijkt naar de gevestigde merken, zou je naar de volgende zaken kunnen kijken:
De meeste laptops van de andere merken hebben 1 M.2 slot (al dan niet al gevuld met een SSD) en 1 2,5" bay voor een 2e schijf (sommigen hebben daar al een HDD ingezet).
Sommige (doorgaans duurdere) laptops hebben een 2e en soms zelfs 3e M.2 slot, zodat je er zonder veel moeite een extra M.2 SSD in kan plaatsen, maar je moet soms wel even op zoek naar reviews of je beoogde laptop dat heeft.
Echter bij een laptop met een optische speler (DVD/bluray) zou je met behulp van een caddy een extra 2,5" SSD/HDD kunnen plaatsen.

Omdat je de laptop veel meeneemt denk ik dat je 15" wilt?

HP Omen's vallen bijvoorbeeld af (slechts 1 M.2 slot en geen optisch drive)
En volgens mij hebben de eerder genoemde Dell XPS 15 ook maar 1 M.2 slot en geen optische speler.

Als je bijvoorkeur een Kaby Lake (7th gen) processor wil (ca 10% sneller dan de 6th gen Sky Lake), kom je nu dus al snel uit op barebones als BTO/Clevo of game laptops met wat schreeuwiger uiterlijk.

Afgezien van de toetsenbord verlichting vind ik MSI nog wel ingetogen.
pricewatch: MSI GE62 7RE-094NL (Apache Pro) (koop er dan nog een 2e 2,5'" SSD + een caddy bij, verhuis HDD naar de caddy en zet de 2e SSD waar HDD zat)
heeft ook een GTX 1050 Ti kaart, dus zou je ook nog wel aardig kunnen gamen mocht je dat willen. Je kan later bekijken of je het RAM geheugen verder wilt uitbreiden.

Vind je gamen minder belangrijk, zou deze ook kunnen:
pricewatch: MSI GE62 7RD-097NL (Apache) (zelfde verhaal, alleen de aanwezige HDD is 5400 rpm, dus haal dan ook nog een nieuwe 7200 rpm HDD van 1TB)

Duurder kan ook, maar op een gegeven moment ga je dan ook meer betalen voor de GPU en dat is dan een beetje jammer als je niet of nauwelijks gamed.

Anders even wachten tot de i7 Kaby Lake ook wat meer gangbaar wordt in niet gaming-laptops, want dat is nu niet echt het geval

Als je 6th gen i7 (Sky Lake) ook prima vind en je geen behoefte hebt aan gamen zijn er momenteel veel meer opties

Ik heb overigens nog niet gekeken naar Thunderbolt aansluitingen, maar met de suggesties ga ik er ook nog even van uit dat je nog wisselgeld nodig hebt voor een audio-interface (reken op zo'n 400-800 euro voor een degelijke interface met 8 microfoon ingangen) en dat je die ook nog moet kopen van je budget.
Is dat niet zo, zou je het beste kunnen kijken naar wat HP/Dell/Lenovo aanbieden qua zakelijke workstations, maar die zijn ook nog niet allemaal met Kaby Lake

Edit:
Lees net een aantal verhalen van audio producers die vooral met laptop werken en daarom audio direct schrijven op externe HDDs (wel minimaal 7200 rpm) of SSDs met USB 3.0+/ aansluitingen zou dat ook kunnen werken met bijv de genoemde Dell XPS of andere laptops die intern maar 2 SSD/HDD kunnen bevatten.

En zorg uiteraard voor voldoende backups

[ Voor 4% gewijzigd door Metaalhoofd op 21-02-2017 22:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chivco
Ieder dank voor u reacties!
Ik denk dat het op het gebied van kwaliteit verstandig is als ik een bekender merk zal moeten aanhouden dan een bto of xnotebooks. Zelf heb ik op de site nu een Laptop samengesteld met deze waarden:
Processorgegevens:
Intel Core Xeon - i7 7820HQ Quad Core
2,90 GHz, 3,90 GHz Turbo
Intel HD Graphics 630 (Waar dit betrekking tot heeft, geen idee)
8 MB cache 45 Watt (Waar dit betrekking tot heeft, geen idee)

RAM geheugen:
32 GB
(2 x 16 GB)
2.400 MHz DDR4 Non-ECC SDRAM ( Is deze Hertz waarde voldoende voor muziekproductie)

Schijf:
512 GB SSD
SED PCIe NVMe Solid State-harde schijf, MPWS ( Is dit een goede SSD?)

