Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrones
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 13:32
Ik ben op zoek naar een nieuwe grafische kaart voor mijn inmiddels best oude Dell Precision 690.
Momenteel zit er een oude ATI HD4850 in die alleen eigenlijk Rocket League en oudere titels redelijk draait ondanks zijn overclock. Ik wil graag spellen als Battlefield 4 en GTA 5 enigszins kunnen spelen op full hd en ik ben blij als dat op medium kan.

In de pc zit 32 GB DDR2 ECC geheugen gebundeld met 2 Intel Xeon x5355 2,66 Ghz cpu's.
De voeding is 750 watt en ik heb één 6 pin power connector tot mijn beschikking maar ik zou er nog een bij kunnen maken met een adaptertje wat ik nog heb liggen.
Het systeem gebruikt momenteel met deze GPU max 500 watt dus ik heb nog voldoende ruimte over verwacht ik.

Wat is je budget?
Ik wil er maximaal rond de 100 euro aan uit geven en dat wordt dus een 2de hands kaart neem ik aan.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik zelf zal eerder naar Nvidia kijken omdat ik daar de snelheid bij het model nummer systeem snap, ik sta wel open voor suggesties van het rode kamp.

Ik heb zitten denken aan iets als een Nvidia GTX 750TI tot 780 maar ik vraag me af wat ik het beste kan kiezen omdat er natuurlijk ook AMD kaarten zijn en het systeem niet meer de snelste is.

Welke kaart zal het het meeste waard zijn voor dit systeem en gaat dit werken op een systeem van deze leeftijd en gaat het DDR2 ram en de oudere Xeons geen bottleneck vormen?

Hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• govie
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 06-09-2020
Voor 100 euro is de maximale prestatie rond een r9 280x, wat je in GTA V 101fps geeft op 1080p/normal. Misschien kan je als je mazzel heb een 960 of 780 voor 100 euro op de kop tikken. Wil je minder uitgeven dan kom je uit op een R9 270x/270 vanaf 55 euro.

Edit:
- Er is een veiling voor een 780 welke op dit moment staat op 69 euro (misschien kun je die op de kop tikken voor +/-100 euro en nu af kaarten, geen idee).
- 100 euro voor een 960

Die 780 is erg snel, als die voor 100 euro kunt krijgen dan is het wel een mooie optie. Diue 960 is wat nieuwer en wss met garantie (die van mij heeft 36 maanden garantie), dus ook mooie aanbieding. Misschien is daarom een 960 met garantie door mijn ogen nog wel de beste optie. Ik heb zelf een 960/2GB en op 1080p doet het gewoon prima (daarnaast is de 960 dx12 ready en bij een 780 eventueel niet alles).

Edit2:

Een 950 voor 90 euro. Dan heb je geen extra 6p aansluiting meer nodig. Iets minder krachtig dan de bovenstaande types maar ook met wss garantie, maar wel om te doen in de meeste games en beter dan een 750ti.

[ Voor 93% gewijzigd door govie op 19-02-2017 23:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De 900 serie en lager zijn niet dx12 ready of wat dan ook ze missen gewoon de hardware om er (echt) gebruik van te kunnen maken. Ze presteren vaak genoeg slechter in dx12 dan in dx11 of het moet natuurlijk een dx12 wrapper maar zijn wat gewoonweg betekend dat het gewoon dx11 eigenlijk is...

Beste keuze voor onder de 100 euro is een 280(x) die gaan meestal weg voor 70-100 euro.

Je wil geen 2 gig gpu's meer kopen liefst minimaal 3 als het kan 4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GromuhlDjun
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 13-09 15:20
Wat je ook doet, je gaat tegen een behoorlijke CPU bottleneck botsen. In mijn ervaring met een Q6600 @3ghz met HD5850, werd de videokaart al behoorlijk gebottlenecked door de CPU.

Op normal zul je nog wel enigszins toe kunnen, dus neem simpelweg de beste GPU die je kan kopen voor die €100
Dat kan een 280x/7970/ of een GTX680/770 zijn (deze zijn ongeveer dezelfde klasse). Dan is het iig niet de grafische kaart die de bottleneck vormt.
Dit is wel de klasse videokaarten die vaak twee aansluitingen nodig hebben, dus let daarop.

