Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 546565

Topicstarter
Beste,

Allereerst ik weet niet of dit de juiste plek is om deze vraag te stellen dus alvorens, excuses ervoor als dit de verkeerde plek is.

Mijn situatie is als volgt:

Momenteel leef ik samen met mijn broertje in de huurhuis van mijn moeder. De verhuurder is TBV wonen overigens. Sinds een tijd geleden heeft mijn moeder geen recht meer op huursubsidie terwijl ze geen inkomen heeft. Hierdoor ben ik min of meer degene die de huurkosten betaalt door geld naar haar rekening te sturen ieder maand.

Nu snap ik van TBV wonen dat een kind niet automatisch een medehuurder is omdat er altijd wordt van uit gegaan dat een kind na verloop van tijd het huis uitgaat. Maar omdat mijn moeder dus geen inkomen heeft door een bedrijfs ongeval en ze geen recht meer heeft op huursubsidie.

Is het mogelijk dat ik onder deze omstandigheden wel als medehuurder beschouwd kan worden? Heeft iemand hier misschien ervaring mee gehad? Want als ik als "kind" zijnde met de huur meebetaalt dan ben ik in principe ook een medehuurder neem ik aan? Of kan iemand me precies vertellen wat ik ben en waar ik recht op heb als ik degene bent die de huurkosten nu betaalt.

Een andere overige vraag, heeft iemand hier ooit meegemaakt dat de kind als een medehuurder beschouwd kan worden? Zoja, in welke situatie was dat? (Buiten de gebruikelijke situatie om, dat je 40+ bent, voor ouders zorgt etc.)

Alvast bedankt voor de reacties.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:57

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Jullie vormen samen een gezin en staan allemaal op het zelfde adres ingeschreven neem ik aan? Jij 18+ en /of je broertje ook?
Je moet twee dingen uit elkaar houden: je verhuurder, en de belastingdienst die je huurtoeslag en andee toeslagen verstrekt.
De belastingdienst kijkt naar de samenstelling van het huishouden en het inkomen daarvan. Dus met name wie staat er ingeschreven, wat is de verhouding tot elkaar, wat is vervolgens het gezamenlijke inkomen en krijgt het HUISHOUDEN dus toeslag of niet. Jij woont er en brengt geld binnen, dus kennelijk teveel om toeslag te krijgen.

Verhuurder wil simpelweg zijn centen. Medehuurder kan best, maar das gewoon wie er op papier staaat als huurder en dus aansprakelijk is voor het gehuurde. Niet wie de toeslag krijgt. Overigens kun je vziw geen dubbele huurtoeslag aanvragen op het zelfde adres.

Ergo: wil je je moeder weer toeslag katen krijgen, moet jij en/of je broertje het huis uit ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
The Eagle, bedankt voor je reactie. Ja beide ik en mijn broertje zijn 18+ en inderdaad, de situatie die jij beschreef is inderdaad van toepassing.

Maar het ging me niet zo zeer om wie de toeslag kreeg. Als medehuurder kun je, voor zover ik het weet, de huurhuis overnemen? Dit was min of meer mijn intentie. Ik weet dat velen hier tegenop kijken, maar ik zou graag weten wat voor recht ik heb en of dit mogelijk is. Wellicht door een medehuurder te zijn, maar misschien zijn er ook andere wegen? Maar in ieder geval bedankt voor de reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 00:03

sjaool

Every life should have 9 cats

Met de verhuurder om tafel gaan zitten en de situatie uitleggen lijkt mij het meest simpele. En dat samen met je moeder natuurlijk.

"When you grow up your heart dies"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Beste,

Daar dacht ik ook aan, maar zoals ik voorheen al zei, de verhuurder in dit geval is TBV wonen en als ik zo hun beleid lees is een kind alleen in hele erge bijzondere gevallen een medehuurder. Bijv. Als ze voor de ouders zorgeb en dat ze 35-40+ zijn. Maar ik weet dus niet of dit ook echt het geval is. Wellicht dat ze hiermee mensen willen afschrikken of dergelijke, maar ik vraag me dus af of er andere mogelijkheden zijn.