2000 GB HDD
5.400 rpm 7 mm HDD ( De rpm is hiervan helaas wel minder dan de 7200rpm zag ik :(

Grafisch:
NVIDIA Quadro M1200
4 GB GDDR5-geheugen ( Weet niet of dit zo erg van toepassing is mbt muziek).

Wat ik wel opmerkelijk vindt, is dat die uitbreiding met HDD alleen mogelijk is met een 3-cel (56 W/h) lithium-ionbatterij met ExpressCharge, terwijl hij zonder HDD een 6-cel (97 W/u) kan hebben.
Speelt dit een grote rol voor snelheid/kracht/CPU?

Ook zag ik op de FL-studio site dat een Soundcard met DirectSound drivers een minimale requirement is.
Kan ik dit ook laten inbouwen, of hoe zit dat?

Al met al wil ik jullie allen bedanken voor jullie hulp en tijd! Excuses dat ik zoveel vragen stel!

De prijs dit ik voor de Dell samenstelling kwijt zou zijn is 94,90 boven het budget, maar te overzien:
€ 2.594,90.

De link naar de dellsite:
http://configure.euro.del...5520emea&s=bsd&vw=classic

De link naar de FL-studio requirements:
https://support.image-line.com/knowledgebase/base.php?ans=82

Bedankt@Metaalhoofd@Daniel_Elessar@jorisjan@Karizma

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisjan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 10-09 16:51
persoonlijk denk ik dat je een bijzondere en enigszins onsamenhangende configuratie hebt samengesteld. met name de Quadro kaart is voor jouw werk totaal niet van toepassing en te duur.

processor: prima (dikste die je kan krijgen op t moment).
ram geheugen: prima, 2x16gB moet meer dan voldoende zijn, ook de snelheid (hz) is top.
harde schijf: prima qua capaciteit, maar merk ken ik niet.
2e harde schijf: Vervangen! of voor een dikke 7200 toeren, of voor een dikke SSD
grafische kaart: vervangen voor een "simpele" geforce GTX. kost de helft en fruity loops heeft het niet eens nodig volgens de officiele specs! een GTX960M is al meer dan voldoende, ook om een spelletje te kunnen spelen.

voor wat betreft je andere vragen:

intel HD graphics = ingebouwde grafische kaart van de processor.
8 MB cache = ingebouwd "ram" gehuegen van de processor zelf.
Wat ik wel opmerkelijk vindt, is dat die uitbreiding met HDD alleen mogelijk is met een 3-cel (56 W/h) lithium-ionbatterij met ExpressCharge, terwijl hij zonder HDD een 6-cel (97 W/u) kan hebben.
Speelt dit een grote rol voor snelheid/kracht/CPU?
nee hoor, het formaat van de batterij speelt een rol. de plek van de harde schijf wordt ingenomen door de batterij
Ook zag ik op de FL-studio site dat een Soundcard met DirectSound drivers een minimale requirement is.
Kan ik dit ook laten inbouwen, of hoe zit dat?
IEDERE geluidskaart tegenwoordig kan directsound aan. ASIO geluidskaarten zijn "bijzonderder" en worden vrijwel alleen in professionele toepassingen gebruikt, (Zoals bij jou). een simpele geluidskaart met 2 mic ingangen en 2 uitgangen is denk ik al genoeg voor je, en kost je zo'n €100

wat BTO betreft: ik gebruik al een jaar of 5 verschillende laptops van BTO voor mijn werk (live geluidstechniek). ze doen het prima met dikke specs,. ze hebben 2 "nadelen"
1) ze zijn groot en zwaar (boeit mij niks voor mn werk, zit allemaal in flightcases)
2) de ventilator slaat vrij snel aan. (warmtehuishouding). maakt mij ook niet uit.

edit: ff bij BTO een laptop in elkaar gedraaid: €1569 incl BTW. geen aparte grafische kaart en een klein stapje terug qua processor (maar ik kan me niet voorstellen dat dit te weinig is)
Specificaties

