Custom-Made Waterkoeling in Phanteks Evolv ATX

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paperchaser
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10-05 15:52
Beste Tweakers,

Ik zou graag even jullie tijd willen lenen voor onderstaande.

Om jullie direct even een goed overzicht te geven, heb ik hieronder mijn set-up opgesomd.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6600K Boxed€ 250,-€ 250,-
1MSI Z170A GAMING PRO€ 0,-€ 0,-
1MSI GeForce GTX 1070 GAMING X 8G€ 470,-€ 470,-
1WD Blue WD20EZRZ, 2TB€ 74,95€ 74,95
1Phanteks Enthoo Evolv ATX Zwart€ 163,50€ 163,50
1Asus ROG Swift PG279Q Zwart€ 830,-€ 830,-
1NZXT HUE+€ 56,79€ 56,79
1Corsair Hydro H100i v2€ 117,84€ 117,84
2Kingston HyperX Fury black HX424C15FBK2/16€ 135,95€ 271,90
1Corsair RM550x€ 94,95€ 94,95
1Samsung 850 EVO 500GB€ 163,30€ 163,30
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.493,23

Wellicht verklapt de titel het al een beetje, maar voor dit systeem zou ik graag een custom-made waterkoeling systeem willen bouwen die zowel mijn CPU + GPU koelt.

Sinds kort ben overgestapt van een LG 34" Ultrawide Curved 60hz monitor naar de Asus ROG Swift PG279Q 165Hz.. Het lijkt erop dat sinds deze overstap mijn huidige waterkoeling Corsair Hydro H100i v2 steeds meer lawaai begint te maken. Zou dit kunnen komen doordat mijn cpu harder moet werken aangezien het aantal Refresh-rates hoger ligt?

Ook wil ik graag next-level gaan met mijn systeem door een custom-made waterkoeling te bouwen aangezien dit de prestaties zal bevorderen en het een echte eye-catcher is.

Nu is het zo dat mijn voorkeur uitgaat naar het merk 'Bitspower' te verkrijgen bij Highflow. Dit aangezien ik een ruime 6 maanden geleden eens contact heb gehad met een tweaker die zeer te spreken was hierover en bij tientallen systemen hiermee heeft gewerkt. Zouden jullie mij dit ook adviseren qua prijs/kwaliteit verhouding of is het alleen een flinke steek in de portemonnee voor een over-gewaardeerd product?

De benodigdheden die ik nodig zou hebben voor mijn loop heb ik hier beneden opgesomd:
  • CPU: Processor waterblok
  • GRAKA: Grafische Kaart waterblok
  • POMP: Waterpomp
  • TOP: Pomp toebehoren
  • RES: Koelvloeistof Reservoir
  • RAD: Radiator
  • TUBE: Slang/Buis
  • FIT: Slangfitting
  • VLOEI: Koelvloeistof voor waterkoeling
  • FAN: Koelwaaier
  • KOELPASTA: Koelpasta voor Processor en/of Grafische kaart.
Om het even allemaal visueel te maken heb ik tevens een foto gemaakt van hoe de kast er momenteel uitziet.

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/107nvkg.jpg

Zijn er tweakers aanwezig die mij kunnen voorzien van de juiste informatie en productlijst en wellicht tegen betaling dit voor mij zouden opstellen.

Een vereiste is uiteraard dat je zelf eerst research moet doen voordat je een topic opent. Voor mijn gevoel heb ik mij goed ingelezen wat de benodigdheden zijn, maar heb ik hiervoor niet de ervaring. Vandaar dat ik toch een topic heb gestart!

Wellicht handig om te weten, maar mijn budget ligt rond de €650 euro. Ik ben ook zeer benieuwd of het voor dit bedrag mogelijk is om zowel nog een moederbord als geheugen waterblok erbij te betrekken.

Ik hoor het graag en nogmaals bedankt voor jullie tijd en kennis _/-\o_

Groet,

Robert
Amsterdam

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fdees
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 21:45

fdees

Trust me I'm an Engineer

Kijk hier eens dit tool van ekwb zal je waarschijnlijk wel op weg helpen.

https://www.ekwb.com/custom-loop-configurator/

The client is not always right. - Enzo Ferrari; Design the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vatos
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21-03-2024
Mooi systeem. Hoe bevalt je monitor? Ik heb de net iets goedkopere variant, de PG278Q
.
Overigens , wat voor soort loop wil je maken? Wil je soft tubes, of hard tubes?
Ik heb zelf een custom loop gehad met soft tubes, moet zeggen dat dit naar mijn idee een stuk makkelijker te installeren is, al vind ik hard tubes wel erg mooi.
.
Als ik jou was zal ik eerst eens zelf het één en ander aan onderdelen opzoeken, dit in een lijstje zetten en hier plaatsen, dan kunnen wij meekijken of dit wat is :)