TBV wonen gaat dit uiteraard niet aan ons voorleggen, als ik zo hun beleid lees willen ze gewoonweg niet hebben dat huurhuizen worden overgenomen door familie, wat ik zelf zo zeer niet snap. Het gaat hun inderdaad toch alleen om de centen, dus snap niet waarom ze hier moeilijk over doen..Maar goed dat terzijde.

Een gesprek ben ik wel degelijk van plan, maar ik zou graag meer informatie willen inwinnen voordat ik zo'n gesprek aangaat. Beter goed voorbereid dan helemaal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08:40

MsG

Forumzwerver

Als medehuurder heb je nog steeds hetzelfde probleem, medehuurderschap is niet een magische staat waarin je alsnog huursubsidie krijgt.

Volgens mij kan je er niet echt onder uit, je verdient als gezin blijkbaar te veel. Wat soms een optie is, is dat je degene in het huis die veel verdient onderhuurder wordt, maar er zijn maar weinig verhuurders die onderhuur toestaan. Daarnaast is het in dit geval overduidelijk een familie-situatie, dus dan is de onderhuur een niet-toegestane schijnconstructie, gezien je ook wel degelijk een gezamenlijke huishouding hebt in dit geval.

Als je blijkbaar minimaal 30K per jaar binnenharkt (de huurtoeslaggrens voor niet-alleenstaande bewoners) zou je ook kunnen kijken of je niet op jezelf kunt gaan wonen

[ Voor 5% gewijzigd door MsG op 21-02-2017 01:37 ]

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Anoniem: 546565 schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 01:28:
TBV wonen gaat dit uiteraard niet aan ons voorleggen
Waar haal je deze conclusie vandaan?
als ik zo hun beleid lees willen ze gewoonweg niet hebben dat huurhuizen worden overgenomen door familie, wat ik zelf zo zeer niet snap. Het gaat hun inderdaad toch alleen om de centen, dus snap niet waarom ze hier moeilijk over doen..Maar goed dat terzijde.
1 van de redenen waarom men dit over het algemeen niet wil is omdat huurverhogingen lager zijn als er een huurder inzit. Oftewel ze kunnen de kale huur sneller en makkelijker verhogen als er niemand inzit.
Maar ga eens met ze om de tafel zitten en leg het eens uit.

Wat ik trouwens niet begrijp is : Waarom wil jij medehuurder worden? Het biedt niets behalve dat je op papier verantwoordelijk bent. Want zoals je het opschrijft verzorg je je moeder (financieel) momenteel al. Dan kan je dat toch gewoon aandragen.
Of is je idee om straks je moeder uit huis te laten zetten oid en er zelf in te blijven zitten en wil je daarom medehuurder worden? Want voor de rest kan ik eigenlijk niets bedenken.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

De TS medehuurder maken met rechten op blijven wonen zou kunnen betekenen dat deze zo een wachtlijst omzeilt, zonder inschrijving, urgentie etc. Ik kan me dus wel voorstellen dat TBV Wonen dit niet wil en misschien niet eens mag doen, en niet geheel onterecht.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goovy75
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21-06 22:31
Ware het niet dat hij wel de huur betaalt en zorgt dat de verhuurder nog steeds zijn centjes krijgt.
Ik kan me voorstellen dat hij mede verantwoordelijk voelt en dit ook graag op papier zet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nedje
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 29-05 22:19
Je benoemt het volgende;
- je wil graag medehuurder worden van de woning
met als gevolg dat
- je huursubsidie kunt ontvangen voor de woning.

Ik zal je direct uit je droom helpen, dit gaat simpelweg niet lukken. De huursubsidie is simpelweg geen gevolg van het feit dat jij medehuurder bent.Sterker nog, als medehuurder is de kans vele malen groter dat je moeder niets meer krijgt.

Voor huursubsidie zijn een aantal voorwaarden;
A) De minimale huur moet €223 en maximale huur mag €710 euro zijn.
B) Het gezamelijke inkomen mag maximaal €30.150 euro per jaar zijn.
C) U, uw toeslagpartners en medebewoners mogen ieder niet meer dan €25.000 aan vermogen hebben.