Scherm
Scherm- 17.3" mat HD+ scherm (res. 1600x900)
- 17.3" mat  Full HD-scherm (res. 1920x1080)
Processor
- 6e generatie Intel® Core™ processor (Skylake)
Chipset
- Mobile Intel® HM170 Express Chipset
Werkgeheugen
- Maximaal 32GB DDR3L (2x 16GB modules in 2 slots)
Videokaart
- Intel® HD Graphics 530 (standaard aanwezig in processor)
Opslag
- 1x 2.5 inch harddisk / SSD (SATA-600)
- 1x M.2 SSD slot op moederbord (SATA-600 of PCI Express x4)
- Optioneel 3e harddisk / SSD in een caddy (DVD-drive wordt vervangen)
Aansluitingen
- 1 x USB 2.0
- 3 x USB 3.0
- 1 x VGA
- 1 x HDMI™ 1.4a (met HDCP)
- 1 x Hoofdtelefoon uitgang (3.5mm mini-jack)
- 1 x Microfoon ingang (3.5mm mini-jack)
- 1 x RJ-45 LAN 100/1000Mbps
Keyboard
- Verlicht toetsenbord met numeriek gedeelte
Audio
- Ingebouwde stereo speakers
- Sound Blaster™ Cinema 2
Overige
- Ingebouwde Full HD-webcam
- 9-in-1 card Reader (MMC/RS-MMC/SD/Mini-SD/SDHC/SDXC/MS/MS-Pro/MS-Duo)
Beveiliging
- Kensington® Lock
Afmetingen
- 413mm (B) x 272.8mm (D) x 36.4mm (H)
Gewicht
- 3.1 KG
Batterij
- 6-cell lithium-ionbatterij (62.16Wh)
- Accuduur bij alledaags gebruik: 4,5 uur
Meegeleverde accessoires
- 90 watt adapter
- Actie kit BTO-draagtas + USB-muis + muismat + stereo oordopjes t.w.v. €39,00

[ Voor 54% gewijzigd door jorisjan op 22-02-2017 23:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chivco
Hoi Jorisjan!

Wat betreft Harde schijf heb ik daar voor uitbreiding van de 512 SSD, binnen mijn price range een aantal mogelijkheden:
- of van 512 SSD naar 1TB SSD ( voor 184 euro extra)
- of Plus een
- 2 TB 5.400 rpm 7 mm HDD ( 160 eu extra)
- 256 GB 2,5 inch 7 mm SATA SSD klasse 20 (145 eu extra)
- 500 GB 2,5 inch 7.200 rpm harde schijf ( 65 extra)

Hierover vraag ik mij af:
1 Weegt de extra 512 GB SSD significant zwaarder op tegen de 2 TB HHD?
2 Als ik de 500 GB HHD kies, zit daar wel 7200 rpm bij. Hoe is de afweging dan?

Wat betreft de grafische kaart, die is helaas niet te verstellen en is alleen die keuze mogelijk bij de samenstelling.

Nogmaals, erg veel dank voor alle hulp! Ik kan dit niet vaak genoeg zeggen!
Ik doe zelf wel onderzoek maar stel zeker veel vragen, omdat ik zeker weet dat ik mijn centjes juist besteed! Ik ben namelijk wel de man van de miskopen :P.

• Metaalhoofd
Chivco schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 23:47:
Hoi Jorisjan!

Wat betreft Harde schijf heb ik daar voor uitbreiding van de 512 SSD, binnen mijn price range een aantal mogelijkheden:
- of van 512 SSD naar 1TB SSD ( voor 184 euro extra)
- of Plus een
- 2 TB 5.400 rpm 7 mm HDD ( 160 eu extra)
- 256 GB 2,5 inch 7 mm SATA SSD klasse 20 (145 eu extra)
- 500 GB 2,5 inch 7.200 rpm harde schijf ( 65 extra)

Hierover vraag ik mij af:
1 Weegt de extra 512 GB SSD significant zwaarder op tegen de 2 TB HHD?
2 Als ik de 500 GB HHD kies, zit daar wel 7200 rpm bij. Hoe is de afweging dan?

Wat betreft de grafische kaart, die is helaas niet te verstellen en is alleen die keuze mogelijk bij de samenstelling.

Nogmaals, erg veel dank voor alle hulp! Ik kan dit niet vaak genoeg zeggen!
Ik doe zelf wel onderzoek maar stel zeker veel vragen, omdat ik zeker weet dat ik mijn centjes juist besteed! Ik ben namelijk wel de man van de miskopen :P.
Wat betreft GPU: Ik begrijp dat je aan het kijken bent naar een workstation van Dell. workstations van Dell/HP etc hebben vaak al standaard de eenvoudigste Quadro erop zitten, beetje jammer omdat het voor jou weinig meerwaarde biedt, maarja.