Anders zijn er nog de 750ti's, die voor ongeveer evenveel van eigenaar wisselen, ook al is deze ongeveer de helft zo snel. Deze hebben echter één of géén extra 6 pin aansluiting. Gezien de snelheid van je CPU vraag ik me af of je veel verschil gaat zien in de meeste games, maar als het kan zou ik toch voor een snellere optie gaan voor GTA5 en BF4.

[ Voor 33% gewijzigd door GromuhlDjun op 19-02-2017 23:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrones
Bedankt voor de reacties!

DX12 support lijkt me nog overbodig.
GromuhlDjun schreef op zondag 19 februari 2017 @ 23:15:
Wat je ook doet, je gaat tegen een behoorlijke CPU bottleneck botsen. In mijn ervaring met een Q6600 @3ghz met HD5850, werd de videokaart al behoorlijk gebottlenecked door de CPU.
De Q6600 is wel weer een stukje langzamer dan Dual X5355 maar over welke spellen heb je het dan?

Een gtx 780 zal het trouwens denk ik niet gaan worden omdat ik geen twee 8 pin stroom connectoren heb.
Over een nieuwere gtx kaart krijg ik niet gevonden of die nu wel of niet werkt omdat er op de Dell forum's te vinden is dat deze kaarten eufi hebben en de Precicion 690 niet.

Een Radeon R9 270x of 280x zou nog wel een optie kunnen zijn zolang de cpu's het trekken...

Hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GromuhlDjun
TheBrones schreef op maandag 20 februari 2017 @ 16:37:
Bedankt voor de reacties!

DX12 support lijkt me nog overbodig.

[...]

De Q6600 is wel weer een stukje langzamer dan Dual X5355 maar over welke spellen heb je het dan?
Denk je?
Volgens mij zullen 8 cores @2.66ghz socket 771 vs 4 cores @3ghz socket 775 elkaar niet veel ontlopen op games die niet meer dan 4 cores gebruiken (vrijwel alle spellen tot nu toe) Zeker aangezien de q6600 en jouw xeon per mhz exact dezelfde single core performance hebben.
Die extra 4 cores gaan je helaas vrijwel geen extra performance geven in spellen.

Ik heb het dan ook over GTA5 en Battlefield 4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trinsec
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16-09 19:26

Trinsec

Huffi-Muffi-Guffi

Verwijderd schreef op zondag 19 februari 2017 @ 23:07:
De 900 serie en lager zijn niet dx12 ready of wat dan ook ze missen gewoon de hardware om er (echt) gebruik van te kunnen maken. Ze presteren vaak genoeg slechter in dx12 dan in dx11 of het moet natuurlijk een dx12 wrapper maar zijn wat gewoonweg betekend dat het gewoon dx11 eigenlijk is...
Weet je dat wel heel erg zeker? http://www.geforce.com/ha...ology/dx12/supported-gpus laat me namelijk een ander verhaal zien.

when the Darkness fell upon us
when the Evil Ones came!
Creatures from the darkest pits of hell they were.
Trinsec's Journal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ze kunnen er zogoed als helemaal niet aan de hardware kant gebruik van maken ze doen/proberen het via de software kant '' Preemption '' wat zogoed als niet helpt voor 9xx of lagere kaarten 9xx en lager kunnen gewoon geen async compute doen op de hardware kant en via de '' software '' kant werkt het gewoon niet of geen prestatie winst of binnen margin of error. ( Of je moet wel heel wat jaren terug gaan naar 4xx serie thermi oven die het wel zou kunnen hardwarematig maar nvidia dat niet wil )

Met 9xx of ouder kun je meestal gewoon beter dx11 draaien en pas op met veel '' dx12 '' titels want veel zijn gewoon dx11 met een dx12 wrapper erop geplakt met ducktape.

Dat die gpu's '' supported '' zijn zegt weinig als je performance hetzelfde blijft of slechter is dan in dx11 waarbij je juist met dx12 prestatie winst zou moeten hebben omdat de overhead minder zou moeten zijn doordat er minder layers gebruikt word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrones
GromuhlDjun schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 10:24:
[...]