Om ouders tegemoet te komen wordt €4788 van het salaris van de kinderen niet mee gerekend indien ze jonger dan 23 jaar zijn Daarnaast telt studiefinanciering niet als inkomen (dit is namelijk niet belastbaar)

Er zijn een aantal bijzondere situaties dit is eigenlijk alleen als iemand daadwerkelijk gehandicapt is.

Uit je verhaal haal ik het volgende:
Jij bent 18+
Je broertje is 18+
Ik doe de aanname dat jullie beide een inkomen hebben
Je moeder heeft een inkomen

De som van deze inkomens is > €30.150 (eventueel minus €4788)
Jij en/of je moeder heeft daardoor geen recht op huur subsidie.

Ik ben dus vooral benieuwd wat je probeert te bereiken door medehuurder te worden. Wat is je daadwerkelijke doel?

[ Voor 4% gewijzigd door Nedje op 21-02-2017 11:50 ]

PSN: Nedjee, XBL Gamertag: NedjeNL

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
Anoniem: 546565 schreef op maandag 20 februari 2017 @ 19:25:
Beste,

Allereerst ik weet niet of dit de juiste plek is om deze vraag te stellen dus alvorens, excuses ervoor als dit de verkeerde plek is.

Mijn situatie is als volgt:

Momenteel leef ik samen met mijn broertje in de huurhuis van mijn moeder. De verhuurder is TBV wonen overigens. Sinds een tijd geleden heeft mijn moeder geen recht meer op huursubsidie terwijl ze geen inkomen heeft. Hierdoor ben ik min of meer degene die de huurkosten betaalt door geld naar haar rekening te sturen ieder maand.

Nu snap ik van TBV wonen dat een kind niet automatisch een medehuurder is omdat er altijd wordt van uit gegaan dat een kind na verloop van tijd het huis uitgaat. Maar omdat mijn moeder dus geen inkomen heeft door een bedrijfs ongeval en ze geen recht meer heeft op huursubsidie.

Is het mogelijk dat ik onder deze omstandigheden wel als medehuurder beschouwd kan worden? Heeft iemand hier misschien ervaring mee gehad? Want als ik als "kind" zijnde met de huur meebetaalt dan ben ik in principe ook een medehuurder neem ik aan? Of kan iemand me precies vertellen wat ik ben en waar ik recht op heb als ik degene bent die de huurkosten nu betaalt.

Een andere overige vraag, heeft iemand hier ooit meegemaakt dat de kind als een medehuurder beschouwd kan worden? Zoja, in welke situatie was dat? (Buiten de gebruikelijke situatie om, dat je 40+ bent, voor ouders zorgt etc.)

Alvast bedankt voor de reacties.
De echte vraag is waarom je (mede)huurder zou willen worden. Financieel verandert er namelijk geheel niets aan jullie situatie.
Huishoud inkomen = alle inkomsten op dat adres. Dus je moeder EN broertje EN jezelf. Een verandering van wie er huurder is, verandert niets aan die situatie.

Als je echt financieel iets wilt veranderen, moet je uit huis gaan. Dan is er een kans dat het huishouden minder verdient dan de toeslaggrens en kan je moeder op die manier weer in aanmerking komen voor subsidie.

[ Voor 3% gewijzigd door Xanaroth op 21-02-2017 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Anoniem: 546565 schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 01:28:
Het gaat hun inderdaad toch alleen om de centen, dus snap niet waarom ze hier moeilijk over doen..Maar goed dat terzijde.
Een reden is dat de huur bij een nieuwe huurder (flink) omhoog kan, iets wat bij een zittende huurder niet mag.
Anoniem: 546565 schreef op maandag 20 februari 2017 @ 19:25:Maar omdat mijn moeder dus geen inkomen heeft door een bedrijfs ongeval en ze geen recht meer heeft op huursubsidie.
Dit snap ik niet. Juist zonder inkomen heb je recht op huursubsidie, je zegt dat ze "dus" geen inkomen heeft vanwege een bedrijfsongeval. Daar zou dan toch juist een of andere uitkering tegenover moeten staan? Of heeft ze een eenmalige (hoge?) uitkering gehad waardoor ze boven de subsidiegrens zit? In dat geval is het (uit m'n hoofd, ik houd een slag om de arm) mogelijk om het bedrag van die eenmalige uitkering buiten de vermogensbelasting en dus buiten de huurtoeslaggrens te houden.
Tenzij de reden is dat de kinderen teveel verdienen, en in dat geval lost uit huis gaan het op.
Het klinkt nu alsof je moeder financieel afhankelijk is van de kinderen, en dat los je niet op door haar zelfstandige woonruimte af te nemen.

