Is deze laptop geschikt voor Twitch streaming?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 887905

Topicstarter
Hoi, Dit is mijn eerste keer dat ik Tweakers gebruik. Ik ben van plan een nieuwe laptop te kopen (2de hands want ik ben een arme student) en ik zoek dus een geschikte laptop die ik kan gebruiken voor school, maar voornamelijk: Livestreamen naar Twitch.

Voor het streamen gebruik ik een capture Card die via mijn PS4 word aangesloten op de laptop.
Ik vroeg me af of dit goede specs waren voor streamen.
...

Het betreft de:

Lenovo Thinkpad W510
Scherm grootte : 15,6" High-Definition LED Display
Processor : Intel Core i7-720QM 1,60 - 2.80 Ghz
Geheugen : 4 Gb DDR3 533 mhz.
Harddisk : 320 Gb Fujitsu 7200 rpm sATA II - 3,0 Gb/s
Videokaart : nVidia Geforce FX 880M + 1 Gb videogeheugen / 1366 x 768 pixels
Brander : Optiarc DVD-RW AD-7700H dual layer
Webcam : HP 720p
Accu intern : aanwezig
AC Adapter : aanwezig

I/O : 3x USB 2.0 + WiFi + LAN + Express Card 54 + Bluetooth + eSATA + Display Port + Firewire mini 1394 + Cardreader

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen! Bij voorbaat dank!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheUninvited
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22:26
De laptop die je voorsteld heeft wel een grafische kaart en een i7 maar is al best wel oud dus weet niet wat je verwachting daarbij is. Als je verteld of je een budget hebt kan ik of iemand anders misschien wel een beter voorstel doen. Ik zou zo'n oude laptop niet meer kopen denk niet dat je daar lang plezier van hebt.

Heb geen verstand van streamen en hoeveel resources dat kost, maar lijkt me er niet heel erg geschikt voor gezien de leeftijd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dutchdeveloper
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13-03-2020
4GB ram kan nu eigenlijk niet meer, kijk naar minimaal 8GB,
De cpu is al erg oud, de 1e generatie I7 en tevens ook geen ssd (geen vereiste maar zeker heel erg aan te raden)

Ik zou als ik jou was even verder zoeken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KevinT
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 23:09
Ik zou toch eerder gaan kijken naar een laptop met een recentere I7, wel een quad core model (Dus eentje met een Q erachter).

Verder is 8GB RAM ook geen overbodige luxe met streamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vegetto
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 13-06 08:36
HI,

Ik stream zelf soms, op een vaste pc dat gaat prima, laatst hadden we een mini lan en nam ik mijn i3 mee met 8gb ssd disk erin, laptopje half jaartje oud maar die trok het niet, oke is maar een i3, dit was overigens wel met een externe capture card icm met een PS4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt voor alle reacties!

Ik heb onlangs verder gekeken en kwam deze tegen:

Intel Core i7-3610QM CPU Maximale turboklokfrequentie 3,3GHz
Moederbordchipset Intel Mobile HM76
Geheugentype DDR3 (SODIMM) 12GB
Opslagtype 5400rpm HDD 500GB
Optische-drive DVD+/-RW DL
Schermdiagonaal 15,6" HD Edge-lit 16:9 GeForce GT610M 2GB
HDMI, Wireless Display (WiDi), USB 3.0, (wlan)802.11b, 802.11g, 802.11n
Cardreader, Webcam

Is dit een stuk beter? En geschikter voor streamen? Zou hij games ook goed aankunnen?
Deze is 2dehands en 400 euro. Mijn budget zit dus ook rond de 400/500 euro!!

Echt allemaal bedankt voor de hulp!

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 887905 op 20-02-2017 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheUninvited
Anoniem: 887905 schreef op maandag 20 februari 2017 @ 14:11:
Bedankt voor alle reacties!

Ik heb onlangs verder gekeken en kwam deze tegen:

Intel Core i7-3610QM CPU Maximale turboklokfrequentie 3,3GHz
Moederbordchipset Intel Mobile HM76
Geheugentype DDR3 (SODIMM) 12GB
Opslagtype 5400rpm HDD 500GB
Optische-drive DVD+/-RW DL
Schermdiagonaal 15,6" HD Edge-lit 16:9 GeForce GT610M 2GB
HDMI, Wireless Display (WiDi), USB 3.0, (wlan)802.11b, 802.11g, 802.11n
Cardreader, Webcam

Is dit een stuk beter? En geschikter voor streamen? Zou hij games ook goed aankunnen?
Deze is 2dehands en 400 euro. Mijn budget zit dus ook rond de 400/500 euro!!

