ICT-infrastructuur thuis

Pagina: 1
Acties:

• EricNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 24-09 12:40
Zoals de titel suggereert ga ik over 1,5e week verhuizen. Natuurlijk zijn er een hoop zaken waar je rekening mee moet/kan houden vooraf maar laten we het even op het "Tweakers-gebied" houden.

Van mijn huidige huis (1e huis, zelf gekocht) heb ik een hoop dingen geleerd wat ik straks natuurlijk beter wil doen, zoals:
- Desktop niet meer op de grond
- Kabels weg werken
- Betere Wifi dekking (Wifi AP/router niet meer in meterkast)
- Managed Switches > Unmanaged

Nou wil ik het natuurlijk ook niet gaan overdrijven met bijvoorbeeld een patchkast in de meterkast en een patchpaneel is wat mij betreft ook niet echt nodig maar ik ben benieuwd wat voor goede tips/suggesties jullie nog kunnen geven.

Huidige ICT-infra bestaat nu uit:
- 1x Ziggo Ubee modem (bridge)
- 1x TP-Link Archer C7 router (v1)
- 3x unmanaged 8 ports Gigabit switches
- 1x simpel 802.1n AP (TP-Link, weet het model even niet uit m'n hoofd).

Nieuwe huis bestaat uit 3 etages:
  • Meterkast (Begane grond): Hier komt uiteraard de Ziggo Modem. Ik wil m'n (Wifi) router niet in de meterkast hangen om zodoende betere dekking te realiseren. Eventueel hang ik hier wel een router maar dan puur router zonder wifi (Ubiquiti Edge Router? Wel of geen PoE?)
  • Begane Grond: Woonkamer. TV, Receiver, PS4 en HTPC hebben netwerk nodig. Hier wil ik een 8 ports managed Gigabit switch neerzetten.
  • 1e Etage: 3 slaapkamers. 1 TV met vaste netwerkaansluiting nodig en simpele wifi voor de mobiele devices. Hier wilde ik een 8 ports managed gigabit switch neerzetten + een simpel AP.
  • 2e Etage: Mijn domein. Hier komt m'n bureau voor 1 desktop + 1 laptop. 8 ports gigabit switch + simpel AP (802.1ac AP niet noodzakelijk, belangrijke zaken worden bekabeld gedaan). Desktop wil ik van de grond af hebben en kabels netjes weg gewerkt (tips?). Tevens de apparaten als de switch, AP en stroomvoorziening onder/tegen het bureau aan verwerkt. Oftewel: zo min mogelijk op de grond en in het zicht.
Ik zoek nog wel een nieuw bureaublad. Ik heb in mijn huidige woning zelf een bureaublad bij de lokale bouwmarkt gekocht maar ik vind deze net niet diep genoeg. Monitoren (2x 23") zullen in nieuwe woning wel op een beugel gemonteerd worden om meer ruimte op het bureaublad te creeeren. Ik zoek dus ook geen fancy high-end draaiend bureau met ditjes en datjes. Een groot breed blad is meer dan voldoende.

Dus puur uit nieuwsgierigheid: wat zouden jullie anders doen? Of hebben jullie wellicht nog andere adviezen of tips?

My PC  Steam Profile  PSN: AfcaEricNL

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20:29
In overleg naar WVB :)

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 24-12 14:42
EricNL schreef op maandag 20 februari 2017 @ 10:53:

Dus puur uit nieuwsgierigheid: wat zouden jullie anders doen? Of hebben jullie wellicht nog andere adviezen of tips?
Tips:
- Zet je desktop op je buro, staat ie niet meer op de grond.
- Trek kabels naar de plekken waar de switches komen.

Gekheid natuurlijk.
Wat wil je precies weten. Wij weten verder niets over je huidige en je nieuwe woning. We kunnen dus moeilijk advies geven over betere wifidekking.
Kabels wegwerken is eveneens afhankelijk van eventuele aanwezige kabeldoorvoer, goten etc..
Je desktop niet meer op de grond lijkt me iets waar je geen advies bij nodig hebt..?
Managed/unmanaged switches -> wat wil je er mee doen? Vind je het nodig om geld te spenderen aan managed switches terwijl je al unmanaged switches hebt?

