Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Aanschaf Workstation Revit

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• media-richard
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 28-11 15:19
Voor tekeningwerkzaamheden bij ik opzoek naar een Workstation waar prima Autodesk Revit op te draaien valt.

Op 4Launch heb ik wel wat Workstations gevonden welke hieraan zouden voldoen, maar deze tikken vaak toch al snel minimaal 1500 euro aan.
Met daarin een Xeon processor E3 en Nvidia Quadro K600.
Dit zou volgens mijn inzien zelfs nog zeer minimaal zijn.

Hebben jullie enige ervaring met het aanschaffen van Workstations voor dit soort werkzaamheden.
Gelieve het meest waar voor het geld.

Alle reacties

• marcunator
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 05-10 20:28
Ik zelf doe meer in SolidEdge/Solidworks. Mijn vriendin die doet veel met Revit.

Mijn meningen:

Quadro is echt overrated. Doet weinig tov een normale kaart.
Ik zelf ben fan van de RX480 8gb, omdat deze 8 gb heeft zal hij relatief sneller zijn met het renderen, en is toch een smak goedkoper dan een vergelijkbare quadro kaart.

CPU: kijk vooral naar single core performance. Alle tekenpakketen hebben als basis openGL, wat niet goed geoptimaliseerd is voor multicores.

Veel ram als je grote samenstellingen hebt. Maar normaal gesproken zou 16gb genoeg moeten zijn. (Ligt dus echt aan wat je doet)

als je deze dingen in het achterhoofd houdt, dan heb je een snelle tekenPC voor +- 600 euro. En dan hou je geld over om 4k of widescreen monitor te kopen waar je veel meer aan hebt imo.

edit typo

• media-richard
Bedankt voor je reactie.

Hebben jullie een zelfsamengestelde machine of een van de wel bekende merken.
+-600 euro klinkt erg goed.
Heb je tips of ideeen wat je momenteel zelf voor dat geld zou kopen of samenstellen.

Ben daar echt te lang uit tegenwoordig, vandaar dat ik jullie vraag.

• marcunator
Ik heb mijn workstation zelf samengesteld, ik gebruik hem ook om te gamen, dus wellicht heb ik net andere wensen.

Ik kijk vanavond even voor je. maar wellicht kan je je situatie verder toelichten.

• media-richard
Dat is een goede vraag. Ik ben hiervoor namelijk aan het kijken voor een vriend.
Hij is architect voor een bouw bedrijf geweest, maar gaat voor zichzelf beginnen.
Daarvoor maakt hij complete bouwtekening, maar ook 3d tekeningen inclusief indeling (meubels, badkamer, keuken) erin getekend.
Hierin gaan we kijken om de laatste versie Revit te installeren.

Hopelijk heb je hier wat aan.
Wat voor systeem heeft je vriendin of werkt zij via hetzelfde systeem als jou.

• govie
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 06-09-2020
Ik dacht vroeger dat de zakelijke gpu's eigenlijk geen meerwaarde hadden..... Maar in bijvoorbeeld solidworks is het verschil toch wel aardig groot. Volgens de onderstaande review, zijn de middensegment quadro en firepro kaarten daadwerkelijk sneller met solidworks dan topmodellen voor gaming. Maar ik merk zelf geen performance hiaten met mijn budget huis&tuin 960 videokaartje (30fps tijdens CAD, mij prima hoor). De vraag is even wat je ermee wilt denk ik, maar gezien de onderstaande review, zou ik voor een quadro/firepro kaart gaan als primiair pc-gebruik in CAD-toepassingen zit.

https://www.pugetsystems....d-in-Solidworks-2016-751/
Conclusion

One thing is obvious from our results: Quadro cards overall have much better performance in Solidworks than GeForce cards. At 1080p, not even the highest end GeForce card was able to match the very affordable Quadro K620.
En die K620 uit deze quote staat op dit moment in de V&A sectie voor 90 euro. En is blijkbaar sneller is sommige 3Dcad toepassingen zoals solidworks, dan een GeForce GTX Titan X 12GB. Als revit vergelijkbaar is met solidworks, dan zou ik niet teveel investeren in de videokaart en gewoon een zakelijk tussenmodelletje kopen, naast een dijk geheugen en een dikke processor.

