Houten vloer vervangen door betonvloer jaren 50 huis

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjmommer
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 16-04 12:00
Goedemiddag,

Ik en mijn vriendin hebben een klushuis gekocht waar we met het strippen al een ver stuk gevorderd zijn. Omdat er een garage naast het huis staat welke bij de woonkamer betrokken wordt hebben we de oude houten vloer in de huiskamer verwijderd om straks een nieuwe vloer te leggen die beide ruimtes met elkaar verbindt (garage en huiskamer). Nu was eerst het plan om de blootgelegde kruipruimte op te vullen met zand en daarna te bedekken met isolatieplaten - folie - 13 tot 15 cm beton - vloerverwarming - cementdekvloer en een nog te bepalen toplaag (waarschijnlijk een gietvloer).
Omdat 13 tot 15 cm beton nogal zwaar is en daardoor kan zakken is me aangeraden de vloer te verankeren aan de fundering. Is een verankering aan je fundering slim om te doen of is de fundering hier niet op berekend en zal dit andere ongewenste gevolgen geven?

Daarnaast lees ik op internet over zogenaamd schuimbeton/celbeton, heeft iemand hier ervaring mee binnen een woning? Dit lijkt me namelijk lichter van gewicht waardoor er minder kans is op verzakking en daardoor niet verankert zou hoeven worden aan de fundering? Zou dezelfde werkwijze gehanteerd kunnen blijven zoals bovenstaand maar dan beton vervangen door het schuimbeton?

Hoop dat iemand me kan informeren :D

Groet Bob (de sloper momenteel 8)7)

Beste antwoord (via bjmommer op 21-02-2017 12:44)

• CivLord
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17-04 15:21
Een vloer nooit 'los' van het huis op de ondergrond leggen, maar altijd aan het huis/ fundering verankeren.
Bij veranderende belasting zal de ondergrond altijd iets gaan werken. Bij een zandplaat zal dat zeer beperkt zijn, maar zelfs een paar centimeter verzakken kan problemen veroorzaken, helemaal wanneer het ongelijkmatig gebeurt.
Wanneer het betonpakket van je vloer ongelijk zakt (dus scheef) zal er druk ontstaan op je zijmuren/ fundering, die daar zeker niet tegen bestand zijn en dus na verloop van tijd gaan scheuren.

Negeer elk advies dat je hier krijgt, op het advies om deskundig advies in te winnen na. :)

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10:31
Ik heb er totaal geen verstand van... Maar hier in de straat hebben ze het wel is met dit systeem gedaan
http://duofor.eu/nl/onze-...n/combifor-systeemvloeren

Geen idee of dat een alternatief is? Maar ik begreep toen dat het lichter en sneller was als een nieuwe betonvloer

Edit: bedenk me nu alleen dat dat niet gaat met vloerverwarming

[ Voor 10% gewijzigd door nooberke op 20-02-2017 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjmommer
Thanks voor je reactie, maar de vloerverwarming is inderdaad een must.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xiphalon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:54
Op wat voor ondergrond staat je huis (veen, zand, klei, etc). Heb je een boorprofiel? Hoe is je huis gefundeerd (palen, staal, bak)?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 18-04 15:59
Vraag alsjeblieft een constructeur om advies. Kost je misschien een paar 100 euro, maar daar heb je veel meer plezier van. We kunnen vanaf hier de situatie nooit goed genoeg inschatten. Je noemt zelf al de factor gewicht van de vloer zelf en of de fundering dat houdt.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjmommer
Xiphalon schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 09:26:
Op wat voor ondergrond staat je huis (veen, zand, klei, etc). Heb je een boorprofiel? Hoe is je huis gefundeerd (palen, staal, bak)?
Zo ver ik weet is de ondergrond een zandgrond. Fundering is een bak. Boorprofiel heb ik op moeten zoeken maar zie:

http://imgur.com/a/DPo8f

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjmommer
Señor Sjon schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 09:52:
Vraag alsjeblieft een constructeur om advies. Kost je misschien een paar 100 euro, maar daar heb je veel meer plezier van. We kunnen vanaf hier de situatie nooit goed genoeg inschatten. Je noemt zelf al de factor gewicht van de vloer zelf en of de fundering dat houdt.
Om die kosten te besparen vroeg ik me af of schuimbeton een alternatief was waar dit niet voor benodigd is, omdat dit bijvoorbeeld zo licht van constructie is dat een fundering dit makkelijk kan dragen of eventueel los op het aangetrilde zandbed.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:01
bjmommer schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 10:14:
[...]