Ik zou toch aanraden om een aparte SSD te gebruiken voor je OS, DAW en plugins en een aparte SSD voor de samples.

je OS, DAW en plugins hebben continue bandbreedte van de bus nodig om het zaakje draaiend te houden. Als je dan ook nog een sloot aan samples gaat streamen vanaf je SSD zou dat elkaar in de weg kunnen gaan zitten. Dit zal met een NVMe met hoge lees/schrijf snelheden wat minder snel gebeuren dan met een SATA 3 SSD, omdat NVMe/PCIe (1700-3500/700-2400 Mbps lees/schrijf) vaak een factor 3-5x sneller is dan SATA 3 (500/500Mbps lees/schrijf), dus met een goede NVMe/PCIe hoeft het geen probleem te worden. Bij een gewone SATA 3 SSD, zou ik samples gescheiden houden van je OS en software

Nu zie ik bij de keuzemogelijkheden maar bij 1 schijf NVMe staan en zegt 'klasse 40/50' mij niet zoveel (het is wel PCIe, dus zijn wel snellere SSD's), vind het dan lastig beoordelen hoe snel die zijn. Er staat geen merk vermeld, dus kan daarom niet zeggen hoe snel die schijven zijn. Dat zou je moeten navragen bij Dell wat de lees/schrijf snelheden van die schijven zijn
SED betekent Self-Encrypting Drives

aan een 5400 rpm HDD heb je weinig aan, tenzij je het louter voor opslag gebruikt.
Als je veel sporen tegelijk opneemt en afspeelt vanaf die HDD kan je sneller lees/schrijffouten krijgen, daarom dat 7200 rpm toch het minimum is (en doorgaans voldoende voor lezen/schrijven van vele tientallen audio tracks).

Beetje vreemd dat je anders alleen een optie hebt voor een 500GB 7200rpm schijf (kan je dan niet beter een bestellen zonder schijf en zelf een 1TB 7200 rpm schijf kopen en inbouwen?), maar 500 GB is op zich ook voldoende voor je lopende projecten. Koop dan een paar externe schijven voor backups van je afgeronde (of stil liggende) projecten.
Ga er zowiezo vanuit dat bij intensief gebruik van die HDD, je hem om de zoveel jaar moet vervangen. Er zijn een hoop professionele studio's die minimaal jaarlijks hun HDD's vervangen, omdat ze dagelijks zeer intensief gebruikt worden.
Houdt er ook rekening mee dat een legere HDD sneller werkt dan een die bijna vol zit (de koppen moeten dan veel meer heen en weer en aan de buitenkant van de schijf lezen, wat langzamer gaat dan de binnenkant). Dus het is zowiezo aan te raden om afgeronde projecten te verhuizen naar een externe schijf, zodat je interne 7200 rpm niet boven 60% vulling uit komt

De grootte van je SSD schijven hangt echt af wat je erop wil zetten.
Hoe groot zijn je huidige sample-libraries bij elkaar en hoeveel meer sample-libraries wil je er de komende jaren nog bij zetten?

[ Voor 11% gewijzigd door Metaalhoofd op 23-02-2017 08:19 ]

• Chivco
Hoi @Metaalhoofd!

Als ik het goed begrijp, zeg jij:
SSD boven HDD en als je dan SSD gebruikt, dan liever aparte SSD schijven. Tenzij het een NVMe is, dan is die scheiding niet nodig.
Met andere woorden: je raadt mij dus aan om de uitbreiding naar 1 TB SSD te doen, want deze gaat ook langer mee dan een HDD, en eventueel extra externe HDD's te kopen voor bestanden die ik niet meer actief gebruik.

Kan ik ook achteraf nog eventueel extra SSD's in laten bouwen?

Wat betreft Libraries, wil ik deze minimaal tot 100GB uitbreiden.

• Metaalhoofd
Chivco schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 11:01:
Hoi @Metaalhoofd!

Als ik het goed begrijp, zeg jij:
SSD boven HDD en als je dan SSD gebruikt, dan liever aparte SSD schijven. Tenzij het een NVMe is, dan is die scheiding niet nodig.
Met andere woorden: je raadt mij dus aan om de uitbreiding naar 1 TB SSD te doen, want deze gaat ook langer mee dan een HDD, en eventueel extra externe HDD's te kopen voor bestanden die ik niet meer actief gebruik.

Kan ik ook achteraf nog eventueel extra SSD's in laten bouwen?