I7 7700K 4.5GHz / Kraken X52 - EVGA GTX1080 SC - Asus ROG Strix Z270F - M.2 Samsung Evo 960 500GB - Corsair 32GB 3000Mhz - Phanteks Enthoo Evolv Tempered Glass - Asus PG348Q 100hz 3440x1440 GSync - Razer Huntsman Elite - Razer Mamba - Razer Firefly

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob Krauts
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 13-09 18:26
Voor €650 moet je zeker je CPU en GPU gekoeld krijgen. Je zal hoogstwaarschijnlijk wel wat merken moeten combineren, maar pin me hier niet op vast.
Persoonlijk vind ik de blokjes van EK mooi en werken goed. De fittingen kun je allemaal van Bitspower krijgen, maar dit zijn wel één van de duurdere en lopen de kosten hoog mee op. Ik heb EK fittingen gebruikt en gebruik nu Alphacool fittingen en ben met beide erg tevreden.

Bedenk ook of je met harde of zachte tubing wilt gaan werken. Zachte tubing is wat makkelijk en ook wat goedkoper, je hoeft immers geen extra tools te kopen (denk aan heat gun, silicon insert, deburring/cutting). Maar persoonlijk vind ik zachte tubing minder fraai.

Wat wil je bereiken met waterkoeling, behalve een eye-catcher? Wil je meer leunen op geluidsreductie of op performance? Mocht je voor geluidsreductie gaan, dan zou ik niet kiezen om het moederbord en geheugen te koelen op deze manier. Performance moet je alleen doen om een goede overclock te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paperchaser
Vatos schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 14:05:
Mooi systeem. Hoe bevalt je monitor? Ik heb de net iets goedkopere variant, de PG278Q
.
Overigens , wat voor soort loop wil je maken? Wil je soft tubes, of hard tubes?
Ik heb zelf een custom loop gehad met soft tubes, moet zeggen dat dit naar mijn idee een stuk makkelijker te installeren is, al vind ik hard tubes wel erg mooi.
.
Als ik jou was zal ik eerst eens zelf het één en ander aan onderdelen opzoeken, dit in een lijstje zetten en hier plaatsen, dan kunnen wij meekijken of dit wat is :)
Hi Vatos,

Het scherm bevalt zeer goed, de beste monitor die ik tot nu toe in mijn bezit heb gehad.

Zeer rustig voor het oog en gamen op 165hertz hoef ik verder niet toe te lichten.

Mijn voorkeur gaat uit naar hard tubes, dagelijks ben ik opzoek naar de juiste producten die ik kan gebruiken in mijn systeem.. helaas heb ik er zelf niet 100% verstand van dus vandaar dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paperchaser
Rob Krauts schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 14:37:
Voor €650 moet je zeker je CPU en GPU gekoeld krijgen. Je zal hoogstwaarschijnlijk wel wat merken moeten combineren, maar pin me hier niet op vast.
Persoonlijk vind ik de blokjes van EK mooi en werken goed. De fittingen kun je allemaal van Bitspower krijgen, maar dit zijn wel één van de duurdere en lopen de kosten hoog mee op. Ik heb EK fittingen gebruikt en gebruik nu Alphacool fittingen en ben met beide erg tevreden.

Bedenk ook of je met harde of zachte tubing wilt gaan werken. Zachte tubing is wat makkelijk en ook wat goedkoper, je hoeft immers geen extra tools te kopen (denk aan heat gun, silicon insert, deburring/cutting). Maar persoonlijk vind ik zachte tubing minder fraai.

Wat wil je bereiken met waterkoeling, behalve een eye-catcher? Wil je meer leunen op geluidsreductie of op performance? Mocht je voor geluidsreductie gaan, dan zou ik niet kiezen om het moederbord en geheugen te koelen op deze manier. Performance moet je alleen doen om een goede overclock te halen.
Beste Rob,

Dank voor je uitgebreide antwoord.

Mijn voorkeur gaat uit naar Hard Tubing. Het liefst combineer ik geen verschillende merken fittingen, dus zal dan hoogstwaarschijnlijk gaan voor EK of Alphacool mocht de prijs voor Bitspower te hoog oplopen.

Mijn doel van de waterkoeling (naast de eye-catcher) is geluidsreductie. Het systeem heeft momenteel een prima performance, zelfs met mijn H100i V2 blijven al mijn cores onder zware belasting on de 38º. Het nadeel is alleen dat hij steeds meer herrie begint te maken en dit word een groot irritatie punt.

Aangezien ik de waterkoeling zelf niet 100% zal kunnen inbouwen was ik ook al opzoek naar een alternatief.. Hierbij kwam ik onderstaande waterkoeling tegen en ben dan ook benieuwd of er tweakers zijn die ervaring hier mee hebben.

H320 X2 Prestige (http://www.swiftech.com/h320x2prestige.aspx).