Wat me opvalt is dat je niet aangeeft waar je je router wilt plaatsen en dat je op de plekken die je noemt waar een WIFI AP moet komen een simpel ding wilt plaatsen omdat de eisen aan wifi blijkbaar toch niet te hoog zijn?

• Koos2009
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13-12-2021
Waarom de desktop niet meer op de grond?
Vanwege stof of andere reden?

PSN: DucttapeGuyXXL Profitec pro 500 pid eureka mignon specialita

• PoweRoy
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23-12 13:43

PoweRoy

funky!

Koos2009 schreef op maandag 20 februari 2017 @ 16:39:
Waarom de desktop niet meer op de grond?
Vanwege stof of andere reden?
Inderdaad, zou hem liever op de grond hebben (of onder bureau gemonteerd), dan dat hij op mijn bureau staat. Tenzij je een mini-pc hebt.

Verder kan de router prima in de meterkast, ik zou daarnaast losse AP's ophangen. Ubiquiti bv of anderen.

Weet niet echt wat je wilt bereiken met dit topic. Namelijk zonder plattegrond en kennis van het huis (dus waar kan je door de vloer naar de verdieping), kunnen wij ook niks.

[This space is for rent]

• EricNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 24-09 12:40
Desktop niet meer op de vloer vanwege stof en schoonmaken en omdat ik het netter vind staan.
De reden van dit topic is ook niet dat ik naar dé oplossing op zoek ben. Zoals gezegd is wordt het de 2e woning en hoewel we veel ervaring hebben op gedaan van onze (huidige) 1e woning zijn er altijd mensen met meer ervaring en dus mogelijk tips.

My PC  Steam Profile  PSN: AfcaEricNL

• Koos2009
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13-12-2021
Dan zou een plattegrond en anduidingen waar je een bepaalde kamer hebt toch handig zijn.
|Router in de meterkast zou kunnen. Bij mij komt het binnen naast de voordeur dus hier zou dat al niet gaan.
Mijn meterkast is ook van hout. Dat maakt natuurlijk ook uit.

PSN: DucttapeGuyXXL Profitec pro 500 pid eureka mignon specialita

Verwijderd

-

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 19-10-2019 11:47 . Reden: Leeg ivm privacy ]

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18-12 08:51
Vraag: Ik heb een ander huis gekocht met als datum van overdracht 10 mei. Echter is de datum van overdracht van mijn oude huis al op 2 mei. Ik moet dus een paar dagen onder de brug slapen :P

Maar goed. Mijn vraag is dus: moet ik dit aangeven bij de gemeente? Ik ben officieel even dakloos, en slaap even bij mijn ouders. Ik ben bang dat als ik dit zo door ga geven een totaal overbodige rompslomp te creëren, en ben van plan aan de gemeente door te geven dat ik per 10-05-2017 verhuisd ben.

Kan dat kwaad?

7x 410 pw op zuid met enphase IQ8M -- Marstek A + extra baterij onderweg, wellicht pv er aan op O en W -- 2x MHI SRK20ZS-WF -- Zonneplan -- Homey -- Houtkachel tbv hoofdverwarming

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Nee.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:50

prein2

Monument verduurzamen is leuk

Ik heb tijdens de verbouwing in elke kamer UTP aangelegd. in principe 2 poorten per kamer, maar in 2 kamers was het slechts mogelijk om 1 poort aan te leggen.
dit komt allemaal samen in de meterkast. Ik heb hier inderdaad een patchpaneel gehangen en een switch.

Ik doe vrij weinig met netwerk etc, stel al helemaal geen eisen, maar het feit dat het gewoon netjes is en dat er in elke kamer een mogelijkheid tot internet is, is me dit meer dan waard.

