Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

svp hulp bij instellen cisco c2960xr-24ps-i

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• squallandrinoa
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 11-01 19:21
Beste tweakers,

Ik loop een beetje vast op mijn stage, en daar is helaas ook niemand die er het fijne vanaf weet.

Korte introductie, ik zit op een MBO ICT netwerkbeheerder opleiding, en loop nu stage.
Hier vervang ik enkele netwerkcomponenten, zoals nu een switch.
Over deze switch lopen 2 vlans, vlan1 en 3, en voip loopt over 3.

details:
er is 1 huidige switch, de hp procurve j9080a, en deze heeft met zen 24 poorten te weinig poorten.
Er zijn 2 switches binnengekomen, 2x Cisco C2960XR-24PS-I, waarmee er dus een snelheidverbetering en poortdensity komt.
op de hp switch staat geen enkel poort als trunk ingesteld. poort 1 t/m 22 staan op vlanID 1, en poort 23 en 24 hebben vlanID 3. voip is daar ingeprikt op poort 24.
elke poort op de hp is lid van vlan 1 en 3.

op het moment is de cisco zo ingesteld dat de management vlan vlan2 is, ingesteld op poort 24.
verder heb ik poort 1 t/m 23 als trunk ingesteld en lid gemaakt van vlan 1 en 3.
als ik nu de cisco switch op de hp prik, en enkele clients (die de voip in dezelfde ethernet cable hebben) erop prik, werken ze prima (na herstart van hun ip tel).

maar de bedoeling is om de hp switch te vervangen, en niet om alleen 2x een cisco switch erbij te hebben.
met de bovengenoemde cisco configuratie prikte ik de kabel van de router en voip modem in de cisco. het resultaat was dat overal wel internet werkte, maar nergens voip.

ik geloof dat de juiste manier is om op de cisco switch 1 poort vlanid3 te maken en de rest vlanid1, net zoals dat bij de hp was, en om geen trunks te maken,
maar wel elke poort lid van vlan 1 en 3, net zoals bij de hp het geval was.
alleen, hoe bereik ik dit, als dit inderdaad de juiste weg is?

met vriendelijke groet,
squall

Alle reacties

• EricNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 24-09 12:40
Ik moet eerlijk zeggen dat ik een beetje de draad ben kwijt geraakt, maar maak het even simpel.

Je hebt een Voice VLAN (VLAN3) en een standaard "Access" VLAN (VLAN1).

Ik zou het volgende doen:
- Op je nieuwe Cisco switch(es) maak je 1 poort een Trunk poort met VLAN1 untagged, en VLAN3 tagged. (Eventueel VLAN2 erbij mocht je management device(s) niet direct op dezelfde switch zitten o.i.d.)
- De switch poorten die dus naar je devices gaan maak je gewoon Access ports in het juiste VLAN
- Wat tegenwoordig veel gedaan wordt is je PC/Laptop achter de telefoon zetten. Je krijgt dan dus Switch --> Telefoon --> PC/Laptop. Als je dit wilt/hebt dan maak je van die switchport ook een Access Port in VLAN1 en zet je er ook het commando "switchport voice vlan <Vlan ID>"

Oftewel, je hebt 3 "smaken":
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ilsYEXI.png

En een tip ter zijde: als je bezig bent met je opleiding, zorg dan goed dat je het Untagged en Tagged stukje van VLAN's begrijpt. In het geval van Voice kan dit het verschil zijn tussen wel of niet werken.

[ Voor 21% gewijzigd door EricNL op 20-02-2017 11:42 ]

My PC  Steam Profile  PSN: AfcaEricNL

• winux
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 19-11 08:55
Ook hier de draad een beetje kwijt. Maar zoals hierboven aangeven. Zorg dat je router van internet op 1 poort staat welke switchport access
vlan 1 is vermoed ik.
En een tweede port op op switchport access vlan 3 voor je telefoon centrale.

Vervolgens maak je van de werkplek switchport access vlan 1 en switchport voice vlan 3.

Port 24 maak je vervolgens trunk. En deze koppel je aan port 24 van de tweede switch en ook deze maak je trunk port en dan ben je klaar.