Wat betreft Libraries, wil ik deze minimaal tot 100GB uitbreiden.
Wat ik bedoel te zeggen:
1. voor OS & software: SSD
2. voor samples: 2e SSD
3. voor opnemen audio en terugspelen opgenomen audio: 7200 rpm HDD

Ad. 1 & 2:
Een gewone SATA-3 SSD (500-600 Mbps lees/schrijfsnelheid) is snel, maar als dezelfde SSD zowel OS, software en constant samples moet bedienen kan de bus toch te veel werk krijgen.
Een snelle PCIe/NVMe SSD zou denk ik die combinatie wel aankunnen, maar dan zou je moeten weten wat de lees/schrijfsnelheden van die specfieke SDD is. Sommigen hebben een lees/schrijfsnelheid van 1700/750 Mbps, maar duurdere kunnen wel rond 3500/2500 Mbps hebben. Ik verwacht dat die laatste groep er geen problemen mee heeft, dus dan zou 1 grotere snelle PCIe/NVMe SSD op zich ook afdoende zijn.
Het hangt er ook echt vanaf wat voor samples je gebruikt.
Een beetje orkest-bak is 20-50GB, maar er zijn ook pro versies die in de honderden GBs lopen (tig verschillende articulaties van bijv strijkers op met verschillende microfoons opgenomen op hoog kwaliteits niveau)
Een goede drum-sample pakket is ook zo'n 5-20 GB, maar er zijn er ook weer dure pakketten die boven de 100 GB uit komen.

voor je OS, je DAW en een stapel plugins denk ik dat je aan 100-150GB genoeg hebt.
Je wilt toe naar een sample-library van 100 GB, dat is op zich niet ontzettend veel. Dus ik denk dat je met een ekele snelle SSD van 512 GB wel aardig uit de voeten kan, maar probeer dan op te vragen wat de lees/schrijf snelheden van die SSD's zijn.

Ad 3.
Voor het opnemen van audio worden een hoop tempfiles gemaakt (denk aan die talloze mislukte takes per instrument, per nummer). Dus een hoop schrijfwerk. cellen op een SSD kunnen maar een x aantal keer beschreven worden, voor ze het begeven en wat dat betreft is een HDD daar beter tegen bestand.
Maar bij beide zijn kanttekeningen te maken:

HDD:
- een 7200 rpm HDD is snel genoeg om tegelijkertijd tientallen tracks af te spelen en simultaan te schrijven.
- een HDD is goedkoop tov SSD
- een HDD is een ronddraaiende schijf en lezen/schrijven gaat het snelst aan de binnenkant van een schijf en naarmate de koppen meer naar de buiten kant moeten om te lezen/schrijven wordt deze trager. Daarom wordt wel eens aangeraden om je HDD zo leeg mogelijk te houden of ten hoogste 60% van de opslag capaciteit te benutten
- HDD is gevoelig voor stoten/trillingen
- ook een HDD slijt, waardoor de meeste studio's die er dagelijks mee werken ze naar een jaar vervangen, omdat ze het risico niet willen lopen dat hij midden in een opname project defect raakt. Voor hobbymatig/school gebruik zal je er minder intensief gebruik van maken en kan je ze wel 3 jaar laten zitten.

SSD:
- een SSD is sneller, maar ik begreep dat latency bij oudere modellen wat slechter is dan bij een HDD
- een SSD is een stuk duurder tov HDD
- een SSD is niet zo gevoelig voor stoten/trillingen
- een cel van een SSD kan maar een x aantal keer beschreven worden (afhankelijk van model tussen 8000-20000 keer, maar ik heb testen gezien van Samsung Evo's die het veel langer volhielden). Dit hoeft dus ook geen probleem te zijn, mits hij groot genoeg is en dus zelf kan bepalen waar hij de gegevens opslaat. Ook hier geldt weer dat vrije-schijfruimte het makkelijker maakt om niet telkens dezelfde cellen te hoeven gebruiken. Ik denk dat menig studio ook SSD's die ze voor de audio opnames gebruiken, na een jaar zal vervangen (better safe than sorry) en ik stel me voor dat ze die vervolgens in een NAS oid stoppen als opslag van backup bestanden, want in theorie zouden SSD's heel lang mee kunnen gaan als ze alleen hoeven te lezen.
- grote SSD's zijn een veelvoud duurder dan een HDD equivalent. Je kan dan een kleinere SSD nemen, maar deze zal dan ook eerder 'op' zijn dan een grote SSD, omdat hij vaker dezelfde cellen zal moeten hergebruiken.