[ Voor 5% gewijzigd door RemcoDelft op 21-02-2017 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:14

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Zoals gezegd is huursubsidie op basis van gezinsinkomen, jij wel of niet medehuurder worden gaat hier niets aan veranderen, het inkomen is al op gezinsniveau (18+ uiteraard).

Echter, als jij medehuurder wil worden, heb je 2de factor, huurverhoging. Wettelijk maximale huurverhoging wordt bepaald uitsluitend op hoofd- en medeverhuurder, dit geval dus enkel je moeder en zal dus de minimale verhoging worden (1,2%?). Als jij medeverhuurder wordt, komt jouw inkomen daarbij en is kans dat ze dus een hogere verhoging mogen doorvoeren (tot dacht ik 6%).

Echter snap ik niet waarom jouw moeder geen subsidie zou krijgen, juist omdat ze arbeidsongeschikt is zou ze in aanmerking moeten komen voor subsidie. Eerder zou ik denken dat ze geen subsidie meer krijgt omdat jij (of je broer) voldoende inkomen hebben om over die subsidie-grens te gaan.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Nedje schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 11:48:

Uit je verhaal haal ik het volgende:
Jij bent 18+
Je broertje is 18+
Ik doe de aanname dat jullie beide een inkomen hebben
Je moeder heeft een inkomen
Ik zou de openingspost nog een keer lezen als ik jou was. Je rijtje is niet gebaseerd op de feiten die in de openingspost worden genoemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
SinergyX schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 12:07:
Zoals gezegd is huursubsidie op basis van gezinsinkomen, jij wel of niet medehuurder worden gaat hier niets aan veranderen, het inkomen is al op gezinsniveau (18+ uiteraard).
Waar lezen jullie allemaal dat de TS huursubsidie wil aanvragen? Dat lees ik echt nergens terug...
Echter snap ik niet waarom jouw moeder geen subsidie zou krijgen, juist omdat ze arbeidsongeschikt is zou ze in aanmerking moeten komen voor subsidie. Eerder zou ik denken dat ze geen subsidie meer krijgt omdat jij (of je broer) voldoende inkomen hebben om over die subsidie-grens te gaan.
Zijn moeder zal vanwege arbeidsongeschiktheid vast wel in aanmerking komen voor enkele subsidies etc alleen niet voor huursubsidie, en dat laatste is dus blijkbaar doordat de zoons te veel verdienen.
gambieter schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 01:58:
De TS medehuurder maken met rechten op blijven wonen zou kunnen betekenen dat deze zo een wachtlijst omzeilt, zonder inschrijving, urgentie etc. Ik kan me dus wel voorstellen dat TBV Wonen dit niet wil en misschien niet eens mag doen, en niet geheel onterecht.
Dat kan dan enkel als mams uit huis gaat, waar ze geen middelen voor heeft.
En indien dit de wens is dan zeg je toch gewoon de huurvereniging dat je voor je mams zorgt (in financiele zin) het voor ouderen zorgen is veelal wel toegestaan.
Alleen om de een of andere reden wil TS dat pad niet bewandelen... En dat doet mij afvragen wat hij nu wel wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• audb
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19-06 13:09
Je kan als je 18 jaar of ouder bent aan de verhuurder vragen of deze je op het contract bij wilt schrijven maar dat betekend in veel gevallen wel dat je een nieuw contract gaat krijgen en dan zal het zeker zijn dat de huur ook omhoog gaat.
Maar als je moeder niet in staat is om te werken dan heb ze misschien recht op een aanvulling op haar wia inkomsten maar je kan beter je vraag stellen bij het juridische loket www.hetjl.nl dat zijn advocaten/juristen die je verder kunnen helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nedje
sypie schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 12:36:
[...]
Ik zou de openingspost nog een keer lezen als ik jou was. Je rijtje is niet gebaseerd op de feiten die in de openingspost worden genoemd.
Excuses, de moeder heeft géén inkomen. De situatie blijft daardoor ongewijzigd indien het gezamelijke inkomen 30k+ is.
Gomez12 schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 12:48:
[...]