Edit: En hier zegt revit:

Small assemblies: K620
Medium assemblies: M2000
Large assemblies: M4000

[ Voor 47% gewijzigd door govie op 20-02-2017 15:54 ]

• marcunator
@Govie

Dat ligt er net aan. Architecten moeten naast technische ontwerpen veel renders maken. Als je hiervoor een fatsoenlijke quadro kaart wilt hebben dan gaat je PC heel snel heel veel duurder worden, deze maken namelijk geen gebruik van de extra quadro functionaliteit.

Zelf werk ik zakelijk met een K2000 en heb prive dus een RX480 8 Gb. De reden waarom mensen een quadro kopen is namelijk omdat deze door een aanpassing in de driver sneller wireframes kunnen uitrekenen. De vraag is dan ook of je zoveel wireframes in je model hebt zitten dat dit de prijs rechtvaardigd.

Als ik dit hoor, dan zijn het niet echt spannende modellen. en als je veel rendert (en daar je dus je tijd mee kwijt bent.) Dan heb je veel meer aan normale kaar.

• govie
marcunator schreef op maandag 20 februari 2017 @ 16:41:
@Govie

Dat ligt er net aan. Architecten moeten naast technische ontwerpen veel renders maken. Als je hiervoor een fatsoenlijke quadro kaart wilt hebben dan gaat je PC heel snel heel veel duurder worden, deze maken namelijk geen gebruik van de extra quadro functionaliteit.

Zelf werk ik zakelijk met een K2000 en heb prive dus een RX480 8 Gb. De reden waarom mensen een quadro kopen is namelijk omdat deze door een aanpassing in de driver sneller wireframes kunnen uitrekenen. De vraag is dan ook of je zoveel wireframes in je model hebt zitten dat dit de prijs rechtvaardigd.

Als ik dit hoor, dan zijn het niet echt spannende modellen. en als je veel rendert (en daar je dus je tijd mee kwijt bent.) Dan heb je veel meer aan normale kaar.
3Dcad Solid works gebruikt vooral cpu om te renderen en niet de gpu. Hoe zit dan met revit?

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Revit is directX en over het algemeen moet een game gpu prima werken.

Als je geen software support krijgt met een game gpu (en dat wel wilt) dan is dat natuurlijk ook een reden om voor een gpu te gaan die waar ze wel support op leveren..

Het balang van compute performance is er alleen als er op de gpu gerenderd word, en dat verchilt per software en gebruiker..

specs

• marcunator
@maratropa Ik dacht dat Revit openGL was, maar ik zie dat ze beide ondersteunen. Weer wat geleerd +1. :)

• Pos2007
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Revit maakt geen gebruik van de videokaart met renderen maar draait daarbij op de CPU. Derde partijen maken wel addons waarbij de videokaart gebruikt wordt.

https://www.revitforum.or...-video-graphic-cards.html

GPU
Bottom Line

There are lots of video cards that will perform just fine with Revit, but here are what should be some safe bets without spending more than you really need to:

Desktop
Nvidia GeForce GTX 960 / GTX 1060
Nvidia Quadro K2000 / K220

CPU
Bottom Line

Get the fastest i7/i5/Xeon CPU you can afford.

Desktop
"Kaby Lake" or "Skylake" Intel Core i7 (or Xeon equivalent). The Intel Core i7-7700K (Kaby Lake) is the one to beat, but the Intel Core i7-6700K (Skylake) and even the i7-4790K (Haswell) are still solid if you can't get your hands on the 7700K (the "K" versions are desired, but the non-"K" versions are 95% as good). If you're looking at Xeon, look for the Skylake Intel Xeon E3-1280 v5 (though the Haswell "v3" version is still solid as well).