Op de BG en 1e verdieping hangt een access point voor wifi. geeft overal prima bereik. Qua investering in apparatuur valt het enorm mee. de kabels is het werk geweest. Ik heb nooit meer ergens last van en dat is het belangrijkst, zeker als je het niet zo veel gebruikt, maar wel wilt dat het gewoon werkt.

Vroeger viel mijn wifi in de keuken weg, wat dus betekent dat als je via airplay met spotify streamt, dat je naar de keuken loopt en dat de muziek wegvalt in de living. Dat komt dus niet meer voor..

• Guldan
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23-12 23:36

Guldan

Thee-Nerd

Ik ga zelf voor bureaus voor de melltorp van IKEA. 125* 75 * 74 (l, b h). Kost 39 EUR per stuk en is voor mijn hoogte perfect.

Utp, zit ik zelf nog over te twijfelen, cat 5e/6a opbouw doosjes patch element in de meterkast. Voor nu is 5e goed genoeg voor gigabit maar ik moet mij er nog verder in verdiepen.

Heb als voorbereiding wel een blauwe Bosch boormachine gekocht. Gereedschap via Amazon.de is soms net wat goedkoper dan in nl

You know, I used to think it was awful that life was so unfair. Then I thought, wouldn't it be much worse if life were fair, and all the terrible things that happen to us come because we actually deserve them?

• blaatschaaap
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22-12 22:05

blaatschaaap

schaap

robkrekel schreef op woensdag 12 april 2017 @ 13:34:
Vraag: Ik heb een ander huis gekocht met als datum van overdracht 10 mei. Echter is de datum van overdracht van mijn oude huis al op 2 mei. Ik moet dus een paar dagen onder de brug slapen :P

Maar goed. Mijn vraag is dus: moet ik dit aangeven bij de gemeente? Ik ben officieel even dakloos, en slaap even bij mijn ouders. Ik ben bang dat als ik dit zo door ga geven een totaal overbodige rompslomp te creëren, en ben van plan aan de gemeente door te geven dat ik per 10-05-2017 verhuisd ben.

Kan dat kwaad?
Als je je uitschrijft en vervolgens nergens inschrijft heb je wel erg snel een ambtenaar aan de telefoon hangen kan ik je uit ervaring vertellen :+ Ze worden er een beetje kriebelig van als ze je geen post kunnen sturen :P

Ontopic:
Ik zou, zoals eerder in dit topic vermeld ook ethernetkabels door de muur trekken, ziet er een stuk netter uit. Als je dan kabels door de muur trekt, zou ik meteen voor het 'beste' gaan, je wil dat niet over enkele jaren nog een keer doen.

Verder heb ik nog wel een tip voor als je zelf sleuven/gaten gaat boren voor elektra/kabels. Als dit in een (sterke) betonmuur moet gebeuren, informeer eerst even rond bij bedrijven voordat je zelf naar de Boels rolt om dure spullen te huren :P Ik heb zelf voor 160 euro apparatuur gehuurd (voor 1 dag) en ben zo'n 6 uur bezig geweest om anderhalf gat te boren omdat het beton zo knetterhard was. Daarna een bedrijf gebeld en die wouden het wel even voor me doen voor 150 euro :+ en waren tevens binnen een uur/anderhalf klaar.

Tijdens mijn laatste Ikea bezoek hadden ze wel wat toffe bureau's met opbergruimte onder het bureau voor je stekkerblok en kabels, op zich wel leuk bedacht maar ik vond de bureau's niet diep genoeg. Voor cablemanagement: tie-wraps of van die klitteband dingen, de laatste is makkelijker als je vaak zaken afkoppelt/aansluit.

blaap

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20:29
Ik heb de titel even gewijzigd.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Er zijn meerdere reden om je huis infrastructuur goed aan te pakken.