Om die kosten te besparen vroeg ik me af of schuimbeton een alternatief was waar dit niet voor benodigd is, omdat dit bijvoorbeeld zo licht van constructie is dat een fundering dit makkelijk kan dragen of eventueel los op het aangetrilde zandbed.
Kosten bespaar je op arbeidsloon door het zelf te doen, op een aannemer om het werk te organiseren, op je materiaal door zelf slim te kopen. Kosten bespaar je niet door te gissen welke vloer misschien blijft liggen :)

Dus ook vanuit mijn kant geen poging mee te gissen, maar welgemeend advies: ga langs bij de bedrijven die dit soort materiaal verkopen, vraag daar advies, die kunnen je of aangeven wat je wel/niet kan doen of doorverwijzen naar iemand die het met je door kan rekenen en beredeneren.

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 18-04 15:59
bjmommer schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 10:14:
[...]

Om 100-200 euro te besparen aan de voorkant wil je het risico lopen om straks voor 2.000+ euro opnieuw een vloer te kunnen leggen? En dat is als je geluk hebt. Gaat de boel zakken nadien, dan kan je de gevel of je interieur opnieuw renoveren. Of je net nieuwe afwerkvloer er weer afbikken. Zoals NiGelaTor al zegt, we gaan hier niet meeraden wat de beste manier is. Vraag professioneel advies, toegespitst op jouw situatie..

Overigens, als je de laatste bent die heeft gereageerd, kan je gewoon je laatste bericht aanpassen.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCM
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-04 19:04

BCM

nooberke schreef op maandag 20 februari 2017 @ 16:52:
Ik heb er totaal geen verstand van... Maar hier in de straat hebben ze het wel is met dit systeem gedaan
http://duofor.eu/nl/onze-...n/combifor-systeemvloeren

Geen idee of dat een alternatief is? Maar ik begreep toen dat het lichter en sneller was als een nieuwe betonvloer

Edit: bedenk me nu alleen dat dat niet gaat met vloerverwarming
Waarom zou dat niet gaan met vloerverwarming?

Cedo Nulli

Acties:
  • Beste antwoord
  • +16 Henk 'm!

• CivLord
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17-04 15:21
Een vloer nooit 'los' van het huis op de ondergrond leggen, maar altijd aan het huis/ fundering verankeren.
Bij veranderende belasting zal de ondergrond altijd iets gaan werken. Bij een zandplaat zal dat zeer beperkt zijn, maar zelfs een paar centimeter verzakken kan problemen veroorzaken, helemaal wanneer het ongelijkmatig gebeurt.
Wanneer het betonpakket van je vloer ongelijk zakt (dus scheef) zal er druk ontstaan op je zijmuren/ fundering, die daar zeker niet tegen bestand zijn en dus na verloop van tijd gaan scheuren.

Negeer elk advies dat je hier krijgt, op het advies om deskundig advies in te winnen na. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Om nu een massieve vloer van 150mm dik te gaan storten als beganegrond vloer is wel een beetje overdreven en zal zeker een grote belasting zijn op je fundering.
Een goed alternatief is een PS-renovatievloer https://www.vbi.nl/content/keuzehulp-ps-renovatievloer , die weegt een stuk minder en steunt ook op je fundering waardoor die niet zal zakken. Je zou het eigenlijk nog wel even moeten laten uitrekenen door een constructeur om problemen in de toekomst te voorkomen.

Verschil in gewicht tussen de vloeren

Een houten vloer weegt ongeveer 70kg/m2
150 mm beton weegt 360 kg/m2
De zwaarste renovatievloer weegt maar 177 kg/m2

[ Voor 21% gewijzigd door Ernemmer op 21-02-2017 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansie_k
  • Registratie: December 2012
  • Nu online
Maaruh...was die oude houten vloer zo gaar dan?
Was t niet handiger om daar een dekvloertje overheen te gieten?

8*400 ZO + 7*400 NW = 6kWp | 40° | Flevoland

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bjmommer
hansie_k schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 12:16:
Maaruh...was die oude houten vloer zo gaar dan?
Was t niet handiger om daar een dekvloertje overheen te gieten?
Een dekvloer op hout geeft altijd scheuren door werking van het hout, daarnaast zou dit bij de drempels te hoog uitkomen.

