Glas isoleren tegen condens

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16:52

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Topicstarter
Beetje cryptische titel, maar ik hoop dat ik het duidelijk uit kan leggen.

Deze week krijg ik de sleutel van mijn nieuwe woning. Eén van de geplande werkzaamheden is een nieuwe keuken. Ik loop alleen tegen een probleem aan met een raam dat in een zijmuur zit en van vloer tot plafond loopt.

Het werkblad van de nieuwe keuken komt straks tot tegen het raam, waardoor de onderste 90cm volledig ingesloten gaat worden. Omdat dit volledig achter het keukenblok zit, is er straks nauwelijks nog luchtcirculatie, waardoor eventuele condens niet verdampt en zeker in het najaar en winter er het risico is dat het raam, houtenkozijn en eventueel het kastje, vochtig blijven en er schimmel kan vormen.

Het raam vervangen is geen optie, ik zal het onderste deel moeten gaan isoleren en afsluiten van de buitenlucht.
Er zit dubbel glas in. Op het onderste deel komt een stuk raamfolie om het mat te maken, maar wat moet daar vervolgens op om het droog te kunnen houden?

Mijn gedachte is de volgende opbouw (van buiten naar binnen):
Raam - raamfolie - glaswolisolatie - dampremmende folie - houtplaat

Ga ik op deze manier effectief vocht en condens weghouden bij het raam?

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Alle reacties

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

De meeste keukens hebben onder de corpussen (onderkastjes) nog ruimte. Je zou ervoor kunnen kiezen om tussen de corpussen en de plint 1-2 cm ruimte te houden, en de plint bij het raam niet aan te leggen. Daarmee is er meer luchtcirculatie mogelijk, en vermoed ik dat je probleem al ondervangen is. :)

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon)

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15:25

P_Tingen

omdat het KAN

En is het mogelijk het raam bereikbaar te houden vanuit de onderkastjes? Dan kun je er altijd bij. Of je kunt ventilatiesleuven maken in de achterkant van de onderkastjes.

... en gaat over tot de orde van de dag

• Sjoerdfoto
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 11-12 14:05

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

Stukje witte multiplex op maat maken en daar tegen klemmen? Of een sandwichplaat ertegen evt.

Nikon Z6II + glas, licht en pootjes | MacBook Pro 14" | www.foto-sjoerd.nl

• Aardappel
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 16:00
Ventileren win je meer mee dan opsluiten, klein stukje van de keukenplint bovenaan afhalen.

• sp32
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 05-02-2021
Als je tegen (een deel) van het raam isolatie gaat plaatsen heb je een grote kans dat je glas gaat barsten. Ik zou kijken of er ventilatie mogelijk is

[ Voor 3% gewijzigd door sp32 op 20-02-2017 11:48 ]

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:45
Is het ranzig enkel glas dan het glas vervangen.

Is het fatsoenlijk (HR) dubbelglas dan maakt topicstarter zich waarschijnlijk druk om een niet bestaand probleem.

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 16:54
Hoezo is glas vervangen geen optie?
Dan kan je het makkelijk oplossen door een ventilatierooster erin te zetten

Afbeeldingslocatie: https://i1337.photobucket.com/albums/o678/FabianGTI/1E2728B4-7689-41B6-AEC6-C548CC5C973C_zps9piu2jzn.jpg

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:09

Exigence

dnkroz

Je hebt het over "Het raam vervangen is geen optie". Ik ga er even vanuit dat je daarmee het hele raamkozijn bedoelt. Maar heb je er al aan gedacht om het glas eruit te halen, en vervolgens op de juiste hoogte er horizontaal een stuk kozijn tussen te zetten?, deze even goed gronden en meeschilderen met de rest van het kozijn. Vervolgens plaats je een stuk watervast multiplex of een sandwitchpaneel in het onderste deel en een nieuw stuk glas (glas kost niks) in het bovenste?

Wellicht het overwegen waard.