Denk je?
Volgens mij zullen 8 cores @2.66ghz socket 771 vs 4 cores @3ghz socket 775 elkaar niet veel ontlopen op games die niet meer dan 4 cores gebruiken (vrijwel alle spellen tot nu toe) Zeker aangezien de q6600 en jouw xeon per mhz exact dezelfde single core performance hebben.
Die extra 4 cores gaan je helaas vrijwel geen extra performance geven in spellen.

Ik heb het dan ook over GTA5 en Battlefield 4.
Daar heb je wel een punt, ik heb alleen gekeken naar de totale performance en games gebruiken er vaak niet veel. Helaas kan ik niet overclokken met dit moederbord.

Hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ParaDroid2
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 12:52
Wacht even, eerst even naar die voeding. Dat is een zogenaamde 750 watt met slechts 1 6-pin? Dan zal dat wel een MS-Tech of aanverwanten zijn, dan kun je die ook direct vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrones
ParaDroid2 schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 19:16:
Wacht even, eerst even naar die voeding. Dat is een zogenaamde 750 watt met slechts 1 6-pin? Dan zal dat wel een MS-Tech of aanverwanten zijn, dan kun je die ook direct vervangen.
Het is de orginele voeding van Dell dus daar zou niets mis mee moeten zijn.

Hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Niet met adapters gaan prutsen om van de 6 pins peg een 8, 2x6 of 2x8 pins te maken. Grote kans dat de voeding in de beveiliging klapt omdat een rail overbelast wordt. Deze voedingen zijn ontworpen voor workstations met 2 cpu's ,een zuinige Firepro of Quadro videokaart en een rits aan hdd's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GromuhlDjun
Misschien is deze wel interessant: YouTube: The Core 2 Quad Q6600 | GTX 1050 Ti Budget Gaming PC | 1080p For Les...

Bundelt een Q6600 met een 1050ti, maar een standaard 1050 zal ook voldoen, aangezien de GPU al behoorlijk wordt gebottlenecked (stelt hij ook in de video).
Dan kun je ook zien wat voor prestaties je ongeveer gaat halen met een GPU gelijkwaardig aan een 1050(ti) in combinatie met ongeveer jouw processor.
Een standaard 1050 is voor zo'n €120 te krijgen, en dan hoef je je geen zorgen te maken over een tekort aan 6pin o.i.d.

Qua prestatie zit je dan op het niveau van GTX670, GTX960, dus als je die voor minder kan krijgen, kun je dat ook doen. Die hebben wel weer vaak een 8pin nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13:27

Nemesizz

Untouchable

Verwijderd schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 20:40:
Niet met adapters gaan prutsen om van de 6 pins peg een 8, 2x6 of 2x8 pins te maken. Grote kans dat de voeding in de beveiliging klapt omdat een rail overbelast wordt. Deze voedingen zijn ontworpen voor workstations met 2 cpu's ,een zuinige Firepro of Quadro videokaart en een rits aan hdd's.
Vergis je niet in die voedingen, kunnen behoorlijk veel Amps over de 12V leveren.

Als ik google op een 750W voeding van een Precision 690 kom ik 62A over 12V tegen.

Klopt wel dat die systemen vaak niet gemaakt zijn voor game kaarten (heb zelf nu een Proliant ML350 staan, en heb er ook een losse GPU in gezet), maar die voedingen zijn vaak echt wel van zeer goede kwaliteit.

Wat betreft videokaarten, ook bij Radeon 200 series (eigenlijk al bij kaarten zoals de HD7000 serie) moet je opletten, veel van die kaarten werken niet (soms wel, maar vaak niet) op BIOS only moederborden. Veel mensen met OEM bakjes zijn daarmee op de koffie gekomen (geen POST, zwart beeld). Is een beetje afhankelijk van wat het bord wel wil of niet, maar is wel iets om rekening mee te houden. Bij recentere Geforce kaarten net zo, denk dat je moet opletten bij kaarten vanaf de 600 of 700 serie, dat die mogelijk niet altijd goed werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrones
Ik ga wel naar een 2de hands kaart zoeken een 280x/7970/ of een GTX680/770 die maar 1 6 pin power connector nodig heeft. (en kijken naar een andere pc)

[ Voor 13% gewijzigd door TheBrones op 01-03-2017 14:10 ]

Hoi

Pagina: 1