Voor de rest van de reacties, bedankt, ik neem jullie advies ter harte en zal de opties bespreken met iemand die er voor door heeft geleerd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
Heb je deze week nog tijd?

Ik weet niet waar je woont,
https://www.batibouw.com/nl
Is een week tot eind van de week.

Hartstikke handig blad
http://m.ikgabouwen.knack.be/bouwen-renovatie/
Volgens mij is daar geen Nederlandse equilivant van. Daar hebben ze regelmatig reportages en sommen ze mogelijkheden op.

Heb je ook voor jezelf links en rechts meer achtergrondinformatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cadsite
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13-04 19:28
Iblies schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 12:59:
Heb je deze week nog tijd?

Ik weet niet waar je woont,
https://www.batibouw.com/nl
Is een week tot eind van de week.

Hartstikke handig blad
http://m.ikgabouwen.knack.be/bouwen-renovatie/
Volgens mij is daar geen Nederlandse equilivant van. Daar hebben ze regelmatig reportages en sommen ze mogelijkheden op.

Heb je ook voor jezelf links en rechts meer achtergrondinformatie.
Waarschijnlijk goedbedoeld, maar er wordt ongelooflijk verschillend gebouwd in België en Nederland.
Al zeker als het gaat over fundering en renovatie.
Als het gaat over dit soort zaken raad ik aan om in je land te blijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
CivLord schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 11:55:

wut? Een betonvloer los van muren / fundering storten is in delen van nederland een prima oplossing.

Dat hij professioneel advies moet inwinnen klopt dan weer wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cco
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 25-09-2024

cco

UNOX: the worst OS

Wij hebben hetzelfde gedaan / laten doen in ons jaren 30 huis: wij hebben zelf de oude houten vloer plus balken verwijderd, en de kruipruimte geheel laten vullen met een mengsel van EPS korrels met wat cement toegevoegd om de korrels bij elkaar te houden. Daar bovenop kwam een cementdekvloer. Geen ankering aan fundering nodig.
http://weilandvloeren.nl/isolatievloeren.php

hey google vertaal jij hebt koolmezen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjmommer
Het zijn voornamelijk tegenstrijdige reacties wat ik teruglees. Dit bevestigd de conclusie dat het verstandig is om een professional er naar te laten kijken en ga ik dus ook laten doen.
Kent er iemand toevallig een bedrijf in Brabant wat de gevraagde professionaliteit en tevens de uitvoering in huis heeft. Of is dit verstandig om door een onpartijdige partij te laten beoordelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:36

Wuursj

want worst is al bezet

Hier naar wikken en wegen en advies inwinnen tot de conclusie gekomen dat voor ons huis (jaren 10 woning op palen, ondergrond zand, vocht in kruipruimte) een lichtgewicht renovatie vloer de meest risicoloze oplossing is. Met name om de fundering niet veel verder te belasten. Beton hangen aan de muur werd zwaar en helemaal volblaffen met schuimbeton is bij ons lastig vanwege bogen onder de muren. Of niet-verankeren aan de muur/fundering kan ligt ook aan de ondergrond. Ook hou ik graag nog iets van een kruipruimte.

Bij die licht gewicht renovatie vloer zijn nog verschillende systemen maar grofweg komen ze op hetzelfde neer:
- metalen balken: Gecoate stalen I profielen, verzinkt staal of met isolatie gevulde alumnium buizen
- daar tussen EPS broodjes, isolatie waarde keuze tussen RC 3,5 en 5
- vaak een dampdichte laag
- afgedekt met plaatmateriaal

Dat lijkt dan qua gevoel en gewicht (lichter zelfs) op een houten vloer maar dan zo goed als ongevoelig voor vocht en goed geïsoleerd. En het is daardoor zo goed als altijd toepasbaar. Vloerverwarming is wel mogelijk met droge systemen.

- ipv plaatmateriaal kan er ook beton direct op gestort worden (weer zwaarder dan een houten vloer) of in een dunne laag op lewisplaten (klein beetje zwaarder dan houten vloer maar vond ik prijzig). Dan kan vloerverwarming daar direct in.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/YsUAHkC.png

Prijs indicaties lijken op het eerste oog wat duurder dan vol laten storten met schuimbeton. Maar eventueel is het wel geschikt voor doe-het-zelf wat de prijs weer kan drukken. En er zijn partijen die claimen dat ze het in één dag kunnen fixen als je het laat doen en als je voor helemaal droog kiest, kan je meteen door. Dat kan ook weer geld besparen.