Waar lezen jullie allemaal dat de TS huursubsidie wil aanvragen? Dat lees ik echt nergens terug...
Dat blijkt uit deze post en deze post

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Wow, allereerst allemaal bedankt voor de reacties. Ik heb ze niet allemaal doorgelezen dus excuses als er het een en ander al is opgenoemd.

Maar excuses dat ik niet duidelijk was geweest. Het ging me totaal niet om de huursubsidie eigenlijk maar dat was een vraag buitenom waarom het zo was verlopen en nu heb ik het antwoord erop.

Het gaat me inderdaad om hoe ik de huurhuis kan overnemen. Mijn moeder is van plan om ooit samen met haar vriend ergens anders te wonen. Nou leek het ons (mijn broertje en ik) wellicht leuk om dan de huurhuis over te nemen. Nogmaals excuses dat ik hier niet in duidelijk was geweest.

En reden waarom ik dus een medehuurder zou willen zijn is om het over te kunnen nemen. Maar ik weet niet. Moet ik perse een medehuurder daarvoor zijn? Zijn er ook andere opties waardoor dit mogelijk is?

Dus nogmaals, mijn intentie voor medehuurder zijn is voor de overname en niet zozeer de huursubsidie. Maar in ieder geval iedereen bedankt voor de reacties, ik moet ze allemaal nog doornemen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Anoniem: 546565 schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 13:48:
Wow, allereerst allemaal bedankt voor de reacties. Ik heb ze niet allemaal doorgelezen
En bedankt 8)7
Het gaat me inderdaad om hoe ik de huurhuis kan overnemen. Mijn moeder is van plan om ooit samen met haar vriend ergens anders te wonen. Nou leek het ons (mijn broertje en ik) wellicht leuk om dan de huurhuis over te nemen
Dat is (terecht) niet mogelijk. Woningen worden schaars gehouden, je zal net als ieder ander achteraan moeten sluiten of de hoofdprijs moeten betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Het gaat me inderdaad om hoe ik de huurhuis kan overnemen. Mijn moeder is van plan om ooit samen met haar vriend ergens anders te wonen. Nou leek het ons (mijn broertje en ik) wellicht leuk om dan de huurhuis over te nemen. Nogmaals excuses dat ik hier niet in duidelijk was geweest.

En reden waarom ik dus een medehuurder zou willen zijn is om het over te kunnen nemen. Maar ik weet niet. Moet ik perse een medehuurder daarvoor zijn? Zijn er ook andere opties waardoor dit mogelijk is?
Hiervoor zul je dus met de verhuurder om tafel moeten gaan zitten.

Ik vermoed dat die er geen probleem mee zal hebben mits jij bereid bent om een hoge huurverhoging te betalen als je moeder uit huis gaat, want dan verandert er voor hun niets financieel alleen hebben ze vanaf dag 1 een huurder.
De enige reden die ik kan bedenken waarom de verhuurder het er niet mee eens zou zijn is als wetgeving zegt dat die huurverhoging niet doorgevoerd mag worden (of teruggedraaid).

In wezen hangt het allemaal op die huurverhoging, die wil de verhuurder doorvoeren als de huidige huurder weggaat en wie er dan als volgende huurder inkomt is minder relevant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-06 08:02
Wow, allereerst allemaal bedankt voor de reacties. Ik heb ze niet allemaal doorgelezen dus excuses als er het een en ander al is opgenoemd.

Maar excuses dat ik niet duidelijk was geweest. Het ging me totaal niet om de huursubsidie eigenlijk maar dat was een vraag buitenom waarom het zo was verlopen en nu heb ik het antwoord erop.

Dus nogmaals, mijn intentie voor medehuurder zijn is voor de overname en niet zozeer de huursubsidie. Maar in ieder geval iedereen bedankt voor de reacties, ik moet ze allemaal nog doornemen.
Dan is het antwoord simpel:
Nee dat kan niet. Echt een kans van 0,0%.
Die regel is precies om de situatie die jij beschrijft te voorkomen.