*Nog een tip erbij vermijdt het gebruik van vlan 1. Dit is de standaard instelling van een switchport en betekent dus dat alle poorten hier standaard in staan. Wanneer iemand of via outled of rechtstreeks op je switchport aansluit. Hebben ze gelijk toegang tot het productie vlan. Beter is om je productie vlan te veranderen om dit te verkomen.*

• squallandrinoa
hoi,

allereerst dankje voor de snelle reacties.
in de tussentijd van topic aanmaken en de 1ste 2 reacties lezen las ik zelf al iets over voice vlan.
hierop dus wat meer ingelezen, mbv deze site:

http://www.cisco.com/c/en...113260-voice-vlan-00.html

ik heb hierna de router ingeplugd op de cisco switch.
poort 9 en 10 even gebruikt om een end device ( ip phone >> pc) aan te sluiten, en poort 23 voor de voice modem. een random poort welke als trunk voor vlan 1 en 3 was gebruikt voor de router aan te sluiten.
poort 9, 10 en 23 heb ik volgens deze website gezet op voice vlan 3 en access vlan 1

voip modem hierna ff een restart gegeven.

maar wederom alleen internet, geen voip

gezien bovenstaande reacties, had ik alleen voice vlan 3 aan poort 9, 10 en 23 moeten geven en geen switchport access vlan 1?

update:
ik heb de cisco switch nu ingesteld zoals de screenshots, zie link
https://drive.google.com/...cxRjJWZ0ZteEk?usp=sharing
zometeen als het hier wat rustiger is test ik of dat werkt.
wat kunnen jullie me hierover vertellen? klopt het nu al wat meer of is er nog iets over het hoofd gezien?

voor degene die het zich afvragen:
default gateway in de switch is ingesteld op die van de router, en ik zit met een laptop op management vlan 2 via port 24.
in de screenshots zie je ook staan 'switchport trunk allowed'
nu weet ik niet of dat de bedoeling is dat het er staat, aangezien die poorten als access poorten moeten werken.
maar hiervoor had ik alle poorten als trunk, en heb de trunk van deze 3 poorten ongedaan gemaakt met 'no switchport mode trunk' en switchport mode access.

zijn screenshots van de huidige settings van de hp switch gewenst?

[ Voor 34% gewijzigd door squallandrinoa op 20-02-2017 16:20 ]

• squallandrinoa
goedemorgen,

ik heb met de settings van vorige reactie de test gedaan, maar wederom alleen internet en geen voip.
weet iemand me nog te helpen?

groetjes,
squall

• winux
squallandrinoa schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 08:37:
goedemorgen,

ik heb met de settings van vorige reactie de test gedaan, maar wederom alleen internet en geen voip.
weet iemand me nog te helpen?

groetjes,
squall
Ik denk dat je, je nog even moet inlezen in Cisco techniek, je zegt tegen poort 9 en 10 dat ze een access port moeten zijn, maar tegelijkertijd zeg je dat ze vlan 1 en 3 allowed zijn op een trunk configuratie.
Access configuratie en trunk configuratie gaat niet samen.

Een kleine uitleg:
  • Access poort wordt gebruikt om een port toegang te geven tot 1 enkel access vlan.
  • Voice vlan wordt gebruikt om een vlan aan te duiden wat gebruikt wordt voor voice verkeer. Echter afhankelijk van het merk toestel werkt dit wel of niet.
    Standaard kan je er vanuit gaan dat het voice vlan commando werkt voor cisco telefoons.
  • Trunk poort wordt gebruikt om meerdere vlans over te transporteren naar de andere kant van de kabel, wordt vaak gebruikt tussen 2 switches.
  • Switchport trunk allowed vlan 1,3 geeft dus aan dat vlans 1 en 3 mogen worden getransporteerd naar de andere kant van de kabel (mits deze aan de andere kant ook dezelfde instelling heeft). Uit me hoofd is dit commando niet benodigt, omdat het default commando ingesteld staat op "switchport trunk allowed vlan all". Wat zoveel inhoudt dat alle aanwezige vlans over de kabel mogen bewegen. Het commando Switchport trunk allowed vlan {vlans} beperkt juist eerder de werking dan dat het je helpt, dit wordt vaak gebruikt in geval van meer dan 2 vlans, welke niet allemaal hoeven worden aangeboden op de telefoon/computer combinatie.
Zoals ik je tekening zie, zou ik de volgende configuratie adviseren:
Wel eerst de huidige configuratie op je poorten ongedaan maken.
  1. In geval van Cisco telefoons:

interface gigabit 1/0/9
    switchport mode access
    switchport access vlan 1 (deze is niet perse benodigt, omdat dit default is)
    switchport voice vlan 3
    spanning-tree portfast edge
    !
    interface gigabit 1/0/10
    switchport mode access
    switchport voice vlan 3
    spanning-tree portfast edge
    !
    interface gigabit 1/0/15
    switchport mode access
    !
    interface gigabit 1/0/23
    switchport mode access
    switchport access vlan 3
    !
  2. In geval van non-Cisco telefoons:

interface gigabit 1/0/9
    switchport mode trunk
    switchport trunk encapsulation dot1q (kan zijn dat deze foutmelding geven, omdat het een layer 2 switch is).
    switchport trunk native vlan 1
    switchport trunk allowed 1,3 (we zetten hem erbij, om toekomstige uitbreiding van vlans in de toekomst niet in de weg te zitten).
    !
    interface gigabit 1/0/9
    switchport mode trunk
    switchport trunk encapsulation dot1q (kan zijn dat deze foutmelding geven, omdat het een layer 2 switch is).
    switchport trunk native vlan 1
    switchport trunk allowed 1,3 (we zetten hem erbij, om toekomstige uitbreiding van vlans in de toekomst niet in de weg te zitten).
    !
    interface gigabit 1/0/15
    switchport mode access
    !
    interface gigabit 1/0/23
    switchport mode access
    switchport access vlan 3
    !
Mocht dit lukken dan gaan we daarna wel verder met het koppelen van de twee switches aan elkaar.

Succes.

• squallandrinoa
hallo winux,

ik had ondertussen het volgende ingesteld, zie screenshot
https://drive.google.com/...XIe6K4luercFZ2R2dIUmtOSkk

pc op port 9 en 10 >> geen access vlan, wel voice vlan 3
voip op poort 22 >> alleen access vlan 3
router poort 23 >> trunk allowed vlan 1 en 3

voor zover ik het kan zien heb ik nu als verschil dat ik naar de router een trunk heb gemaakt, ipv zoals jij het beschreef. ik kan dit wss in de middagpauze ff uittesten.

ik hou je op de hoogte, en nogmaals bedankt voor alle hulp.

groetjes, squall

update:
ik lees overigens ook dat je in het geval van non cisco ip phones een trunk configureert naar de phone toe.
alleen, in de hp staan duidelijk geen trunks aan, dus ik ga ervan uit dat de phone die we hebben (aastra 6731i) dit goed ondersteunt zoals een cisco phone het zou doen.

[ Voor 21% gewijzigd door squallandrinoa op 21-02-2017 10:42 ]

• SambalBij
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:50

SambalBij

We're all MAD here

Let ook even op dat je niet in de war raakt tussen de verschillende terminologieen die HP en Cisco hanteren.

Ook op die HP heb je nu trunk poorten (meerdere VLAN's tagged of untagged op een poort) alleen noemt HP dat geen trunk.
Wat HP een trunk noemt is wat Cisco (en de rest van de wereld) een port-channel noemt; het bundelen van meerdere poorten/kabels tot een enkele connectie.

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

• EricNL
Ik kan helaas je screenshot nu niet zien (Google Docs geblokkeerd) maar zoals winux al aan gaf is het wel belangrijk dat je de techniek goed begrijpt.

Een VLAN is (zoals de naam al aangeeft) een Virtueel LAN wat gescheiden wordt door een nummertje (VLAN Tag). Standaard loopt al het verkeer over VLAN1 en wordt dit niet getagged. Nou maakt het helemaal niets uit (behalve security) of je VLAN1 voor je gewone "data" verkeer gebruikt of VLAN328 (of een willekeurig ander nummer).

Maar om het verkeer van de switch (inclusief de VLAN's) op de juiste manier naar de andere kant (router of andere switch) te krijgen moet er een trunk liggen. Een trunk is een poort waarmee je aangeeft: "Hier gaan 2 of meerdere VLAN's over".

Het commando <switchport trunk allowed vlan> wordt ook wel "manual pruning" genoemd, wat inhoud dat je VLAN's kan filteren over de betreffende trunk. Het kan goed zijn dat je 18 VLAN's op de switch hebt, maar dat je er maar 4 toe wilt laten over de trunk (hier zijn diverse redenen voor te vinden).

En het belangrijkste: hou het in het begin gewoon simpel.
1. Zorg dat de connectie tussen je switch en router goed is. Oftewel: een trunk poort op je switch.
2. Verifieer dat de connectivity tussen je switch en de router goed is. Kan je vanaf de switch bij de bronnen (telefooncentrale, internet, overige devices, etc.) komen die nodig zijn.
3. Ga vervolgens je access ports instellen. Zoals ik eerder zij zijn daar 3 smaken voor:
- Een poort waar alleen een telefoon achter zit (alleen Voice VLAN)
- Een poort waar alleen een PC achter zit (alleen Data VLAN)
- Een poort waar een telefoon én een PC achter zit (Oftewel, switch --> telefoon --> pc). Dan heb je dus 2 VLAN's over dat kabeltje/poortje.