[ Voor 3% gewijzigd door Exigence op 20-02-2017 12:18 ]

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15:43
Glas kost niks? Daar is de glaszetter het niet mee eens. ;)

Kijk in de metalen rand van het glas welke kwaliteit glas je hebt. In principe zou je geen condens aan de binnenkant moeten hebben met dubbel glas. Zo ja, dan heb je vaak een ander probleem. Desnoods een ventilatierozetje in de plint van je keuken en/of de achterwand van het paneel voor het glas doet ook wonderen, mocht je je echt zorgen maken.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16:52

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Topicstarter
Rukapul schreef op maandag 20 februari 2017 @ 11:59:
Is het ranzig enkel glas dan het glas vervangen.

Is het fatsoenlijk (HR) dubbelglas dan maakt topicstarter zich waarschijnlijk druk om een niet bestaand probleem.
Het is dubbel glas, nu 20 jaar oud. Dus hoe de kwaliteit exact is, zou ik niet durven zeggen.

Het punt is vooral dat het achter het deel van het keukenblok komt te zitten waar ook de gootsteen en vaatwasser zit. Daar is het altijd wat vochtig door natte doeken en wasteiltjes die in het gootsteenkastje opgeslagen worden.

Dat het wel een probleem kan zijn, bleek bij mijn ouders. Zij hadden min of meer dezelfde situatie (dubbel glas achter een deel van de keuken), daar bleek onlangs zwarte schimmel te zitten door vocht. Vandaar dat ik wat huiverig ben om het gewoon af te sluiten.
Exigence schreef op maandag 20 februari 2017 @ 12:17:
Je hebt het over "Het raam vervangen is geen optie". Ik ga er even vanuit dat je daarmee het hele raamkozijn bedoelt. Maar heb je er al aan gedacht om het glas eruit te halen, en vervolgens op de juiste hoogte er horizontaal een stuk kozijn tussen te zetten?, deze even goed gronden en meeschilderen met de rest van het kozijn. Vervolgens plaats je een stuk watervast multiplex of een sandwitchpaneel in het onderste deel en een nieuw stuk glas (glas kost niks) in het bovenste?

Wellicht het overwegen waard.
Hoewel een stukje dubbelglas zeker niet goedkoop is, zou dit het overwegen waard kunnen zijn. Het is alleen maar de vraag of dit sowieso planningtechnisch nog haalbaar is... Het plaatsen van de keuken staat al helemaal vast (tweede week van maart) en dit moet voor die tijd dan in orde zijn...

Maar ook met een paneel is het mogelijke probleem nog niet opgelost. Sterker nog, dat zou het weleens erger kunnen maken door de lagere isolatiewaarde van een multiplex paneel. Om dezelfde reden dat ook op dubbel glas best condens kan ontstaan, kan dat helemaal op het paneel. Het hoeft namelijk maar iets kouder te zijn dan de omgeving en dat is glas altijd. Als er onvoldoende luchtcirculatie is, gaat het schimmelen.

Ik denk dat ik toch ga kijken voor het creëren van ventilatie. Omdat er ook verwarmingsleidingen door de ruimte lopen, hoop ik dat dit dan toch voldoende gaat zijn.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
Señor Sjon schreef op maandag 20 februari 2017 @ 13:20:
Glas kost niks? Daar is de glaszetter het niet mee eens. ;)

Kijk in de metalen rand van het glas welke kwaliteit glas je hebt. In principe zou je geen condens aan de binnenkant moeten hebben met dubbel glas. Zo ja, dan heb je vaak een ander probleem. Desnoods een ventilatierozetje in de plint van je keuken en/of de achterwand van het paneel voor het glas doet ook wonderen, mocht je je echt zorgen maken.
Dat doen ze je geloven. Vorig jaar 2 dubbelglas ruiten besteld online voor in slaapkamer. Was nog enkel en kozijn was voor dubbelglas al. Was 95 euro kwijt. Dus nee kost echt niks meer.
Pagina: 1