dion_b schreef op maandag 27 februari 2017 @ 14:43:
[...]
1) als je al overal bedrade backhaul hebt, heb je helemaal geen mesh nodig. Als je al iets op dat vlak zoekt is het betere client management.
2) begin wederom op layer 1. Gezien je opmerkingen hierboven vermoed ik dat je al die AP's maximaal laat uitzenden waardoor er enorme overlap van cellen is. Signaalsterkte zodanig verlagen dat je minimale overlap hebt (en evt 2.4GHz niet op alle AP's activeren, aangezien cellen daarmee doorgaans groter zijn) en je maakt het werk voor je clients een stuk makkelijker.
Controleer ook of je overal naast zelfde SSID ook zelfde PSK, zelfde encryption en zelfde security option hebt staan. Clients vertikken het om te roamen als iets in die laatste twee anders staat. En als je de optie hebt, stel een minimaal RSSI in voor clients op de AP's (of nog beter: stel een minimale link rate in van >24Mbps)
Ad 1. Ze doen Mesh en beter client management. Ik wil het primair voor het betere client management maar secundair zou een Mesh optie niet onaardig zijn, omdat ik op 1 plek boven om een blok beton heen moet schieten en daar geen dekking heb.
Ad2. Ik heb nu twee access points, boven en beneden. Die moeten beide ongeveer 100 vierkante meter dekken. Beneden heeft het gemakkelijker, omdat de betonnen constructie meer opengewerkt is. Boven heeft leuke betonnen vakjes. Zachter zetten betekent minder dekking. Ik kan natuurlijk nog twee AP's erbij gooien (boven en beneden) en die in Bridge modus zetten. Maar ja, dan heb ik meer signaal maar geen handover. Dan kan ik nog met kanalen gaan klooien, dan kan ik nog dit en dat.
Ad2b. Zelfde SSID (ook hoofd en kleine letters), zelfde wachtwoord. zelfde encryptie. Dat gaat helemaal goed.. RSSI/Linkrate kun je niet instellen op de meeste tablets/foons, noch op Linksysjes en Arcadyans.
Het is wel opvallend hoe in het Ubiquiti Unifi draadje er continu gesproken wordt over het gebrek aan enterprise features en het genot dat mensen hebben van de Unifi-AC-X APs, terwijl als er over consumenten varianten als Linksys Velop, Google Wifi etc gesproken wordt, geeks massaal gaan uitleggen waarom je dat niet nodig zou hebben. Nerds, als het niet moeilijk is, dan is het niet de moeite waard
En ja, ik zit ook heel serieus te kijken naar Ubiquiti Unifi.. maar door de combo van Mesh en wired backhaul leek Google Wifi me een stuk eenvoudiger en praktischer in mijn huis. Unifi heeft overal wired backhaul en PoE nodig. En ik heb natuurlijk 1 plek in huis, waar ik met een Mesh oplossing om een hoekje beton heen dacht te kunnen. Scheelt me gedoe en overleg. Dus 3X bedraad, 1x mesh omdat het kan.
Maar mocht iemand nog een release date weten, dan hoor ik het graag.