Echt allemaal bedankt voor de hulp!
toon volledige bericht
De processor is geschikt, die grafische kaart moet je niet al teveel van verwachten. Daar kan je amper mee gamen waarschijnlijk. Streamen hangt volgens mij grotendeels van de processor af dus dat zou wel kunnen. De harde schijf is 5400rpm dus erg traag hou daar ook rekening mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KevinT
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 23:09
Streamen zou wel kunnen, alleen games spelen moet je echt vergeten met een GT610.

Je moet de videokaarten beetje uitzoeken vanaf een GTX x60 als je echt op de laptop wil gaan spelen.
Ik raad aan om te kijken vanaf de 800 serie.. dus een 860 of beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheUninvited
V&A aangeboden: BTO 13CL58 Laptop (i7 4700MQ, Geforce 860M, 8GB, 250 GB SSD)

Weet niet of je veel geeft om schermgrootte maar dit zou goed op je wensen/budget aan kunnen sluiten mits je zelf wilt gamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Het ligt eraan hoe hoog je instellingen zijn voor twitch, als je webcam + capture card wilt doen en dan ook nog in high quality 1080p wilt streamen dan is een 4810QM nog te langzaam (ervaring).

Ga je voor lagere kwaliteit dan zijn de eisen ook lager, hoe het zich precies verhoud weet ik helaas niet. Misschien heeft iemand anders daar meer ervaring mee.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik speel zelf niet veel op de pc, gamen op de laptop is eigenlijk niet super belangrijk maar zou wel fijn zijn. Het enige spel dat ik echt draaiende wil hebben is World Of Warcraft. Maar het nieuwste van het nieuwste gebruik ik mijn PS4 voor!

Ik stream met een capture card + webcame in 720p. Ik weet niet of die specs dan geschikt zijn?

de GT610 is die echt zo slecht om spellen mee te spelen?
@TheUninvited bedankt voor het aanbod! Zal over die laptop nadenken, aangezien 500 euro wel het bedrag is wat ik als laatst zou willen uitgeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
  • Nu online
De 720QM is sowieso te langzaam om ook maar iets te streamen, tenzij je grote blokjes naar de afnemers wilt sturen waar ze dan niks uit kunnen halen. De CPU moet echt sneller zijn.

Maar kijk eens bij de fabrikant van de capture card, die zetten vaak wel minimale en aanbevolen hardware erbij.

Bv. Elgato HD60S:
• Windows 10 (64-bit)
• 4th generation quad‑core Intel Core i5 CPU (i5-4xxx or comparable)
• Intel HD or NVIDIA GeForce GTX 600 series graphics (or better)
• 4 GB RAM, built-in USB 3.x port
• Internet connection

Let op: Dit gaat over desktop cpu's, laptop cpu's zijn een stuk langzamer met hetzelfde typenummer.

Bron: https://help.elgato.com/c...60-s-system-requirements-

Ik denk dat je met 500 euro zelfs nog niet genoeg hebt om goed te kunnen streamen (afhankelijk van de capture card).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Heb wat verder gekeken en kwam deze tegen voor 400 euro

V&A aangeboden: Asus N550JV-CN270H

specs:

15,6" Full HD IPS beeldscherm (1920 x 1080)
8 GB geheugen
500 GB harde schijf
NVIDIA® GeForce® GT 750M 2 GB
Verse windows 10 installatie
Intel Core i7-4700HQ

Is deze een stukje beter? Ook qua videokaart etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WeAreLegion
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Anoniem: 887905 schreef op maandag 20 februari 2017 @ 14:47:
Heb wat verder gekeken en kwam deze tegen voor 400 euro

V&A aangeboden: Asus N550JV-CN270H

specs:

15,6" Full HD IPS beeldscherm (1920 x 1080)
8 GB geheugen
500 GB harde schijf
NVIDIA® GeForce® GT 750M 2 GB
Verse windows 10 installatie
Intel Core i7-4700HQ