De H320 X2 Prestige is zeker een eye-catcher, maar jammer genoeg wel soft tubes en alleen CPU cooled.

Groet,

Robert

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rob Krauts
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 13-09 18:26
Ik zou even kijken bij Highflow wat het prijsverschil is tussen een compleet Bitspower, EK en Alphacool systeem.
Je zou daar ook kunnen vragen of ze je ermee kunnen helpen of de installatie kunnen doen tegen een mooie prijs.

Je kunt ook een blik werpen op de EK Predator met QDC snelkoppelingen en een GPU blok met QDC bestellen. Ik hoor verschillende verhalen en meningen over de Predator, persoonlijk heb ik er goede ervaring mee. Hij is trouwens wel End-of-life, aankomende lente introduceert EK een nieuw dergelijk systeem, als je daar op kunt wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-09 08:21
Geheugen koelen heeft weinig zin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roel_1983
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 27-09 18:31
Voor €650 zou je zeker een mooie loop moeten kunnen maken.

Ik zou in eerste instantie gaan voor het volgende :

2 X 240 radiatoren
Het lijkt dat je een 360 bovenin niet kwijt kan omdat de voorste radiator vrij hoog komt door de cover over je voeding.

Voorin een "normale" 40mm dikke radiator
https://www.highflow.nl/w...ream-pe-240-radiator.html

Bovenin een dunnere 26mm, als je daar ventilatoren opschroeft komen deze zo te zien al een stuk voor je moederbord te hangen.
Koeling zal iets minder zijn als je een dunnere gebruikt, maar dit ziet er m.i. wel beter uit, en het is altijd handiger mocht je de kabels een keer moeten losmaken van je mobo.
https://www.highflow.nl/w...eam-se-240-slim-dual.html

Voor reservoir \ pomp \ pomptop kun je zoiets nemen, een combo.
Hier zijn verschillende brackets voor om hem bijv. aan een fan op je radiator te bevestigen.
https://www.highflow.nl/w...t-120mm-fan-vertical.html
Hier zijn ook verschillende varianten van met verschillende pompen, en reservoir formaten.
https://www.highflow.nl/w...60-mx-pwm-incl.-pump.html

Voor je videokaart moet je even opletten dat je de specifieke versie pakt voor de MSI Gaming X omdat de specifieke versies van MSI, Asus, EVGA een andere layout hebben.
Bij EK is dit de EK-FC1080 GTX TF6
https://www.highflow.nl/w...gtx-tf6-acetalnickel.html

En voor je processor :
https://www.highflow.nl/w...supremacy-evo-acetal.html

Hoe het bij andere merken zit weet ik niet, maar bij EKWB zit er bij elk waterblok (CPU/GPU) een tube met volop koelpasta om het blok te monteren.

Voor de ventilatoren zou ik voor Corsair SP120 gaan (die er zo te zien al 1 achter in hangt?)

Fittingen hangt af van wat je kiest qua slangen of hard-tube.
Ik heb mijn eerste build met slangen gedaan, doorzichtige slangen met een gekeurde vloeistof erin.
Rood lijkt me in jouw kast wel een mooie optie.

Voor hard-tube heb je inderdaad ook nog wat extra's nodig als een heat-gun en de siliconen insert voor de tubes voor het buigen.
https://www.highflow.nl/w...mm-1m-bp-htsb12cl-1m.html

Als je voor hard-tube gaat : koop voldoende (ruim voldoende) tubes.
Tenzij je er een talent voor hebt zul je zeker in het begin (maar later ook nog wel) diverse stukken opnieuw moeten maken omdat er ergens een bocht niet helemaal (of helemaal niet) goed op de fitting uitkomt.
Voor hard-tube moet dat goed passen, een paar millimeter ernaast, en je tube zal nog wel passen, maar met het risico dat er iets wringt en gaat lekken.

En ik denk dat je al wel een uitdaging gaat hebben met het monteren van een loop in deze kast.
Ik zie bijv. zo even niet waar je een reservoir \ pomp kwijt zou kunnen, deze lijkt niet tussen de videokaart en de voorste radiator te passen, maar dat kan de hoek van de foto zijn.
Mogelijk kun je de pomp onder de cover zetten en het reservoir erboven op, maar dan moet je wel doorvoeren boren in de cover.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AquaSheep
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19-09 23:09
Je zou dit topic eens kunnen doorlezen voor inspiratie:
http://www.overclock.net/t/1598825/phanteks-enthoo-evolv-atx
Alles over waterkoeling specifiek voor de Enthoo Evolv ATX.

EK Predator is trouwens sterk af te raden. Die dingen schijnen vaak na verloop van tijd te gaan lekken. EKWB is dan ook gestopt met de verkoop van die dingen. EKWB is wel bezig met de opvolger en die zou binnenkort moeten verschijnen.
Pagina: 1