De redenen staan in de reacties boven je.
Als het een particuliere huurwoning was had je nog een kans. Maar gezien de huursubsidie was dit sociale huur. En daar is de verhuurder aan wetten gebonden.

[ Voor 5% gewijzigd door RocketKoen op 21-02-2017 13:58 ]

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Gomez12 schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 13:57:
[...]

Ik vermoed dat die er geen probleem mee zal hebben mits jij bereid bent om een hoge huurverhoging te betalen als je moeder uit huis gaat, want dan verandert er voor hun niets financieel alleen hebben ze vanaf dag 1 een huurder.
De enige reden die ik kan bedenken waarom de verhuurder het er niet mee eens zou zijn is als wetgeving zegt dat die huurverhoging niet doorgevoerd mag worden (of teruggedraaid).

In wezen hangt het allemaal op die huurverhoging, die wil de verhuurder doorvoeren als de huidige huurder weggaat en wie er dan als volgende huurder inkomt is minder relevant.
Het maakt voor de verhuurder wel uit. Het hangt niet alleen op de huurverhoging, de verhuurder werkt vaak ook met een wachtlijst. Als iemand dan op deze manier voor kan dringen op de wachtlijst zou dat de verhuurder niet in een goed daglicht zetten. Dit is nog wat relevanter als het gaat om sociale huur.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nedje
Wat RemcoDelft zegt. Zodra jij het huis over zou nemen van je moeder zet je feitelijk iederen met urgentie buiten spel én omzeil je ook nog eens de reguliere wachtlijst. Dat is niet bepaald fair, hoe vreemd ik ook mag klinken.

Op de site van TBV lees ik echter wél dat het mogelijk is om als kind mede huurder te worden, zie: http://www.tbvwonen.nl/Ho...n-woning/Samen-huren.aspx en dan met name het volgende stukje:
Woont een familielid/vriend/kennis/kind bij u?
Geef dit dan ook altijd even door bij ons. Zo kunnen we woonfraude voorkomen. In sommige gevallen is na twee jaar samenwonen ook medehuurderschap mogelijk. Dit kan alleen als u voor nu en de toekomst de intentie hebt om ook samen te blijven wonen. Wij beoordelen uw aanvraag.
Dit lijkt te suggereren dat het niet onmogelijk is om medehuurder te worden alhoewel het verdomd moeilijk zal worden om te bewijzen dat jullie de intentie hebben samen te blijven wonen. Zeker aangezien je nu al aangeeft dat je die intentie eigenlijk niet hebt (onder jullie versta ik in dit stukje: Jij en je moeder)

Vooralsnog zou ik je wél inschrijven bij de woningbouw, zo kun je alvast inschrijfduur opbouwen, idem voor je broertje.

Succes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
Nedje schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 14:01:
Wat RemcoDelft zegt. Zodra jij het huis over zou nemen van je moeder zet je feitelijk iederen met urgentie buiten spel én omzeil je ook nog eens de reguliere wachtlijst. Dat is niet bepaald fair, hoe vreemd ik ook mag klinken.

Op de site van TBV lees ik echter wél dat het mogelijk is om als kind mede huurder te worden, zie: http://www.tbvwonen.nl/Ho...n-woning/Samen-huren.aspx en dan met name het volgende stukje:

[...]

Dit lijkt te suggereren dat het niet onmogelijk is om medehuurder te worden alhoewel het verdomd moeilijk zal worden om te bewijzen dat jullie de intentie hebben samen te blijven wonen. Zeker aangezien je nu al aangeeft dat je die intentie eigenlijk niet hebt (onder jullie versta ik in dit stukje: Jij en je moeder)
Die mogelijkheid is er voor de kennis en de vriend. Niet voor het kind.
De overheid legt het wat duidelijker uit: https://www.rijksoverheid...g-en-antwoord/medehuurder

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Gomez12 schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 13:57:
[...]

Dat hoeft echt niet zo te zijn.

Bij de sociale verhuurder waar ik een paar jaar geleden zat in Eindhoven was er een regel dat je je gewoon kon inschrijven in de woning als medehuurder. Als die er dan 2 jaar samen in zat kon de hoofdverhuurder weggaan zonder problemen en ging het contract over naar de andere persoon zonder problemen.