Is deze een stukje beter? Ook qua videokaart etc.
Die processor is al een stuk nieuwer en de videokaart er ook in zit, dat zal al een stuk beter werken als de vorige die je posten. Maar wat hier boven gezegd word kijk ook even bij fabrikant van je capture card wat voor specs ze aanraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:14

D4NG3R

kiwi

:)

Als je met een capture card gaat streamen voldoet eigenlijk elke laptop met een moderne Intel CPU wel, Intel Quick Sync werkt prima, zelfs met low-end i3's.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@kfaessen
Ik heb zelf de Elgato HD 720p. Aangezien me eigen laptop kapot is gebruik ik tijdelijk die van me vriendin.

Haar specs zijn:
I5-3230M CPU @ 2.60 Ghz
6GB Ram
IntelHD graphics 4000
225HD

En daar werkt streamen wel goed bij zolang ik niks anders met de laptop doe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Nu online
D4NG3R schreef op maandag 20 februari 2017 @ 14:48:
Als je met een capture card gaat streamen voldoet eigenlijk elke laptop met een moderne Intel CPU wel, Intel Quick Sync werkt prima, zelfs met low-end i3's.
Je vergist je alleen dat de cpu ook het webcam beeld en het beeld van de capture card moet samenvoegen wat extra power vereist. Als je alleen de capture card gebruikt geef ik je helemaal gelijk.

Zoals ik zei: mijn 4800QM kan het niet bijbenen met 1080p op 30fps met webcam beeld erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

kfaessen schreef op maandag 20 februari 2017 @ 14:52:
[...]

Je vergist je alleen dat de cpu ook het webcam beeld en het beeld van de capture card moet samenvoegen wat extra power vereist. Als je alleen de capture card gebruikt geef ik je helemaal gelijk.

Zoals ik zei: mijn 4800QM kan het niet bijbenen met 1080p op 30fps met webcam beeld erbij.
Dat is extreem minimaal en ik vind het dan ook vreemd dat je laptop daar moeite mee heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

TheUninvited schreef op maandag 20 februari 2017 @ 14:15:
De processor is geschikt, die grafische kaart moet je niet al teveel van verwachten. Daar kan je amper mee gamen waarschijnlijk. Streamen hangt volgens mij grotendeels van de processor af dus dat zou wel kunnen. De harde schijf is 5400rpm dus erg traag hou daar ook rekening mee.
Om te streamen naar Twitch is CPU power vooral belangrijk, de GPU doet niet echt ter zake eigenlijk, aangezien naar Twitch eens treamer de beste kwaliteit heeft door x264 (en dus CPU) encoding te gebruiken en geen gebruik te maken van Quick Sync, nVenc of VCE.
D4NG3R schreef op maandag 20 februari 2017 @ 14:48:
Als bandbreedte niet beperkt is, is hardware encoding interessant. Twitch heeft echter een bitrate limiet van 3500 kilobit / seconde, waardoor x264 (CPU) encoding interessanter is, omdat die betere beeldkwaliteit oplevert.

@Anoniem: 887905, in hoeverre is het een eis om een laptop te gebruiken? Voor het budget wat je hebt kun je makkelijk een meer dan capabele desktop in elkaar zetten.

EDIT:
Oeps, bits en bytes door elkaar gehaald, mea culpa!

[ Voor 35% gewijzigd door CH4OS op 20-02-2017 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Nu online
D4NG3R schreef op maandag 20 februari 2017 @ 14:54:
[...]

Dat is extreem minimaal en ik vind het dan ook vreemd dat je laptop daar moeite mee heeft.
Enfin, TS heeft zojuist kenbaar gemaakt dat zijn capture card 720P doet, dus dan kan hij met een langzamere cpu overweg.

Mijn pc i7-4790k die kan het overigens met dezelfde instellingen met gemak aan, zelfs 1080p en 60fps.