Ik heb zelf thuis een i7-4790K met 16GB RAM en dat draait prima al maak ik wel gebruik van Revit-LT en vallen de projecten qua omvang wel mee. Op kantoor heb ik een HP Z230 workstation ook met 16GB ram. Allebei wel met SSD.

Op kantoor niet eens een videokaart volgens mij. Thuis een Asus Nvidia 750ti.

[ Voor 13% gewijzigd door Pos2007 op 20-02-2017 17:15 ]

• govie
Voor solidworks thuisgebruik zou ik op dit moment voor rond de 800 (16gb geheugen) tot 1000 euro (32gb geheugen) nieuw aanschaffen: Quadcore met hyperthreading, 16GB of 32GB geheugen, Moederbord met 4 geheugensloten, stille case met een cardreader, cdromstation, gold voeding en SSD's. Dit is exclusief de videokaart, deels omdat dit afhankelijk is van hoeveel er mee wordt gegamed (ik zou zelf voor een simpel 2de handse gpu gaan denk ik).

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-7700 Boxed€ 329,95€ 329,95
1Gigabyte GA-B250M-DS3H€ 80,50€ 80,50
1Cooler Master Silencio 352€ 61,-€ 61,-
1Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2A2400C14€ 247,55€ 247,55
1LG GH24NSD1 Zwart€ 14,46€ 14,46
1Seasonic G-series 360 watt€ 63,95€ 63,95
1Crucial MX300 2,5" 525GB€ 134,90€ 134,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 932,31

Misschien is het beter om even te wachten op die RIzen cpu's die begin maart uitkomen. Daarnaast kan je deels 2de hands een systeem samenstellen die goedkoper is, maar ook meer cores heeft voor het renderen (scheelt bakken met tijd in solidworks dus voor revit zal het eventueel ook wel helpen).

[ Voor 7% gewijzigd door govie op 20-02-2017 18:55 ]

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
media-richard schreef op maandag 20 februari 2017 @ 14:57:
Ik ben hiervoor namelijk aan het kijken voor een vriend.
Hij is architect voor een bouw bedrijf geweest, maar gaat voor zichzelf beginnen.
Daarvoor maakt hij complete bouwtekening, maar ook 3d tekeningen inclusief indeling (meubels, badkamer, keuken) erin getekend.
Hierin gaan we kijken om de laatste versie Revit te installeren.
Als je vriend afhankelijk is van zijn broodwinning van deze PC wil je geen kansen nemen. Je moet support hebben vanuit de leverancier van de software en eigenlijk wil je ook een kant-en-klare workstation kopen. Indien Revit dan enkel support levert als je een Quadro of Firepro kaart hebt koop je die. Het maakt niet uit of een RX 480 beter werkt, je wilt hulp krijgen als je die nodig hebt. Als die computer het niet doet kost dat hem centen. Als het om bedrijfsmatig gebruik gaat wil je zoveel mogelijk risico afdekken.

Een Dell Precision of een HP Z-Workstation kost wat, maar het is voor je vriend een zakelijke aanschaf. De Belastingdienst betaald mee uiteindelijk. De kosten vallen dan achteraf te overzien.

Voor rond de 1000 euro inclusief BTW heb je al best aardige workstations:
pricewatch: Dell Precision T3620-KK2J0 MT
pricewatch: Dell Precision T3620-Y3F2F MT

HP is aanmerkelijk duurder met de Z-workstation. Deze Dell's zijn dan denk ik een prima deal.

• marcunator
govie schreef op maandag 20 februari 2017 @ 16:49:
[...]

3Dcad Solid works gebruikt vooral cpu om te renderen en niet de gpu. Hoe zit dan met revit?
Dit is niet helemaal waar. De wireframes worden gerendered met de gpu, zie ook mijn post waarom een quadro kaart voordelig is. Het "inkleuren" gebeurd met de cpu. Maar dit is dus geen multicore werk. Het heeft daarom ook geen zin om een dikke i7 in een budgetworkstation te proppen.

Vaak hebben architecten of productdesigners aparte add in programmas om te renderen. Die gebruiken vaak vol je gpu.