@Anoniem: 546565
Gewoon even navragen bij de woningverhuurder hoe je je officieel in kan schrijven als huurder dus :)

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08:40

MsG

Forumzwerver

Hoewel het wettelijk wellicht niet de bedoeling is verschilt het wel enorm per woningcoöperatie of verhuurder hoe ermee wordt omgesprongen. Bij diverse woningclubs is onderhands huizen doorschuiven of aangedragen worden door de huidige huurders best gebruikelijk. Wellicht even een keer een afspraak met de verhuurder maken?

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Hooglander1 schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 14:13:
[...]

Dat hoeft echt niet zo te zijn.

Bij de sociale verhuurder waar ik een paar jaar geleden zat in Eindhoven was er een regel dat je je gewoon kon inschrijven in de woning als medehuurder. Als die er dan 2 jaar samen in zat kon de hoofdverhuurder weggaan zonder problemen en ging het contract over naar de andere persoon zonder problemen.

@Anoniem: 546565
Gewoon even navragen bij de woningverhuurder hoe je je officieel in kan schrijven als huurder dus :)
Ja, maar was dat de woning van jouw ouders?
Want voor 2 personen die samenwonen is de regeling juist wel bedoeld.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

offtopic:
Damn, krijgt RemcoDelft nu de eer voor wat ik al zei in gambieter in "Huurwoning - hoe kan "kind" medehuurder worden?" :p

Uiteindelijk zal de TS gewoon met de verhuurder moeten gaan praten en het voorleggen. Nee heeft 'ie, ja kan die misschien krijgen.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

RocketKoen schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 14:23:
[...]

Ja, maar was dat de woning van jouw ouders?
Want voor 2 personen die samenwonen is de regeling juist wel bedoeld.
Nee, maar welke relatie je hebt maakt niet bijzonder veel uit. Om snelle wisselingen te voorkomen was er de regel dat je er al twee jaar moest wonen voordat je op het contract kon.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
gambieter schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 14:28:
Uiteindelijk zal de TS gewoon met de verhuurder moeten gaan praten en het voorleggen. Nee heeft 'ie, ja kan die misschien krijgen.
Quoted For Truth.

Simpel gezegd is er bepaalde wetgeving, er zijn verhuurders die zich daar niet 100% aan houden en wel tussenmogelijkheden aanbieden.

Maar je gaat er niet achter komen zonder daadwerkelijk met de verhuurder om tafel te gaan zitten. Er wordt simpelweg te verschillend op gehandeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Hooglander1 schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 14:34:
[...]

Nee, maar welke relatie je hebt maakt niet bijzonder veel uit. Om snelle wisselingen te voorkomen was er de regel dat je er al twee jaar moest wonen voordat je op het contract kon.
Ze mogen ook niet vragen of jij een relatie hebt met iemand. Dus of je nu huisgenoten bent of een liefdesrelatie hebt maakt in principe niet uit. Ze gingen er bij mij ook vanuit dat ik een relatie had met mijn (mannelijke) huisgenoot. Ik heb ze maar niet gecorrigeerd.

Maar in het geval van een ouder-kind relatie is die wel duidelijk.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ch4oZZzz
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 05-04 19:13
Als de TS nu al een inkomen heeft van meer dan 30k is de kans heel klein dat ie in een sociale huurwoning zal mogen blijven wonen en ook zal hij niet snel in aanmerking komen voor een andere sociale huurwoning. Daarvoor verdien je dan simpelweg te veel.
Huren in de vrije sector kan wel, maar of dat nu veel voordeliger is dan kopen?

En medehuurder worden kan soms wel, maar dan moet je er al iets van 30 of 35 jaar wonen.

[ Voor 12% gewijzigd door Ch4oZZzz op 21-02-2017 18:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:57

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Medehuurderschap gaat je niet lukken, maar is in dit geval ook niet nodig. Er staat namelijk nergens in de wet dat je als persoon niet meedere huizen mag huren. Dus zolang je moeder de huur niet opzegt kunnen jullie er gewoon blijven wonen, mits ze ook gewoon op dat adres ingeschreven staat. Al woont ze elders met dr vriend. Dat heeft dan ws wel weer mogelijk negatieve gevolgen voor de belastingsituatie van haar en dr vriend. Maar you win some, ypu lose some.