Ik denk dat het ook komt omdat hij het beeld moet decoderen en misschien kan het niet tegelijk hardwarematig h264 decoderen en intel quick sync encoderen. Daarnaast kan het natuurlijk ook een driver issue zijn. Ik heb het 't laatst in december geprobeerd, maar wil het binnenkort wel weer eens met de laptop testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

CH40S schreef op maandag 20 februari 2017 @ 14:55:
Als bandbreedte niet beperkt is, is hardware encoding interessant.
Als beginnend streamer? Het verschil in kwaliteit is verwaarloosbaar op de bitrates waar je dan mee wil werken.
Twitch heeft echter een bitrate limiet van 3500 kilobyte / seconde.
Nee. Het probleem met Twitch is dat zolang je geen partner bent je kijkers geen mogelijkheid hebben om te kiezen voor een lagere bitrate. De bitrate die jij kiest om mee te streamen word 1:1 doorgezet naar je kijkers, en 3.5MB/s is vrij hoog voor veel mensen. Geadviseerd word dan ook om als beginnend streamer niet boven de 720p30 te streamen en zo rond de 2.5MB/s te blijven.

[ Voor 8% gewijzigd door D4NG3R op 20-02-2017 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Nu online
Ik gok dat 3500 kilobytes/seconde een fout is van CH40S, het moet zijn 3500 kilobit/s in de praktijk ongeveer 350-400KB/s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

D4NG3R schreef op maandag 20 februari 2017 @ 14:59:
Als beginnend streamer? Het verschil in kwaliteit is verwaarloosbaar op de bitrates waar je dan mee wil werken.
Verschil is duidelijk merkbaar, staat genoeg over op internet, zelfs filmpjes op YouTube die duidelijk verschil laten zien.
Nee. Het probleem met Twitch is dat zolang je geen partner bent je kijkers geen mogelijkheid hebben om te kiezen voor een lagere bitrate.
Dus? Dat is ook totaal belangrijk niet en totaal niet wat ik zeg. :) Als streamer ben je beperkt in de bitrate die je naar Twitch kan sturen, namelijk 3500 kilobit/sec. Twitch requirements.

EDIT: Oeps, ik bedoel inderdaad 3500 kilobit/sec!

[ Voor 33% gewijzigd door CH4OS op 20-02-2017 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@CH40S Als ik een PC had kunnen halen had ik dat gedaan. De keuze is op een laptop gevallen omdat, mijn oude laptop stuk is, en ik hem ook nodig heb voor mijn studie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Mb/s * D4NG3R gaat koffie halen.
CH40S schreef op maandag 20 februari 2017 @ 15:02:
[...]
Verschil is duidelijk merkbaar, staat genoeg over op internet, zelfs filmpjes op YouTube die duidelijk verschil laten zien.
Juist ja, wil jij mij vertellen dat jij op een blinde test het verschil zou weten te spotten?
Edit: Aanvulling hierop, op 720p30/60 - 1080p ziet er met x264 beter uit, maar wil je ook niet gebruiken met zulke lage bitrates.

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
60FPS Livestream Encoding in OBS: x264 vs Intel QuickSync vs Nvidia NVENC

QuickSync, HVEC, AVC en NVENC zijn over de jaren heen aanzienlijk verbeterd.
[...]
Dus? Dat is ook totaal belangrijk niet en totaal niet wat ik zeg. :)

EDIT: Oeps, ik bedoel inderdaad 3500 kilobit/sec!
Er is een wijziging geweest want dat stond niet eerder op de info pagina. ;)

Er werd eerder enkel een recommendation gedaan van 3.5Mb/s.

[ Voor 13% gewijzigd door D4NG3R op 20-02-2017 15:24 ]

• Galaxysem
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 18-11-2020
Hallo mensen ik ben nieuw op tweakers en weet niet hoe ik zelf een bericht moet maken etc. maar mijn vraag is hetzelfde als de persoon waar het eigenlijk over ging ik wil dus ook streamen op twitch en heb ook een laptop maar mijn laptop trekt het niet helemaal en ik wou graag weten aan wat dat ligt. misschien dat jullie me kunnen helpen?? dit zijn de specs:
Scherm: 15.6
Resolutie: 1920x1080 Full HD
Video chip: GeForce GTX 1050 ti
Geheugengrootte: 16GB
Totale opslag : 1,256 TB
CPU: Intel Core i7-7700HQ
Klokfrequentie: 2,8GHz
HHD: 1TB
SSD: 256GB
Als ik een specificatie mis dan is het de MSI GP62m 7RDX leopard.
Alvast bedankt voor het helpen !!!!!!!!!
Pagina: 1