Daarom blijf mijn advies staan, als je een beperkt budget hebt.

Pak zoveel mogelijk vram op je videokaart als je gaat renderen.
Kijk vooral naar single core performance van je CPU.
16Gb ram en you're set

Natuurlijk is een goede i7 en een quadro kaart beter, maar dan kost je systeem je gelijk klauwen vol met geld. Support is overigens ook overrated op de quadro kaarten, ik heb meerde render issues gemeld bij Siemens voor SolidEdge, maar er wordt niets mee gedaan.

• govie
marcunator schreef op maandag 20 februari 2017 @ 22:24:
[...]

Dit is niet helemaal waar. De wireframes worden gerendered met de gpu, zie ook mijn post waarom een quadro kaart voordelig is. Het "inkleuren" gebeurd met de cpu. Maar dit is dus geen multicore werk. Het heeft daarom ook geen zin om een dikke i7 in een budgetworkstation te proppen.

Vaak hebben architecten of productdesigners aparte add in programmas om te renderen. Die gebruiken vaak vol je gpu.

Daarom blijf mijn advies staan, als je een beperkt budget hebt.

Pak zoveel mogelijk vram op je videokaart als je gaat renderen.
Kijk vooral naar single core performance van je CPU.
16Gb ram en you're set

Natuurlijk is een goede i7 en een quadro kaart beter, maar dan kost je systeem je gelijk klauwen vol met geld. Support is overigens ook overrated op de quadro kaarten, ik heb meerde render issues gemeld bij Siemens voor SolidEdge, maar er wordt niets mee gedaan.
Misschien is Revit anders, maar in solid works is:
- 16GB is voor mij al te weinig en ik heb kleine samenstellingen in solidworks;
- De rendertijd in solidworks is liniear t.o.v. de cores: Rendering in solid works;

• marcunator
govie schreef op maandag 20 februari 2017 @ 22:46:
[...]

Misschien is Revit anders, maar in solid works is:
- 16GB is voor mij al te weinig en ik heb kleine samenstellingen in solidworks;
- De rendertijd in solidworks is liniear t.o.v. de cores: Rendering in solid works;
16GB is nog nooit de beperkende factor voor mij geweest, dus ik ben erg benieuwd hoe je dit voor elkaar krijgt. En ik heb regelmatig assemblies met 100+ onderdelen.
Dat artikel van jou refereert naar een dedicated render machine. No way dat dit representatief is voor everyday workload. De volgende keer dat je Solidworks open hebt moet je gewoon je cpu belasting loggen. dan zie je het vanzelf ;)

• media-richard
Dank voor al jullie reacties.

Kwam zelf al op wat Workstations uit van de bekende grote merken, Dell, HP en Lenovo.

Voor GPU's kwam ik hier op uit:
Desktop
AMD Radeon: R7 350X (non-OEM) or better.
AMD FirePro: W4100 or better / Radeon Pro WX 4100 or better
Nvidia GeForce: GTX 9xx or better, GTX 10xx or better (essentially any newish GTX).
Nvidia Quadro: K2000 or better, K2200 or better.

https://www.revitforum.or...-video-graphic-cards.html

• Randojongen
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 29-11 11:14
Ik zou minimaal 32GB gebruiken. Als je vriend iets moet ontwerpen wat anders is dan een simpel woonhuis of kantoorpand ben je blij met die 32GB. In Revit zijn het vooral vormen niet niet recht zijn die een berg ram vragen (zoals meubels). Wanneer hij een kantoorpand met een gebogen gevel en volledige inrichting heeft getekend is 16GB echt te weinig.
Het ligt er dus vooral aan wat hij aan het modelleren is. Als het om echt grote projecten gaat is een i7 7700k met 64GB een must. Mijn vorige Revitproject, een kantoorpand van 27 verdiepingen hoog en 150m breed luste aardig wat ram. Het gebruik kwam vaak genoeg boven de 40GB en 1 keer tikte ik de 88GB aan.