Als blijkt dat de Aastra phones niet helemaal lekker met <switchport voice vlan> overweg kunnen kun je het ook doen zoals winux aangaf:
- switchport mode trunk
- switchport trunk native vlan 1
- switchport trunk allowed vlan 1,3

En LLDP aanzetten kan straks wellicht helpen in je troubleshooting: <lldp run> vanuit global config.

En in sommige gevallen is het inderdaad even spelen met de settings. Cisco telefoons werken prima met het commando <switchport voice vlan>. In andere gevallen maak je wel een trunk port waar je handmatig de VLAN's aangeeft die je wilt taggen of juist niet.

Het belangrijkste van allemaal is dat je ongeacht de uitkomst van dit verhaal begrijpt wat er gezegd wordt en wat je doet. Als netwerkbeheerder zijnde zal dit straks je werk zijn, en dit is een geweldige case om uit te leren!

[ Voor 7% gewijzigd door EricNL op 21-02-2017 10:55 ]

• squallandrinoa
empty

[ Voor 96% gewijzigd door squallandrinoa op 21-02-2017 10:53 ]

• squallandrinoa
cisco settings screenshot 7

dit is wat ik straks ga testen. mocht het niet werken benader ik de non-cisco phone manier.

tot straks,
groetjes,
squall

[ Voor 36% gewijzigd door squallandrinoa op 21-02-2017 10:59 ]

• EricNL
Op Gi1/0/22 wel nog even "switchport mode access" zetten (en eventueel spanning-tree portfast).
En het zou heel fijn zijn als je gelijk descriptions op de interfaces zet (ik ben ondertussen namelijk een beetje kwijt wat je nou precies waarop hebt aangesloten). Is in het dagelijkse beheer misschien een heel karwei maar in dit geval van troubleshooting voor jezelf (en zeker voor "ons") heel fijn om te zien wat welke poort nou ook precies was.

Dus:
- Op de interface die van je switch naar de router gaat voer je bijvoorbeeld in <description "SW208 to Router">
- Op een interface waar alleen een telefoon zit: <description "VOIP Only">
- Op een interface waar alleen een PC zit: <description "Data Only">
- Op een interface met beide: <description "Voice + Data">

En misschien heb ik het ergens gemist, maar wie of wat verzorgt de IP adressen voor de Voip Phones?

Maar laten we nu eerst focussen om de Voice en Data VLAN's gescheiden werkend te krijgen. Daarna kun je gaan knutselen om het over 1 kabeltje werkend te krijgen.

[ Voor 10% gewijzigd door EricNL op 21-02-2017 11:10 ]

• squallandrinoa
hallo,

de modem van de 2de ips verzorgt deze. dit is een technicolor tg582n.
ik heb de settings aangepast naar dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/CB6JTsse7FCVHITiYXGn5lHG/full.jpg

tevens hier de settings van de hp:

screenshot settings hp

hieronder de link voor de specs van de gebruikte phones.
zo te zien ondersteunen ze:
Quality of Service (QOS) support –
IEEE 802.1 p/Q VLAN and priority
tagging, Type of Services (TOS), and
Differentiated Services Code Point

http://miteldocs.com/cps/...sproject=aastra&mtype=pdf

groetjes,
squall

[ Voor 64% gewijzigd door squallandrinoa op 21-02-2017 11:59 ]

• squallandrinoa
winux schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 10:33:
[...]

Ik denk dat je, je nog even moet inlezen in Cisco techniek, je zegt tegen poort 9 en 10 dat ze een access port moeten zijn, maar tegelijkertijd zeg je dat ze vlan 1 en 3 allowed zijn op een trunk configuratie.
Access configuratie en trunk configuratie gaat niet samen.
dit was ook een vreemd stukje.
toen ik vorige week de cisco switch erbij prikte, ipv de hp volledig te vervangen, had ik elke poort inderdaad ingesteld op trunk.
dit had ik dus gisteren al weggehaald, en er een access poort van gemaakt.
maar op het moment dat ik dan 'show running-config interface x' deed, liet ie alsnog zien dat trunking was allowed.
misschien had ik een extra stap moeten maken van: 'no switchport trunk allowed vlan number' ?

in elk geval, ik vermoedde al dat dat niet meer juist zat, dus begon deze ochtend met een schone lei, zie de laatste screenshots.

groetjes, squall

• winux
Even voor mijn beeldvorming, gebruik je nu alleen de Cisco switch(es) of ook nog de HP?