Ik ben nog wel aan het zoeken wélk systeem het precies wordt want er zijn wat verschillende aanbieders met relatief kleine verschillen.

Uiteraard is professionele hulp inschakelen een goede tip. Maar ik merkte dat veel 'experts' geloven in hun eigen systeem. Een beton-minded-persoon zal niet snel een renovatie vloer aanbevelen en andersom. Zeker als je profs zoekt die meteen ook oplossingen kunnen verzorgen, komen juist die oplossingen sneller naar voren merkte ik. Ook als die oplossing twee keer zo hoge belasting op mijn fundering betekende...

[ Voor 24% gewijzigd door Wuursj op 22-10-2018 09:19 . Reden: dood plaatje gerepareerd ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PT-Scribble
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 10-06-2024
tsja..

bij ons in Zeeland hebben we de houten vloer weggehaald (rot) en alles weggegraven tot aan de riolering.
zand gelegd tot iets boven de fundering, daar een dikke 20 cm isolatie op en daar een betonplaat op (los van het huis).

de betonvloer ''ligt'' dus indirect op de fundering maar voor de rest ''los''.

voor ons werkt dit...
verankeren werd in ons geval ten zeerste afgeraden door iedereen.
(jaren 30 semi dijk-woning)

** edit **

bij ons zijn er stukken in de vloer van meer dan 30 cm beton :+ :+
(huis stond scheef over de lengte en breedte richting... en als je dan maar op 1 punt meet gebeuren zulke dingen :o 8)7 :X )

[ Voor 19% gewijzigd door PT-Scribble op 21-02-2017 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
cadsite schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 13:27:
[...]

Waarschijnlijk goedbedoeld, maar er wordt ongelooflijk verschillend gebouwd in België en Nederland.
Al zeker als het gaat over fundering en renovatie.
Als het gaat over dit soort zaken raad ik aan om in je land te blijven.
En dat baseer je op?

België is een kei in bouwen juist omdat ze zo gevarieerd bouwen.
Hout, beton, gasbeton, keramische baksteen en kleibaksteen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cadsite
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13-04 19:28
Ik ben belg en werk 15 jaar in de bouwsector.
Ik zeg gewoon, elke aannemer heeft zijn expertise, spreek de mensen aan met de expertise die nodig is voor jouw probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InEtVa
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 13-03 07:38
Zoals al eerder is aangegeven is het beste advies om een constructeur naar jouw specifieke situatie te laten kijken.

Met betrekking tot het cellenbeton , dit is beton waarbij door een chemische reactie waterstofgasbellen in het beton komen tijdens het vormingsproces. Dit waterstofgas verdwijnt na verloop van tijd uit het beton waarna lege ruimtes overblijven. Meestal gaat het hier echter over prefab elementen en niet gestorte. Daarnaast wordt het voorzover ik weet nooit in vloeren toegepast, maar vooral in gevels en dakopstanden, vanwege het lichte gewicht en de (licht) isolerende werking. Het probleem met de toepassing in een vloer is dat de druksterkte veel lager is dan bij gewoon beton. De geringe treksterkte van beton kan worden opgevangen door wapening toe te voegen, dit is geen optie voor de druksterkte.

Maar nogmaals, haal er een constructeur bij. Deze kan ook betekenen wat de maximale belasting is die jouw fundering en gevels aankomen, wat later veel gedoe zal schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rcbapb
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20-04 14:08
Ik heb iets vergelijkbaars gedaan met een jaren '60 huis. Houten vloer verwijderd, zand gestort, daarop isolatieplaten (blauwe, extra sterke), daarop iets van 10-15 cm beton gestort, vrij van de muur in verband met geluidsoverdracht (gebruik gemaakt van een soort schuimrand ter isolatie). Daarna vloerverwarming en een dekvloer, en ten slotte een natuurstenen vloer. Ik heb tien jaar in het huis gewoond, nooit enige problemen met scheuren of verzakkingen ondervonden. Dit was in Best (zandgrond).

