Beste Tweakers,
Ongeveer 6 jaar geleden heb ik een pc gebouwd welke een paar dagen geleden kapot is gegaan. Vermoedelijk het moederbord. Bij het indrukken van de powerknop gaan alle fans 100% draaien en daar blijft het bij.
Nu is er besloten een nieuwe te bouwen voor 400 euro.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
De computer wordt gebruikt voor MS Office, email en Sketchup.
Wat mag het systeem gaan kosten?
400 euro
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem? Wees specifiek en noem merk en model.
Ik ben aan het twijfelen welke onderdelen ik meeneem. De computer moet het weer 6 jaar volhouden. Oude onderdelen hergebruiken ben ik huiverig voor.
Onderstaand de oude pc:
Dit gaat sowieso mee:
De behuizing
De CPU koeler (Volgens de PW past de koeler niet op een 1151 moederbord, klopt dit?)
De DVD speler
De card reader
Windows licentie
Randapparatuur: beeldscherm (full hd), toetsenbord, muis en speakers.
Ik twijfel over het ram geheugen, hier zit levenslange garantie op dus dit is een optie als er ergens op bespaart moet worden.
Omdat het budget wat beperkter is dan toen twijfel ik of ik de GPU toch hergebruik. Het is mij niet helemaal duidelijk of de Intel 530 chip vergelijkbaar is met de HD5770 prestaties. Daarnaast twijfel ik over de levensduur van de GPU voor de aankomende 6 jaar.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb een lijst gemaakt met de samenstelling die ik nu op het oog heb. Het liefst blijf ik onder de 400euro wat nu nog niet gelukt is.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)
Het lijkt mij fijn om een SSD in te bouwen voor de snelheid. De HDD van 500GB die er nu in zit is maar voor een klein deel gevuld waardoor een 250GB SSD ook zal voldoen.
Ik ben benieuwd naar jullie kijk hierop. Al het advies is welkom.
Thanks!
Ongeveer 6 jaar geleden heb ik een pc gebouwd welke een paar dagen geleden kapot is gegaan. Vermoedelijk het moederbord. Bij het indrukken van de powerknop gaan alle fans 100% draaien en daar blijft het bij.
Nu is er besloten een nieuwe te bouwen voor 400 euro.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
De computer wordt gebruikt voor MS Office, email en Sketchup.
Wat mag het systeem gaan kosten?
400 euro
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem? Wees specifiek en noem merk en model.
Ik ben aan het twijfelen welke onderdelen ik meeneem. De computer moet het weer 6 jaar volhouden. Oude onderdelen hergebruiken ben ik huiverig voor.
Onderstaand de oude pc:
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Intel Core i5 760 Boxed | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Gigabyte GA-P55-USB3 | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Sapphire HD5770 1GB GDDR5 PCI-E | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Samsung Spinpoint F3 HD502HJ, 500GB | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Gigabyte GZ-X1 | € 62,99 | € 62,99 |
| 1 | Microsoft Windows 7 Professional (NL OEM 64bit) | € 29,95 | € 29,95 |
| 1 | Arctic Freezer 7 Pro Rev. 2 | € 19,- | € 19,- |
| 1 | Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G | € 0,- | € 0,- |
| 1 | OCZ ModXStream Pro 500W | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Spire SP332CB | € 15,82 | € 15,82 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 127,76 | |
Dit gaat sowieso mee:
De behuizing
De CPU koeler (Volgens de PW past de koeler niet op een 1151 moederbord, klopt dit?)
De DVD speler
De card reader
Windows licentie
Randapparatuur: beeldscherm (full hd), toetsenbord, muis en speakers.
Ik twijfel over het ram geheugen, hier zit levenslange garantie op dus dit is een optie als er ergens op bespaart moet worden.
Omdat het budget wat beperkter is dan toen twijfel ik of ik de GPU toch hergebruik. Het is mij niet helemaal duidelijk of de Intel 530 chip vergelijkbaar is met de HD5770 prestaties. Daarnaast twijfel ik over de levensduur van de GPU voor de aankomende 6 jaar.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb een lijst gemaakt met de samenstelling die ik nu op het oog heb. Het liefst blijf ik onder de 400euro wat nu nog niet gelukt is.
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Intel Core i5-6400 Boxed | € 186,90 | € 186,90 |
| 1 | MSI H110M ECO | € 53,95 | € 53,95 |
| 1 | Crucial CT2K4G4DFS8213 | € 55,99 | € 55,99 |
| 1 | Cooler Master GM G450M | € 52,50 | € 52,50 |
| 1 | Sandisk SSD Plus 240GB | € 72,99 | € 72,99 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 422,33 | |
Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)
Het lijkt mij fijn om een SSD in te bouwen voor de snelheid. De HDD van 500GB die er nu in zit is maar voor een klein deel gevuld waardoor een 250GB SSD ook zal voldoen.
Ik ben benieuwd naar jullie kijk hierop. Al het advies is welkom.
Thanks!