• squallandrinoa
winux schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 12:13:
Even voor mijn beeldvorming, gebruik je nu alleen de Cisco switch(es) of ook nog de HP?
in de productie wordt de hp gebruikt, maar deze heeft max 100mbit/s, en eigenlijk hebben we meer dan 24 poorten nodig. vandaar dat we de hp gaan vervangen voor 2x cisco c2960xr 24.

in mijn test zometeen koppel ik de hp los en wordt de cisco de switch met router en voip erop aangesloten, zonder de hp op de cisco te hebben.

groetjes,
squall

• winux
Oké ben benieuwd of het nu werkt.

De switch poort waar de router op geplaatst zit, moet een access port zijn met alleen vlan 1. Geen trunk poort.

• squallandrinoa
hallo allemaal,

het werkt!
hoewel je aangeeft dat de poort waarop de router zit een access moet zijn met alleen de default vlan 1, was het in dit geval geen probleem om hem trunk vlan 1 en 3 te hebben. ik neem aan dat hij op access moet staan omdat er geen vlans naar de router toe gaan.
ik heb vandaag weer erg veel geleerd, dit is zoveel beter dan packet tracer :P
ik vond (vind het nog steeds een beetje) raar dat de poort waarop de voip modem zit als access vlan 3 moet worden ingesteld. ik dacht dat voice vlan 3 daar voldoende zou zijn. wordt de voip modem dan niet gezien als category router/switch, ipv end device?

groetjes, squall

• plizz
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19:23
switchport acces vlan 3 = untagged packet
switchport voice vlan 3 - tagged packet

• EricNL
squallandrinoa schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 12:50:
hallo allemaal,

het werkt!
hoewel je aangeeft dat de poort waarop de router zit een access moet zijn met alleen de default vlan 1, was het in dit geval geen probleem om hem trunk vlan 1 en 3 te hebben. ik neem aan dat hij op access moet staan omdat er geen vlans naar de router toe gaan.
ik heb vandaag weer erg veel geleerd, dit is zoveel beter dan packet tracer :P
ik vond (vind het nog steeds een beetje) raar dat de poort waarop de voip modem zit als access vlan 3 moet worden ingesteld. ik dacht dat voice vlan 3 daar voldoende zou zijn. wordt de voip modem dan niet gezien als category router/switch, ipv end device?

groetjes, squall
De VOIP Modem zelf is natuurlijk geen telefoon. Dit zal vermoedelijk gewoon een server-achtig device zijn met linux en wellicht een of andere GUI er boven op. Dus het klopt wel degelijk dat je hiervoor een Access Port gebruikt.

• squallandrinoa
EricNL schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 13:18:
[...]

De VOIP Modem zelf is natuurlijk geen telefoon. Dit zal vermoedelijk gewoon een server-achtig device zijn met linux en wellicht een of andere GUI er boven op. Dus het klopt wel degelijk dat je hiervoor een Access Port gebruikt.
de voip server is de 2de isp router (technicolor).
ik neem aan dat dan dezelfde situatie opgaat zoals van de cisco switch naar de router van isp1, namelijk access ipv trunk, omdat er maar 1 vlan overheen gaat, ipv beide. ?

• EricNL
squallandrinoa schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 13:34:
[...]

ik neem aan dat dan dezelfde situatie opgaat zoals van de cisco switch naar de router van isp1, namelijk access ipv trunk, omdat er maar 1 vlan overheen gaat, ipv beide. ?
Helemaal correct. Heel simpel gesproken:
- Access Port = 1 VLAN (waarbij het voice vlan (switchport voice vlan) de uitzondering is, dus technisch gezien 2 vlan's)
- Trunk = meerdere VLAN's.

Als je in dit geval bijvoorbeeld 1 router zou hebben die "verantwoordelijk" is voor de 2 VLAN's dan zou je dus een trunk maken. Google eens op "Router on a stick", daar gaat Cisco het nog vaak over

[ Voor 15% gewijzigd door EricNL op 21-02-2017 13:40 ]

• winux
squallandrinoa schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 13:34:
[...]

Correct.

• squallandrinoa
hoi,

ok dat is mooi. ik ben blij dat ik het geheel nu beter begrijp.
ik ga nu de 2 cisco switches voorbereiden inclusief de hele meuk zoals wachtwoorden etc etc, zodat ze binnekort volledig ingezet kunnen worden, en de hp de deur uit kan.

bedankt voor alle hulp tot nu toe &
keep you posted

groetjes squall
Pagina: 1