[ Voor 5% gewijzigd door rcbapb op 21-02-2017 22:22 . Reden: Isolatie vergeten... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snavel
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 25-03 15:08
Een vloer nooit 'los' van het huis op de ondergrond leggen, maar altijd aan het huis/ fundering verankeren. Bij veranderende belasting zal de ondergrond altijd iets gaan werken. Bij een zandplaat zal dat zeer beperkt zijn, maar zelfs een paar centimeter verzakken kan problemen veroorzaken, helemaal wanneer het ongelijkmatig gebeurt.
Weleens van "vloer op zand" gehoord?
Afbeeldingslocatie: http://www.ruwbouw.nl/wp-content/uploads/BG25-440x320.jpeg

Allereerst moet je in dit soort situaties de vloer JUIST los van de draagconstructie houden, verankering aan de draagconstructie zorgt voor scheuren in de rand van de vloer wanneer deze zich zet. De vloer zal na uitharding 1 grote plaat vormen en deze verzakt echt geen centimeters. Ongelijkmatig verzakken doet hij na uitharding ook niet meer, zeer zeker niet wanneer je 15 cm beton gebruikt voor een woning, mocht dit wel gebeuren dan ontstaan er scheuren in de vloer.
Beton kan niet ongelijk zakken, dan breekt het simpelweg. Juist als je gaat verankeren zal er extra belasting op de muur komen wanneer het zich "zet", dit wil je nu net voorkomen toch?

In de meeste gevallen zal bovenstaand detail voldoen maar laat er wel even constructeur naar kijken, dat is al vaker gezegd :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1129415

Beste , :) Jazeker er zijn heel veel soorten schuimbeton maar de schuimbetonvloer van schuimbeton west is een van de beste kijk maar op *spam* daar zie je heel veel toepassingen voor het Schuimbeton,je kan op de schuimbeton ook de eindvloer maken met vloerverwarming,dan doe je eerst schuimbeton dan vloerverwarming en dan bijvoorbeeld een woonvloer van beton.Dan ben je in 1 keer klaar. Gr bart

[ Voor 5% gewijzigd door defiant op 25-10-2018 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:11

Yucon

*broem*

Ik heb geen verstand van vloeren, maar ik ben wel benieuwd. Waarom moet die vloer zo dik zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andyk125
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 20-11-2024
Ben heel erg benieuwd wat het gaat worden, denk dat de meeste mogelijkheden al wel besproken zijn.
Wij zitten al lange tijd na te denken om een uitbouw te doen, echter na een offerte en de huidige drukte in de bouwsector werd al snel duidelijk dat men op dit moment overal de hoofdprijs voor vraagt en gewoon weinig tijd heeft.

Laat er inderdaad een expert naar kijken, offertes zijn vaak gratis en je kunt veel informatie inwinnen. Wij hebben een oude houten vloer die niet per direct aan vervanging toe is maar als je vloerverwarming wilt zal die vaak toch verwijdert moeten worden.

De mogelijkheden voor ons waren:
- PS Renovatievloer standaard - waarbij dus wel beton wordt gestort, maar met minimale dikte
https://vbi.nl/wp-content...ovatievloer_Standaard.pdf
- Beton storten op zand waarbij de kruipruimte vol gestort wordt, vloer staat los van de muur.

Beide mogelijkheden hebben hun voor en nadelen. waarbij je bij de renovatievloer de kruipruimte kunt behouden, maar of dat veel voordelen bied is een tweede. Voordeel van een renovatievloer is dat je het meeste zelf kunt gaan doen. Nadeel is dat je fundering of muur wel sterk genoeg moet zijn, al heb je meerder mogelijkheden om de renovatievloer te bevestigen. De renovatievloer werd door de tekenaar en constructeur aangeraden.

Beton storten op zand, met daaronder isolatie werd bij ons aangeraden door de aannemer omdat het veel sneller en eenvoudiger is. Al vraag ik me af of dat zo is, want meestal moet er zand afgegraven worden en eventueel nieuw zand gestort worden. Afhankelijk van het zand wat er in de kruipruimte zit.
Ook al wordt de vloer niet direct tegen de muren gestort, mensen vergeten vaak dat de fundering echter wel iets belast wordt want die is breder dan de muren. Daar hoor ik nooit iemand over. Er werd wel afgeraden om schuimbeton te gebruiken, al werd me niet duidelijk waarom.

Uit ervaring in mijn familie kan ik zeggen dat ook een betonvloer op zand kan werken. Ook al is het misschien maar paar millimeter maar dit kan er wel voor zorgen dat je mooie grote tegels scheuren vertonen. Er is dus geen optie heilig. Zoals al vaker is gezegd ligt het net aan de aannemer wat voor vloer er toegepast wordt, die zal het liefst kiezen waar die mee bekend is en ervaring mee heeft. Laat je goed informeren en kies een optie waar je zelf ook goed bij voelt.
Pagina: 1