Kwa GPU heb je aan een RX480 8GB of GTX1060 6GB meer dan genoeg. Revit gebruikt bijna niet de GPU. Misschien dat de rendersoftware die je gaat gebruiken specifieke eisen heeft.

Kwa CPU moet je kijken naar de beste prestaties op 1 core. De snelste is de intel 7700k en de nieuwe AMD processors zullen waarschijnlijk geen betere single core prestaties hebben. Als je gaat renderen kunnen meerdere cores wel voordelen bieden.

Dus ga uit van 32GB en kies een zo snel mogelijke processor die binnen je budget past. Als je erg krap zit kwa budget kan je ook gewoon op de interne GPU werken.

Wil je dat iemand de volgende dag je computer komt maken als hij ermee stopt moet je kiezen voor dell of HP

• govie
Wat je ook nog kunt doen op beperkt budget, tweede hands onderdelen in een nieuwe case met nieuwe voeding op basis van bijvoorbeeld: 140 euro -- E5-2680 (8 core, hyperthreading, 3.5Ghz turbo)

Genoeg singlecore snelheid, teveel cores en nog meer threads, een droom cpu, zeker per twee. Dan kun je pas echt renderen voor een spotprijs. :) Maargoed, dan moet je ook de behoefte tot heel veel renderen hebben en bang4buck willen. Voor veel mensen is dit niet een optie of niet eens nodig, dus.

• marcunator
govie schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 12:22:
Wat je ook nog kunt doen op beperkt budget, tweede hands onderdelen in een nieuwe case met nieuwe voeding op basis van bijvoorbeeld: 140 euro -- E5-2680 (8 core, hyperthreading, 3.5Ghz turbo)

Genoeg singlecore snelheid, teveel cores en nog meer threads, een droom cpu, zeker per twee. Dan kun je pas echt renderen voor een spotprijs. :) Maargoed, dan moet je ook de behoefte tot heel veel renderen hebben en bang4buck willen. Voor veel mensen is dit niet een optie of niet eens nodig, dus.
Yup een vriend van me heeft dit ook gedaan.

Hier nog het resultaat van werken in een complexe assembly in solidedge.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/DjTiqli.png

[ Voor 3% gewijzigd door marcunator op 21-02-2017 12:36 ]

• govie
marcunator schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 12:35:
[...]

Yup een vriend van me heeft dit ook gedaan.

Hier nog het resultaat van werken in een complexe assembly in solidedge.

[afbeelding]
Ik weet dat modellen een singlecore proces is omdat er een geschiedenis in de bewerkingen zit. Meer cores koop je dan ook niet voor modelleren, maar voor CFD en renderen. Ikzelf render niet veel dus ik heb aan mijn dualcore G3258 zelfs genoeg. Renderen via solidworks voor mijn dualcore is niet om te doen & frequent renderen op vier cores is nog steeds niet praktisch qua tijd. Lees die link eens van pudgetsystems, die hebben alles uitgebreid getest, je kunt daar alles in vinden t.a.v. aantal cores bij diverse solidworks processen. Als ik nu een nieuwe 3Dcadpc voor mezelf zou samenstellen, dan zou het minimaal 8 cores hebben omdat ik dat renderen wel erg lekker vind qua resultaat. Ik mis dat stukje en vind dat jammer (1 uur renderen op een fotorealistische afbeelding vind ik niet om te doen omdat heel mijn pc dan plat ligt, eenzelfde afbeelding met een quadcore duurt korter, maar een half uur).

[ Voor 27% gewijzigd door govie op 21-02-2017 13:00 ]

• marcunator
@govie

Helemaal mee eens, maar het ligt wel aan je renderprogramma. Sommige zijn minder CPU heavy, en doen bijna alles op de GPU. vaak zijn dit wel de standalone programma's.

op mijn werk heb ik een Intel Xeon E5-4627 v2 en dat is echt overkill en zwaar onnodig. helemaal omdat ik nooit render.

Ik hekel gewoon beetje aan het feit dat sommige CAD systemen absurd gebalanceerd zijn. Het ligt echt aan wat voor bewerkingen je doet.
Pagina: 1