De keuze tussen HDD/SSD voor de audio opnames is een persoonlijke keuze. De een gebruikt bewust HDD's, omdat ze het aankunnen en een stuk goedkoper zijn om te vervangen, de ander gebruikt bewust SSD's, omdat ze stiller zijn en geen last van trillingen hebben en het geld ervoor over hebben.

Ik begrijp een beetje uit de context van het configuratie-formulier dat de beoogde Dell workstation een PCIe slot heeft en een 2,5" bay. Dus daar kan je dan zowiezo EN een PCIe SSD en een 2,5" SSD/HDD in kwijt.
als hij een optische speler heeft, zou je mbv een caddy er nog een extra 2,5" SSD/HDD in kunnen zetten.

Probeer bij Dell na te gaan wat exact de lees/schrijfsnelheden van de SSD's zijn. en bepaal zelf of je kiest voor hun 500 GB 7200rpm HDD, of dat je er zelf een grotere inzet.

Ik zou dan in jouw geval gaan voor een snelle 512 GB SSD + 7200rpm HDD. een grotere SSD mag, maar denk niet dat je dat voorlopig echt nodig gaat hebben.
Daarnaast is het hebben van enkele externe schijven voor je backups altijd wel aan te raden

Als je een alternatief voor Dell wil hebben, maar wel workstation kwaliteit, zou je bijv naar HP kunnen kijken, Misco heeft ook een HP-workstation configurator (gek genoeg vond ik dat niet op de site van HP zelf). Misschien dat Lenovo dat ook heeft, maar misschien hebben ze ook al een standaard workstation die in de buurt komt

Maar heb je nu al een goede Asio interface? Want dat is me nog niet helemaal duidelijk geworden of je daar ook nog budget voor over moet houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chivco
@metaalhoofd. Bedankt voor je reactie!
Ik zal zeer waarschijnlijk, met deze nieuwe kennis, een snelle SSD+HDD combi halen. Zelf heb ik geen idee wat voor Asio interfase ik (nodig) heb. Heeft dit te maken met een audiokaart of een instelling in mijn laptop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metaalhoofd
Chivco schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 14:11:
@metaalhoofd. Bedankt voor je reactie!
Ik zal zeer waarschijnlijk, met deze nieuwe kennis, een snelle SSD+HDD combi halen. Zelf heb ik geen idee wat voor Asio interfase ik (nodig) heb. Heeft dit te maken met een audiokaart of een instelling in mijn laptop?
externe audio Interface:
Deze heb je in allerlei soorten en maten: https://www.bax-shop.nl/e...o=popular&p%5Bmax%5D=1000
Asio is een bepaalde standaard.

Hangt erg van af wat je wil gaan doen, mijn eerste audio interface (Yamaha DSP Factory) was een miskoop, niet omdat het slecht was, maar omdat deze eigenlijk veel te duur/professioneel was mbt wat ik ermee wilde doen (ik nam destijds maar 1 spoor tegelijk op ivp diverse). Na een aantal jaren deze verkocht en een stuk goedkopere M-audio interface gekocht. Nu werk ik met een Zoom R16 wat op dit moment uitstekend is voor wat ik er nu mee doe (hobby matig oefensessies opnemen), maar op termijn zal ik ws wel wat duurders nodig hebben.

Ik weet niet wat geadviseerd wordt vanuit je opleiding (ik neem aan dat je een opleiding gaat volgen op het gebied van audio-bewerking) en/of er audio interfaces zijn die je kan lenen bij studio sessies. Als je daar nog niets over gehoord hebt, zou ik nog even mee wachten met het kopen van een interface, maar ik zou wel alvast een bedrag reserveren (voor 400-800 euro heb je aardig wat keuze voor semi-professionele aspirant-producers).

Want eerlijk gezegd ben ik daar ook nog niet helemaal in thuis, weet alleen wel dat er een hoop opties zijn en je daarom snel een te eenvoudig (goedkoop) model koopt of een te duur model, dus dan is het belangrijk om te weten wat je nodig hebt. Ik ga er vanuit dat je dat ook wel leert tijdens de opleiding en dan een beeld krijgt over wat het beste is voor jou op dat moment.
Met studio-randapparatuur heb je een keten aan componenten (interface, kabels, microfoons, pre-amps, effecten) en de zwakste schakel bepaalt al snel de eind-kwaliteit.

de standaard geluidskaart in een laptop is in ieder geval al voldoende om met samples te werken enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chivco
Bedankt voor je uitgebreide en verhelderende antwoorden! Ik kan je niet genoeg bedanken voor hoe je mij geholpen hebt!
Pagina: 1