Als ik jou was zou ik me iig zsm als woningzoekende inschrijven in de gemeente waar je woont. Kom je iig op de wachtlijst. Je werkt, hebt dus een inkomen. Dan is onder moeders vleugels wel lekker en relatief goedkoop, maar je zult er ooit aan moeten geloven en op jezelf willen / moeten. Geldt ook voor je broertje trouwens :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoamingZombie
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 11:53

RoamingZombie

Watching the sheeple...

The Eagle schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 20:52:
[...]

Medehuurderschap gaat je niet lukken, maar is in dit geval ook niet nodig. Er staat namelijk nergens in de wet dat je als persoon niet meedere huizen mag huren. Dus zolang je moeder de huur niet opzegt kunnen jullie er gewoon blijven wonen, mits ze ook gewoon op dat adres ingeschreven staat. Al woont ze elders met dr vriend. Dat heeft dan ws wel weer mogelijk negatieve gevolgen voor de belastingsituatie van haar en dr vriend. Maar you win some, ypu lose some.
Die negatieve gevolgen zijn wat erger dan alleen de belastingsituatie want wat je nu adviseert is gewoon fraude |:( Op een ander adres wonen waar je ingeschreven staat mag alleen in tijdelijke situaties.

Wat de TS wil is gewoon niet mogelijk en maar goed ook. Dit is oa om het scheef wonen tegen te gaan. Het kan niet dat iemand zo maar in zijn eentje een familiewoning krijgt terwijl er daadwerkelijk families zijn die op een enkele kamer wonen. En de eerder aangegeven argumenten zoals het passeren van de wachtrij, etc...

[ Voor 12% gewijzigd door RoamingZombie op 21-02-2017 21:29 ]

Ninety percent of everything is crap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FailFr8er
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:23
RoamingZombie schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 21:12:
[...]

Die negatieve gevolgen zijn wat erger dan alleen de belastingsituatie want wat je nu adviseert is gewoon fraude |:( Op een ander adres wonen waar je ingeschreven staat mag alleen in tijdelijke situaties.

Wat de TS wil is gewoon niet mogelijk en maar goed ook. Dit is oa om het scheef wonen tegen te gaan. Het kan niet dat iemand zo maar in zijn eentje een familiewoning krijgt terwijl er daadwerkelijk families zijn die op een enkele kamer wonen. En de eerder aangegeven argumenten zoals het passeren van de wachtrij, etc...
TS zal overigens de eerste niet zijn waarbij moeders ineens dood neervalt, hij meerderjarig is, en 't huis uit wordt gezet; Dat had dan voorkomen kunnen worden door medehuurder te worden.

Maar het staat of valt bij de regels die de verhuurder hanteert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23-06 08:28
RoamingZombie schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 21:12:
[...]

Het voorstel met inschrijven en niet op het adres wonen is inderdaad fraude.

Wat je vind over scheef wonen en medehuurderschap van kinderen is niet relevant. We hebben regels en als je netjes binnen deze regels blijft is het in orde.

Huurtoeslag grens ligt op een lager inkomen dan de inkomensgrens voor het betrekken van een sociale huurwoning. Makkelijke toegang tot sociale huurwoningen verlies je bij €35.739. Maar je mag een sociale huurwoninge betrekken met hogere inkomens mits de corporatie binnen de toewijzingspercentages blijft (80%, 10%, 10%).

Verder TS kijk hier eens:
http://www.coxenpartners....ind-om-huurder-te-worden/

Ben je 30+, dan heb je misschien geluk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-06 11:36
Iedereen roept wel "Er zijn regels", maar concreet: welke wet, welk wetsartikel?

Of is het een kwestie van onredelijkheid richting de potentiële huurders op een wachtlijst? Dat is een algemene rechtsnorm die veel zwakker is, en waar een verhuurder gemotiveerd van af kan wijken. "Arbeidsongeschikte hoofdhuurder" is duidelijk geen normale situatie, en kan dus een afwijkingsgrond zijn.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Pagina: 1