WIFI .. iedereen heeft het en storing en dus slecht "ontvangst" is niet ongewoon.
tv, (als je dat nog kijkt) is vaak over IP dus dan is netwerk kabel in elke kamer prettig.
steeds meer devices krijgen wifi en/of ethernet (je koelkast/wasmachine etc..
POE (power over ethernet) .. je hebt minder stekers dichtbij nodig.
daarnaast kan je
- domotica
- telefonie

binnen elke WIFI bubbel (SSID) delen de apparaten bandbreedte, en hoewel hier redelijk flexibel mee omgegaan word is het wel prettig dat je streaming media gewoon zonder haperingen of downscaling getoont word. Dus hoe meer je richting kabel kan trappen hoe meer plezier je hebt.

Wat je ook wilt voorkomen is meerdere switches door het huis, en als je er 1 neer zet .. combineer dat met een wifi AP (dus 2 in 1) en het is gewoon prettig dat je rekening houd met
- lanparty
- beveiliging
- domotica
Oftewel probeer elke 5m2 te voorzien van een netwerk aansluiting. ja zelfs kleine ruimtes ..
hoewel de kans klein is dat je daar je desktop neerzet.. wil je misschien wel het water verbruik meten. en licht aansturen.
Of denk aan een beveilings camera bij de voordeur / keukenraam of ergens op zolder/slaapkamer voor beter zicht. op de vandalen die je auto slopen.

Wat ik persoonlijk doe is bij elke kamer die verbouwd word leg ik gevulde of loze leidingen klaar voor UTP bekabeling

ik heb ooit voor 10,- een kabel tester gekocht, en ik gebruik kant en klare bekabeling vanaf de WCD naar de apparatuur. die 10,- was een prettige investering

O en ik ben een fan van UPS, de accu zal me eigenlijk een zorg zijn. maar de filter die erin zit zorgt er voor dat mijn elektronica minder storingen vertoont .. hier in NL is stroomuitval gering echter de stabiliteit twijfel ik nog wel eens aan.

Tja vanalles

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-12 15:53

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Het hangt er heel erg vanaf wat je aan apparatuur hebt, wat je verwacht de komende jaren aan te schaffen en wat je er allemaal mee wil doen.

Je ICT infra thuis zal er totaal anders uit zien als je een thuisserver en NAS (of zelfs een compleet serverpark) hebt en een hoop clients, dan als je niet meer hebt dan een laptop, PC en een smart TV.

Je hoeft ook niet alles in 1x te doen.

Hoe ik heb hier heb gedaan:
  • Werkkamer
  • [list]
  • PC, meerdere laptops
  • Testservers
  • Manager (L2) switch
  • AP die in bridge staat met het AP beneden
  • [/list]
  • Meterkast
  • [list]
  • Servers + NAS
  • Manager (L2) switch
  • Router/AP die verbonden is met het AP boven
  • Modem
  • [/list]
In huis heb ik dus 2 AP, al het WiFi gebeuren gaat daar overheen.
Internet (kabel) komt in de woonkamer binnen, vorige eigenaren hebben die kabel al doorgetrokken naar de meterkast. Ligt ook coax naar de slaapkamer maar het is nogal een zooitje met versterkers en afsplitsingen. Niet echt zoals het hoort dus. Het werkt, internet is snel maar boven heb ik bijvoorbeeld geen retoursignaal op coax.

De bedoeling is dat ik op termijn alle coax ga vervangen en alleen daar splitters neer zet waar ze horen. Ook wil ik CAT6 of beter tussen alle verdiepingen trekken waardoor ik van de WiFi bridge af ben en mijn 2 switches met 2x of 4x CAT6 verbinding aan elkaar hang. In de woonkamer en slaapkamer en mogelijk in de badkamer moet per lokatie 2x CAT6 uitkomen, maar wellicht dat ik dat toch met WiFi op ga lossen.

Ook mijn AP's wil ik vervangen. 3 stuks Ubiquity voor binnen (iedere verdieping 1) en mogelijk 1 in de tuin zodat ik ook daar goed bereik heb. Die dingen zijn wit, dus kunnen prima centraal in de gang worden gehangen zonder dat het storend is.

Qua switches, L2 managed is vaak zat, toch wil ik hier naar L3 managed toe. Geeft net even wat meer mogelijkheden. :)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Pagina: 1